Dressuurmuts onder de indruk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Dressuurmuts onder de indruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:28

Ik ga met dit topic een heleboel mensen over me heen krijgen, weet ik nu al, maar ik probeer het toch.

Ik heb een show gezien op de Parelli-methode en was daar totaal niet van overtuigd (paarden deden dingen met hun oren in hun nek en zwiepende staarten), ben naar een Monty Robertsshow geweest en vond het een grote Amerikaanse commerciele toestand en ben zelf een traditionele dressuurmiep - en daar tevreden mee!

Gisteren ben ik ongewild toch onder de indruk geraakt. Ik had mijn driejarige al opgetuigd, eerste keer zadeltje erop maar de binnen- en buitenbak waren bezet en de andere bak was niet omheind. Ik mocht in de binnenbak gaan longeren. Onder het longeren kwam ik erachter dat een stalgenoot van me op de Parellimethode haar paard voor het eerst een zadel oplegde en er zonder cap op stapte (paard stond onder haar te slapen!), paard aan haar been wende en wegreed. Terwijl ik mijn jonge ding daar aan het longeren was! Het paard van mijn stalgenoot raakte totaal niet afgeleid van mijn stemhulpen, de zweepsignalen of een bokje van mijn paard en keek nog niet op of om toen ik mijn paard uit de bak wegleidde. Ik was onder de indruk van de serene rust en kalmte, de absolute stilte, waarmee het allemaal gebeurde. Je had een speld kunnen laten vallen in de bak en dat had je gehoord.

Nou ben ik een HELE traditionele dressuurmiep en ik wil zeker niet van mijn bit, ijzers, dekens en stal afgehaald worden en niet gaan rijden met touwhalstertjes of wat dan ook maar ik vroeg me gewoon af wat er binnen NH voor mij te leren is als dressuurmiep. Die absolute stilte en kalmte waarmee het zadel- en ruitermak maken gepaard gingen, is dat nou alleen te bereiken met touwhalsters en dure cursussen?

Graag geen discussies over mijn bit, hoofdstel, ijzers, en stalmanagement, gewoon een redelijk antwoord op de vraag

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:32

Ik denk zelf niet dat jij een heleboel mensen over je heen gaat krijgen.

Verder heb ik geen tips voor je, maar ik blijf dit topic wel even volgen, misschien kan ik er wat van leren.

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:36

Het maakt toch niet uit of je dressuurmiep bent of niet? En waarom zou je mensen over je heen krijgen? Tineke en Imke 'zweren' ook bij Emiel Voest! Ikzelf (dressuurmiep in dop:P) heb goede ervaringen met Join-up van Monty Roberts en anderen weer met wat anders.

Het belangrijkste van NH vond ik de vertrouwensband die ik met mijn paard kreeg. Het was meteen ontzettend duidelijk dat ze mij altijd en overal toeliet en mij vertrouwde (klinkt een beetje Penny, I know )

Heb er geen spullen voor gekocht, en al helemaal geen cursussen gevolgd, wel een paar boekjes gelezen. En ik heb nog steeds mijn gewone stalmanagement, ijzers, dekens, bit, hoofdstel, dierenarts en hoefsmid!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:57

Ik was bang dat mijn post als laatdunkend over NH zou overkomen of dat mensen mijn voorkeur voor traditioneel zouden willen bediscussieren maar het was dus ook echt niet bedoeld om de werkwijze van andere mensen omlaag te halen. Fijn dat niemand het tot dusver zo opgevat heeft

Zoals Elze aangeeft: die vertrouwensband, daar ben ik naar op zoek. Misschien ook omdat ik doorgaans zeer dominante paarden reed die ik eerder moest terugfluiten dan vertrouwen geven (of bange paarden die dat dominant uitten maar die door structuur en consequentie vertrouwen kregen en zich gedroegen), en nu heb ik een paard dat qua gedrag heel koel is maar in de kop erg gestresst en die wil dan wel eens ineens verschrikken en ontploffen. Ik zou graag het vertrouwen geven dat hij met mij naar het eind van de wereld kan en terug en dat er daar niks engs gaat gebeuren. (Tjemig, dat klinkt idd Penny ) Echt rust tussen die oren brengen! Misschien dat iets uit NH me daarmee kan helpen.

