Jullie doel met natural horsemanship?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jullie doel met natural horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:13

Sinds ik jaren geleden met natural horsemanship in aanraking ben gekomen, heb ik gezien hoe rustig en kalm paarden kunnen worden door een juiste nh-benadering en een andere instelling van zijn/haar training. Voor mij was dat een teken dat er eindelijk echt gecommuniceerd werd (aangezien nu alles zonder geweld kon gaan) en dat de rust iets was wat zowel paard als ruiter prettig vonden.

Maar nu ik me verdiept heb in Nevzorov Haute Ecole, een nh-stroming die juist de klassieke hogeschool dressuur aan een halstouwtje tot doel heeft, begin ik me af te vragen of dat idee wel klopte... Natuurlijk is het voor een paard veel prettiger om een rustig en duidelijk communicerende en bewegende trainer te hebben dan eentje die gefrustreerd duwt en trekt, maar is die rust voor het paard wel zo natuurlijk? Of is het eigenlijk een soort sufheid, omdat het paard heeft geleerd om zich kalm te houden en vooral niet heftig te reageren aangezien dat nergens voor nodig is en alleen maar energie kost?

Mijn pony's zijn door hun jarenlange training volgens meerdere nh-methodes echt superbeesten geworden, maar ook erg kalm en rustig zodra ik met grondwerk bezig ging. Terwijl ze tijdens de clickertraining en vrijheidsdressuur juist erg opgewonden en ijverig zijn. Die rust bij het grondwerk zie ik ook in andere nh-paarden terug, en ik begin me nu ernstig af te vragen of dat niet zozeer 'rust' is, maar misschien eerder een sufheid? Aangezien bij andere activiteiten er opeens wel een lading speelsheid en enthousiasme achter blijkt te zitten. Nu ik overgestapt ben op Nevzorov en de pony's op die manier train en juist veel meer op energie en 'verzameling' ga letten, zijn ze helemaal opgebloeid en naast braaf en goed luisterend ook speels, actief en ondeugend, iets wat ik in de clickertraining ook altijd heb gemerkt, maar wat bij het nh-grondwerken nauwelijks zichtbaar werd.

Nu vraag ik me dus af hoe de anderen dit hier zien: Het doel van nh is natuurlijk verbeterde communicatie, een goede band met je paard enz., maar wat betekent dit nu in praktijk voor het gedrag van je paard? Dat hij kalmer wordt, betrouwbaarder of gemakkelijker in omgang? Dat is dus iets wat Nevzorov niet als doel heeft, die wil paarden juist uit een dergelijke lethargie opwekken en aan het spelen brengen om vanuit die energie en speelsheid oefeningen te trainen.

Dus, wat is jullie doel met natural horsemanship, en wat betekent dat doel in praktijk voor je paard?

Anoniem

Re: Jullie doel met natural horsemanship?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:29

Zelf maak ik onderscheid in "NH" en "grondwerk".
NH is voor mij m'n gehele way of life, hoe ik met mijn paarden omga, hoe ik ze verzorg etc.
Grondwerk is voor mij communiceren c.q. oefeningen doen op de grond. Grondwerk zie ik als een basis, iets wat je enorm kan helpen om een hechte en diepe band met je paard op te bouwen. Het paard leert, je leert zelf enorm veel en je leert samen.

Zelf heb ik ervaren dat grondwerk dus een basis is en niet iets wat je altijd maar moet blijven doen en herhalen.
Na een tijdje grondwerk met mijn paard gedaan te hebben (de eerste periode dat ze bij mij was), voelde het op een gegeven moment als 'genoeg' en 'overbodig'. Sindsdien hebben we ook geen grondwerk meer gedaan.
En NH.., ja dat gaat en groeit gewoon door.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:54

Hmm... Interessant. Ik doe inderdaad ook nooit een lange periode grondwerk achter elkaar, en begin vaak alleen weer als ik een nieuwe methode wil proberen.

