Te jong voor Natural horsemanship??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Te jong voor Natural horsemanship??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:30

ik wil er heel graag mee beginnen, met een pony die bij mijn verzorgpony staat (dat mag ) Zij is heel jong en vertrouwt mensen niet zo heel goed. Ik heb het nog nooit gedaan, maar heb er o zo veel van gelezen. Ik wou vragen, hoe kan ik het best voor de 1e keer beginnen met die pony? Ik ben nog heel jong (vind ik: 12) , maar ik zou het best durven en het nog leuk vinden ook. Ben ik er te jong voor??

P.S. Het is een mini-shetlandpony;)

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:06

waarom zou jij er te jong voor zijn???!!!! Als je die kans krijgt moet je dat zeker doen!!!!

Antheman

Re: Te jong voor Natural horsemanship??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 19:51

Zoek je er wel goede begeleiding bij?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:05

tuurlijk:D

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:11

Ik lees erg graag, dus ik denk dat ik wat boeken erover ga zoeken;) Ik lees trouwens ook Heartland boeken, maar ja...Daardoor komt het wel een beetje dat ik het interressant vind, en wil er meer over leren:) En oefenen , natuurlijk:)

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:36

bizzybijtje schreef:
Ik lees erg graag, dus ik denk dat ik wat boeken erover ga zoeken;) Ik lees trouwens ook Heartland boeken, maar ja...Daardoor komt het wel een beetje dat ik het interressant vind, en wil er meer over leren:) En oefenen , natuurlijk:)

Papier is geduldig. Het leert je de basisprincipes. maar het leert je niet de timing, het inzicht en het gevoel wat nodig is om iets tot een goed einde te brengen.
Boeken gaan uit van ideale paarden, helaas ben ik die echter ng nooit tegen gekomen.
Zoals Antheman al zegt, zoek goede begeleiding; er zijn al teveel paarden verpest omdat men "boekjes had gelezen" Paardenmens wordt je niet door boeken te lezen, maar door met paarden bezig te zijn, bij voorkeur onder leiding van iemand die WEET waar ie over praat.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:21

Ik zou je ten zeerste willen afraden om je aan de Heartlandboekjes vast te houden. Maar voor Natural Horsemanship ben je echt niet te jong. Parelli biedt in Amerika speciale curssussen voor kinderen, ik weet niet of dat in Nederland ook zo is. Maar zeg eens eerlijk, sta jij sterk genoeg in je schoenen om je af te zetten tegen vrienden en vriendinnetjes als die niet aan NH doen? Ben jij sterk genoeg om echt je eigen weg te gaan?

Zoals al eerder is opgenoemd: zoek er goede begeleiding bij. Neem les en haal niet alles uit boekjes...er zijn er zoveel die beweren dat ze het onder de knie hebben, maar intussen zelf maar een paar cursussen hebben gevolgd en beslist niet van de hoed en de rand weten...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:24

bizzybijtje schreef:
En oefenen , natuurlijk:)

Er is een gezegde van Pat Parelli: practice dus nog make perfect. Perfect practice makes perfect.

Vertaald: oefenen alleen zorgt er niet voor dat je iets goed onder de knie krijgt. Pas als je GOED oefend, de oefening GOED uitvoert, krijg je iets GOED onder de knie. Daarom moet je verder kijken dan alleen de Heartland boekjes.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:50

Weet ik:) ik weet ook nog niet zeker of ik er wel aan begin hoor:S Maar ik zie nog wel:)

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:58

Hoe is je engels? Kun je het een beetje lezen, kun je het een beetje begrijpen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:08

ja hoor;)

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:18

Dan moet je hier even kijken, dat is een goed begin: (alle artikelen lezen die er links staan vermeld)

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... cles&t=lit

En lees ook deze artikelen even door:

http://www.downunderhorsemanship.com/articles.html

Bij alles wat je gaat oefenen: gebruik je verstand! Kijk goed of het veilig is of niet, vraag er hulp bij! Er zijn genoeg mensen in je omgeving die ook aan NH doen. Deze artikelen zijn er alleen om je aan het denken te maken dat het ook anders kan dan alles wat je voorheen hebt geleerd.

_Jennifer_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:22

Waarom zou je er te jong voor zijn? Ik ben ook 13 hoor. Wat maakt de leeftijd nou uit? Hoe eerder je het goed kan doen, hoe meer profijt je er van hebt toch?

Ik heb zelf een video kunnen lenen van parelli, de boekjes kunnen lenen .. heb een boek van claus ferdinand hempfling en ben een les bijgewoond!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:24

Klaus Ferdinand Hempfling zou ik je nou net niet willen aanbevelen, en ik wil er ook voor waarschuwen teveel door elkaar te gaan gebruiken....blijf bij een persoon, gaan niet teveeel shoppen. Sommige dingen in de NH kunnen haaks op elkaar staan!

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:44

Je bent toch ook niet te jong om 'normaal' met paarden om te gaan? Dus dan kan je ook wel natural! Volgensmij ben ik ook een van de jongere NH'ers, ben 15.

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:31

tuurlijk ben je niet te jong!
Ik be ook 12. M'n verzorgpaard doet parelli en zo leer ik het van de eigenaar.
Dit is natuurlijk wel ene iets andere situatie omdat het paard het natuurlijk al gewend is.. maar natuurlijk kan het!
Oefenen en oefenen..

http://www.mijnalbum.nl/Foto=C4ORFUXH ik op m'n dikke vzpaardje

MyrtheJ

Re: Te jong voor Natural horsemanship??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:29

Najah eh; ik ben ook nogsteeds 13, en ik kan toch ook op mn eenkennige paardje met touwtje om dr nek rijden. Dit heb ik ook zonder hulp gedaan... ook ik heb vaak zat 'discussies/ruzies' met mensen uit mn omgeving, met wat imo wel en niet goed is. Nogsteeds niet van gedachten veranderd trouwens.

Er is een verschil tussen 'volwassen' 13 & 'kinderlijker' 13, maar ik vind niet dat je te snel conclusies moet trekken...

MarRic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:53

Ik ben ook jong en doe ook Parelli met mijn paard, hatstikke leuk en je kunt bij Parelli ALTIJD begeleiding krijgen. (bijv. van Eddy Modde).
Je mag zelfs als 12-jarige op cursus in Nederland (je doet wel met volwassenen mee) voor de helft van de prijs.

Groetjes Petrarca

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:30

te jong is ontzettende onzin, en ga maar eens naar bijv. eddy modde (parelli) en vertel hem dat je 12 bent en aan NH doet, moet je eens kijken hoe enthousiast ie dan is!
ik ben 14, ben nu een jaartje echt bezig met PNH en toen ik vorig jaar op het parelli toernooi kwam en ik met Marieke (vrouw van eddy) praatte, was ze razend enthousiast dat er al mensen zijn die op zo'n jonge leeftijd beginnen, inmiddels ben ik al bezig met mijn level 2, dus te jong? wat een onzin, ik zou zeggen ga ervoor meid!

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:12

Ben het helemaal met bovenstaande reacties eens.
Je bent ook niet te jong om 'normal' met paarden om te gaan, dus waarom wel voor NH?
Ikzelf ben ook pas net 15 en sinds een aantal maanden echt actief met NH, daarvoor hield ik mijn paard al vrij 'natural'.
Gewoon doen dus!

(misschien is een workshop op NH Arnhem -10 september- wel een leuk idee als echte kennismaking met NH?)