trailer laden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roosjelief

trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 19:23

hallo. ik ben vrij veel bezig de laatste tijd met natural enzo.

maar nu ga ik met een pony naar de ponyclub die met de trailer daar heen gebracht word. En het is niet zo dat het een groot probleem is om haar de traier in te krijgen, Maar soepel gaat het ook niet.

Nu doe ik het zo:

ik zet haar voor de trailer en blijft ze staan Zet ik(veel) druk op het halster(touw) Geeft zij (hoelang ik ook moet wachten) mee, laat ik direct de druk op het halster(touw) los. wijken voor druk zegmaar. Dan zet ze een paar stappen of 1 en dan begint het weer opnieuw tot ze er helemaal inloopt.
Ik moet zeggen dat ze er de laatste tijd beter inloopt maar er zit wel veel geduld in elke keer

nou is mijn vraag. is dit een goede manier of is er een makkelijker betere manier?

groeten roos

Xanthe

Re: trailer laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:51

Klinkt opzich als een goede manier
Maar wat misschien handig is, is om fases te gebruiken in het druk zetten op het touw. Eerst eigenlijk niks, en dit dat 3 seconden vast houden, en als ze niet reageert naar een hogere fase. Misschien dat je op deze manier niet zo lang hoeft te wachten, omdat ze weet wat er komen gaat met je fases.
En als je merkt dat ze zenuwachtig wordt, niet naar een hogere fase gaan, hierdoor kan ze erg overstuur raken!

RuizWish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:54

Ik vind voor moeilijk-ladende paarden toch de beste manier om er even een longeerlijntje achter te doen...
Wat mij betreft gegarandeerd succes...

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:58

SvenErik schreef:
Ik vind voor moeilijk-ladende paarden toch de beste manier om er even een longeerlijntje achter te doen...
Wat mij betreft gegarandeerd succes...

dit vind 'k nu juist de slechtste methode die er bestaat! Zeker als het paard niet gewoon is te wijken voor druk... Ze gaan dan in de longeerlijn hangen en je creëert alleen maar paniek... Ik snap niet dat mensen paarden op zulke manier laden! Dit getuigd van hoe weinig respect mensen voor hun paarden hebben.

Roosjelief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 20:14

ik vroeg idd om een vriendelike manier.

even reageren op pinkii: Ik geef haar altijd de vrijheid natuurlijk om er eerst zo in te lopen. Maar ik zal eens proberen

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:25

Was vergeten te noemen dat ik vier fases bedoelde, volgens de parelli methode.
fase 1: druk op het haar
fase 2: druk op de huid
fase 3: druk op de spier
fase 4: druk op het bot
Als ze dit systeem eenmaal begrijpt zal ze zoveel mogelijk doen om de hogere fases te vermijden. Mits er geen angst bij zit. Luister naar je paard
Nog een puntje: als je merkt dat ze probeert, snuffelt aan de trailer ofzo, geef haar de tijd.

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:33

Hey,

Misschien een beetje een blond vraagje hoor; maar waarom is het vriendelijker om de druk net zolang op de voeren tot ze wel de trailer in stapt, en is het niet paardvriendelijk om er een longerlijn achter te houden, om zo de ruimte te beperken?

In mijn opinie is het alletwee gewoon afdwingen.

Isis.

frenneker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:40

Ik vind het helemaal niet slecht met een touw achter zijn benen! Zolang je het met tact doet....... Heb er nog nooit een gestresst paard door gehad.............

Roosjelief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 09:01

het paard kan niet zien wat er achter zich gebeurd. Ik dou me doodschrikken als ik een paard was en er drukt ineens iets tegen mijn achterben. dan zou ik ook vooruitspringen.
en ik voer de druk niet op. maar ik bhoud constante druk(wijken voor druk aanleren)

pinkii: zou je het mij iets breder uit willen leggen? mij lijkt dat wel een goede manier

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:05

ik vind de methode van parelli de enige juiste !

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:08

Voor sommige paarden is de longeerlijn juist dat beetje aanleuning dat ze nodig hebben om makkelijker de trailer in te gaan.
Bij mijn paard heb ik aan beide kanten een lijn die ik alleen maar een beetje strak hoef te houden. Ze wordt er niet eens mee aangeraakt. Dan loopt ze zo de trailer in.

BIj onze pony, die gewoon dominant is en er soms niet in wil doen we hetzelfde. Alleen de lijn als aanleuning en hij loopt er zo in.

Ook Marijke van www.paardenbegrijpen.nl maakt bij het trailerladen gebruik van longeerlijnen als dat nodig is.