Waar kan ik beginnen? Ik weet grofweg iets van Roberts, van Parelli en van Voest, maar hoe maak je een keuze, of neem je iets uit verschillende methodes mee en op welke manier begin je met je paard zonder al die spullen en commerciele sh*t?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:12

Ik ben ook zo'n tradfitionele dressuurmuts, maar heb er idd ook respect voor als ik zie wat sommigen kunnen bereiken door alleen die vertrouwensband
maar aan de andere kant, met mijn bijna 3 jarige gata tot nu toe eigenlijk ook alles als vanzelf(op 1ex bijzets na) en die vertrouwensband tusse haar en mij is op basis van 2x in de week ff aandacht en een halfjaar op de wei afgelopen jaar en daar vertrekt ze over 2 weken weer naartoe tot september waarna ik vrij snel op haar rug zal zitten

denk dat stap voor stap werken en altijd rustig&geduldig en vooral eerlijk blijven nog het beste werkt

maar als er een NH manier is om voetjes op te kunnen tillen hoor ik het graag
sta er wel voor open, maar hou het zelf toch voornamelijk bij de traditionele manier denk ik

7 games van parelli ben ik mee begonnen, 1e level is overal aan kunnen raken...daar liep ik vorigjaar al vast en nu nog(achterbenen)

DTLL

Re: Dressuurmuts onder de indruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:20

Dit topic blijf ik ook even volgen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:33

Dat is ook zo Renske Ik ben er ook zeker rustig mee bezig, paard heeft ook de hele zomer nog de tijd (moet in september pas bevallen!) maar echt, je had dat gisteren moeten zien! Heeft me meer overtuigd dan welke demonstratie dan ook. Niet MR Huppeldepup zelf die de grote magische truc doet maar gewoon mien van de hoek.
Heb er toch al wel heel wat ingereden maar dit paard doet niks, geen protest met eerste keer hoofdstel, geen protest met een schabrak erop, geen protest met de longeersingel, geen protest met bijzets, gisteren twee keer gebokt met het zadel, omdat de bijzets er (los) aan zaten en tegen het zadel tikten, uiteindelijk ook gewoon zijn werk gedaan met bijzets en al, paard is overal aan te raken en vindt ontzettend veel goed. Maar ik zie gewoon aan hem dat hij makkelijk gestresst raakt, ook al uit hij het niet door te bokken en te springen, en dat is toch een teken dat hij geen optimaal vertrouwen heeft. Nog sterker: hij begint pas te bokken als hij vertrouwen heeft en lol heeft in het bewegen! Dat paard durft zijn frustraties gewoon niet te uiten ofzo?!! Klinkt heel Penny maar ik zou het niet anders kunnen uitleggen en ik heb liever DAT hij eens een keer goed bokt met zo'n zadel erop en gewoon heel natuurlijk zegt 'Tjee wat is dat voor ding op mijn rug?!' in plaats van alles zo op te kroppen. Want ooit gaat dat eruit komen!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:41

Ik weet niet hoe goed je engels is? Er staan hele leuke artikelen op de amerikaanse parelli site, dat is een goed begin.

Uiteindelijk hebben alle systemen van NH veel gemeen, het gebrek aan protest kom waarschijnlijk omdat er vanaf de grond al een hoop is aangeleerd
Hoe cool is je paard aan de hand, heb je bijvoorbeeld weleens een schriktraining met hem gedaan?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:56

