join up bij merrie met veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

join up bij merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 09:40

Volgens mij kun je nog geen join up doen bij een veulen, maar onze instructrice (die ervaring heeft met de monty roberts methode) deed gisteren een join up bij onze merrie met veulen. (het was haar om de merrie te doen, die accepteerde haar namelijk niet, niet om het veulen)
Kan/mag dat?

Ik geloof dat het uiteindelijk wel goed ging, het veulen leek niet echt onder de indruk en liep gewoon met moeders mee.

of is het beter om het veulen dan even van de moeder te scheiden?

timokyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:00

Zie sticky join up.

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 13:17

ik heb de hele sticky gelezen, maar vond daar niet echt een antwoord op mijn vraag. Het gaat mij namelijk speciefiek om de positie van het veulen

Weet na mijn ervaring gisteravond nog steeds niet echt wat ik van join-up moet vinden. Was niet erg onder de indruk van wat onze instructrice bereikte. Niets meer dan wat wij met wat geduld, rust en vertrouwen ook al voor elkaar hadden gekregen en ben zeker niet van plan om het in m'n uppie nog eens dunnetjes over te doen.

Anoniem

Re: join up bij merrie met veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 13:31

Wat bedoelde je instructrice met dat de merrie haar niet accepteerde?

Hoe oud/jong is het veulen?

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:01

het veulen is nu zes weken oud

ik weet niet precies wat mijn instructrice bedoelde, maar het was wel overduidelijk dat onze merrie niet echt van haar onder de indruk was. Liep bijvoorbeeld weg toen ze haar wilde pakken (terwijl ze wel meteen naar ons toeliep) en probeerde de kont naar haar toe te draaien

Poppetjes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:06

silkie schreef:
het veulen is nu zes weken oud

ik weet niet precies wat mijn instructrice bedoelde, maar het was wel overduidelijk dat onze merrie niet echt van haar onder de indruk was. Liep bijvoorbeeld weg toen ze haar wilde pakken (terwijl ze wel meteen naar ons toeliep) en probeerde de kont naar haar toe te draaien

En dat wil ze oplossen met een join-up?
Voorzover ik weet zeg je met een join-up alleen maar tegen je paard: Ik moet je niet, ga weg!!
Dus wat ze er mee wil opschieten
Met een beetje geduld en vertrouwen kom je al een heel eind!
Voor alleen DIE redenen hoeft ze echt geen join-up te doen hoor slaat nergens op.. Ik weet niet of het gevolgen heeft voor het veulen, maar ik zelf zou het veulen niet mee laten lopen ALS ik een join-up ZOU doen, maar ik doe geen join-up's.. Geduld is een schone zaak

xxxx

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 14:18

o, ja en ze vond haar dominant (maar dat was volgens mij vooral omdat ze voor haar wegliep)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:33

Ik vind het wel opmerkelijk dat jouw instructrice bepaalt om een join up te doen met JOUW paard. En nog met het veulen erbij ook. Als ik in jouw schoenen had gestaan, had ik hier helemaal geen akkoord voor gegeven. Maar misschien heeft ze je overdonderd?

In ieder geval zie ik hier - op basis wat je nu vertelt - geen reden voor een join up. En het veulen maar meerennen....

Luister voortaan maar naar je paard i.p.v. naar je instructrice.

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:07

Het was eigenlijk al gebeurd/bezig voor ik er erg in had en je vertrouwd toch op de "(paarden)kennis" van zo iemand.

En ja. ook ik heb hier weer veel van geleerd, laat het een volgende keer niet weer zover komen.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet het idee heb dat merrie en veulen er erg onder geleden hebben (het "baasje" waarschijnlijk het meest). Ze waren allebei vandaag net zo als anders (geen spectaculaire veranderingen hetzij positief dan wel negatief)

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:07

Ik ben sowieso van mening dat je een merrie met veulen gewoon met rust moet laten en lekker moet laten moederen op het land. Wat je instructrice er bij te zoeken had ontgaat me dus even.

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:01

Helemaal met Cassidy eens. Laat de merrie met veulen heerlijk samen. Laat ze genieten van elkaar. Mocht het nodig zijn om de merrie beter te laten luisteren (bijvoorbeeld omdat ze vervoerd moeten worden en het anders problemen kan geven) zou ik je aanraden om in deze situatie te starten met gropndwerk.

Annemarie van der Toorn

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 09:33

Mijn merrie en veulen zijn heerlijk samen en kunnen volop genieten van elkaar. Ik ben het ook wel met jullie eens dat je ze zoveel mogelijk met rust moet laten. Er wordt dan ook niet op haar gereden oid.

Maar ik vind wel dat het best handig is als een veulen een aantal "basisvaardigheden" (halstermak, overal laten aanraken, pootje geven etc) beheerst. (o.a. voor wanneer ze vervoerd moeten worden, of er iets met het veulen aan de hand is). Het lukte ons niet om het veulen bij het halster vast te pakken of mee te laten lopen. We hadden gehoopt dit met behulp van een ervaren iemand te doorbreken, die ons zou kunnen leren hoe we dat het handigst aan kunnen pakken.
Maar ik denk dat het vooral een kwestie van geduld en vertrouwen opbouwen is.

Nog even een vraagje; als je grondwerk gaat doen (heb inmiddels het boek van Inge Teblick aangeschaft), kun je dan wel gewoon het veulen erbij laten?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:45

silkie schreef:
Nog even een vraagje; als je grondwerk gaat doen (heb inmiddels het boek van Inge Teblick aangeschaft), kun je dan wel gewoon het veulen erbij laten?

Net als jij vind ik het handig - zelfs belangrijk - dat een veulen een aantal basis dingen kent. En daar kun je 't best vroeg mee beginnen. Bijv. het halstermak maken. Mijn veulen is vandaag precies 3 weken jong en ze laat al keurig het halstertje om doen en ze loopt al mooi met ons mee wanneer we een wandelingetje gaan maken. Ze laat zich overal aanraken, borstelen, voetjes optillen, hoefjes bekloppen etc.

Daarnaast denk ik dat het heel goed is om je veulen overal bij te betrekken met wat je met je paard doet. Zo worden de dingen voor het veulen heel snel 'gewoon'.
Met grondwerk kan dit dus ook; laat het veulen maar meekijken (wel los erbij laten lopen, zodat het z'n gang kan gaan wanneer hij/zij zich verveelt).

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:51

In principe kun je en mag je een join up doen met merrie en veulen. Kijk maar eens in de boeken van Emiel Voest. Persoonlijk zou ik het niet te lang doen. Heb eht ook gedaan met Mafleure mijn oudere merrie toen ze 2 jaar geleden een veulen had. Alleen zij pikt het supersnel weer op en binnen 10 minuten ben ik weer gestopt. Voor het veulen kan het (mits goed uitgevoerd) een belangrijke les zijn.