soortgenoot of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

soortgenoot of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 20:30

Of 'werkt' het natural horsemanship om een andere reden?

In sommige 'stromingen' wordt nagestreefd dat het paard z'n mens als soortgenoot ziet / gaat zien.
Terwijl een ander (of dezelfde) uitlegt dat het paard de mens in principe als een roofdier ziet.

Dat veel methoden werken hoef je me niet te vertellen, ik vraag me alleen wel eens af waarom ze werken.

Tuurlijk heeft het een hoop met lichaamstaal te maken maar zou een paard nou echt denken (voorzover een paard kán denken) dat wij ook een paard zijn?

Wat denken jullie? Kan een paard een mens überhaupt als een soortgenoot (gaan) zien?
En zo ja; moet je dat willen?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:48

tuurlijk denkt een paard niet dat wij ook een paard zijn, ze zijn niet helemaal achterlijk

Het punt is volgens mij dat je doordat je je verdiept in de communicatie van paarden, makkelijker kunt communiceren, en je je bewust wordt wel gedrag van roofdieren als bedreigend wordt ervaren. Mensen zijn en blijven nu eenmaal roofdieren, en veel gedrag wat voor ons logisch is, is dat voor een paard juist helemaal niet.

Anoniem

Re: soortgenoot of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:07

Hoe ik het zie: het paard ziet ons niet als soortgenoot en ook niet als roofdier.
Dat NH werkt, komt omdat wij mensen paardentaal leren "spreken". We worden ons bewust van onze eigen taal (alle signalen die we naar het paard uitzenden), we worden ons bewust van de taal van het paard en hierdoor kunnen we veel beter met ons paard communiceren.
En goede communicatie zorgt weer voor rust, begrip, respect, vertrouwen, empathie, etc etc.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:09

Het is idd de mens die moet leren hoe een paard denkt, en ook een stukje interactie tussen paard en mens. "Horses teach riders and riders teach horses"

Een interessante link met stukjes uit het boek van Parelli: Natural Horse-Man-Ship:

http://www.stephanieburns.com/articles/ ... aviour.asp

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:41

!00% als soortgenoot kan niet. Of we moeten ook in de kudde blijven slapen, want een soortgenoot die komt en gaat normaal gesproken al nooit in het "wild" in een vaste kudde.

Ik vind wel dat je leiding moet nemen bij een paard, puur omdat hij dat begrijpt, das normaal in een kudde dat er iemand de leiding neemt en als jij het niet doet heeft het paard geen keuze dan het te doen. Ook moet je concequent zijn, want dat zijn dieren ook met elkaar en vooral duidelijk. Nou ja, net wat Cassidy zegt, jij moet hun taal spreken.

Met moeilijke gevallen kan je een "psygisch" spelletje spelen door jezelf als Roofdier op te stellen bij ongewenst gedrag en jezelf als vriendelijk soortgenoot bij gewenst gedrag. Ik ken een aantal gevallen waarbij dat juist bij zeer angstige wilde paarden erg goed werkt. Dat is overigens ook een methode van Dr Robert Miller.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 02:12

Het paard gaat je zien als natuurlijk leider. Daardoor volgt hij je. Hij onderneemt dingen niet op eigen houtje, maar wacht tot jij het initatief neemt.
Daarbij gebruik je de lichaamstaal die ze in de kudde gebruiken.. Maar volgens mij snapt het paard ook wel, dat wij geen paarden zijn

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:01

Ondanks dat hij je (aanvankelijk) als een roofdier -en dus- bedreiging ziet?

Is dat niet ontzettend verwarrend voor zo'n beest? En om dat dus goed te kunnen toepassen, moet je dan niet héél goed weten waar je mee bezig bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:19

Ik geloof niet dat een paard ons als roofdier ziet.

Het jezelf als roofdier opstellen, lijkt mij niet goed en niet de bedoeling. Dus ja, dat lijkt me èrg verwarrend voor een paard als je dat doet.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:52

sflj schreef:
Ondanks dat hij je (aanvankelijk) als een roofdier -en dus- bedreiging ziet?