Niet echt een schriktraining als in de zin van over plastic wandelen etc. maar ik neem hem veel aan de hand mee naar buiten. Tot dusver heeft hij het volgende gezien:
op de ventweg langs de snelweg (auto's, vrachtwagens, aanhangers...), tractoren, aangespannen combinaties, vuilniszakken in de wind, over putdeksels, langs hondenhokken met onverwacht opspringende honden, grasmaaiers, wapperend plastic, stromend water en rare paaltjes. Daar stapte hij heel stoer langs alsof het hem niet interesseerde en zag ik dat hij mij echt vertrouwde. Het bos vond hij wel heel eng, daar wilde hij op me gaan lopen ipv cool naast me te stappen. Lage ritselende struikjes zijn nl. wel eng als je omringt bent door bomen Wat hij ook eng vindt is zijn voeten spuiten, dan staat hij te passageren op de plaats en een deken moet ook voorzichtig opgelegd worden, anders schrikt hij. Aanraken mag ik wel overal, zowel met de hand als met de zweep. Toen ik hem net had was hij erg onverschillig tegen over klappen met de zweep - moest hem echt aanleren dat klappen met de zweep voorwaarts was - dus ik weet niet of dat karakter is, of dat er toch meer met hem gedaan is dan de vorige eigenaar vertelde. Ik moet wel zeggen dat het een paard is met een introvert karakter, nu na drie maanden begint hij wat te knuffelen. Wij hebben hem altijd kunnen pakken maar bijv. de paardentandarts kon hem vorige week niet uit de stal halen, hij draaide gewoon zijn kont naar de deur. Maar slaan zal hij dan weer niet doen.

Ik zal eens op de site van Parelli kijken, mijn Engels is niet heel denderend maar misschien dat ik er toch enigszins uit ga komen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:02

Er is op zich best wel wat gratis informatie te vinden op internet, ik heb thuis een map staan met allerlei stukken die ik al eens uitgeprint heb, heel handig
Op www.horsemanship.org staan ook een heel aantal leuke stukken over grondwerk e.d.
Leuke uitdagingen hierin zijn dus ook om hem te laten wennen aan het afspuiten van de benen of het opgooien van een deken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:04

Urielle schreef:
Nou ben ik een HELE traditionele dressuurmiep en ik wil zeker niet van mijn bit, ijzers, dekens en stal afgehaald worden en niet gaan rijden met touwhalstertjes of wat dan ook maar ik vroeg me gewoon af wat er binnen NH voor mij te leren is als dressuurmiep. Die absolute stilte en kalmte waarmee het zadel- en ruitermak maken gepaard gingen,
is dat nou alleen te bereiken met touwhalsters en dure cursussen

?

Nee hoor, gewoon met consequent zijn, veel herhalingen en de training van je paard in hele kleine stapjes verdelen is dat te bereiken. Dus duidelijkheid naar je paard toe en de timing hebben om op het juiste moment voor het gewenste gedrag te belonen. En natuurlijk uitgaan van het gedrag en natuurlijke begrip van een paard. Klinkt simpel he?

Ik val wel een beetje over de zinsnede die ik vetgedrukt heb gemaakt . Het is een vooroordeel is dat NH duur is.

Dat je de juiste spullen (veilig en het van het meest geschikte materiaal) voor een bepaalde trainingsmethode nodig hebt, dat is toch niet vreemd? En ja, lessen en leermethoden kosten geld. Dat is toch ook zo in de dressuurwereld? Ik hoor nooit mensen zeggen: " Ik wil graag Z dressuur geclassificeerd zijn, maar mijn inschrijfgeld, wedstrijdkaart, hoefijzers, zadel, dekens, bitten enz mogen niets kosten.... Oja en aan dure lessen wil ik ook geen geld uitgeven. "

Wat betreft dure cursussen: in een meerdaagse clinic leer je meestal heel erg veel. Per lesuur omgerekend is het ook niet extreem duur ofzo. Natuurlijk is les van beroemde mensen duur, maar is dat niet hetzelfde in de dressuurwereld? Beginnende ruiters met dressuurambities gaan toch ook niet direct bij Anky of Edward lessen. Er zijn genoeg alternatieven.
Een thuispakket van Parelli kost wel wat in aanschaf, maar als je ziet hoeveel je met zoiets bereikt en hoeveel uren je ermee vooruit kan, kost het per uur ook niet veel. Ik heb twee Parellipakketten maar ik heb er al honderden uren plezier van gehad. Zelfs nu nog (drie jaar later) kijk ik het regelmatig in en pik ik er nog steeds dingen uit. Vooral omdat ik steeds met andere paarden werk. Het is een eenmalige uitgave waar je jarenlang plezier van hebt, en niet te vergeten... je paard ook! Het zit didactisch gezien geweldig in elkaar: audiotapes, video's en tekst (met stap voor stap opdrachten).

