aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 10:08

Goh, wat een titel!

Ik sta niet negatief tegenover het natural gebeuren. Een ieder moet lekker zelf doen wat ze denken dat goed is. Voor de een is dat zn paard met een deken en ijzers te zetten, voor een ander absoluut niet.
Wat ik echter heel jammer vind dat er enkele "naturals" doorslaan en hun mening op een zeer vervelende manier op gaan leggen. Ze stampen mensen die met ijzers rijden compleet de grond in alsof ze achterlijk zijn.
Dit vind ik zo jammer he! Door een paar van die extremen ontwikkel ik een soort van aversie tegenover naturals (daar heb je weer zo'n zeikerd...)

Mensen die dit herkennen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:13

Ach ja, zo heb je er wel meer he? Maar ik ben het met je eens hoor hoewel ik zelf ook geinteresseerd ben in natural dingen. Laat mensen lekker doen waar ze zelf zin in hebben zolang ze er maar geen andere mee lastig gaat vallen. Dat zeg ik altijd En als iemand je dingen gaat opleggen dan is hij/zij iig niet goed bezig, dat vind ik eigenlijk wel voor alles gelden.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:56

Hmmmm, wel een beetje herkenbaar. Op bokt vind ik het wel mee vallen, maar op een paar andere forums word je inderdaad met de nek aangekeken als je je paard ijzers onder hebt, ook al leg ik uit dat ik er goed over nagedacht heb en mijn omstandigheden niet vergelijkbaar zijn met de meeste anderen.

Ach, daar kom ik gewoon niet meer - en veel van de mensen die ik echt waardeer vallen onder de "categorie" natural

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:59

Tja.. zo ken ik ze ook in de dressuursport! Ik laat mijn shet leven zoals naturals doen, geen stalbedekking en alleen schuilstal, geen voer, dekens, hoefsmid, ijzers of iets! hij is dolgelukkig en super gezond. Heeft een sterke weestand enz. Daarbij loop ik wel weer stage op een grote stal, waar ik de paarden dus wel helemaal op de dressuur manier moet verzorgen, geen problemen mee. Ook die paarden zijn gezond, hoewel ik gewoon voor het natuurlijke ga. Verder zal ik nooit iemand beoordelen op zijn manier met de omgang van zijn of haar paard. (op extreme gevallen na..) maar iemand in de grond stampen? Nee, dat vind ik belachelijk

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:00

Ik herken dat gevoel wel een beetje. Het is jammer dat er een paar mensen zijn die niet in staat zijn om zich in de situatie van anderen te verplaatsen en daardoor een heel groep een negatieve naam geven.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:02

ik ervaar het juist precies andersom: als natural word ik overal uitgekotst,: op stal hoor ik met zeer grote regelmaat dat ik toch nodig eens normaal moet gaan doen: gewoon ijzers eronder, gewoon een bit in, slof erom en rijden met dat beest ipv in de bak een beetje staan aaien, dat leidt toch niets, een paard is gemaakt om te werken....

Ook op Bokt kan ik amper reageren op topics over bekappen (doe ik ook niet meer) of natuurlijk houden van paarden of je wordt compleet afgebrand.

Ik heb allang besloten dat Morrie mijn laatste paard is, omdat ik vind dat de manier waarop ik een paard wil houden in NL niet geaccepteerd wordt

Iedereen mag van mij z'n paard op ijzers houden, 23/7 op stal houden onder 8 dekens en kilo's biks te eten geven, er biteen en hulpteugels aanhangen en zwaar trainen en ermee op wedstrijd gaan, maar dan wil ik ook geen kritiek als ik ervoor kies om dat bij mijn eigen paard anders te doen

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:09

Ah joh niet zo negatief. Het is juist mooi hoe jij je paard laat leven zoals in de natuur vroeger ook was. Het gaat er toch om dat jij en je paardje gelukkig zijn? Misschien kun je eens met die mensen praten. Dat jij niet voor de wedstrijden enz gaat maar voor jou en je paard. Ze moeten respect voor jou krijgen hoor!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:24

voor mijn paard is het maar behelpen hoor, ik heb hem uit Ootenrijk gehaald en daar liep hij pas echt natural: op de alm in een gemengde groep vrij in de natuur.
helaas had ik toen ik hem kocht en hierheen haalde nog niet de inzichten en kennis die ik nu heb, anders had ik hem nooit uit z'n natuurlijke omgeving gehaald. Terugbrengen is geen optie: de Oostenrijkers willen geen ruinen, die brengen ze direct naar de salamifabriek, dus we zullen het hier moeten rooien samen......