Aan de ene kant snap ik wat je bedoelt, maar aan de andere kant zeg je over het paard alleen dat 'Het paard leert'. Maar wat leert het paard precies? Leert hij gymnasticerende oefeningen, of leert hij braaf te zijn, of om zich te schikken in de rol van passieve ondergeschikte, wie de baas is, om zich te uiten in wat hij zelf wil?

Dus anders gevraagd: Wat leert het paard tijdens de nh-training en wat is de belangrijkste les die hij daarin leert?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:44

Ik denk dat de NH training meer gericht is op de mensen. En idd, heel veel stromingen binnen de NH zijn gericht op het rustig krijgen van het paard, weinig stromingen zoeken de spanningen op. Wat jij hebt bij Nevzorov, begin ik steeds meer bij Clinton Anderson te ontdekken...het opwekken van de energie bij het paard, en het vroeg binnen het opleidingstraject op het rijden gericht zijn. Dit vind je bijv. bij Pat Parelli pas ergens in level 2.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:58

Hmm, dan ga ik toch ook eens meer info over Clint Anderson zoeken, klinkt erg interessant!

Maar dat het opwekken van energie in veel gevallen pas rijkelijk laat (of niet) komt, dat idee had ik dus ook. Bij Parelli komt het echte energieke werk (sneller reageren) eigenlijk pas als doel aan bod in Level 3, de nieuwe L2 is nog heel erg sterk gericht op het leren van de mens. Maar ook in L3 is het energie opwekken iets dat vanuit de mens gebeurt: in de yo-yo-game moet het paard bijvoorbeeld op jouw hulpen in draf naar je toe komen, maar het komt nog steeds allemaal uit jou als trainer, het komt niet uit een 'mentale energie' van het paard. Juist dat het paard dat uit zichzelf speelt en wild doet uit speelserigheid, en die speelsheid stimuleren om daar de oefeningen uit te kunnen halen, dan mis ik in de nh-stromingen die ik heb gedaan/gezien. Het paard moet steeds beter en sneller reageren en dingen in hogere tempo's uitvoeren, maar de opdrachten daarvoor komen nog steeds uit de ruiter, en niet uit de fantasie van het paard zelf. Dat mis ik denk ik een beetje, het paard zelf dingen laten verzinnen en dat stimuleren - en niet uitdoven en vervangen voor keurig aangeleerde bewegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:03

@ xyzutu2
Eerst even iets verduidelijken : ik heb niet gezegd dat alleen 'het paard leert', maar dat het paard leert, dat je zelf enorm veel leert en dat je samen leert.

Wat mijn paard en ik met het grondwerk hebben geleerd en bereikt, is allereerst ons open te stellen voor elkaar, samen communiceren, elkaar leren kennen, aanvoelen, 'lezen' en vertrouwen.

Daarnaast heb ik grondwerk met haar gedaan om haar zelfvertrouwen te geven, om haar te leren dapper en nieuwsgierig te worden, om dingen te durven en te onderzoeken.
Zij heeft geleerd om zich te openen en zich te uiten en ik heb geleerd naar haar te kijken en te luisteren, haar te begrijpen en te respecteren.

Mijn paard hoefde nièt te leren om te gymnasticeren (daar rijden we dressuur voor), ze hoefde nièt te leren 'braaf' te zijn (ze is het meest eerlijke en krachtige paard dat ik ken) en ik wil beslist niet dat ze ondergeschikt of passief is (is ze niet en zal ze ook niet worden).

Dit alles is overigens niet alleen dankzij grondwerk, maar ook door veel wandelen en de gehele omgang an sich; voor mij het totaalpakket aan NH dus.