Over de spullen: je hebt ook in de touwhalsters en sticks verschillende prijzen en uiteenlopende kwaliteiten, net zoals dressuurhoofdstellen. Verder kun je zelf naar de zeilmakerij gaan en dan heb je voor een fractie van het geld je touwen en je clips. Dan hoef je alleen maar een paar uur te knutselen...

Je kunt van internet een heleboel informatie halen en er zijn ook een heleboel Parellimensen (en vast ook anderen hoor) die met elkaar afspreken om elkaar te helpen, elkaar te stimuleren en plezier te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:22

Ik vind dit altijd wat lastig om uit te leggen. "Hoe doe je dat nou", een vertrouwensband met je paard opbouwen. Het is niet alleen een kwestie van "doen", maar het heeft zoveel - zo niet alles - met je gevoel te maken. Voelen, voelen, voelen. Mensen die veel in hun hoofd zitten, snappen hier vaak niets van.

Zelf ben ik destijds begonnen met grondwerk (met het boek van Emiel Voest), we zijn gaan wandelen, we zijn 'dapperheidsoefeningen' gaan doen, we zijn uitdagingen aan gegaan, etc....
En daarnaast kwam er een geweldig (soms moeilijk en zwaar) groeiproces op gang. Je paard is je spiegel, en wanneer je je dat voortdurend en telkens weer realiseert, leer je te kijken, te luisteren, te voelen en bewust te worden. Je paard laat je namelijk altijd zien waar je staat, hoe ver je bent, wat je nog kunt leren en waar je kunt groeien/ontwikkelen.

Sleutelwoorden voor mij zijn in ieder geval o.a.: rust, begrip, respect, geduld, zelfkritisch, empathie, moed en vertrouwen. Dit kun je allemaal ontwikkelen en naarmate je dit meer ontwikkelt, groeit je paard met je mee...!

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:28

intreressante vraag! ik blijf dit topic ook even volgen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 15:31

Het was geen aanval hoor PP

Zoals ik al zei - dit is geenszins het eerste jonge paard waar ik mee omga, ik zit al sinds ik jong ben tussen de paarden, heb voorheen zelfs tegen betaling paarden ingereden en opgeleid met succes, dus de 'gewone' regels van omgang met (zeker jonge!) paarden zijn mij bekend en vertrouwd. Maar wat ik gisteren zag gaf mij een beeld van iets meer dan het traditionele systeem, dat tot dusver heel goed voldaan heeft maar wat te perfectioneren is.

Ik heb an sich geen problemen met het maken van kosten voor mijn paard (helaas, volgens mijn vriend ) maar aangezien ik gewoon met een normaal halstertje, een trenshoofdstelletje enzo wil blijven werken lijkt het me gewoon raar om eerst met een touwhalster te gaan werken en datzelfde dan later op een stalhalster en een trenshoofdstel te gaan doen. Dan neem ik aan dat ik datgene ook al vanaf het begin kan doen met wat ik heb. Dat gaat me dus niet om de kosten maar om de logica erachter. Waarom zou ik eerst rijden met een touwhalster en dan ineens op trenshoofdstel?

Ik zie ook stukjes wat moeilijk gaat worden. Bijv. op die site staan stukjes van het 'stoppen' bij het rijden, dat je dan vraagt van het paard dat hij zijn hoofd opzij brengt, naar je been toe. Dat kan ik binnen een dressuurproef niet maken, dat zal hij gewoon op de traditionele manier moeten doen.