Antheman

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:12

Stef, ik herken het wel hoor.

Het lijkt voor sommige naturals wel een doel om een niet natural direct te bekeren.
En dat wekt irritatie op.

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:18

tof topic stef!

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:45

Ik ken het ook wel...
Ik probeer om op een natuurlijke weg met paarden om te gaan. Maar mijn oudere merrie komt 's nachts op stal met vloerbedekking.
Mijn andere twee pony's staan in de zomer 24/7 buiten en schuilen onder grote eiken. (het is een wei van natuurgebied waar geen stal gebouwd mag worden, maar misschien in de toekomst verandering in zal komen)
In de winter komen zij 's nachts binnen en gaan ze door de dag buiten.
Verder rij ik boomloos en bitloos.
M'n bijrijdpony rij ik nog wel met bit.
Ik doe waar ik m'n pony's het gelukigst mee zie en luister naar de raad van anderen. Maar soms past die raad, soms wel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:56

Ik vind dat beide groepen elkaar in hun waarde moeten laten, maar wel een beetje logisch na moeten denken.

Een paard dat veel op de weg loopt heeft in de meeste gevallen nu eenmaal ijzers nodig. Of dat nu onnatuurlijk is of niet. Een weg is al niet natuurlijk te noemen, maar je die zijn er nu eenmaal...

Verder een paard dat veel getraind wordt heeft het veel te warm met een dikke wintervacht en wordt nog eens ziek ook door al het zweten.
Als je weinig rijdt of heel rustig rijdt kan een dikke vacht prima.

Ik ken ook zogenaamde "naturals" die hun paard op een manege stallen waar ze weinig uitkomen. Dan alleen even aaien en wandelen is echt niet genoeg om het paard in conditie en gezond te houden.

Het gaat er mij om dat een paard gezond is en lol heeft in wat ie doet.
Verder goede voeding krijgt en voldoende beweging.
Op welke manier dat gebeurd kan mij echt niet schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:37

Maar dàt zijn nou juist de discussies.

Zijn die ijzers wel nodig? De één zegt van niet, de ander zegt van wel.
Wordt een paard wel ziek van veel zweten? De één zegt van niet, de ander zegt van wel.
En wat is dan die goede voeding en voldoende beweging? De één vindt dit, de ander vindt dat.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:11

ik had vanmiddag toevallig weer discussie op stal:

wat id met mijn paard oe IS niet normaal

dus ik zeg: JIJ vindt het niet normaal wat ik doe

Nee, was het antwoord, wat wij doen is normaal, wat jij doet is niet normaal en daarom loop je altijd te tobben met dat paard.

De aanleiding was dat iedereen aan hetpaardenbenen wassen is en de mijne met modderpoten rond loopt. Ik kan ze niet wassen, daar moet een 2e Parellier bij zijn, want ik zet mijn paardniet vast en hij is geen liefhebber van water. Dus dat isnogal een gedoe met veel approach en retreat. Men vond dat ik een normaal halster en een paar kettingen moest pakken, hem vast moest zetten en geen gezeur, benen wassen....

Ben ik nu aan het bekeren, of word ik bekeerd????

Ik ben er verder niet op ingegaan, heb de kruiwagen gepakt en ben gaan uitmesten, toen ik klaar was, waren ze weg....

Later weer iets: Morrie wilde de bakniet in, neemt de benen en ik kon hem nergens disengagen omdat er overal fietsen geprakeerd stonden die dan om zouden gaan..... zegt iemand: Krijg je hem de bak niet in?
Nee, ik krijg hem wel de bak in, maar hij wil niet en ik kan hem nergens om laten draaien omdat er zoveel fietsen en auto's overal staan, dus ik laat hem even naar een plek rennen waar hij niets kan beschadigen en dan gaan we terug naar de bak en de bak in....

*zucht* waarom moet een mens die het anders doet dan de meerderheid altijd alles uitleggen.....

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:17

Die 'bekeringsdrang' herken ik idd wel ja .