Is dat niet ontzettend verwarrend voor zo'n beest? En om dat dus goed te kunnen toepassen, moet je dan niet héél goed weten waar je mee bezig bent?

Hebbie het tegen mij??

Nee, het is niet verwarrend, als je het inderdaad maar zeer precis toepast. Goede timing is dus van uiterst belang. Het werkt echt super! Ik heb paarden werkelijk een soort "metamafose" zien ondergaan. Ook heb ik op deze manier gewerkt met veulens die zogenaamd niet te vangen zijn, binnen 10 minuten was het probleem opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:16

Hoe doe je dat dan, "een "psygisch" spelletje spelen door jezelf als Roofdier op te stellen bij ongewenst gedrag"? Wil je daar iets over vertellen?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:51

Zou het niet kunnen dat Jeddah het gedrag van de dominante merrie nabootst, en niet dat van een roofdier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:19

Ik ben erg benieuwd wat Jeddah dan bedoelt met:
"Met moeilijke gevallen kan je een "psygisch" spelletje spelen door jezelf als Roofdier op te stellen bij ongewenst gedrag en jezelf als vriendelijk soortgenoot bij gewenst gedrag."

Zoals ik het lees: òf roofdier òf soortgenoot. En in mijn beleving ben je beide niet en behoor je dit 'rollenspel' ook niet te spelen.

Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je paard de ene keer bang voor je moet zijn (omdat jij opeens roofdier bent) en je vervolgens weer kan vertrouwen als zijnde een vriendelijk soortgenootje?
Dergelijk "psychisch spelletje" werk imo gewoon niet en verlies je meer dan dat je er mee zou winnen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:04

Ik heb een tijdje gehad dat Anouar heel erg aan mij hing. Hij wilde niet meer bij me weg, hij wilde niet met andere paarden, hij wilde niks, alleen maar bij mij zijn. Als ik hem buiten zette was er paniek, als ik hem binnen zette was er paniek. Als ik hem met een ander paard in de paddock zette en ik was ook in de paddock verschuilde hij zich alleen maar achter mij.
Ik vond dat echt heel vervelend, ik kan moeilijk de hele dag bij hem blijven. Als ik er niet ben moet hij lekker met de andere paarden zijn en niet in z'n eentje bij het hek blijven staan.
Sinds korst staat er een nieuw paard op stal, daar kan hij het heel goed mee vinden. Dat paard is wat brutaler en neemt Anouar gewoon mee naar achteren. Nu heeft hij het weer naar z'n zin, ook als ik er niet ben. Ik ben echt heel blij dat hij nu weer met de andere paarden blijft en niet alleen maar bij mij wil zijn.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:32

Jovarna schreef:
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat je paard de ene keer bang voor je moet zijn (omdat jij opeens roofdier bent) en je vervolgens weer kan vertrouwen als zijnde een vriendelijk soortgenootje?
Dergelijk "psychisch spelletje" werk imo gewoon niet en verlies je meer dan dat je er mee zou winnen.

Toch is dat de bedoeling wel. Je verliest er juist niks mee, paarden die zo bang waren voor mensen dat ze stonden te trillen waren binnen 2 keer 20 minuten aaibaar. Das gewoon een feit. Alles wat je doet met je paard is een "psygisch" spelletje, gezien wij fysiek namelijk helemaal niks tegen zo'n dier kunnen "moeten" we wel.

Het is helemaal niet raar om het ene moment "lief" en het andere moment "boos" te zijn, das juist super natuurlijk. Dat gebeurd in de kudde ook, dat gebeurd continue in de omgang ook, zeker tijdens het leer proces. Juist door heel duidelijk met 2 uiterste te werken leert een paard heel snel het gewenste gedrag te vertonen, dat kan zijn van: blijven staan tijdens het aaien tot het toelaten van een zadel/ruiter of het lopen over een zeiltje.