Ik vraag me dus ook af: paardenomgang heb ik als kind gewoon geleerd. Je gaat met paarden bezig, je krijgt van die een tip en van die een tip, je probeert wat werkt, je merkt aan de reacties van je paard wel wat er bruikbaar is. Daar heb ik geen lessen voor nodig gehad. Waarom bij NH wel?

Ik heb inmiddels begrepen van mensen hierboven dat het kan om losse elementen te verwerken, dat ik niet de enige ben die naar zoiets op zoek is. Dus moet ik bekijken en overleggen met mensen die ook gewoon dressuren wat er te gebruiken is binnen een traditioneel systeem.

En als iemand van mening is dat het niet te combineren is, dan hoor ik het ook graag. Dan zoek ik verder naar andere oplossingen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 15:36

Jovarna schreef:
En daarnaast kwam er een geweldig (soms moeilijk en zwaar) groeiproces op gang.
Je paard is je spiegel
, en wanneer je je dat voortdurend en telkens weer realiseert, leer je te kijken, te luisteren, te voelen en bewust te worden. Je paard laat je namelijk altijd zien waar je staat, hoe ver je bent, wat je nog kunt leren en waar je kunt groeien/ontwikkelen.

En DAT is precies wat ik interessant vind. Jij bent gaan kijken naar je paard. Wat zie je precies?
Ik ken de reacties van paarden, ik weet wat een paard uitdrukt en ik weet wat er door een paard heen gaat als ik hem zie. En tot dusver heb ik altijd een hele goede omgang gehad met paarden, dat vertrouwen was er. Ik heb sinds gisteren het idee dat dit nieuwe paard, zoveel gevoeliger, niet voor niks op mijn pad is gekomen. Dit paard gaat mij wat leren.
Dus wat koppel jij?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:36

Jouw openbaring klinkt me bekend in de oren. Het is net alsof ik mijn huidige instructrice hoor praten
Ook zij was eerst een op en top dressuurmuts die op Z niveau reed (of was het nou zelfs nog hoger? )
Tot ze een keer in contact kwam met Emiel Voest en zag wat hij voor elkaar kreeg. Waar zij soms maanden mee zat te worstelen kreeg hij binnen no time voor elkaar.
Zij is ook overstag gegaan en is cursussen bij Emiel Voest gaan volgen, na een paar jaar van de Voest-trein afgestapt en voor haar zelf begonnen. Volgt tegenwoordig nog cursussen bij AdB en geeft les in NHS, freestyle en dressuur (klassiek).

Ook ik heb het voordeel van NHS gemerkt. Ik ben er zelf te nuchter om er voor de volle 100% in te duiken maar ik gebruik wel de dingen die de communicatie tussen mij en mijn paard makkelijker maken. Mijn paard heeft meer vertrouwen in mij gekregen en is in haar koppie ook rustiger geworden.

Ik zou zeggen: verdiep je er in, lees wat boeken, ga eens een (1-2-3)dag(en)cursus volgen. Bevalt het je? Verdiep je er dan meer in. Denk je van "Nee, daar ben ik te nuchter voor" pik dan de dingen eruit die voor jou en je paard werken en pas ze toe in je dagelijkse omgang met je paard.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:18

Het belangrijkste is denk ik er 100% voor open staan. Als je dat doet vang je ook veel meer signalen van je paard op waar je heel veel mee kan.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:32

Urielle schreef:

En als iemand van mening is dat het niet te combineren is, dan hoor ik het ook graag. Dan zoek ik verder naar andere oplossingen.

Er zijn genoeg mensen die het met succes gecombineerd hebben, kijk bijvoorbeeld maar naar de dames van Bartels.

En waarom je les moet nemen in de omgang met paarden? Omdat grondwerk en NH nog niet de standaard is helaas. Er zijn nu eenmaal niet zoveel mensen die je zo even die tips kunnen geven.
De mensen die dat wel kunnen hebben meestal ook behoorlijk geinvesteerd in hun opleiding, dus voor hen ook weer logisch dat ze er voor betaald willen hebben.

