als een ruin heel erg op merries is

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

als een ruin heel erg op merries is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:15

Hoe gaan jullie om met ruinen die heel erg een gedrag vertonen tov de merries.

Dus voortdurend gefixeerd op de merrie die naast hem staan op stal en naast hem loopt op de wei, dus eigenlijk 'zijn' merrie is geworden, als de merrie ook nog gecharmeerd is en natuurlijk het hengstigheidsseizoen is er weer. Mijn ruin is er zo eentje, maakt zich ontzettend druk, hij moet haar ten alle tijden kunnen zien, als ze naast haar staat in de stal is het goed, maar als hij op stal is en zij niet of hij op de wei en zij niet.

Niet te rijden in de bak, alles er voor doen om niet mee te werken en terug naar de merrie te kunnen. Ik zie dit dus als hengstengedrag, zal wel niet, maar knap vervelend. Ik zie dat hij er veel stress van heeft en als ik hem wil rijden is hij bijna niet te rijden en ook nog eens snel pissig als hij gedwongen wordt bij de les te blijven, hij kan dan hele nare sprongen of steigeringen in petto hebben.

Hier baal ik dus van. Hij heeft een jaartje alleen met een ruin gestaan en dat was heerlijk, een fantastisch paard is het dan, zijn de merries in de buurt, dan verandert hij in een bijna onhandelbaar buurt, super druk, gestresst, en snel pissig.

Helluppp

Antheman

Re: als een ruin heel erg op merries is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:16

Dat negeer ik

Ik heb 2 ruinen die in een gemengde kudde jaar rond lopen.
Ze hebben beiden wel hun favo merries en mijn Merens hinnikt heel hard als "zijn" merrie weggaat.

Beiden hebben VEEL moeite om het erf te verlaten, dat zal altijd een aandachtspunt blijven.

Als ik iets ga doen , dan eis ik hoe dan ook de aandacht, ook al staat DE merrie naast hem om gepoetst te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:22

Hoe eis je die aandacht?

Hoe kun je hem rijden? Die van mij doet alles desnoods met veel verzet om onder appel met rijden uit te komen. Rug wegdrukken, snel lopen, alles in zijn lijf vastzetten, dingen contra doen dan je vraagt, hoofd omhoog gooien en vasthouden door die hals er in te zetten en steeds naar de uitgang toe rennen, omkijken naar de stallen (te zien van af de rijbak), verzethupjes die als je extra been geeft steigeren wordt. Alles wat ik doe om hem te straffen door de hulpen duidelijker door te laten komen is een tegenreaktie van hem in de vorm van verzet met een bok die zich stijf en stram houdt en pissig wordt.

Heb nu al spijt dat ik hem deze plek voor in de toekomst als oude dag heb gegeven Ik moet 5 km langs een drukke weg om in de bossen te komen. Hij is 200 % verkeersmak maar twijfel nu wel of ik nu veilig weg kan. In de bossen is het ook ongehoorzaam racen en steeds richting stal toe trekken. Als hij mij in een boze reaktie er af gooit, denderd hij over die drukke weg terug naar stal. Ik rij zo graag buiten, dus ik moet dit zo SNEL mogelijk de kop in drukken.

Het is een eigenwijze!

Dus please help

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:16

Hulp inroepen zou ik zeggen. Als het zo gevaarlijk wordt, moet je echt iets gaan doen. Leer hoe je in rang boven je paard komt te staan, zodat het paard gaat letten op wat jij doet. Zijn aandacht ligt nu duidelijk niet bij jou, en bij zo'n sterk verzet is het respect naar jou toe ver te zoeken.

Het gedrag zal ie misschien nooit helemaal kwijt raken, maar het moet toch zeker minder worden, zeker als de merrie niet binnen direct zicht is (zoals in het bos).

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:22

Straffen doe ik eigenlijk niet.
Dat heeft weinig zin.

Ik laat hem niet in mijn ruimte komen, dat probeert hij wel regelmatig.

En tijdens het rijden gewoon veel aandacht vragen ,vanuit rust, niet vanuit #ik zal hem eens eventjes leren#. Veel overgangen rijden, eerst dingen vragen die je paard goed kan en dan een oefening doen die nog moeilijk is voor je paard.

