Kan dit veranderen met NH of is het karakter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Kan dit veranderen met NH of is het karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 09:15

Mijn paard is niet knuffelig, althans, niet zoals veel baasjes graag zouden willen zien. Hij vindt borstelen wel lekker, vooral als het goed stevig gebeurt, maar houdt niet zo van aaien en kroelen. Hij ontspant zich dan gewoon niet helemaal. Dat is wel iets veranderd sinds ik hem niets meer uit de hand voer, hij zoekt dan niet meer de hele tijd naar voer, maar echt knuffelen is er niet bij. Hij vertrouwt me wel, ik kan overal aan hem komen, ook als ik iets vreemds in mijn handen heb zoals een plastic zak, dat boeit hem allemaal niet. Zijn manier van knuffelen is bijvoorbeeld als ik mijn hand op de staldeur heb liggen, om zijn lippen op mijn hand te leggen en er een beetje tegenaan te staan hangen. Dat vindt-ie wel fijn, dan zie ik hem ook een beetje wegduffen. Ik ben pas geleden begonnen met mijn nieuwe Parelli level 1 pakket. Wat denken jullie, zit dit gewoon in het karakter van het paard, of is er toch nog iets wat hem ervan weerhoudt zich te ontspannen, en is er kans dat hij in de loop van level 1 gaat veranderen wat dit betreft?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:43

Mijn jongere merrie houdt er ook niet van als ik in haar gezicht zit, maar nu ik wat langer met haar bezig ben (is net vorige week 4 geworden) draait nu wel vaker het hoofd naar me toe en staat toe dat ik haar in het gezicht aai. Ik denk dat je wel kunt bereiken dat het paard zich compleet gaat ontspannen naarmate je vordert met Level 1. Maar het opzoeken van knuffels, het verbergen van zijn gezicht in je jas oid, is afhankelijk van het paard. Je moet niet verwachten dat hij compleet om gaat slaan.

Anoniem

Re: Kan dit veranderen met NH of is het karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:22

Ik kan er niet zo heel veel over zeggen, omdat mijn paard heerlijk met zich laat knuffelen en fruttelen.
Haar weidemaatje is een paard dat daar niet van houdt. Tenminste, die houding heeft ze en dat wordt zo 'geaccepteerd' en ze wordt dus ook nooit geknuffeld. Maar omdat ik dagelijks met haar te maken heb, ben ik begonnen met haar voorzichtig en in kleine stapjes te benaderen. En ik voelde dat ze dat toch ook wel graag wilde; wanneer mijn paard aandacht kreeg, vroeg zij ook om wat aandacht. In het begin mocht ik bijv. ook niet aan haar hoofd komen; tegenwoordig legt ze haar hoofd tegen me aan en sta ik haar te kriebelen.
Dus wat het is dat een paard niet geknuffeld wil worden...? Er zullen vast paarden zijn die er ècht niet van houden, maar met veel geduld en met kleine stapjes kun je het wel proberen, lijkt mij.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:19

wij hebben bij ons op weide ook een merrie staat die absoluut niet houd van knuffelen.... Ze wil het liefst met rust gelaten worden. Wat ze dan wel weer leuk vind is als je met haar mee uit wandelen neemt. Maar al dat tuttelen en fruttelen is echt niets voor haar... Aandacht graag, maar blijf van m'n lijf filosofie bij deze merrie... Het is nu eenmaal het karakter van een paard... Je paard zal je wel meer toestaan met het level 1 pakket, maar hou altijd in de gaten wat je paard graag heeft en wat niet... Als je paard niet graag knuffelt zal je paard waarschijnlijk wel iets anders graag hebben waar je dan voor 100% op in kan spelen.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 11:25

willeke_nijs schreef:
Als je paard niet graag knuffelt zal je paard waarschijnlijk wel iets anders graag hebben waar je dan voor 100% op in kan spelen.