RuizWish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:36

PinkiiY schreef:
Als ze dit systeem eenmaal begrijpt zal ze zoveel mogelijk doen om de hogere fases te vermijden. Mits er geen angst bij zit. Luister naar je paard
Nog een puntje: als je merkt dat ze probeert, snuffelt aan de trailer ofzo, geef haar de tijd.

Nou, zo vriendelijk is dit ook niet hoor...
Dan hoef ik met mijn longeerlijn vaak niet eens (zelfs de eerste keer) tot op de spier en het bot... Dus ik vind het een beetje raar dat Pirelli dan zo paard-vriendelijk is, mijns inziens valt dat ook wel mee...

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:43

Haaj,

kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl
Daar geven ze je een manier om je paard er zelfstandig in te laten lopen. Heeft bij mij prima gewerkt. Hij loopt er nu graag in.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:41

De echte parelli manier is dat je je paard er wel in laat lopen, maar zelf erbuiten blijft staan. In mijn ogen is dit de beste manier, en een hele veilige.. maar ik denk dat het gewoon heel moeilijk is om te doen als je zijn 7 games niet beheerst, die heb je zó nodig.
En dat haal je in mijn ogen niet eventjes van een internetsite. Hij gebruikt ook wijken voor druk, maar niet voor het trailerladen. Maar opzich is er niks mis mee in mijn ogen. Je voert de druk alleen op als je merkt dat je paard andere dingen aan het doen is, als hij bijvoorbeeld lekker naar zijn weidegenootjes aan het kijken is. Zolang hij probeert geef je hem alle tijd. Als hij bang is en achteruit loopt omdat hij de boel niet vertrouwd, laat je hem dat doen.. en dat lukt je gewoon niet met een longeerlijn achter zn kont. Als je hem alleen bij het halster hebt geef je hem nog een mogelijkheid om terug te gaan, als je ook nog een lijn achter zijn kont hebt kan ie geen kant op, en dat is wat bij zoveel paarden zorgt voor paniek.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:48

SvenErik schreef:
PinkiiY schreef:

Nou, zo vriendelijk is dit ook niet hoor...
Dan hoef ik met mijn longeerlijn vaak niet eens (zelfs de eerste keer) tot op de spier en het bot... Dus ik vind het een beetje raar dat Pirelli dan zo paard-vriendelijk is, mijns inziens valt dat ook wel mee...

Ik bedoelde dus alleen druk opvoeren als je paard zijn hoofd niet bij jou heeft, zolang hij probeert hou je de druk hetzelfde. Ook al zet ie maar 1 stapje, laat je de druk los. Op deze manier dwing je je paard niet om de trailer in te lopen, maar wel om zijn hoofd bij jou te houden. Zonder longeerlijnen heeft hij altijd nog een mogelijkheid tot achteruit lopen als hij het niet vertrouwt. Met longeerlijn erachter is het ontzettend gevaarlijk om druk los te laten als hij een stapje doet, zodra de lijn los komt en hij besluit toch maar achteruit te gaan kan je allemaal vervelende ongelukken krijgen. Dus moet je doorgaan tot ie er helemaal in staat, plus dat ie geen kant op kan. Dus met longeerlijnen vind ik wel dwingend.

Het is trouwens parelli

Snowy2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:37

Bij die van mij gaat hij juist naar achteren als je de druk op zijn halster opvoert.
Ik vind een longeerlijntje ook niet paard onvriendelijk, meestal als ze het weten lopen ze de trailer in voordat je de longeerlijn erachter hebt.
Dit gaat ook niet met stress en dus ook niet met druk of opvoeren van druk.
Vind het dus niet dwingend.

Lotte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:39

je kunt mischien ook wat met beloningen gaan doen.. zodat je paard je volgt en daarna iets lekkers krijgt..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:13

ElCamino schreef:

Parelli vergt het nodige voorbereidende werk voor het trailerladen (Games 1 t/m 7), en blijft er dan ook naast staan terwijl het paard er in gaat. (targettend trailerladen)
Ik kan niet zeggen hoever de TS is met NH, maar vind zelf de methode van het wijken voor druk nog de beste (als je zelf in de trailer staat, dus leidend trailerladen) en als je verder nog geen Parelli basis hebt. En dan idd een lijntje erachter.

