one rein stop in dit geval de oplossing?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

one rein stop in dit geval de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 16:52

Ik rijd op dit moment sinds kort een nieuw verzorgpaard. Hij is super braaf, schrikt bijna nergens van, maar heeft wel 1 vreselijk irritante eigenschap.
Als we naar de club toestappen en voor hem zijn andere paarden te vinden dan gaat hij aan het remmen en kan ik niet meer remmen. Hij gaat niet gemeen doen ofzo, maar echt in volle galop er ineens vandoor. Af en toe in een idioot draftempo (nog irritanter, want je kan onmogelijk meer prettig zitten )
Ik kende de one rein stop al langer, maar mijn vorige pony ging nooit lopen als er iets was. Deze wil dus errug graag naar de groep toe.
Is de one rein stop iets om hem op dat moment tot stilstand te krijgen? Hij wil namelijk op dat moment niet weg van iets, maar juist ergens naartoe.... Daarom twijfel ik een beetje...

Ook zou ik dan graag willen weten hoe ik dit aan moet pakken. Ik heb al op paardnatuurlijk gekeken, dan zou ik moeten beginnen met die overdreven goede wijken voor druk, zoals op die video en dan daarna de one rein stop meteen kunnen aanleren? De andere spelen van NH hoef ik daarbij niet toe te passen?

Ook vroeg ik me nog af over deze one rein stop, of hij ook gebruikt kan worden als je bijvoorbeeld een sprint trekt in het bos en wil stoppen. Er word op paardnatuurlijk heel duidelijk gezegd dat 2 teugels de verkeerde oplossing is.
Een paard dat in rengalop zich uit heeft mogen leven heb je niet 1,2,3 terug. Mag je hier ook een one rein stop toepassen?

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:44

ff blondt wat is een one rein stop?

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:49

een noodstop die je je paard kan aanleren. Door 1 teugel te pakken hoort hij ee nreflex te bouwen om zijn hoofd naar die kant te bewegen. Doordat hij dat doet moet hij afremmen. Ook draait hij een halve slag als het goed is, waardoor hij niet meer richting vluchtroute staat.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:35

NA --> NH

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 18:56

niemand?

Anoniem

Re: one rein stop in dit geval de oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:14

Met de one rein stop kun je je paard inderdaad tot stilstand brengen. Maar los je daarmee het 'probleem' op? Het paard wil naar die andere paarden en zet 't telkens op 't rennen om daar zo snel mogelijk te komen. Dan kun je hem op de rem zetten, daarna gaat hij weer rennen, jij zet hem weer op de rem, hij gaat weer rennen, etc.

Ik denk dat het beter is om aan jullie relatie te werken, zodat hij liever bij/met jou is dan bij andere paarden.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 08:08

Ofwel: juist WEL die andere oefeningen gaan doen en niet de one rein stop. Ga eens een tijdje naast hem lopen als je naar de club gaat. Oefen het grondwerk, zodat je paard meer vertrouwen in jou krijgt.

Jou paard wil graag bij de anderen zijn, omdat hij zich niet veilig voelt om in zijn eentje, met jou, te lopen. Verbeter je nu de band tussen jou en je paard, dan zal hij jou genoeg leren vertrouwen om WEL alleen te blijven stappen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:04

Ga met Callippo mee, maar wilde nog wat toevoegen.
Op het moment dat een paard keer op keer sneller daar komt waar hij wil zijn (stal, club, enz) draai hem even voordat je er bent om en ga dezelfde weg weer terug die je gekomen bent. Hij zal zo leren dat het niet helpt om de benen te nemen om ergens sneller aan te komen dan jij dat wilt.