En ik zou idd een lesgever zoeken. Zowel voor grondwerk als het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:22

Heb idd even hulp gekregen van iemand die niet bang is. Hopelijk kan zij hem wat meer manieren aanleren.

Het is overigens wel een lief paard hoor, en gelukkig niet altijd zo, maar als hij zulke dagen heeft, dan is hij idd niet echt te vertrouwen, dan besef ik weer eens dat het toch wel een groot en sterk dier is met een eigen wil.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 13:49

russel schreef:
Heb idd even hulp gekregen van iemand die niet bang is. Hopelijk kan zij hem wat meer manieren aanleren.

Het is overigens wel een lief paard hoor, en gelukkig niet altijd zo, maar als hij zulke dagen heeft, dan is hij idd niet echt te vertrouwen, dan besef ik weer eens dat het toch wel een groot en sterk dier is met een eigen wil.

Dat duurt dan wat langer dan twee lessen, hoop ik voor je. Dit is geen flauwkul, dit moet je serieus oplossen!
Ik heb in een soortgelijk geval wel eens een paard met de zweep afgerost. Binnen een minuut was ie genezen en nooit meer een probleem. Maar evengoed heb ik gezien dat paarden met eenzelfde behandeling totaal door het lint gingen en bijna verongelukten. Je kunt dus niet zeggen doe dit niet of dat wel, elk paard is anders en waar sommigen gewoon een ordinair pak rammel moeten hebben, moet je bij anderen een kompleet nieuw stuk opvoeding in gang zetten, en dat alles met uiteindelijk precies hetzelfde resultaat.
Ik hoop van harte dat je hulp het inzicht heeft om de juiste weg te kiezen voor een blijvend resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:44

Vanmiddag geprobeerd hem van de wei te halen, dus met geen mogelijkheid.

Een brave lobbes die als hij mij zag hoofd omhoog oortjes naar voren en aan kwam sjokken. Nee een vals kreng met oren in de nek en die ponymerrie steeds afschermen. Die merrie ook van mij wegrennen met oren en naar achteren slaan, maar ook tegen over mijn bemoeizieke ruin. Het leek wel een dolle hengst die zijn merrie beschermde. Ik kon niet meer bij hem komen. Nog nooit heeft hij zijn oren plat in zijn nek gelegd en zijn kont naar mij toe gedraaid en dan zo steeds weg rennen als ik van de andere kant benaderde.

Hij was echt vals.

Ik kan er dus geen ene bal meer mee.

Moet ik hem in elkaar slaan als ik hem te pakken krijg? Heb er wel veel zin in onderhand.

Een scheur in mijn hart hoor, want het had niet hoeven te gebeuren als mij niet wat afgedwongen een nieuwe merrie pony die bij ons is komen te staan de wei te moeten laten delen. Voorzag het al en het is geschiedde.

Ben bang dat ik hem nu moet gaan verkopen, want hier heb ik geen ervaring mee.

Baal dat ze me niet serieus nemen toen ik dit van te voren aankaarte en hem niet met een merrie wilde laten lopen.

Ben ik nou de enige? Zijn er meer ruinen die zich als hengsten gaan gedragen als ze een merrie bij zich krijgen??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:05

russel schreef:
Vanmiddag geprobeerd hem van de wei te halen, dus met geen mogelijkheid.

Een brave lobbes die als hij mij zag hoofd omhoog oortjes naar voren en aan kwam sjokken. Nee een vals kreng met oren in de nek en die ponymerrie steeds afschermen. Die merrie ook van mij wegrennen met oren en naar achteren slaan, maar ook tegen over mijn bemoeizieke ruin. Het leek wel een dolle hengst die zijn merrie beschermde. Ik kon niet meer bij hem komen. Nog nooit heeft hij zijn oren plat in zijn nek gelegd en zijn kont naar mij toe gedraaid en dan zo steeds weg rennen als ik van de andere kant benaderde.

Hij was echt vals.

Ik kan er dus geen ene bal meer mee.

Moet ik hem in elkaar slaan als ik hem te pakken krijg? Heb er wel veel zin in onderhand.

