natural horsemanship OF klassieke dressuur of een combinatie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Navanja

natural horsemanship OF klassieke dressuur of een combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 11:54

ik wilde graag een aantal meningen weten van nhers hoe die nou eigenlijk over de klassieke dressuur denken. en of je denkt dat er een combinatie mogelijk is.
of is past de denkwijze gewoon totaal niet bij de natural horsemanship. ik zou graag wat meningen willlen horen.. dus brand los!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:41

Het is best te combineren, Pat Parelli's vrouw Linda rijdt ook dressuur. En heel veel klassieke ruiters volgen de Parelli methode en varen er wel bij.
Natural Horsemanship begint in je eigen hoofd, en niet met dat stokje of dat touwhalster en de lead rope. Als jij snapt waarom je paard bepaalde dingen doet en waarom, kun je daar anders op gaan reageren.

Anoniem

Re: natural horsemanship OF klassieke dressuur of een combin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:51

Het wordt ook steeds meer gecombineerd. En ik vind dat het prima kan!

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:28

wim vonck geeft les in klassieke dressuur maar daarnaast is deed hij ook aan parelli. het is echt gaaf om hem aan het werk te zien met zijn paard. zondag 14 mei ga ik een les bij hem volgen ben benieuwd!

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:34

Zoals cassidy zegt, het zit in je hoofd. Naar mijn mening kan het prima samen. Wim Vonck is een prachtig voorbeeld van NH met dressuur gecombineerd. Ik heb hem op de NH-dag in arnhem gezien en was er erg van onder de indruk.
Ik heb niks tegen dressuur, alleen de manier waarop dingen 'gevraagd' (lees vaak afgedwongen) worden. Dan is het in mijn ogen geen dressuur meer!

edit: ah, ik zie dat ik niet de enige ben die Wim Vonck aanprijst

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:42

Florien de Graaf combineert ook NH met klassieke dressuur (volgens bent branderupaanpak)
www.sincerita.nl

Ik les bij haar en begin nu pas van alles echt te begrijpen (heb in het verleden M2 gestart)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:19

Ik denk dat het op hetzelfde neerkomt. Klassieke dressuur is heel erg op het paard gericht. Meer dan gewone dressuur, dat is imo meer op de ruiter en de punten gericht.
Bij NH hetzelfde

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 20:17

Cassidy schreef:
Het is best te combineren, Pat Parelli's vrouw Linda rijdt ook dressuur. En heel veel klassieke ruiters volgen de Parelli methode en varen er wel bij.
Natural Horsemanship begint in je eigen hoofd, en niet met dat stokje of dat touwhalster en de lead rope. Als jij snapt waarom je paard bepaalde dingen doet en waarom, kun je daar anders op gaan reageren.

Prima verwoord.

Ik combineer het zelf ook. In het grondwerk gebruik ik veelal de Parelli-methode en die technieken gebruik ik ook bij het rijden. Omdat Parelli western rijdt en ik dressuur georienteerd ben heb ik voor de klassieke rijkunst gekozen en dan heeft de Academische rijkunst van Bent Brenderup vooral mijn interesse. In de klassieke dressuur worden alle oefeningen vanaf de grond aangeleerd, dat is heel belangrijk. Dat vind ik ook een van de sterke punten van de Academische rijkunst.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:15

Ik heb een iets afwijkende mening.

De dressuur is je basis, ongeacht welke discipline je rijdt.

Ik ben erg bezig met rechtrichten. Daardoor staat het klassieke rijden, met altijd eerst voorwaarts neerwaarts rijden ,me steeds meer tegen. Een paard wat niet recht is, moet eerst recht lopen. Dan kun je pas gaa nonstpannen en dingen vragen. Hoe dat in de klassieke dressuur gevraagd wordt, toevallig las ik vanmorgen nog iets over het SKALA der Ausbildung, net zolang weerstand bieden op 2 teugels, dan komt de balans vanzelf , daar gaan mijn haren dan even rechtop van staan.

