ik word bang ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

shanty

ik word bang ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 16:03

heey
paar jaar geleden ben ik heel hard van het paard gevallen toen begon het al een beetje gewoon doorgaan dacht ik toen maar na 4 jaar op een handelsstal gereden te hebben was ik het zat bij de laatste keer knapten de singelstoten bij een jong paard dat was dus een hele harden knal op de grond daarna ben ik op een vos ruin gaan rijden die heel hoog kon stijgeren heel eng paar keer goed afgevallen daarna op concour wou die een keer niet op de kar hij springt om boven op mij scheur in me schouder ook met dat paard gestopt nou heb ik weer een eigen paar mooie 6 jarige ruin heel braaf nou ben ik an het rijden en was klaar geef lange teugel wat gebeurt er springt ie heel bol weg kom ik achter eht zadel val er na een race partij plat op me rug af nu doet mijn rug heel zeer kan aal bijna een maand niks meer ik heb bij mezelf gezecht als ik er nu nog een keer afval en heb iets ernstigs dan koop ik een ander soort paard een brave pony ofzo heb der zo gewoon geen lol meer in
wat zouden jullie doen ...
hopeloosje

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:08

Zou stoppen met rijden
Het risico blijft altijd..... Ze kunnen altijd schrikken!
Met een ouder rustig paard heb je minder risico.

shanty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 16:10

haha ja dat is een optie ma dat doe ik niet
op een of andere manier overkomt mij dit altijd

honolulu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:11

Ik zou met me moeder overleggen voor een brafe haflinger (vind ik idd wel brafe paarden) en eerst het paard op proef nemen als het zou kunnen,

Ik hoop dat je een goede oplossing bedenkt

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:42

Neem eerst wat zitlessen zodat je goed in balans leert te zitten en je kunt ontspannen waar dat moet. Een angstige ruiter geeft het paard vaak tegenstrijdige hulpen waardoor het paard onzeker wordt en waardoor de kans op wegspringen groter is.

Kijk of je ergens je valtechnieken (die je onder andere leert bij vechtsporten zoals judo en pencak silat) kan oefenen. Informeer hiervoor bij een sportschool. Meestal besteden ze hier wel aandacht aan, in de eerste lessen. Misschien kun je eens, eventueel met wat vriendinnen, een leraar voor vinden die jou/jullie apart kan helpen met op de juiste manier te vallen op wat matten. Ik heb zelf veel valtechnieken gehad tijdens mijn vechtsportperiode en daar had ik vandaag weer heeeel erg veel plezier van!

Wat betreft je eigen paard: misschien kun je je vertrouwen met hem weer opbouwen door aan grondwerk te doen. Hierdoor kun je meer zeggenschap over je paard krijgen en het wederzijdse vertrouwen kan hierdoor versterkt worden. Als het paard weer vertrouwen in je krijgt (want in een angstig mens heeft geen enkel paard echt vertrouwen) zal hij ook minder snel wegspringen.

Om het rijden langzaam op te bouwen kun je bijvoorbeeld eerst wat lessen op een vertrouwd paard/pony kunnen nemen en met je eigen paard eventueel het rijden oppakken terwijl iemand hem aan de longe houdt. Zo kun jij direct je zit verbeteren.

shanty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 16:46

ja mijn zit is goed en was eigelijk nooit gauw bang stapte overal op maar nu is er iets geknapt mijn rug doet gewoon zoon zeer nu al meer dan een maand en dan baal ik men paard stil staat hij ging net zo fijn ik hoop dat het wel over gaat want het is een groot paard en het is me onder rug hij kan zo gruwelijk lopen en dat doet heel zeer in mij rug nu

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:46

Een typeles nemen ten eertse. Je punten en kommas missen waardoor het best irritant lezen is.
En idd. koop een BRAAF paard. IJslanders zullen nooit schrikken of wegspringen etc. Koelbloedige paarden zoals haflinger, fjorde, tinkers zijn sowieso 'cooler' in hun hoofd en zullen veel minder snel schrikken dan een volbloed/kwpn etc.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:03

Nou tessa mag jij wel met haar meegaan want ook jou spelling is niet goed en je punten en comma's missen.Maar goed daar ging het hier niet om.shanty het beste wat je denk ik kan doen is inderdaad een wat ouder zeer betrouwbaar paard of pony nemen.Hoe er wel rekening mee dat je ten alle tijden met een levend dier bezig bent en ze kunnen schrikken.Ook een ouder paard zal daar last van hebben af en toe. En ook haflingers en fjorden en ijslanders. Ik heb hier voorbeelden zat staan die dat heel goed kunnen zelf op 25 jarige leeftijd.Voorlopig zou ik even rustig aan doen want je gezondheid gaat voor alles.Ga je paard longeren of zoek even iemand die hem kan rijden maar laat je rug eerst goed genezen je hebt er ook niets aan als het echt mis gaat.Heel veel sterkte en niet opgeven hoor!!!Gewoon weer lekker op je paard stappen als je rug in orde is.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:15

alle paarden kunnen natuurlijk schrikken
ik ben zelf ook niet al te dapper op een paard.... ik ben toen begonnen met parelli en nu (ben in september begonnen) durf ik zelfs weer op buitenritten te galopperen!
je begint daar met grondwerk en als je er aan toe bent begin je met rijden. bij parelli gaat het in de eerste instantie om veiligheid en dat sprak mij gewoon heel erg aan!

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:32

Zolang je nog pijn hebt in je rug kun je beter niet rijden. DOor de pijn verkramp je en dat kan je paard negetief beinvloeden.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:13

IK laat hem even naar NH verplaatsen.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:15

NA --> NH

JerInTho

Re: ik word bang ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:28

Shanty.... ik ken het gevoel.. ....
Ik stuur je een PB tje....

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:30

Ik zou goed overwegen wat ik wou als ik jou was....
In iedergeval een ouder ervaren paard.. Maar jah ik heb die van mij al 10 jaar.. en zelfs ik lig er nog wel eens naast... dus jah dat risico houdt je toch.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:33

En hoe oud ben je precies?

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 00:36

Pfff als ik je berichten doorlees. Dan vind ik je gewoon dom en verwend.