Trailerladen en hoe je het traint worden ook hier goed beschreven:

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 15:18

ElCamino schreef:

Dan ben je erg kortzichtig. Ja, die methode werkt over het algemeen wel, maar dan MOET je dus ook met Parelli bezig zijn, anders werkt het niet.
Er zijn heel veel methodes, welke het beste en/of prettigste werkt voor een specifieke paard/mens combi moet toch in de praktijk blijken.
Mijn paard loopt ook zo de trailer in, maar daar is nog nooit enig Parelli-werk aan te pas gekomen (of Voest of weet-ik-veel-wie z'n "systeem"). Gewoon oefening en naar leuke dingen toe gaan met de trailer.
Ik ken ook genoeg mensen die even een longeerlijn spannen, voor het oog. Lijn komt niet tegen het paard aan, maar is alleen maar "aanwezig", dat is vaak voldoende.
Enne, minstens zo belangrijk: zorg dat als je met de trailer rijdt, de chauffeur goed rekening houdt met het paard, als het paard slechte ervaringen heeft met het rijden kun je er systemen op los laten tot je een ons weegt

Roosjelief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:54

ik doe aan parelli en ben nu bij de sqeeze game met mijn pony. maar dat is niet de pony die ik de trailer in moet krijgen:D

bedankt voor alle tips

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:56

Dan zou ik de games met de pony doen die je in de trailer moet krijgen. Hij moet er uiteindelijk in, niet jij

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:03

Mijn paard was ook moeilijk alleen te laden. Ja, met als je met hem mee de trailer in liep en iemand stond er met een zweepje achter, dan liep ie er zo op, maar je moest altijd met z'n 2en zijn, en ik vond het te dwangmatig. Na het zien en toepassen van de parelli-trailerlaad methode is het geen enkel probleem meer om mijn paard alleen te laden, hij loopt er rustig op, en blijft rustig staan, ook zonder stang achter zijn kont. Het voordeel van je paard voor je uit de trailer op laten lopen, is dat het veilig is, en je paard bovendien rustig van de trailer af kan lopen als ie dat wilt. Je zet hem pas aan de voorkant vast, als ie helemaal op de trailer staat, met stang achter dicht dus. Dit is veel veiliger. Meestal ben je te laat bij moeilijk te laden paarden om ze los te laten staan en dan naar achter te lopen om de stang dicht te doen. Eerst voor vastzetten is ook erg gevaarlijk. Als je paard schrikt of alleen maar snel van de trailer af wilt, trekt je paard zich binnen no-time los en met een beetje pech stoot ie ook nog z'n hoofd tegen het dak van de trailer. Waardoor je nog meer angst krijgt.

Voor mij is parelli de enige manier geworden, maar het is idd wel zo dat je eerst de 7 games onder de knie moet hebben, ze zijn een belangrijke basis. Het kost dus iets meer tijd, maar het resultaat is ernaar.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 18:33

Tip: paard hoeft niet RECHT de klep op, kan ook prima via de zijkant!! Iedere keer dat je terugloopt omdat ze er langs probeert te lopen is een winpunt voor je paard. Gewoon het hoofd voor de ingang houden en dan vasthoudend zijn. Ze kunnen de benen heus hoog genoeg optrekken!
Wij deden het eerder ook met een longeerlijn (aan de trailer knippen was al voldoende), tot madam er ineens helemaal niet meer in wilde. Ook niet met de druk van de lijn. Dat eindigde in steigeren etc. We hebben toen 1 keer de tijd genomen om het haar uit te leggen (en nee, dat ging niet heel vriendelijk maar wel eerlijk!! Zachte heelmeesters maken stinkende wonden! Leer het paard kennen en dan weet je dat je niet altijd anders kunt) en sindsdien kan ik haar weer lekker helemaal alleen laden, maar ja wel via de zijkant van de laadklep Zolang ze er maar in loopt en het nu dus lekker en zonder stress gaat! Ook veel leuke dingen doen waar je met de trailer heen rijdt is een goede, want dan gaan ze het met iets leuks associeren!!
Succes!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:21

hoi angela88, je hebt de DVD van Parelli dus duidelijk toegepast hahaha, werkt het of werkt het niet.... het werkt!
Heb je m al grijs gedraaid inmiddels?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:27

ik heb echt niet alles van Parelli nodig gehad.
Bij veel paarden is het simpelweg genoeg om op tijd druk te geven en weer los te laten.
Wanneer je ervaring met paarden hebt kun je dit redelijk goed aanvoelen.

Natuurlijk ga je een paar keer op je bek maar aldoende leert men.
Ben zelf gewoon geen voorstander van touwen en andere hulpmiddelen.
Denk zelf dat met rust en geduld en een beetje logisch nadenken je een eind komt.