Reactie op Cassidy:
Ik doe of volg geen 'stroming'. Mijn grondwerk destijds was er niet op gericht om mijn paard rustig te krijgen, maar wel om rust in haarzelf te vinden. Ze was angstig, gespannen en in zichzelf gekeerd. De innerlijke rust heeft ze gevonden en daardoor is ze krachtiger dan ooit.
Wij zochten trouwens wel de 'spanning' op, door enge dingen te onderzoeken en aan te gaan.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:09

Website van Clinton Anderson: www.downunderhorsemanship.com

In Amerika is hij heel bekend heeft zelfs een eigen TV programma, en dat al een paar jaar lang, in Europa moet hij nog wat meer bekendheid krijgen, maar dat zal gaandeweg ook gaan komen.

Clinton Anderson ontloopt Parelli (en de basis van Ray Hunt, waar ze allebei wat van meepikken) niet zo zeer, maar werkt uiteindelijk naar het soepel en lenig maken van het paard toe, eerst aan de grond, dan in het zadel.
Ook met methode Anderson krijg je een in zich rustig paard, met vertrouwen in de ruiter, die de wereld aankan.

Echter moet ik je wel bij Anderson teleurstellen: eigeninitiatief van het paard wordt ook daar niet gewaardeerd. Hij vraagt en eist 100% gehoorzaamheid, en gaat sneller naar fase 4 dan Parelli dat zou doen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:30

Ik vind dat je Clinton niet kunt vergelijken met NHE
Hij gebruikt bit, promoot sporen en ook bitten en dan is die voor mij al een stuk minder.
Ik volg niet een specifieke methode maar pak het beste van een methode eruit en maak zo een mix met mijn inzichten.
Mijn doel hiermee?
Een goede relatie met mijn paard opbouwen zonder dwang, forcering en pijn.
Het komt er wel op neer dat sommige methodes zoals die van Monty (waar ik nu echt de p*k op heb) dat het paard zich moet overgeven aan jou.
Het paard word onderdrukt.
Als ik begin te werken met mijn paard nodig ik hem eerst in voor een spel, dan gaan we over naar serieus en dan weer terug naar speels.
Nevzorov doet dit ook op zo een manier.
Als je zijn film hebt gezien zie je ook een stukje waar hij aan het spelen is met zijn paarden en waar ik zeker van ben dat er genoeg mensen zouden zeggen dat die gek is als die op dat paard wil gaan rijden
Dat is ook iets dat ik wil bereiken mijn paard lekker speels laten en niet gaan onderdrukken.

Ps: deze man is een waardige verglijking met nevzorov
http://www.equiforme.net/

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:43

hmm interessante discussie... Mijn doel in NH is eigenlijk helemaal anders. Mijn doel is vooral een relatie die gebasseerd is op rust en vertrouwen opbouwen. Waarom? Omdat je ten alle tijden veilig wil zijn als je met je paard bezig bent. Als je je veilig voelt bij je paard schept dat een band. Je vertrouwt hem, en het paard heeft geleerd half te denken als mens, half als paard.

Wil dat zeggen dat het paard passief is? Nee ik vind van niet.
In de eerste plaats heb je die rust meer dan nodig, zeker in het beginstadium, als je je savvy nog aan het ontwikkelen bent. Rust zorgt voor veiligheid. Mijn tante haar eerste paardje (ondertussen 32 jaar oud) is zo'n paard dat half mens, half paard is. Ze loodst je overal door, schrikt niet vlug omdat ze geleerd heeft dat ze altijd veilig is bij je. Je kan ermee op wandeling gaan zonder gespannen te hoeven zijn over welke problemen je onderweg kan tegenkomen. Bovendien is zo'n paard een ideaal leerpaard om jonge paarden op te leiden. Niets als voordelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:11

hns schreef:
Ps: deze man is een waardige verglijking met nevzorov
http://www.equiforme.net/

Hmmm... Michael is inderdaad een geweldige paardenmens die al erg veel heeft bereikt met Nevzorov's methode, maar om ze te vergelijken is het nu denk ik nog een beetje vroeg, in elk geval als het gaat om het niveau van speelse verzameling van zijn paarden. Maar Nevzorov heeft al eens ergens gezegd dat zijn leerlingen hem nog eens ver achter zich zullen laten, en Michael is daar denk ik een erg goede kandidaat voor.

