Shetlander bijt, straffen = Stijgeren HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Shetlander bijt, straffen = Stijgeren HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:53

Ik heb sinds dec. 2005 een shetlander erbij als maatje voor mn haflinger.. alles leuk en aardig.. beestje heeft 3,5 jaar op een stukje modder gestaan met een hangbuikzwijn en een geit... nooit paardentaal oid geleerd altijd stond hij alleen..

Vanaf het allereerste moment ging het super tussen Sunny en Iwan, geen gegil, geen getrap, ze accepteerden mekaar vanaf t eerste moment. Maar nu komt het probleem... Hij accepteerd ons (me zusje en ik) niet helemaal... soms gaat aaien wel goed en dan zijn we blij, maar vaak dan kun je niet eens naar m wijzen... tenzij mn haf erbij is (die maakt hem duidelijk dat hij ons niet mag bijten of trappen)...

Als we gaan wandelen dan is t altijd hetzelfde verhaal.. meneer verveelt zich blijkbaar, gaat in jouw bijten (hand, zij of kont) en de eerste paar keren hebben we m gewoon een knal verkocht en doorgelopen.. dat leek prima te werken maar meneer bleef doorgaan.. na 2 keer een knal gekregen te hebben heeft hij bedacht dat hij best kan gaan stijgeren.. hij gaat voor je staan en stijgert gericht tegen je op en trapt met zn voorbenen... (dit doet hij trouwens ook regelmatig als hij iets "nieuws" moet doen.. of iets wat ie niet vaak hoeft te doen.. bijv. achteruit lopen)

Poetsen, hoefjes optillen hoeven we al helemaal niet aan te beginnen want hij blijft of draaien en als je zegt dat ie eens stil moet staan (op rustige manier zonder slaan oid) luisterd ie wel even maar dan uiteindelijk verveelt ie zich weer blijkbaar en dan gaat hij gericht met zn achterbenen trappen als je erachter langs loopt... zn benen kun je niet eens naar wijzen of hij bijt al...

Ik weet t niet meer en ik merk aan mezelf dat ik m steeds meer negeer omdat ik t gewoon echt niet meer leuk vind op deze manier... wie o wie kan mij helpen? heeft ideeen wat ik nog zou kunnen proberen?

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:25

tja, een eigenwijze shet..
Je zegt dat hij niet zo is als je Haf erbij is? Ga dan met hem oefenen waar je Haf bij is? En dan steeds verder van elkaar af. En als hij steigerd.. uhms. Weer een knal verkope? Natuurlijk niet te hard want da vink zielig
Als hij gericht slaat moet je hem te slim afzijn, bijvoorbeeld steigerend ; ga zo snel mogelijk langs hem staan als je al ziet dat hij dat gaat doen en duw hem is om.. weet bijna zeker dat hij dan even paf staat!
En als hij slaat wanneer je zn hoefjes wil doen. Dat deed de friese hengst die ik verzorg ook. Ik heb net zolang volgehouden tot hij moe werd (en ik een stijve arm had) en nu kan ik zelfs zn hoefjes doen terwijl hij los staat!
Ik denk dat de shet doorheeft dat hij groter is dan jou, en hij loopt over je heen. Blijf de baas en straf gewoon wanneer hij stout is, maar beloon ook wanneer hij lief is, dus begin samen met je haf en beloon, en werk steeds verder van de haf af..
Dat is iig wat ik zou doen

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:54

nee kijk t zit meer zo.. als mn haf links staat/loopt bijt hij in ieder geval niet.. als ie dat wel doet hoef ik maar iets op boze toon te zeggen en mn haf staat tussen mij en Iwan in en straft hem op die manier... maar als bijv. Sunny ervoor loopt of op een afstand is begint vaak het geklier.. tegenwoordig alleen nog maar op de terugweg, we hebben al geprobeerd een eindje om te lopen zodat we toch naar huis gaan maar voor hem niet de bekende weg.. dan gaat het wel, maar zodra hij het herkent gaat hij weer lopen kloten. Ik ben dit echt zo zat.. Het word wel minder als eerst gelukkig!

Eerder was het namelijk zo.. we wilden hem loslaten op t land.. na t poetsen.. dus ik maak rustig het touw los.. hij begint te bijten en net voor ik m een klap wil geven rent ie weg.. ik had t touw nog vast en hij komt later rustig weer naar me toe... dus ik probeer het weer en hij was na wat moeite los.. hij loopt eerst gericht naar me zusje toe.. stijgert en slaat naar haar.. vervolgens loopt hij naar mij en doet hetzelfde.. ik geef hem een trap onder zn buik en hij doet t nog eens en rent dan keihard weg... tsja.. dan maak je dus ook niks meer heh tegenover hem...

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 22:55

Wat ik dus eigenlijk wilde zeggen is dat hij WEET dat hij het niet mag, maar het toch doet...

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:19

Er is blijkbaar iets voor je Shetje wat het negatieve gedrag voldoende beloont om het vol te blijven houden, ondanks het feit dat je aangeeft 'losse handjes' durft te hebben.
Ik zou zoeken naar dat gene wat hem meer beloont, dan de manier waarop jij hem straft.
Zo over internet vind ik het erg moeilijk om deze situatie goed in te schatten.
Uiteindelijk ligt de oplossing zelden in geweld. Dat is in ieder geval iets waar ik heilig van overtuigd ben.

