ik zie door de bomen het bos niet meer!!! Wie wilt me helpen/uitleg geven?
Ik ben een recreatieruiter en ik heb een 3,5 jarige fjordenruin die ik straks in wil gaan rijden met hulp van mijn instructrische. Maar daar wil ik ook graag een goed zadel voor hebben. Ik heb gekeken naar lederen zadels met vaste boom, naar lederen zadels met verstelbare boom, naar kunsstof zadels met verstelbare boom een diverse boomloze zadels. Mijn fjord heeft weinig schoft en een wat korte rug (vergeleken bij warmbloedpaarden).
Waarschijnlijk haal ik nu alles door elkaar

Ik vind het niet erg om flink te sparen voor een zadel, want ik zal er heel zuinig op zijn en het goed onderhouden. Maar ik ben zo bang dat een aangemeten zadel binnen de kortste keren niet meer past. En ik ben vooral bang dat ik zelf niet merk dat het zadel niet meer goed past!!!!
Het allerliefste koop ik een goed zadel waarbij ik me niet meer druk hoef te maken of het nog goed ligt. Nu schijnt dat het Heather Moffett zadel (ww.equihof.be/main.htm) zich vormt naar je paard. Dus als het bij het passen goed ligt zal je paard er niet uit groeien. Maar kan het zadel ten hoogte waar normaal de boom zit niet alsnog klemmen op de schoft?
Ook heb ik zitten kijken op de barefoot site. Ik lees ook veel goede verhalen over de barefoot. Alleen daar staat me tegen dat er geen kussen onder het zadel zitten en jee inlages moet gebruiken. Bij het Heather Moffett zadel zitten er wel kussens onder en dat lijkt me handiger.
Wie o wie kan me iets wijzer maken over het wel of niet goed liggen van een boomlooszadel en/of een boomzadel? Wat denken jullie dat ik in dit geval het beste zou kunnen doen?