Zit jij trouwens ook op Nevzorov's forum? Ben je in praktijk met zijn methode bezig in de trainingen? Met welke onderdelen ben je dan bezig? Maar verder ben ik niet nieuwschierig.

Over die speelsheid die je beschrijft, die wil ik inderdaad ook stimuleren in de pony's. Juist dat initiatief en speelse verzameling dat paarden tijdens het met elkaar spelen/vechten ook doen, dat vind ik zo geweldig mooi om te zien en dat zou ik terug willen zien in de training. Veiligheid is de basis van alles, maar als die eenmaal gelegd is, wil ik juist weer terug in dat grensgebied waar paarden op z'n sterkst, mooist en stoerst zijn. Volgens mijn bescheiden mening dan...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:41

xyzutu2 schreef:
Nu vraag ik me dus af hoe de anderen dit hier zien: Het doel van nh is natuurlijk verbeterde communicatie, een goede band met je paard enz., maar wat betekent dit nu in praktijk voor het gedrag van je paard? Dat hij kalmer wordt, betrouwbaarder of gemakkelijker in omgang? Dat is dus iets wat Nevzorov niet als doel heeft, die wil paarden juist uit een dergelijke lethargie opwekken en aan het spelen brengen om vanuit die energie en speelsheid oefeningen te trainen.

Dus, wat is jullie doel met natural horsemanship, en wat betekent dat doel in praktijk voor je paard?

denk je niet dat dit gewoon verschillende stadia zijn? Eerst vertrouwen, veiligheid etc, dan pas spelen en meer energie?
Het ligt aan het paard, maar ook aan de ruiter. Als je je paard om meer energie vraagt, moet je daar wel klaar voor zijn. Daarnaast moet je paard daar wel klaar voor zijn.
Uit ervaring kan ik zeggen dat paarden die altijd right brained zijn geweest, heel veel rust vinden in left brained zijn, je ziet dat ze het heel fijn vinden om zekerheid te hebben (en er dan dus extreem duf uit zien ). Het is dan aan jezelf om daar niet in te blijven hangen, maar als je dat bevestigd hebt (en dat kan heel lang duren..), het weer spannend gaan maken, steeds die grens op gaan zoeken, maar wel zorgen dat alles uit vertrouwen gaat

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:23

Ik heb helemaal geen doel voor ogen, behalve dan misschien continu leren en verbeteren, maar ik streef niet naar een bepaald "eind-iets". De hele weg van het leren is het doel...

Ik doe, na jaren zoeken, nu alleen aan Parelli, dat bevalt paard en mij het beste. Mijn paard is ook bepaald niet suf geworden, juist veel zelfverzekerder en sprankelender, nadat ze altijd wat afstandelijk en teruggetrokken is geweest. Straks met mijn jonge hengst gaan we ook direct aan Parelli beginnen, het verbetert de communicatie op een geweldige manier, het paard weet wat hij van je kan verwachten, dat voelt veilig en nodigt uit tot communicatie.

Ik begreep dat Nezvorov alleen ervaring had met de "oude" Parelli-manier, en die is niet te vergelijken met de nieuwe manier die helemaal niet meer puur taakgericht is. Wellicht kun je door het eindeloos herhalen van zaken een suf paard krijgen, maar dan moet je zelf voor meer uitdaging zorgen . Gebruik je fantasie en creativiteit!

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:19

Ik heb denk ik ook geen doel. Ik wil weten wat ik uit Josiane kan halen (ik ben nog maar met 1 paard bezig) en ik wil haar een soort tja hoe zal ik het zeggen creativiteit laten ontwikkelen en laten ontdekken. Josiane is 'gehandicapt' je mag er niet op rijden.

