Af en toe is onze samenwerking niet te luchten.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

Af en toe is onze samenwerking niet te luchten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 00:27

Naar aanleiding van mijn titel kom ik dus in dit onderdeel terecht van bokt. Ik ben bezig met de training van een paard, waarvan ik in 1999 al behoorlijk wat prutsmuts heb gekend. Ik ben inmiddels een dagje ouder en heb meer pit gekregen om hem te laten luisteren. Toch is en blijft hij een dominante ruin, die mij soms helemaal gek maakt.

Het begint al in de wei. Hij wil niet komen. Ik vertik het die wei in te gaan. Wat doet meneer? Hij loopt rustig 10 meter, en kijkt me dan weer super vrolijk aan (hij speelt echt met me!) Ik blijf staan, zonder dat ik voer pak of iets anders om hem mee te lokken. Na ruim 7 minuten is hij dan toch uiteindelijk bij mij aangekomen, en weer die vette grijns. Uit de wei halen is opzich niet zo erg, maar hij heeft zo'n sterk karakter, zo speels. Ondanks dat hij al 8 jaar is.

Graag wil ik met hem wat meer gaan grondwerken. Zodat de training straks eerlijk en leuk verloopt. Ik wil echt tot dat paard doordringen en met name dat hij mij ook leert respecteren.

Naast dit geestelijke gebeuren (voor ons beiden denk ik), moet meneer vooral afvallen en conditie opbouwen. Wat raden jullie mij aan? Wat zijn goede begin oefeningen?

Bedankt alvast voor de reacties! Mochten die er natuurlijk komen!

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:24

Je kan onc proberen..
Ik had met mijn paard ook een aantal problemen, maar sinds hun cursus zijn die ver voorbij.
( http://www.onc-africhting.nl )
Hun werken met het vrije spel, handtraining, en nog een aantal stappen

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:25

Je kan onc proberen..
Ik had met mijn paard ook een aantal problemen, maar sinds hun cursus zijn die ver voorbij.
( http://www.onc-africhting.nl )
Hun werken met het vrije spel, handtraining, en nog een aantal stappen

BounceBabe

Re: Af en toe is onze samenwerking niet te luchten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 22:16

Dankjewel!
Als er nog meer tips zijn komt u maar!

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:56

Ik denk dat je er goed aan doet om veel grond werk met hem uit te voeren. Grondwerk heeft als doel dat het paard op basis van respect en vertrouwen de ‘leider’ onvoorwaardelijk en met ´goede manieren´ volgt. Bij het omgaan met het paard op de grond wordt weer ingespeeld op het natuurlijke gedrag van het paard. Ik denk dat hij daar door al een stuk minder dominant naar je wordt. Kijk anders eens naar onze website, staan ook voorbeelden op.

BounceBabe

Re: Af en toe is onze samenwerking niet te luchten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 19:50

Dank je wel! Ik speel nu al heel veel met hem in de piste, met name achterwaarts, wegwijken en keren als ik zijn weg blokkeer. Hij vind het echt super leuk. Verder oefeningen zou ik inderdaad met goed advies willen uitvoeren. Dus zodra mijn internet thuis weer optimaal is zal ik de site's eens goed door neuzen!

Bedankt tot zo ver

LindsyImmie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:12

Even een opmerking van mij... haha...

Je zegt dat je veel met hem speelt in de piste, met name achterwaarts, wegwijken en keren als jij zijn weg blokkeert...

kan het niet zo zijn dat als je hem uit de wei haalt, je onbewust de signalen geeft die je ook geeft bij deze oefeningen?

het viel me gewoon op, weet niet of je dat doet... maar ik zou eens opletten als je hem uit de wei haalt hoe je je dan gedraagt en hoe je beweegt, misschien geef je hem per ongeluk de signalen om achteruit te gaan en gehoorzaamt hij eigenlijk alleen maar..

het is maar een idee... soms worden dingen zoals dit door kleine misverstanden veroorzaakt : ) haha...

verder veel succes, hij is nog jong en probeert je lekker uit, de aanhouder wint!

BounceBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:38

LindsyImmie schreef:
Even een opmerking van mij... haha...

Je zegt dat je veel met hem speelt in de piste, met name achterwaarts, wegwijken en keren als jij zijn weg blokkeert...

kan het niet zo zijn dat als je hem uit de wei haalt, je onbewust de signalen geeft die je ook geeft bij deze oefeningen?

het viel me gewoon op, weet niet of je dat doet... maar ik zou eens opletten als je hem uit de wei haalt hoe je je dan gedraagt en hoe je beweegt, misschien geef je hem per ongeluk de signalen om achteruit te gaan en gehoorzaamt hij eigenlijk alleen maar..

het is maar een idee... soms worden dingen zoals dit door kleine misverstanden veroorzaakt : ) haha...

verder veel succes, hij is nog jong en probeert je lekker uit, de aanhouder wint!

Nee dat niet! Dat gaat wel goed
Met name ook met een buitenrit onder het zadel gaat hij wel achterwaarts als hem iets niet aanstaat. Hij is ingereden een aantal jaren terug, en steigerde nog al. Dus kreeg hij een tik om de oren of moest achterwaarts. Met een buitenrit doet hij dit vaker, wat voor een hulp ik ook geef, hij blijft achterwaarts gaan. De sloot in. Aan de hand doet hij dit niet. Hoe kan ik dat verklaren? Op momenten van angst, schakelt hij over naar die gebeurtenis van ik mag niet steigeren dus ik ga achterwaarts?

Soms weet ik niet zo goed of ik het nu over natural horsemanship heb of vrijheidsdressuur. En dat achterwaarts lopen in de ring laat ik hem niet zoveel doen. Heb dat gisteren een keer gedaan, maar ik doe dat niet teveel, dat zal wel averechts werken.