Nee, het heeft geen zin om hem af te rossen op het moment dat je hem te pakken hebt. Je straft dan namelijk het feit dat ie zich laat pakken. Dat lijkt me niet de bedoeling.
russel schreef:
Een scheur in mijn hart hoor, want het had niet hoeven te gebeuren als mij niet wat afgedwongen een nieuwe merrie pony die bij ons is komen te staan de wei te moeten laten delen. Voorzag het al en het is geschiedde.

Ben bang dat ik hem nu moet gaan verkopen, want hier heb ik geen ervaring mee.

Baal dat ze me niet serieus nemen toen ik dit van te voren aankaarte en hem niet met een merrie wilde laten lopen.

Ben ik nou de enige? Zijn er meer ruinen die zich als hengsten gaan gedragen als ze een merrie bij zich krijgen??

Welnee. Je hebt een nieuwe uitdaging in je relatie. Maar zeer waarschijnlijk heb je wel hulp nodig van de eigenaar van de merrie.
Ik vind het erg moeilijk om vanachter mijn PC je een schop in de goede richting te geven, temeer omdat jullie niet ken IRL. Ik moet het maar doen met wat jij verteld en de interpretatie die ik daarvan maak. Dat geeft nogal aanleiding tot potentiële fouten.
Het is een "gedragsprobleem" en dat zul je als zodanig moeten benaderen en oplossen. Er zijn niet veel mensen die serieus kennis hebben van gedrag en hoe dat te beïnvloeden.
Op de korte termijn lijkt het verwijderen van de merrie de enige mogelijkheid, hoewel je geen enkele garantie hebt dat daarmee het gedrag van je paard weer goed komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:44

ikke schreef:
Maar zeer waarschijnlijk heb je wel hulp nodig van de eigenaar van de merrie.

Dat zal niet makkelijk zijn, een meisje waarvan ik het idee heb dat ze niet echt weet wat er speelt. Zij heeft geen last met haar merrie, zij wil een weidemaatje voor haar pony en die heeft ze nu Als ik mijn eigen paard niet benader is hij super rustig en grazen ze zij aan zij en dat is wat mensen zien, dus wat zeur ik nou Als ik zijn gedrag bespreek, weten ze niet wat ik bedoel, jammer hoor. Het is natuurlijk altijd makkelijk om de verantwoording die ze hierin ook dragen weg te wuiven door te zeggen dat het wel meevalt. Zij hoeven hem niet te rijden en makkelijk om mij steeds in te peperen dat het tussen mijn oren zit.....

Ik snap dat het moeilijk is om achter de pc te beoordelen. Ook zijn voortdurende stress dat als hij de merries niet ziet als hij op stal staat en de rest is aan het rijden is ook heel vervelend, weet ik ook niet op te lossen dat hij staat te springen op stal en op zijn achterbenen gaat staan en tegen het hekwerk klautert of met zijn voorbeen tegen de staldeur aanramt. Heeft hij nooit gedaan allemaal, hij is echt buiten zichzelf nu.

Ik vraag mij idd af of die merrie bij hem vandaan halen nog kan, dat hij niet door de draden komt.

Ik vind het geen uitdaging hoor, heb al zat uitdagingen met hem gehad die niet altijd ongevaarlijk waren en leuk. Heb meer perioden van moeilijkheden dan van mazzel met hem tot nu toe. Het beest heeft een vriendelijk karakter en is eigenlijk heel braaf, maar hij is weer wakker geworden en daardoor eigenlijk super gestresst. Zonder merries is het nl een heel fijn paard. Maar zoiets valt niet te regelen.

Ben net verkast met hem, lekker dicht bij huis , nou not. Maar ik denk ook niet dat er veel pensionstallen zijn die kleine weitjes hebben en een vreemde merrie bij zo maar een ruin neerzetten. Beetje vragen om moeilijkheden, ook nog een merrie dat alles van zich af slaat.

Zijn er boeken waar ik wat info uit kan halen, heb nl totaal geen ervaring of theorie kennis van dit soort zaken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 22:49

Ik snap je probleem. En ondanks dat ik wel durf te zeggen dat ik behoorlijk wat in huis heb, hier moet ik afhaken. Hier schiet mijn kennis echt te kort, zeker om het via een computer te doen.