En verder ben ik het eens dat Wim Vonck en Bent Branderup mooie voorbeelden zijn!

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:16

Met beleren van een groen paard vind het heerlijk om te combineren. Zo begin ik meestal met de freestyle methode van emiel voest zo leer je het paard zowel het idee van een rondje als zijn plaats in het verhaal leider en volger als ze dat goed door hebben begin in met longeren dat gaat dan in een moeite door doordat ze het idee van een rondje om me hen lopen al kennen. Verder vind het ook heel belangrijk dat het paard op zijn eigen tempo kan leren. dat laatste doe ik op gevoel. als ik merk aan het paard dat hij of zij het niet meer kan benen of zich juist gaat vervelen doe ik stapje terug of een stapje naar voren.

Verder ben ik het met Anteman eens dat dresuur de basis is.

Ik pak uit alles de dingen die voor mij van toepassing zijn en waar ik me goed bij voel (en mijn paarden natuurlijk ook, wat bij de een super werkt werkt bij de ander niet). Ik heb zelf namelijk totaal niet de behoeve om zonder zadel en hoofdstel etc een buitenrit maken. Daarom wil ik met ook vast leggen door te zeggen ik ben NHS of ik ben klassiek dresuur. Ik doe van beide een beetje en dat bevalt mij en mijn paarden erg goed

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:00

Antheman schreef:
Ik heb een iets afwijkende mening.

De dressuur is je basis, ongeacht welke discipline je rijdt.

Ik ben erg bezig met rechtrichten. Daardoor staat het klassieke rijden, met altijd eerst voorwaarts neerwaarts rijden ,me steeds meer tegen. Een paard wat niet recht is, moet eerst recht lopen. Dan kun je pas gaa nonstpannen en dingen vragen. Hoe dat in de klassieke dressuur gevraagd wordt, toevallig las ik vanmorgen nog iets over het SKALA der Ausbildung, net zolang weerstand bieden op 2 teugels, dan komt de balans vanzelf , daar gaan mijn haren dan even rechtop van staan.

En verder ben ik het eens dat Wim Vonck en Bent Branderup mooie voorbeelden zijn!

Tja, ook in de klassieke dressuur zijn er natuurlijk verschillende methoden. Als ik Florien goed begrijp, zegt Bent Branderup dat een paard pas rechtgericht is als hij de levade lichtgebogen op de linker-en rechterhand kan uitvoeren. Dus dan wordt starten met rechtgericht zijn wel heel problematisch. Om linker en rechterbuiging te bevorderen vraag je voorwaarts/neerwaarts altijd ingebogen, telkens loslatend op de binnenteugel.
Hoop dat ik dit goed verwoord heb, Bent kenners: corrigeer me als ik het mis heb

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:20

Ik heb het boek Das gymnasium des Pferdes. Daar staat in dat je het paard eerst zo met de sporen moet bewerken dat hij er wonden van krijgt, zodat hij in vervolg op je been reageert uit angst voor weer zo'n sporen wond.
Vind ik niet helemaal dé manier

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:45

lijkt mij ook niet helemaal juist... je paard moet niet bang voor je zijn maar respect voor je hebben en voor je willen werken als je het vriendelijk vraagt...
nog even tegen anteman ... ik rij volgens het skala der ausbildung en ik geloof niet helemaal dat je het begrijpt. mijn paard loop ontzettend goed, ik krijg er dan ook proffesioneel les in hoor...
maar het skal der ausbildung is al eeuwen oud en als je de vermodernde techniek wilt weten moet je eens het boek ruiters en rechters deel 2 lezen van ernest van loon
dat raad ik zoiezo elke dressuur/spring/recreatie ruiter aan om een keer te lezen, hij zegt zoveel waarheden.
ik combineer trouwens de klassieke dressuur (volgens het skala der ausbildung) en natural horsemanship. ik ben van plan nu me te gaan verdiepen in parelli omdat ik alleen nog maar thuis ben in de freestyle van voest