Dan wordt het een leerproces van mijn kant. Mensen zijn nou eenmaal snel geneigd om te gaan friemelen en frutselen, en hebben dit misschien ook wel een beetje nodig om het gevoel van een "echte" band te krijgen. Aan mij dan de taak om die verbondenheid op een andere manier te verdiepen, die meer bij mijn paard past. Dat hoeft er niet minder om te zijn.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:28

Ik denk niet dat het helemaal gaat veranderen. Mijn merrie is net hetzelfde. Als ik op de wei aankom dan komt ze mij wel begroeten. Maar na 1 aai vindt ze het genoeg en gaat ze andere dingen doen. Als ik het haar vriendelijk vraag mag ik haar overal aanraken, uiers, oren, buik, geen enkel probleem. Maar eigenlijk wordt ze niet graag aangeraakt. Het zit gewoon niet in haar karakter.
Sterker nog, als ze wel "lief en schattig" komt doen, dan bel ik meteen de DA want dan is ze ziek. En daarin heb ik mij nog nooit vergist.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:31

inderdaad... knuffelen en tuttelen is iets typisch menselijk... Misschien speelt je paard wel graag met jou en kan je van daaruit die band opbouwen... Je gaat vanzelf je paard beter leren kennen door PNH... Ik ben ook nog maar pas bezig met level 1 en heb al 2 itchy spots gevonden waar Cassandra er enorm van kan genieten als 'k daar wrijf en soms komt ze na een spel vanzelf bij me staan en draait ze haar gat naar me toe en heft ze haar staart omhoog zodat ik haar daar zou wrijven... het is gewoon haar manier om een beloning te vragen
Maar er zijn nog héél wat andere dingen om een band met je paard op te bouwen... Je zal die vanzelf wel tegenkomen als je verder gaat met je paard.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 11:34

Daar verheug ik me enorm op, lijkt me heel spannend om te zien waar onze "ontdekkingsreis" naar toe gaat!
En als hij inderdaad echt geen knuffelaar blijkt te zijn, blijf ik dat waarschijnlijk stiekem toch een beetje jammer vinden , maar daar krijgen we misschien een heleboel andere dingen voor in de plaats.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:38

héhé dat is net zo leuk aan nh je weet nooit waar je ontdekkingsreis je brengt Maar idd je gaat er enorm veel andere dingen voor in de plaats krijgen! Goed dat je zo positief ingesteld bent!

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 11:44

Spelen met mijn paard lijkt me enorm leuk. Hij is heel erg speels, en in de bak rijden vindt hij maar saai (ik ook trouwens). Ik hoop dat we de klik samen gaan maken en we echt dingen samen kunnen gaan doen in plaats van dat ik erop zit en hij maar te doen heeft wat ik zeg.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:18

Mijn paard heeft haar hele leven een hekel gehad aan aanraken en getut aan haar lijf. Tot.... we aan level 2 Parelli begonnen ! Het zal nooit de grootste knuffelkont worden, maar ze is veel "opener" geworden, accepteert meer en biedt meer aan - en lijkt een stuk zelfverzekerder geworden. Wie weet wat zo'n programma voor jou in petto heeft .

More

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:20

Ik denk dat het gewoon aan het karakter ligt, mijn paard is ook niet knuffelig.
Het is gewoon per paard verschillend denk ik, net als bij mensen.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 15:23

promptertje schreef:
Mijn paard heeft haar hele leven een hekel gehad aan aanraken en getut aan haar lijf. Tot.... we aan level 2 Parelli begonnen ! Het zal nooit de grootste knuffelkont worden, maar ze is veel "opener" geworden, accepteert meer en biedt meer aan - en lijkt een stuk zelfverzekerder geworden. Wie weet wat zo'n programma voor jou in petto heeft .

Waren we maar alvast zover, trappel, trappel...
Maar eerst level 1 nog!

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:34

Speedster schreef:
Waren we maar alvast zover, trappel, trappel...
Maar eerst level 1 nog!

haha speedster, je klinkt al even ongeduldig als ik Verslavend hé zo'n pakket

Xanthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:53

promptertje schreef:

Hier hetzelfde
Ik dacht ook altijd dat mn paard geen knuffel was, maar hij is ook veel opener geworden. Hij is zo zelfverzekerd geworden
En er is nog hoop, ik ben nog bij level 1

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 18:55

Vandaag hinnikte Speed naar me in de wei, heeft hij nog nooit gedaan!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 12:00

Veel paarden houden niet van knuffelen hoor. Zie je paarden wel eens met elkaar knuffelen? Ik niet. Ze kroelen wel, maar dat is meer te vergelijken met poetsen en is niet echt knuffelen.