alweer bitloos, om de kaak of onder de keel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

alweer bitloos, om de kaak of onder de keel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 14:14

Ik zit te twijfelen tussen de twee soorten;
Afbeelding deze die dus alleen onder de keel loopt of
Afbeelding
deze dus, die helemaal om de kaak loopt.

Qua inwerking zit ik een beetje te kijken, mij lijkt dat een paard die helemaal onbekend is met bitloos rijden de bovenste beter begrijpt. Ook loop ik aan de plaats van inwerking te denken. Wat is jullie mening hierover?

Speedster

Re: alweer bitloos, om de kaak of onder de keel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:27

Mijn gevoel is dat een paard dat er nog niks van snapt juist beter op de onderste reageert. Ik heb ze zelf beide gehad, ben met de nobit (onderste) begonnen. Het paard voelt hierbij ook druk tegen zijn kaak in plaats van alleen onder zijn kin en leert naar mijn idee daarmee beter sturen d.m.v. wijken voor druk i.p.v. gebruik van het bit. Die van mij liep er zo mee weg. Later heb ik die bovenste gekocht omdat ik graag een leren wilde, maar voor mijn gevoel was het goed dat ik eerst die andere gebruikt had. Maar het verschilt natuurlijk per paard.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 14:32

owh.. schiet mij nog een vraag tebinnen. bij de onderste als je dan aan de lijnen vraagt, komt er dan geen druk op de frontriem te staan?
@speedster; welk verschil merkte jij in de inwerking van die hoofstellen, of maakte dat niet veel uit? Ik vind het namelijk zonde om 2 hoofdstellen aan te schaffen en stiekum trekt de bovenste mij meer. (loop overigens nog te denken om mijn gewone hoofdstel bij de ruiterzaak om te laten bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:37

Ja, er komt ook druk op de neusriem. Zorg er dus voor dat deze neusriem breed en zacht is.

Als je niet dubbel geld wilt uitgeven, zou je ook de LibraRB kunnen knopen. Die lijkt qua werking wel op die van de onderste foto en kost je nauwelijks iets (touw en twee ijzeren ringetjes). Dan kun je het vrijwel kosteloos uitproberen!

Het voordeel van de Libra is dat deze je dwingt om zacht en met twee teugels te rijden. Wanneer je te veel druk op één teugel zet, gaat het hoofdstel schuiven.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:43

Op de frontriem komt geen druk te staan in ieder geval. Ik heb niet echt verschillen gemerkt, had alleen achteraf het idee dat als ik direct met de bovenste begonnen was, hij het dan minder vanzelfsprekend begrepen had. Maar toen ik de nobit kocht kende ik die andere helemaal nog niet, anders had ik de gok misschien wel gewoon genomen. Die nobits zijn nl. ook nog eens vrij prijzig (lees: 3x zo duur als die andere). Er zijn trouwens ook speciale neusriemen te koop voor aan een gewoon hoofdstel, zodat het werkt als de bovenste (kost alleen evenveel als dat hele bovenste hoofdstel, maar het kan zijn dat je dat bv. mooier vindt).

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 14:49

Jovarna schreef:
Ja, er komt ook druk op de neusriem. Zorg er dus voor dat deze neusriem breed en zacht is.

Als je niet dubbel geld wilt uitgeven, zou je ook de LibraRB kunnen knopen. Die lijkt qua werking wel op die van de onderste foto en kost je nauwelijks iets (touw en twee ijzeren ringetjes). Dan kun je het vrijwel kosteloos uitproberen!

Het voordeel van de Libra is dat deze je dwingt om zacht en met twee teugels te rijden. Wanneer je te veel druk op één teugel zet, gaat het hoofdstel schuiven.

ik had het alleen niet over de neusriem maar over de frontriem
Zo een libra ding lijkt me niets, veel te dun die neusriem. Stel je kletst eraf en hij staat op de lijnen, dan heeft ie meteen een arabierenlook

CeesRinko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:50

ik heb een hoofdstel die helemaal om de kaak loopt.
mijn pony reageert daar beter op.!
ik heb ook een hoofdstel van emiel voest maar daar reageert hij niet zo makkelijk op...

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 14:54

Speedster schreef:
Op de frontriem komt geen druk te staan in ieder geval. Ik heb niet echt verschillen gemerkt, had alleen achteraf het idee dat als ik direct met de bovenste begonnen was, hij het dan minder vanzelfsprekend begrepen had. Maar toen ik de nobit kocht kende ik die andere helemaal nog niet, anders had ik de gok misschien wel gewoon genomen. Die nobits zijn nl. ook nog eens vrij prijzig (lees: 3x zo duur als die andere). Er zijn trouwens ook speciale neusriemen te koop voor aan een gewoon hoofdstel, zodat het werkt als de bovenste (kost alleen evenveel als dat hele bovenste hoofdstel, maar het kan zijn dat je dat bv. mooier vindt).