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:27

Ik doe zelf aan NH (parelli basis) en volg nu lessen in Klas. dressuur bij Wim Vonck (ga er over 3 weken weer een weekje trainen ).
Ben afgelopen weekend bij een clinic van branderup geweest en ik heb werkelijk genoten, schitterend!
Ik rijd zelf ook nog gewoon bitloos en buitenritjes gewoon op mn touwhalster, goede combi dus

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:14

Anouar15 schreef:
Ik heb het boek Das gymnasium des Pferdes. Daar staat in dat je het paard eerst zo met de sporen moet bewerken dat hij er wonden van krijgt, zodat hij in vervolg op je been reageert uit angst voor weer zo'n sporen wond.
Vind ik niet helemaal dé manier

Dan moet je nog maar eens opnieuw lezen, er staat dat je het paard moet leren om respect te krijgen voor het been/kuit en de spoor en dat je dat beter een keer hard kan leren dan steeds maar zachtjes (zachte heelmeesters maken stinkende wonden). ALs jouw paard goed op je kuit reageert heb je helemaal geen spoor nodig! Je moet de passages uit dit boek naar mijn mening niet uit het verband halen en ook niet los zien van het geheel.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:19

Rechtrichten komt in het skala pas achter ontspanning en takt, een paard rechtrichten dat niet ontspannen is, heeft geen zin. Ook Antoine de bodt werkt eerst aan ontspanning maar dan met linker of rechter stelling, takt en regelmaat mag je naar mijn mening nooit een concessie op doen, omdat je dan de gangen van je paad verpest. Rechtrichten kan in mijn ogen pas als je paard eerst heeft leren lopen op eigen benen en je gebruikt er vaak ook schouderbinnenwaarts voor, Brenderup is hiervan het meest aansprekende voorbeeld, die rijdt vrijwel alleen maar in de zijgangen.

Ik rijd niet klassiek, maar volgens de moderne dressuur, waarbij ontspanning, takt en nageeflijkheid voorop staan. Ik moet kunnen bepalen in welk tempo we rijden ook binnen de gang en zonodig remmen of gasgeven, maar wel altijd redenerend vanuit het voorwaarts denkende paard. En ja, ik bied ook weerstand met mijn hand bij het nageeflijk krijgen, maar dit is eigenlijk hetzelfde als wat de basis van de meeste NH stijlen is, onprettig maken wat je niet wilt en prettig wat je wel wilt. Hierbij zijn timing en gevoel wel heel belangrijk. Met een stille hand rijden is geen dode hand. Een bijzetteugel biedt ook weerstand, maar trekt niet, het paard leert hiervan ook dat hij wel kan trekken maar dat dat niet helpt. Alle Parelli werk is hierop ook gericht, in feite het hele paardrijden wijken voor druk.

succes

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:35

Elise schreef:
Ik doe zelf aan NH (parelli basis) en volg nu lessen in Klas. dressuur bij Wim Vonck (ga er over 3 weken weer een weekje trainen ).
Ben afgelopen weekend bij een clinic van branderup geweest en ik heb werkelijk genoten, schitterend!
Ik rijd zelf ook nog gewoon bitloos en buitenritjes gewoon op mn touwhalster, goede combi dus

gezellig, daar was ik ook!!
Was een zeer geslaagd weekend een hoop geleerd! Nu in de praktijk brengen....dat is lastiger
herken je niet op de foto's in je profiel!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:34

Lusitano schreef:
gezellig, daar was ik ook!!
Was een zeer geslaagd weekend een hoop geleerd! Nu in de praktijk brengen....dat is lastiger
herken je niet op de foto's in je profiel!

Ow grappig! En dat in de praktijk brengen, is idd een stuk lastiger