Ze heeft 5 jaar gewoon niks gedaan, ook geen aandacht. Ik heb me er in de eerste jaren op gericht om haar vertrouwen te krijgen, niet echt door NH te volgen, maar me echt verdiept in het gedrag van paarden. Daaruit voort kwam dat ik me wel ging verdiepen in NH en nu heb ik de stap gezet om Parelli met haar te gaan doen, ik moet haar 'bezig houden' dat vindt ze volgens mij prettig. Ze gaat al klaar staan als ik met het touwhalster aan kom. Ze kauwt en smakt maar raak. Blijft pittig.

Maar zoals als gisteren (we werken altijd in de buitenbak) was ik met de Friendly game bezig en er kwam een pony langsstuiteren over de weg met ruiter en Josiane reageerde wel... maar normaal zou ze al aan de andere kant van de bak zijn geweest van opwinding. En nu kwam de staart ook wel omhoog en de neusgaten gingen ook open, maar ze bleef bij mij.

En nu wandel ik ook met haar en dat vind ze volgens mij nog leuk ook, staart komt van het lichaam af en de oortjes mooi attent.
Ik vind haar niet suf worden, maar ik moet niet te lang in Level I blijven hangen gauw dat pakket bestuderen en een cursus gaan volgen. Josiane heeft al snel zo iets van... jaja kunnen we nu weer verder ...
En straks veel afwisseling bieden, met plastic werken, trailer laden enz.

Voor mijn gevoel heb ik echt het idee dat ze het leuk vindt dat er wat met haar wat wordt gedaan en grondwerk en een beetje zonder zadel en hoofdstel rijden is ook het enige wat we kunnen doen. Dus mijn eigen creativiteit wordt zo ook groter en dat vindt ik wel een voordeel van Parelli, het biedt een houvast maar met veel eigen invloeden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:26

sanne83 schreef:

denk je niet dat dit gewoon verschillende stadia zijn? Eerst vertrouwen, veiligheid etc, dan pas spelen en meer energie?
Het ligt aan het paard, maar ook aan de ruiter. Als je je paard om meer energie vraagt, moet je daar wel klaar voor zijn. Daarnaast moet je paard daar wel klaar voor zijn.
Uit ervaring kan ik zeggen dat paarden die altijd right brained zijn geweest, heel veel rust vinden in left brained zijn, je ziet dat ze het heel fijn vinden om zekerheid te hebben (en er dan dus extreem duf uit zien ). Het is dan aan jezelf om daar niet in te blijven hangen, maar als je dat bevestigd hebt (en dat kan heel lang duren..), het weer spannend gaan maken, steeds die grens op gaan zoeken, maar wel zorgen dat alles uit vertrouwen gaat

Helemaal eens, sanne, wilde juist iets vergelijkbaars gaan typen (niet meer nodig dus )

Als je paarden duf worden na lange tijd grondwerk, terwijl ze bij andere dingen wel speels zijn, dan doe je wellicht wat verkeerd met dat grondwerk...

Arjette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:21

Mijn doel met NH is eigenlijk om op een verantwoorde manier met paarden om te gaan, door hun vertrouwen en respect te winnen. Ik vind het belangrijk dat mijn paard bereidt is om voor mij te werken zonder dat ik er allemaal hulpmiddelen voor moet gebruiken.

Ik heb van het weekend een cursus gebaseerd op de methode van Voest gevolgd en ik vond het helemaal geweldig. Ook mijn paard reageerde er super goed op en was met rijden binnen no time totaal ontspannen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:58

Probleem is dat het na verloop wel een sleur dreigt te worden. En dat er dan mensen zijn die van bijv. methode Parelli afstappen omdat ze het wel hebben gezien....en dat kan dus niet, omdat er altijd een volgende dimensie is, die ze helaas hebben gemist....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:58

Citaat:
Als je paarden duf worden na lange tijd grondwerk, terwijl ze bij andere dingen wel speels zijn, dan doe je wellicht wat verkeerd met dat grondwerk...