Mijn gewone hoofdstel heeft een aansnoerneusriem (zit op altijd op zijn lost) maar die heeft dus ringetjes, dus wou ik met 2 klipjes de leertjes met ringetjes laten maken. Moet dan alleen wel de lengtes hebben. Ben namelijk niet zo goed in gokken

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:57

ceasarlover schreef:
ik heb een hoofdstel die helemaal om de kaak loopt.
mijn pony reageert daar beter op.!
ik heb ook een hoofdstel van emiel voest maar daar reageert hij niet zo makkelijk op...

Dat was ook mijn gevoel, maar mijn paard had voor de (imitatie) Voest natuurlijk al heel lang aan die ander kunnen wennen, dus de stap was niet zo groot. Mmmm... Moeilijk.... Zou je niet zo'n ding kunnen lenen van iemand in de buurt om te proberen? Waar woon je? Die van mij hangt maar in de kast te hangen, dus als het niet te ver weg is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:59

Barvrouwke schreef:
ik had het alleen niet over de neusriem maar over de frontriem
Zo een libra ding lijkt me niets, veel te dun die neusriem. Stel je kletst eraf en hij staat op de lijnen, dan heeft ie meteen een arabierenlook

De frontriem komt volgens mij geen druk op. Wel komt er druk achter de oren met dat onderste hoofdstel.

De neusriem van de Libra is zo dik of zo dun als je 'm zelf maakt . Ik had op mijn Libra's een dik en breed bontje gemaakt. Ik zal even zoeken of ik nog een foto heb.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:59

Barvrouwke schreef:
Mijn gewone hoofdstel heeft een aansnoerneusriem (zit op altijd op zijn lost) maar die heeft dus ringetjes, dus wou ik met 2 klipjes de leertjes met ringetjes laten maken. Moet dan alleen wel de lengtes hebben. Ben namelijk niet zo goed in gokken

Volgens mij krijg je dan meer het idee van een sidepull. Kan ook hoor, maar de werking is dan weer net iets anders (als ik goed begrepen heb wat jouw bedoeling was).

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-06 15:01

mhh.. nee. van het hoofdstel heb ik dan alleen de voorkant van de neusriem met het deel dat over het hoofd gaat. Naja.. misschien ook wel een beetje zinloos. Koop er wel gewoon 1.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:03

Jovarna schreef:
Wel komt er druk achter de oren met dat onderste hoofdstel.

Die druk achter de oren vraagt het hoofd volgens mij ook wat naar beneden, ik heb ergens gelezen dat dit voor paarden een logische druk is om te remmen (los van de discussie of je wel met je teugels hoort te remmen).

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:05

Barvrouwke schreef:
mhh.. nee. van het hoofdstel heb ik dan alleen de voorkant van de neusriem met het deel dat over het hoofd gaat. Naja.. misschien ook wel een beetje zinloos. Koop er wel gewoon 1.

Ah zo bedoel je...
Dan heb je inderdaad hetzelfde idee. Misschien is het wel een stuk goedkoper zo.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 15:15

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 16:48

Ik heb zoeen als de onderste. Buiten reageert hij er goed op, maar in de bak heeft hij snel de neiging te gaan kantelen. Dan heb ik liever een hoofdstel zonder die gekruisde dingen, dus de teugels aan de zijkant of een touwhalster. Dat snapt Anouar beter.
Buiten rij ik met een los teugeltje, dus dan maakt het niet uit

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:34

ik heb met alle 2 gereden. (op een paardje dat eigelijk nooit bitloos word gereden) en ik vond dat ze er op alle 2 eigelijkeen beetje hetzelfde op reageerde.

R_MW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:57

Ik ben héél enthousiast over het eerste hoofdstel. het ligt super stabiel en ze reageert er geweldig op!

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:35

ROos, wil je me even PB;en waar je hem gekocht hebt, en hoe duur? (als ik dat mag weten )
Ben namelijk van plan met Farouche ook bitloos te rijden

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:01

Ik ben ook erg goed te spreken over de methode van de eerste, daar reed ik zo mee weg en ze kwam er ook mee aan de teugel als ik dat wou. (wat ze met bit dus niet doet..)
Met de 2e heb ik geen ervaringen..

rianne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:56

Knipoog ik heb mijn bitloos hoofdstel inderdaad ook bij Equihof gekocht (http://www.equihof.be), die van 44 euries. en het werkt zeer goed! Mijn paard is nu veel rustiger en hij reageerd net zo goed als met bit in Pling