hoe m'n paard laten opwarmen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

hoe m'n paard laten opwarmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:22

Ik zit met nog een vraagje....
Als ik wil beginnen met grondwerk heeft m'n paardje dikwijls de behoefte van eerst wat te willen lopen om wat energie kwijt te raken. Meestal laat 'k haar dat gewoon doen. Ik drijf haar dan wat bij het met touw wat ze geweldig vind! Ik laat haar ook eens van hand veranderen door mijn positie te veranderen van richting de achterhand naar richting het hoofd. Als ze genoeg gelopen heeft komt ze vanzelf naar me toe en kunnen we rustig beginnen met grondwerk.

Veel mensen zeggen me dat dit een join-up is, maar ik zie dat niet echt als een join-up omdat ik het paard niet weg stuur. Ze loopt zelf bij me weg om haar benen te kunnen strekken... Ik zie het meer als spelen en ik merk dat ze het plezant vind...

Na allerhande dingen gelezen te hebben vraag ik me toch af of wat ik doe of dat niet verkeerd is???

Misschien zijn er ook nog andere manier van opwarmen waar ze even zot kan doen... Ik kan haar ook losgooien in de bak, maar vind dat eigenlijk maar nix. Door te spelen werk 'k nog aan de vertrouwensband en als 'k merk dat ze domintant wordt kan 'k ook even de verhoudingen bijregelen... Als 'k haar gewoon losgooi in de bak kan 'k haar evengoed in de wei laten waar ze ook kan rennen...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:37

Misschien zou je je kunnen verdiepen in het loswerken van voest?
Dat is heel geschikt voor dit soort dingen!

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:41

heb hier de twee video's fase I en II
Die dingen kan je gewoon door Parelli heen gebruiken dan? Bedoel zolang ze elkaar niet tegenspreken

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:44

Ik weet niet van wie je les hebt?
Ik heb weleens les gehad van eveline van www.naturalhorsemanship.nl , zij is bekend met beide methodes.
Er zitten wel dingen in die elkaar tegenspreken, maar je kunt het wel combineren.
Voest blijft bijvoorbeeld zwaaien met het touw, jij moet nu de druk wegnemen zodra het paard in de goede gang zit

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 18:10

Yap dat is logisch, dat doe ik ook... Het heeft geen zin om te blijven drijven.

Ik heb les van Kyona. Heb haar leren kennen via het forum paardentips.com. Ze heeft ook een website maar er staat niet zo heel veel informatie op: http://www.kleingeluk.be

Sioux15

Re: hoe m'n paard laten opwarmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:40

Staat je paard 24/7 buiten? Wat voer je hem?

Greetz Sioux

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 16:37

yap het paard staat 24/7 buiten
Ze krijgt een gewone onderhoudsmengeling zonder haver en veel hooi.

Sioux15

Re: hoe m'n paard laten opwarmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 19:30

Goed dat je je paard natuurlijk houd:D Heb je al eens geprobeerd om eerst een wandeling te gaan maken voordat je met grondwerk begint? of door de bak heen rennen met haar aan de hand? Om pionnen heen ofzo?

Greetz sioux

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 20:07

wandelen zal niet gaan.... ze is nog niet zadelmak (net 3 jaar geworden) en aan de hand wandelen durf 'k nog niet... De laatste keer dat 'k dat deed liep ze gewoon over me heen. Dat is de reden dat ik ook wil beginnen met grondwerk.
Met haar door de bak rennen gaat ook niet echt... Ze stapt wel mee aan de hand, maar van het moment dat ik zelf ga joggen en het de bedoeling is dat ze achter me aan jogt, blijft ze staan en kijkt me aan van: wat wil je nu van mij...
Ze snapt gewoon niet echt wat ik bedoel... Ik wil dat juist door grondwerk te doen oplossen...