Misschien komt dat ook voort uit hetzelfde principe wat Smurf beschrijft: in de dagelijkse omgang met het paard continue jezelf moeten verdedigen of een geschiedenis van veel onbegrip en akelige mensen. Dus op een internetforum is al snel de neiging om dan ook maar in extremen te reageren en zo te gaan 'bekeren'.

Punt is echter dat de mensen die open staan voor NH en daarnaast hun paard niet geheel ijzerloos/dekenloos/hele jaar rond in het land etc. etc. houden zich daardoor al snel aangevallen voelen.

Hierdoor wordt alleen maar bereikt dat deze mensen juist verder van mogelijke NH methodes komen te staan ipv dichterbij. En dat is jammer.

Je bereikt vaak meer met kleine stapjes.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:25

Nouja, ik weet dat de niet-naturals er ook een potje van kunnen in die zin. Ik heb er nooit last van, in het topic: Naturals, onzin of niet (zoiets) kon ik ook een prima discussie voeren met ik meen, toen Jovarna.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik kan het niet goed onder woorden brengen zelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:28

Overigens ben ik wel door de naturals "bekeerd", maar niet op een agressieve manier. Ik heb altijd al een probleem gehad, met mensen die een paard de trailer in sloegen...

En als zoiets je een keer opvalt, vallen je steeds vaker dingen op, veel mensen zijn zó begriploos naar paarden toe!
Voorbeelden: bij een paard/ruitercombinatie was het voor het paard niet duidelijk wie er de leider was, het paard was duidelijk op zoek naar een betrouwbare kuddeleider en uitte zijn onbegrip op de enige manier waarop een paard dat kan... protest en verzet. Het paard werd vervolgens als onhandelbaar bestempeld en verkocht.

De "naturals" waren hun paarden wel duidelijk de baas, maar op een vriendelijke, besliste manier... hun paarden leken mij ook veel gelukkiger... blij met een baasje die wel zijn/haar best deed om paarden te begrijpen.

Tja... ik ben dus wel bekeerd... maar op een sympathieke manier... idd met kleine stapjes...

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:33

Ik word af en toe moe van zowel doorgeslagen dressuurruiters als doorgeslagen naturals. Ik vind het belangrijk om een paard in een zo natuurlijk mogelijke staat te houden. Lees: in een kudde in de wei, een dieet dat voornamelijk gebaseerd is op ruwvoer met indien nodig krachtvoer als aanvulling en als het kan zonder ijzers. Ik heb geprobeerd mijn paard zonder ijzers te houden, achter ging dat prima, voor niet. Ze staat dus voor op ijzers. Ik wil daar verder ook geen gezeur over horen. Het natural gebeuren is in feite niks anders dan je verdiepen in hoe een paard in elkaar zit, hoe paarden onderling met elkaar om gaan en wat je moet doen om een goede relatie met je paard op te bouwen.

Ik weet niet precies hoe ik dat uit moet leggen, maar sommige "naturals" hebben volgens mij de boodschap niet helemaal begrepen en trekken het helemaal door in het extreme, in die zin dat je alleen maar lief mag doen tegen je paard. Ik wordt daar echt niet goed van. Strontvervelende slecht opgevoede paarden en een eigenaar die alleen maar staat "lief" te doen.

Ik herken ook absoluut wat stef zegt. Je hebt van die figuren die nog net niet de dierenbescherming bellen als je je paard staat te scheren. Overdrijven is ook een vak zeg ik altijd maar.

Enne smurf, Ik heb echt helemaal niks van je verhaal begrepen . Wat in hemelsnaam is "disengagen"? En waarom wil je je paard niet vast zetten? Maar als ik jou zo hoor praten sta je toch wel op een rare stal hoor. Bij mij op stal staat van alles door elkaar en wordt je gewoon in je waarde gelaten.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:38

Citaat:
Wat in hemelsnaam is "disengagen"? En waarom wil je je paard niet vast zetten

ik doe Parelli met mijn paard en aangezien dit topic bij naturals staat, mag ik aannemen dat de mensen die heir lezen enigszins bekend zijn met de teminologie en gewoontes...