Maarre... zeg ik nu iets heel raars, als ik zeg dat het misschien handig is om het er eens over te hebben met je stalgenote?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 16:42

Ik zie haar niet zo vaak, maar ga haar zeker eens aanspreken als ik haar weer tref. Ik ga meestal pas laat naar stal als iedereen weg is zodat ik mijn kereltje los kan gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:51

Urielle schreef:
En DAT is precies wat ik interessant vind. Jij bent gaan kijken naar je paard. Wat zie je precies?
Ik ken de reacties van paarden, ik weet wat een paard uitdrukt en ik weet wat er door een paard heen gaat als ik hem zie. En tot dusver heb ik altijd een hele goede omgang gehad met paarden, dat vertrouwen was er. Ik heb sinds gisteren het idee dat dit nieuwe paard, zoveel gevoeliger, niet voor niks op mijn pad is gekomen. Dit paard gaat mij wat leren.
Dus wat koppel jij?

Klopt, een paard komt niet voor niets op ons pad.
Om e.e.a. te kunnen koppelen, zou je kunnen beschrijven hoe jij dit paard ziet. Hoe zie je zijn karakter, hoe bestempel je zijn gedrag en waar uit dit zich in? Waar kunnen zijn reacties uit voortkomen en wat heeft hij volgens jou nodig?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:24

Ik heb even een PB gestuurd anders is het misschien te ver offtopic voor de mensen die meelezen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:22

Ik ben ook een echte dressuurmuts. Ben momenteel ook bezig met een 3-jarig paard dat nog moet leren aan de longe te lopen. Ik begin bij haar vanaf 0. Heb een lesgever gevonden die me lessen grondwerk geeft en 'k combineer het met Parelli. En dat gaat uitstekend samen! Zit wel nog maar aan het grondwerk. Volgens de methode van Parelli hoef je helemaal niet te blijven rijden met touwhalster en de rope. Op een gegeven moment doet hij het paard ook een bit in. En hoe je het paard houd maakt ook helemaal niets uit! Je hoeft helemaal niets op te geven en je gaat zover in NH als je zelf wil.

Als je het internet afschuimt hoef je niet zoveel geld uit te geven aan parellipakketten. Er zijn genoeg mensen die hun oude pakket tweedehands te koop aanbieden. Wie zoekt die vind Zo heb 'k mijn level 1 pakket ook gevonden Volgende week krijg 'k het binnen. Ondertussen heb 'k hier wel het oude pakket liggen waar 'k momenteel mee werk

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:44

Fijn dat je zo'n eye-opener hebt gehad. Natuurlijk is een show commercieel, daarom moet ook alles goed gaan, en daarom zullen de paarden ook wel wat gestresster zijn dan normaal, bovendien zijn ze ook niet in bekende omgeving.
NH is een basis, die je toch echt het beste kunt doorlopen dmv een methode. Dit omdat je er zelf nog niet genoeg van weet, en als je het dan zelf wilt gaan doen, kun je een paard, zeker een jong paard, behoorlijk verpesten.
En tja, over het geld: je kunt volgens mij beter wat sjabrakjes minder kopen en van dat geld een cursus oid doen, waardoor je een betere band krijgt voor je paard, dat lijkt me toch heel wat belangrijker.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 19:07

dorientjuh schreef:
En tja, over het geld: je kunt volgens mij beter wat sjabrakjes minder kopen

Dàt is een vooroordeel!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:24

Toch snap ik niet dat je zoveel kritiek verwachtte.

De 'NH' manier heeft vooral te maken met omgang, en niet met wat je gebruikt, ik snap wel dat die indruk soms wordt gewekt. NH kan ook met bit, boomzadel, ijzertjes en dekens, touwhalster is in principe ook geen must. Voor grondwerk vind ik touwhalsters wel handig, maar ik rij er zelf niet mee.

Ik zou zeggen, spreek een keertje af met je stalgenoot, kijk hoe zij omgaat met haar paardje, ze kan je meer leren dan wij via internet (en een écht NH'er is altijd bereid uitleg te geven ), succes met je paardje.