Dat vraag ik me dus af, of dat zo is. Alle nh-stromingen die ik gezien hebben zijn gebaseerd op het principe dat het paard luistert naar de opdrachten van de trainer, en verder erg braaf/cool blijft zonder eigen initiatief te nemen. Andere methodes zoals clickertraining en vrijheidsdressuur zijn juist 100% gefocust op het stimuleren van de zelfdenkzaamheid/het initiatief van het paard. Dat is het verschil wat ik zie. Bij clickertraining/nh zijn de paarden van begin tot eind van de training actief en nemen veel initiatief - omdat ze geleerd hebben dat dat A) niet fout is en B) beloond kan worden. Bij veel nh-methodes zie ik paarden erg kalm worden, maar ook behoorlijk passief.

Dit passief maken wordt verdedigd door te vertellen dat het paard alleen gelukkig is in een duidelijke dominantiestructuur, dat de trainer de baas moet zijn en het paard dus lager staat en passief gehoorzaam moet zijn, maar is dat wel zo? Vindt een paard het niet veel leuker om juist initiatief te nemen en op een gelijkwaardige basis met zijn trainer te spelen vanuit een dergelijke dominantiestructuur?

@ Calippo: Zoals je waarschijnlijk ook wel begrepen zult hebben bedoelde ik inderdaad niet dat je paard ietwat futloos uit zijn ogen kijkt na drie uur lang circling game spelen... Het gaat me echt om die aangeleerde passiviteit die je bij veel nh-methodes ziet, en of die wel zo wenselijk is, of dat dit zoals iemand anders al opperde misschien alleen een voorstadium is, waarna je het paard weer meer initiatief gaat geven en echt laat spelen zonder dat je hulpen geeft of gehoorzaamheid eist. Dat zou kunnen, maar dat laatste zie ik bij erg veel trainers - en nog meer volgelingen - nauwelijks gebeuren. Als het bijvoorbeeld al in het systeem van Parelli zit, dan komt het in elk geval pas aan bod na level 3.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:01

Ik zit pas in level 2 van Parelli en mijn paard vertoont geen enkele passiviteit, integendeel. In L2 komt eigen initiatief al volop aan bod, en het is aan jou of je daar in mee gaat of niet. Het kan ook aan het karakter van mijn paard liggen, maar dat zal niet de enige verklaring zijn. Eerder het feit dat ik de signalen van mijn paard herken en daar op reageer. Ik vind dat mijn paard tegenwoordig veel meer aanbiedt dan vóór het Parellitijdperk, ik herken die aangeleerde passiviteit dus totaal niet. Kritisch naar je eigen handelen blijven kijken kan denk ik geen kwaad, niet gelijk de methode verantwoordelijk stellen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 15:50

xyzutu2 schreef:

Dit passief maken wordt verdedigd door te vertellen dat het paard alleen gelukkig is in een duidelijke dominantiestructuur, dat de trainer de baas moet zijn en het paard dus lager staat en passief gehoorzaam moet zijn, maar is dat wel zo? Vindt een paard het niet veel leuker om juist initiatief te nemen en op een gelijkwaardige basis met zijn trainer te spelen vanuit een dergelijke dominantiestructuur?

Het hangt van het paard af volgens mij.
Ik weet niet of je de boeken van Mark Rashid kent? Ik geloof dat er in 1 van die boeken ook op ingegaan wordt dat het vaak helemaal niet leuk is voor een paard om totaal overheerst te worden zonder ruimte voor eigen initiatief.