Aan een touwhalster mag je nooit een paard vastzetten en ik weet geen NL woord voor disengages, misschien dat iemand anders dat wel weet, ik kan er niet 1 woord voor bedenken....

ik heb weer geen idee wat appuyeren en renverseren is, woorden die ik op Bokt ook wel eens tegen kom

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:40

ik ben niet echt een natural maar toch wil ik bv mijn paard zonder ijzers omdat ik niet met hem buitenkom en hij nog niet kan sliden. Mijn vader is hier heel erg op tegen, hij vindt het niet normaal. Het anti-deken ed vindt ik ietwat overdreven zeker bij sportpaarden maar natural horsemanship (Parelli, Monty Roberts...) vind ik echt interesant. Verder ben ik ook duidelijk bezig met mijn paard (hengst) te tonen wie de baas is. Ik schop hem niet maar maak de beweging en dat vind hij al eng genoeg, meer heeft hij niet nodig.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:41

Yamcha: wat je nu noemt is een aardig voorbeeld. Met diverse natural technieken kun je een paard relatief simpel en stressloos een trailer op helpen en ook in de omgang een hoop verbeteren.

Echter dat hoeft niet te betekenen dat je gelijk boomloos, ijzerloos, natuurlijk gaat bekappen etc. etc. etc..

Alleen merk je wel vaak op fora dat dit voor 'extreme Naturals' (even tussen aanhalingstekens) allemaal aan elkaar gekoppeld is. En dat 'niet-naturals' die omgangsvragen hebben of ergens op vastlopen nauwelijks serieus genomen worden.

Terwijl juist door dat soort 'kleine' technieken er een hoop kan verbeteren tussen paard en baas.

"Disengagen" kun je vertalen als een soort 'ontkoppelen'. Met andere woorden, als je er in slaagt de achterhand even wat pasjes opzij te zetten (te ontkoppelen) dan loopt het paard niet meer vooruit en heb je weer de aandacht om te doen wat je van plan was.

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:58

Smurf schreef:
Citaat:
ik doe Parelli met mijn paard en aangezien dit topic bij naturals staat, mag ik aannemen dat de mensen die heir lezen enigszins bekend zijn met de teminologie en gewoontes...

Deze uitspraak is dus een typisch voorbeeld van een uitspraak waardoor ik nou aversie tegen naturals krijg.

Ik weet niet of je het zo bedoelt hebt (lastig internet) Maar het komt over alsof ik hier alleen mag lezen als ik bekend ben met alle "inside" termen van het natural genootschap. Ik ben geïnteresseerd en lees daarom mee. En nee, ik ken niet alle bijzondere termen, daarom vroeg ik het je ook. Een hoop naturals die niet aan parelli doen weten waarschijnlijk ook niet wat disengagen is. Ik vind het ook vreemd dat je praat over de gewoontes. Er is bij naturals waarschijnlijk net zoveel diversiteit in gewoontes als bij niet naturals.
Apple, bedankt voor je uitleg. Fijn dat iemand wel even de moeite wil nemen.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:10

Sommige mensen vind ik gewoon verschrikkelijk (zowel naturals als dressuur, als western types). En het ene werkt wel bij je paard of pony en het andere niet.

Bij mij zijn ijzers een ramp, en hij loopt blootsvoets, bij lange ritten met schoenen. Maar een winter zonder deken kan ik me weer niet voorstellen (met deken al behoorlijk harig).
Hij staat wel elke dag buiten, al is het niet op het land maar in de bak met een paar andere paarden.

Als iedereen elkaar in zn waarde laat moet er toch geen probleem zijn?

ieder zijn eigen methodes en technieken, maar laat mij lekker alles op mn eigen manier doen!
Overal, aan elke methode zitten zo z'n voors en zn tegens!

Saar4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:12

Amen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:30

Omdat ik geen die-hard natural of die-hard kakker ben zit ik er nog wel 'ns tussen, als ik met m'n paardje met een touwhalstertje om wat grondwerk ga doen wordt ik door de ene helft gek aangekeken, en als ik met d'r aan 't tuttelen ben en d'r in d'r stalletje zet omdat het gaat regenen wordt ik door de andere helft gek aangekeken.

Die-hards zijn heel vervelend, zowel de naturals die zeggen dat ik dat ik d'r ook 's nachts naar buiten moet gooien in de winter, als de dressuurruiters die zeggen dat ik dat beest maar een flinke mep moet verkopen als ze iets eng vind.

Fijn als je een die-hard bent, van welke kant dan ook, maar laat mensen bezig zijn op de manier die ze het beste vinden, informeren over dingen mag best, maar gooi niet met "ijzervreters" of "hippies" als mensen je mening niet delen.