@Cassidy, zo zou je het ook kunnen zien, als "dominant" soortgenoot. Dr Robert Miller legt het alleen als "roofdier" uit, maar waar het natuurlijk gewoon om draait is dat je negatief bent bij negatief gedrag en positief bij positief gedrag, dat in combinatie met een perfecte timing en het werkt.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:35

Mijn visie van 'het rollenspel' is dat:

Je paard is stout, dus moet hij in de meeste gevallen lopen of iets anders, ligt er maar net aan. Hij word gestraft en jij steld je dominant op.
Je paard is lief, dus je steld je vriendelijk op. Zoals een soortgenoot dat zou doen..

Tja, ik vind het moeilijk uit te leggen, maar makkelijk om te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:28

@jeddah:
Het is òf dat wij het verschillend zien (en doen) òf dat we wel hetzelfde bedoelen en jij het gewoon anders noemt.

Zo vind ik 'boos zijn' niet hetzelfde als 'jezelf als roofdier' opstellen en vind ik 'lief zijn' niet hetzelfde als 'jezelf als soortgenoot' opstellen.
Ook beleef ik mijn omgang met mijn paard niet als een psychisch spelletje.

Daarnaast, is het juist niet de kunst c.q. uitdaging om nièt boos op het paard te worden? Dat is wat ìk de afgelopen jaren o.a. wel geleerd heb.

Maar nogmaals, het is misschien alleen een kwestie van verschillend woordgebruik hoor.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:42

Natuurlijk zie ik het niet in het dagelijks levenals een "spelletje" hoor! En natuurlijk is het de uitdaging om niet boos het worden, en wanneer je relatie goed is hoeft dat eigenlijk nooit meer. Ik wodt nog maar zeer, zeer zelden "boos" op mijn paarden.

Ik haalde dit aan omdat het erg goed werkt, vooral bij angstige paarden. Maar denk maar niet dat ik de hele dag om elk wissewasje in een roofdier verander hoor! Dat is bij mijn eigen paarden niet nodig omdat die al vertrouwen hebben en we onze relatie tot elkaar al "besloten" hebben.
Maar bijvoorbeeld met mijn hengst veulen van vorig jaar, die besloot dat ie mensen zomaar van achteren kon bespringen, werkte het super! Ik heb hem dus zonder ook maar 1 klap uit te delen kunnen leren dat wanneer er mensen door de wei lopen je die met rust laat en dan ook met rust gelaten wordt. Dat hoefde maar 3 keer heel even en dat is voor de rest van zijn leventje gewoon klaar.
Zonder slaan/schoppen terwijl ie flink "hengst" dacht te zijn op dat moment. Het is imo dus en zeer paardvriendelijk, en ze begrijpen het! Anders zou ik nu een erg verward gestoord paard hebben staan en dat is gelukkig niet het geval.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:04

In mijn ogen ziet een paard je als roofdier,niet moeilijk,een mens bezit uiterlijke kenmerken van een roofdier

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:14

Een paard beoordeeld je niet op je uiterlijk, maar op je gedrag....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:19

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 17:08

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 22:51

Cassidy schreef:
Een paard beoordeeld je niet op je uiterlijk, maar op je gedrag....

Ook.Toch hebben we uiterlijke kenmerken die overeenkomstig zijn met een roofdier,denk maar aan onze oren,ogen en manier van lopen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:33

Je manier van lopen is ook gedrag en niet alleen uiterlijk. Als ik met langzame en vloeiende bewegingen met een boogje op een paard afloop terwijl ik hem niet in de ogen kijk, is dat heel anders dan dat ik wijd met mijn armen zwaaiend recht op hem afstorm.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:46

Ooit eens aan gedacht hoe wij ruiken voor een paard?
De meesten van ons eten vlees. Wedden dat wij onze eigen, typische 'hondenlucht' bij ons dragen voor een paard.

Wat niet wegneemt dat een paard door gewenning prima kan leren dat wij geen bedreiging voor hem zijn.