onrustig paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missnynke

onrustig paard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 11:47

ik heb deze vraag ook al bij [omg] gezet, heb daar niet zoveel reacties en bn wel benieuwd naar de reacties van NH-mensen:

mijn paard Fluego is nogal onrustig in de omgang met andere paarden, hij loopt ze constant achterna, op te jagen, niet op een wilde manier, maar het zorgt wel voor heel veel onrust.
Dit is voor mijn haflinger die er bijstaat ook niet echt leuk, hij bijt wel van zich af, daagt hem af en toe zelfs uit wat het erger maakt, met een andere merrie die er eerder bijstond was vrij onderdanig en daar bij vertoonde hij hetzelfde gedrag.

Mijn paarden zijn beide ruinen. Als ik Fluego alleen zet raakt hij in paniek, na een kwartiertje is hij kletsnat van het zweet en de wei zwart van het heen en weer rennen.

Ik wil graag wat meer rust creeëren, wie heeft ideeën?

(ik heb de haflinger te koop gezet omdat ik vrij weinig op hem rij en dit heel vervelend voor hem is, Fluego gaat qua rijden erg goed en heeft verder een prima karakter naar mensen toe)

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:03

Klinkt als een dominant paard, hoe vaak zet je ze bij elkaar? Heeft hij zijn plek in de kudde al kunnen bevestigen?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 18:44

ze staan sinds maart vorig jaar af en toe bij elkaar, toen stonden hier vier paarden, ik zette hem dan bij de dominante merrie van mijn vriendin en de haflinger bij een andere haflinger. heb ze toen wel geprobeerd met zn vieren bij elkaar te zetten, mijn haflingerruin jaagde het paard van mijn vriendin op, en hij probeerde haar te beschermen, hun eerste indrukken van elkaar waren dus niet echt leuk. Sinds het najaar vorig jaar staan die andere paarden hier niet meer, en staan zij dus samen.....

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:01

over de dominantie, hij is nu wel de leider maar in feite is het een best onzeker paard, de haflinger neemt de leiding ook niet, is dat verder nooit geweest, maar daagt hem wel uit.

wat denken jullie, zou een dominante merrie beter bij hem kunnen? er heeft eerder een dominante haflingermerrie bij hem gestaan en dat ging wel goed, misschien wil hij juist graag lager in rang staan vanwege zn onzekerheid?

moeilijk hoor, paardenpsychologie...

Anoniem

Re: onrustig paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:38

Zijn er verder nog dingen (gedragingen, reacties e.d.) bij je paard die opvallend zijn?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 11:42

de ochtend zijn ze ook alweer de hele ochtend bezig: paard loopt haflinger op te drijven, haflinger wordt het op een gegeven moment zat, draaft aan en draait om, om bij hem weg te komen, paard vliegt achter de haf aan , haflinger bokt hem van zich af, dan is er een paar minuten rust en dan begint alles weer overnieuw....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:52

Ik bedoel gedragingen, reacties e.d. bij je paard in het algemeen, dus ook in de omgang met jou en elders.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:11

hij is in de omgang met mij en mn vriend heel braaf en rustig, voelt heel ontspannen aan, is enthousiast met rijden, je moet hem echt terugrijden. Hij reageert wel heftig op veranderingen, bijv. als er een andere auto staat, of je doet niet wat hij verwacht, bijv. niet naar de bak lopen maar voor de boerderij, dan wordt hij erg gespannen. Hij houdt echt van structuur. (kunnen paarden autisme hebben:p-nee grapje hoor..)

edit: hij viel in het najaar erg af, dat viel samen met de verhuizing van het paard van mijn vriendin en een andere merrie. De dierenarts is toen twee keer geweest, heb toen gevraagd of het met de werking van de schildklier te maken kon hebben, de dierenarts zei dat een paard dan heel druk zou moeten zijn, terwijl hij heel ontspannen erbij stond toen ze hem onderzocht, dus dat kon het volgens haar niet zijn.
Hij is nog steeds moeilijk op gewicht te houden, dit komt volgens mij ook doordat hij heel veel in beweging is als hij achter mijn haflinger aanloopt

edit2: ik hoop dat ik hier op bokt tips krijg, bij wie zou ik nog meer hulp kunnen vragen hiermee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:30

Ik had het vermoeden dat er emotioneel en/of spiritueel ook iets niet helemaal lekker zit bij je paard. Misschien ergens een blokkade, waardoor hij snel van slag is bij iets nieuws/onverwachts. Het afvallen kan ook een emotionele oorzaak hebben.

Wat ik je graag wil adviseren, is òf een holistische DA laten komen òf iemand die spiritueel iets kan. Zij kunnen op alle lagen waarnemen, dus niet alleen fysiek, maar ook de lagen daarboven.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:32

ik heb eens een reading via een foto laten doen, hier kwam wel uit dat hij de haflinger niet mocht, maar verder weinig. over een holistisch dierenarts zal ik verdere info zoeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:48

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 14:10

ok, bedankt!

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 14:58

Afbeelding