Waar teugels te koop voor touwhalster??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

taffy

Waar teugels te koop voor touwhalster??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 16:52

deze stonden op innovatack.nl maar zijn niet de goede lengte om als teugels te gebruiken
wie weet waar je vergelijkbare teugels kunt kopen met klipjes??en de juiste lengte
liefst met bruine leertjes aan het uiteinde
Afbeelding
alvast bedankt
gr roos

Anoniem

Re: Waar teugels te koop voor touwhalster??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:55

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 16:58

Jovarna schreef:

evelien verkoopt wel teugels maar zover ik weet niet met klipjes..
'"kan zijn dat ik er overheen heb gekeken hoor"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:15

Ja hoor, ook met clipjes. Ik heb mijn touwteugels met clipjes ook bij haar gekocht.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:56

jeps ook met klipjes ik heb ze ook bij haar gekocht en ze bevallen heel goed

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 18:58

ok bedankt voor jullie info

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:20

Wij hebben ze zelf gemaakt, goed touw (kan je vaak bij zo'n watersport winkel halen) klipjes eraan maken en klaar

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:15

Kan je ook je teugels van je hoofdstel gebruiken? Aan m ijn teugels zitten klipjes dus die kan je er heel makkelijk aan doen...

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 16:43

mijn gewone teugels had ik er indd ook aan kunnen doen maar bij een touwhalster heb ik liever een wat dikker touw
lovelance heeft nu een super mooi touw voor me gemaakt hetzelfde idee als van de foto
Bedankt voor alle tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:50

Als je het "goed" wilt doen, dan zijn je teugels dunner dan het materiaal van je hoofdstel. Dit om te voorkomen dat druk en kracht scherper inwerkt op het hoofd van je paard dan in je handen. Het zou dus scherper moeten inwerken op je handen, zodat je vrij snel aanvoelt wanneer je te veel kracht op je teugels zet (het trekken).
Wanneer je dikke teugels hebt, voel je namelijk niet zo snel wanneer je 'trekt', terwijl je paard die druk - het trekken van jou - allang voelt.
Dus met "goed" bedoel ik ook "eerlijk" ten opzichte van je paard.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:58

Die leertjes aan het bit heten slobber straps en zijn los te verkrijgen. En loop reins kun je ook bij Clinton Anderson krijgen. Zowel Pat Parelli hals ook Clinton Anderson hebben daarnaast ook nog een Mecate rein. Die van Pat Parelli zijn van katoen, die van Clinton Anderson van Polyrope.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:05

Jovarna schreef:
Als je het "goed" wilt doen, dan zijn je teugels dunner dan het materiaal van je hoofdstel. Dit om te voorkomen dat druk en kracht scherper inwerkt op het hoofd van je paard dan in je handen. Het zou dus scherper moeten inwerken op je handen, zodat je vrij snel aanvoelt wanneer je te veel kracht op je teugels zet (het trekken).
Wanneer je dikke teugels hebt, voel je namelijk niet zo snel wanneer je 'trekt', terwijl je paard die druk - het trekken van jou - allang voelt.
Dus met "goed" bedoel ik ook "eerlijk" ten opzichte van je paard.

klinkt inderdaad wel logisch
maar wat zou een reden kunnen zijn voor NH ruiters om met een dikker touw te rijden?
Zelf rijd ik vooral buiten met het touwhalster en stuur ik voornamelijk door de teugels tegen de hals aan te liggen,de teugels echt aannemen doe ik met het touwhalster+touwteugels eigenlijk niet

ik heb trouwens (ook) het bruine bitloze hoofdstel besteld van de ruitersportshop
denk je dan dat het met dit hoofdstel ook gunstiger is om met gewone teugels te rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:14

De reden waarom mensen met een dikker touw of dikke teugels rijden, is omdat ze die blijkbaar fijn in de hand vinden liggen en/of meer grip hebben. Tenminste, dit hoor/lees je vaak, maar ik kan niet voor anderen spreken.
Dat 'fijn in de hand en het meer grip hebben', is dus het verradelijke, zoals ik in mijn vorige post al aangaf.

Het meest gunstige vind ik dus: zo dun mogelijke teugels. Bij welk hoofdstel dan ook.
Ik heb ook het hoofdstel van de ruitersportshop en mijn teugels zijn van touwhalstertouw, 6 mm dik/dun.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 01:10

Ik heb hele dunne teugels en had dezelfde redenatie dan jij Jovarna, tot ik die polyrope teugels in handen kreeg. Ik loop nu minder te emmeren dan met split reins en heb mijn vuisten losser omdat ik niet bang hoef te zijn dat ik de teugels kwijt raak en deze op de grond vallen met alle gevolgen van dien (rijd western en voorheen met split reins. Vooral bij oefeningen om mijn paard lenig te krijgen loop ik blij split reins nog steeds te emmeren met overpakken.)