Isis

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 16:21

Ik ook Isis_Ywen, geweld is niet de beste oplossing, maar ik moet ook aan mn eigen denken en aan de mensen om mij heen.. overgens doet hij dit op straat ook... belonen.. hij krijgt genoeg complimentjes als ie iets goed doet of als hij gewoon normaal luisterd.. meestal praat ik ook wat tegen m, dat houd hem rustig... maar zodra meneer de kolder in de kop krijgt is t bijten... ik heb nu al meerdere blauwe plekken en ik word t een beetje beu

Is er iemand die een tip heeft wat ik nog kan proberen?

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:11

Je kan met hem het vrije spel proberen
Dan zet je hem op zijn plaats, laat hem luisteren, maar je blijft toch op veilige afstand

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:57

Leg mij eens uit hoe je zoiets moet doen dan

Vandaag voor het eerst rustig bitje ingehad... toen ie er eenmaal inzat (na weer heel wat gestijger) was hij super braaf, stukje gewandelt en toen we weer terug op stal waren wou hij achter me zusje aan de stal weer uit.. en me zusje geeft heel licht druk op zn borst en meneer doet zowaar een paar passen achteruit zal er dan toch hoop zijn?

LiefsteIwan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 00:33

Hij is nu Super, zaterdag naar het strand geweest, hij heeft 1 keer gebeten toen ie moe was, genegeert en doorgelopen, toen hoefde ik alleen nog maar boos tegen m te praten en hij deed weer normaal... hoop dat ie eindelijk rust in z'n koppie aan het vinden is.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 18:11

Ivm het bijten:
Gebruik Body Blocks.
Bv als hij in je arm/hand wilt bijten ga je heel hard met je arm flapperen als een kip(ziet er belachelijk uit,ik weet het )en een beetje weldenkend paard zal een voor hem veilige afstand van je arm houden.Neem aan dat ze niet voor hun plezier tegen je flapperende arm aan knallen

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:28

Daar had ik inderdaad van gehoord net nadat ik t topic had geopend Blue_star, bedankt dat hebben we ook geprobeert.. hij reageerd dr redelijk op maar ik denk dat ik wel iets verkeerd zal doen je moet die mensen zien kijken als je dat doet midden op straat (want dan is hij eigenlijk alleen vervelend )

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:05

Bitterbal schreef:
Daar had ik inderdaad van gehoord net nadat ik t topic had geopend Blue_star, bedankt dat hebben we ook geprobeert.. hij reageerd dr redelijk op maar ik denk dat ik wel iets verkeerd zal doen je moet die mensen zien kijken als je dat doet midden op straat (want dan is hij eigenlijk alleen vervelend )

Je moet het blijven volhouden,niet alleen nu maar ook later,je shet zal je na een tijd nog eens uitproberen

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 21:07

Ik hou het ook zeker vol hoor, heb namelijk het idee dat dit als enige tog wel redelijk werkt... heb ook eens zitten kijken wat mn merrie doet als meneer haar bijvoorbeeld van achter aan komt vallen en ineens in de kont bijt... en heb geprobeerd dit een beetje te imiteren door ook een trap naar achter te geven.. aan hem de keus of hij aan de kant gaat of niet.. hij heeft een aantal keer een schop gehad van mij en nu komt hij al een tijdje niet echt heel dicht bij mijn kont meer... zou dr vooruitgang zijn?

LiefsteIwan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 01:48

zou dr vooruitgang zijn?

Lees eens wat ik heb gepost.....

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:47

Ik snap TasjaIsLief en bitterbal niet.Hebben jullie samen dezelfde paard?

Ik zou je paard echt niet schoppen hoor

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 18:03

Dat heb je met shetlanders als ze niet zijn opgevoed . Je kan helemaal van 0 beginnen . En als hij iets braaf doet hem heel overweldigen belonen . In het begin om kleine dingen belonen en daarna om meer grotere dingen . Rusitg opbouwen . In het begin kan je ook met snoepjes enzo gaan belonen (NIET TEVEEL !) .

Ik begrijp je best dat je hem zo straft maar dat helpt in jou situatie niks uit !
Maar ga hem straffen met je stem enzo (niet te vaak hé) .
En begin rustig met vasthangen , beloon , borstelen , beloon , losmaken , rondje stappen , beloon . En zo verder

En stampen mag niet dus in zo een dingen wat echt niet mogen maak je je goed boos en helpt het niks met je stem kan je hem een tik op zijn neus geven .

Voor steigeren weet ik niet zo (ik denk dat hier wel tips staan)

En als je met hem wandelt en hij bijt je . Dan hou je halt en doe je het touw rond zijn neus , zonder iets te zeggen of hem aan te kijken , en dan loop je door . Is 'ie weer een tijdje braaf doe je het terug los .

(Het touw doe je rond zijn neus , door het ringetje , en dan heb je het
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 18:50

BLue_star: Iwan is onze shetlander, ze is mn zusje... Zeg hoe denk je dat een paard word aangepakt in de kudde?

Maya_: Hij kan opzich vaststaan, dat is opzich allemaal geen probleem. Het wandelen, bijten en stijgeren is voornamelijk een probleem. Ik heb alleen zo t idee dat t probleem redelijk aan het oplossen is op deze manier.

Zal even temmen want denk dat mn probleem wel opgelost is

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 21:30

Probleem is opgelost en op verzoek een slotje op dit topic.