ben ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

margy

ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 10:40

Ik heb sinds een jaar een schat van een paardjen gekocht. maar telkens ik ermee wil werken klapt hij toe en heeft hij 2 persoonlijkheden... dominant en bang. Dus de ééne moment moet ik hard zijn en de andere moment zacht.
Ik heb dan iemand laten komen die werkt met de methode van Voest maar die heeft me na 1 keer uit het programma gesmeten. Omdat ze het te druk had en volgens mij er haar zelf geen man op zag...Dus leuk is anders. Ik sta er nu terug alleen voor en als amateur is dat zeker niet alles met z'n paardje.
Hij is er wel al serieus op vooruit gegaan. In het begin mocht ik niet aan hem komen door vroegere mishandeling. Nu zit ik eigenlijk nog met 1 probleem vanaf ik er mij opzet (zonder bit en zadel zodat het niet te veel is in 1 keer) dan voel je zo zijn spieren opspannen en verstijft hij van angst... En stapt hij een paar passen en stopt terug. Ik weet totaal niet hoe ik hem vooruit kan krijgen. Ik wil er dus totaal niet op slaan!!!!! En hem laten ondervinden dat het ook leuk kan zijn en het allemaal niet zo erg is dat hij hem voorsteld...
Kan er iemand mij helpen en tips geven. Grondwerk doe ik dus ook maar hem vooruit krijgen is mijn grootste probleem eigenlijk.

xxx Margy
mijn e-mail is mdtweety33@hotmail.com

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:45

waar woon je?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:15

Ik zou voorlopig maar even niet meer rijden, en eerst op de grond proberen het vertrouwen terug te krijgen. Je bent al op de goede weg. Maar Parelli zegt al dat je op zijn minst een aantal maanden er niet op moet stappen. Ik zou je willen adviseren om het programma van Parelli te volgen.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:17

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:24

Ik zou je advisren toch weer op zoek te gaan naar hulp. Laat je niet van de wijs brengen van iemand die je één keer afgewezen hebt. Er zijn nog vele andere met veel kennis, en ervaring die je vast graag willen helpen.

Isis

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 11:51

zorg ervoor dat je het grond werk met je paard zuiver voor elkaar hebt, alvorens je er weer op gaat rijden, anders heb je straks ongelukken. Zorg ervoor dat hij tijdens het grond werk goed op attent is op jou drijvende hulpen. Zoek iemand op die hier kennis van heeft, en waar jij je ook goed bij voelt. Zij kan je helpen om hem voorwaarts te krijgen door de drijvende hulpen op de grond uit te voeren. Neem ruim de tijd. Haastige spoed is zelden goed. Heel veel succes!

josien

Re: ben ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:23

Dominantie en angst is een moeilijke combinatie. Van wat je schrijft krijg ik het gevoel dat het paard tussen zijn eigen karakter dominant en zijn traumatische ervaring angst in zit. Natuurlijk kan ik dit niet zeker zeggen omdat ook maar heel weinig paarden dominant zijn.

Het probleem is zowel het vertrouwen als jouw leiding. Dus kortweg de drie stappen communicatie, leider, vertrouwen.

Grondwerk is heel goed, maar hoe doe je dat? Wil je een verbinding krijgen met je paard dan moet je met gevoel aan het werk gaan en dat is zeker niet makkelijk. Als je alle drie de stappen hebt kun je aan zijn traumatische ervaringen werken.

Hoe je dit moet doen is niet van achter de pc te zeggen omdat elk paard anders is. Kijk dus of je les kan krijgen van iemand die je hierbij kan begeleiden.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 16:39

Als je het programma van Parelli volgt heb je alle drie factoren te pakken. Maar blijf er dan naast staan en ga er niet op voordat de communicatie, de leiderschapspositie en het vertrouwen op de grond bevestigd zijn.

famkespessoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:08

Ik zou contact opnemen met Petra Vlasblom. Zij is integer en betrouwbaar en (dat is ook prettig) betaalbaar. Kijk maar eens op haar site: www.2moons.nl Zij gebruikt meerdere technieken uit NH en is erg goed. Ze heeft mij in ieder geval supergoed geholpen met mijn paard, waar ik niets mee kon.

Viljalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 08:38

vraag of iemand je pony rustig aan het halster meeneemt terwijl jij erop zit, maar ga er wel na een of twee passen weer af en beloon hem goed misschien lukt het dan

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 15:20

Viljalover schreef:
vraag of iemand je pony rustig aan het halster meeneemt terwijl jij erop zit, maar ga er wel na een of twee passen weer af en beloon hem goed misschien lukt het dan

Lieve schat, dit topic is bijna 3 jaar oud. Ik mag hopen dat topicstarter het probleem ondertussen heeft opgelost!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:31

Moderatoropmerking:
Oud topic, dus slotje.