vanuit circling game longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

willeke_x

vanuit circling game longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:14

Hallo,

Ik zit met een vraag. Eergisteren heb 'k les grondwerk gehad met m'n paardje. Mijn instructrice heeft me enkele dingen getoont die ik kan oefenen met m'n paardje. Ze had me getoond hoe ik het paard rond me kon laten lopen (wel nog meedraaien). Ik moest me richten naar de achterhand. Ik heb haar ook laten kennismaken met de carrotstick, zodat ze daar geen bang van heeft. Nu had m'n instructrice gezegd dat 'k ipv mijn touw te richten naar de achterhand ook de carrotstick daarvoor kon gebruiken. Zo gezegd zo gedaan. Op een gegeven moment moest 'k niet meer mijn lichaam naar de achterhand richten en kon 'k met m'n carrotstick haar toch voorwaarts houden waardoor ze perfect in een cirkel om me heen liep en hierdoor de grondbeginselen van het longeren gelegd zijn.

Nu ik weet dat het de bedoeling is van de circling game eigenlijk het paard rond je te laten lopen is, zonder dat jij je hoeft te verplaatsen en dat het paard gewoon in het tempo moet blijven. Daar werken we ook naartoe natuurlijk. Maar kan ik ondertussen ook gewoon het paard op die manier leren netjes aan de longe te lopen? Of is het daar nog te vroeg voor? Omdat ik nu merk dat ze het eigenlijk wel doet dacht 'k wel dat het handig was om hiermee ook verder te werken naar het longeren zodat ik haar toch al kan beginnen trainen naar het zadelmak maken. Ik ben nog niet van plan om haar nu al zadelmak te maken hoor Ze moet eerst een goede bespiering krijgen.

Maar wat ik me ook afvraag is als 'k hiermee verder ga naar het longeren, ga ik haar dan niet in de war brengen als 'k verder wil gaan op de circling game?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:25

Ik zou dit zeker niet combineren nee!
Je gaat dan met verschillende signalen werken en je maakt het zo niet makkelijker voor je paard. Ik zou eerst de circling game uitbouwen als ik jou was
Waarom wil je eigenlijk zo graag longeren?

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:27

Tjah ik hoef niet per sé nu te longeren. Vind longeren een goede manier om het paard sterker te maken en bespiering op te bouwen tegen de tijd dat ik haar zadelmak maak. Zo hoeft ze nog niet te lopen met ruitergewicht op haar. Ik zou nu ook stilaan willen werken naar het zadelmak maken. Natuurlijk in zoverre zij er klaar voor is. We hebben tijd... Ze is nog maar pas 3 geworden.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:31

Eigenlijk ben je nu ook aan het voorbereiden door het grondwerk

Maar longeer je dan? Met bijzetteugels e.d.?

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:37

neeneee bijlange niet gisteren was de eerste keer dat ze netjes liep!!! Nee daar zijn we nog bijlange niet aan toe. Ze moet eerst nog de commando's stap, draf, galop enz leren... Maar het was omdat ze gisteren zo netjes rond me liep da'k dacht dat 'k zo ook verder kon bouwen... Daarmee da'k het vroeg

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:38

Ah, oke
Je kunt de circling game prima uitbouwen hoor
Ook zou je wat kunnen doen met loswerken, zoals ik in je andere topic heb gezet.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:39

Ik was zo circling game aan het doen en haar achteraan aan het drijven met het uiteinde van m'n leadrope. En toen dacht 'k: 'k kan de CS er even bijnemen en drijven en zo m'n leadrope op het einde vasthouden. Gewoon haar opsluiten in een driehoek (zij één zijde, de rope een zijde en de CS een zijde) en toen liep ze gewoon mooi rond me...

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:40

ah ok tnx

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 23:05

Zo als ik lees werk je met de methode van Parelli en Parelli gelooft niet in longeren

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 09:16

Dat is zo, maar je kunt het ook anders aanpakken, en wat is longeren nu eigenlijk precies?
Er zijn zoveel verschillende methodes.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 14:08

Waarom gelooft hij niet in longeren? Eigenlijk wil ik haar nu gewoon de commando's aanleren: halt, stap, draf, galop zodat ik van daaruit verder kan werken onder het zadel.
Als ik haar zadelmak wil maken zal m'n paard toch ook meer bespiering moeten krijgen... Door grondwerk te doen kan 'k het paard wel goed losmaken in het lijf, maar bouw je daar voldoende spieren op om naderhand op haar rug te gaan zitten?

Dat zadelmak maken is niet iets wat onmiddelijk gaat gebeuren hoor... ik neem er m'n tijd voor... maar eigenlijk vind 'k dat longeren wel goed is. Het paard bouwt spieren en conditie op zonder dat er metteen een ruiter op de rug zit... Zo kan het paard ook op eigen benen leren lopen zonder balast....

Vind op dat gebied parelli wat kortzichtig... Vind zijn pakketten echt goed en 'k heb er echt iets aan op gebied van grondwerk... echt waar, maar er is nog veel meer dan dat...

Xanthe

Re: vanuit circling game longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:21

Hij gelooft niet in longeren omdat je je paard dan tig rondjes achter elkaar laat lopen, zo wordt het nogal saai voor hem en gaat ie op de automatische piloot, het is nogal geestdodend dus En dat is niet de bedoeling van de 7 games.

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:57

metale en emotionele ontwikkeling komt bij parelli voor fysieke ontwikkeling. Zeker voor het zadelmak maken en inrijden is dat belangrijk. Dat bereik je niet door rondjes laten lopen, integendeel zelfs.
Ik zou het in dit stadium niet allebei doen, lijkt me heel verwarrend voor het paard.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 21:21

ok tnx voor de informatie
Ik ga hier zeker rekening mee houden