Ik denk dat je als eigenaar verantwoordelijk bent om de signalen op de juiste manier te interpreteren, het verschil tussen relaxed en passief kan klein zijn, aan jou de taak om ze te onderscheiden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:08

promptertje schreef:
Ik zit pas in level 2 van Parelli en mijn paard vertoont geen enkele passiviteit, integendeel. In L2 komt eigen initiatief al volop aan bod, en het is aan jou of je daar in mee gaat of niet. Het kan ook aan het karakter van mijn paard liggen, maar dat zal niet de enige verklaring zijn. Eerder het feit dat ik de signalen van mijn paard herken en daar op reageer. Ik vind dat mijn paard tegenwoordig veel meer aanbiedt dan vóór het Parellitijdperk, ik herken die aangeleerde passiviteit dus totaal niet. Kritisch naar je eigen handelen blijven kijken kan denk ik geen kwaad, niet gelijk de methode verantwoordelijk stellen.

Ik kan me er helemaal in vinden dat je als een oplettende eigenaar een hoop passiviteit kan voorkomen.

Toch zag ik van die passiviteit erg veel van op de dvd's van de officiele Parelli pakketten (zowel de oude als nieuwe), en ook bijvoorbeeld bij Monty Roberts en tijdens nh-demonstraties. Als je dat niet als doel hebt en je kan je paard goed lezen, dan kun je zeker voorkomen dat je paard op dezelfde manier zoals daar gaat reageren, maar als je niet beter weet loop je het risico dat je dat letterlijk als voorbeeld gaat zien. Mijn reactie toen ik mijn pony op dezelfde manier zag gaan reageren was ook om er direct clickertraining bij gaan gebruiken, fase 4 te schrappen en er veel vrijheidsdressuur tussendoor te vragen. Dat zijn dus wel externe ingrepen om het resultaat dat de officiele leermiddelen tonen te voorkomen.

Ik ook erg geinteresseerd in het initiatief dat jouw paard nu meer toont dan voor het Parellietijdperk, welke niet-aangeleerde dingen hij op eigen initiatief aan je aanbiedt!

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:52

Voorbeeldje: als ik nu objecten voor het grondwerk in de paddock sleep, dan komt ze daar enthousiast op af en begint alvast met spullen te slepen of ze gaat ze onderzoeken, terwijl ze vroeger snuivend en snorkend in een hoek was gaan staan . Ook tijdens werk aan een lijn biedt ze ineens dingen aan. Voorbeeld: toen we pas het omdraaien aan de lijn hadden geoefend, ging ze daar zelf volop mee experimenteren, dus te pas en te onpas omdraaien. Dat zou vroeger nóóit zijn voorgekomen! En nu gaat ze de boel onderzoeken, dan weer wat sneller, dan weer wat langzamer. Het is aan mij hoe ik daar op reageer, dat is mijn verantwoordelijkheid.

Ik zou haar natuurlijk weer terug kunnen draaien, en dan zou ze dit soort dingen inderdaad achterwege kunnen laten na een poos ('het mag toch niet'), maar ik moedig dat juist aan. Uit ervaring weet ik dat, wanneer het 'nieuwtje' er vanaf is, ze dit niet meer doet maar weer met iets anders experimenteert. Ik heb dat wel degelijk uit L2 gehaald, waarop Linda dingen die het paard zelf aanbiedt ook niet ontmoedigt, en mijn paard lijkt dat erg te waarderen (en ik ook ).

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:05

Ik herken het wel wat. Ik ben ook regelmatig aan het clickeren enzo en ik verbaasde mij altijd over de enorme energie die mijn paard daarbij toonde. En tijdens het parelli grondwerk was het dan weer een dooie mus. Dus.... ben ik het laatste aan gaan pakken. Want ik merkte dat ik zelf ook anders was tijdens grondwerk dan clickeren. Tijdens het clickeren was ik zelf ook veel enthousiaster. Door nu tijdens grondwerk ook dat te zijn en goed op te letten heb ik nu ook daarbij een speels en flitsend paard. Dus ik zou het niet zozeer bij een methode zoeken maar gewoon bij jezelf.