Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
hns schreef:
xyzutu2 schreef:Nu vraag ik me dus af hoe de anderen dit hier zien: Het doel van nh is natuurlijk verbeterde communicatie, een goede band met je paard enz., maar wat betekent dit nu in praktijk voor het gedrag van je paard? Dat hij kalmer wordt, betrouwbaarder of gemakkelijker in omgang? Dat is dus iets wat Nevzorov niet als doel heeft, die wil paarden juist uit een dergelijke lethargie opwekken en aan het spelen brengen om vanuit die energie en speelsheid oefeningen te trainen.
Dus, wat is jullie doel met natural horsemanship, en wat betekent dat doel in praktijk voor je paard?
sanne83 schreef:
denk je niet dat dit gewoon verschillende stadia zijn? Eerst vertrouwen, veiligheid etc, dan pas spelen en meer energie?
Het ligt aan het paard, maar ook aan de ruiter. Als je je paard om meer energie vraagt, moet je daar wel klaar voor zijn. Daarnaast moet je paard daar wel klaar voor zijn.
Uit ervaring kan ik zeggen dat paarden die altijd right brained zijn geweest, heel veel rust vinden in left brained zijn, je ziet dat ze het heel fijn vinden om zekerheid te hebben (en er dan dus extreem duf uit zien). Het is dan aan jezelf om daar niet in te blijven hangen, maar als je dat bevestigd hebt (en dat kan heel lang duren..), het weer spannend gaan maken, steeds die grens op gaan zoeken, maar wel zorgen dat alles uit vertrouwen gaat
Citaat:Als je paarden duf worden na lange tijd grondwerk, terwijl ze bij andere dingen wel speels zijn, dan doe je wellicht wat verkeerd met dat grondwerk...
xyzutu2 schreef:
Dit passief maken wordt verdedigd door te vertellen dat het paard alleen gelukkig is in een duidelijke dominantiestructuur, dat de trainer de baas moet zijn en het paard dus lager staat en passief gehoorzaam moet zijn, maar is dat wel zo? Vindt een paard het niet veel leuker om juist initiatief te nemen en op een gelijkwaardige basis met zijn trainer te spelen vanuit een dergelijke dominantiestructuur?
promptertje schreef:Ik zit pas in level 2 van Parelli en mijn paard vertoont geen enkele passiviteit, integendeel. In L2 komt eigen initiatief al volop aan bod, en het is aan jou of je daar in mee gaat of niet. Het kan ook aan het karakter van mijn paard liggen, maar dat zal niet de enige verklaring zijn. Eerder het feit dat ik de signalen van mijn paard herken en daar op reageer. Ik vind dat mijn paard tegenwoordig veel meer aanbiedt dan vóór het Parellitijdperk, ik herken die aangeleerde passiviteit dus totaal niet. Kritisch naar je eigen handelen blijven kijken kan denk ik geen kwaad, niet gelijk de methode verantwoordelijk stellen.