Les gehad

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Les gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 07:41

Ik weet niet of het hier moet, maar anders hoor ik het wel. Snap nog niet alles van de nieuwe bokt, sorry.

Ik had gister les met timo mijn fjord in parelli. Timo moest dingen doen als ze achterhand en voorhand om, iets wat ik al een hele tijd met hem oefen en hij dus ook goed kan. Zijn achterhand hoef je alleen maar naar te kijken en die gaat al netjes overkruisd om, en zijn voorhand vind hij op de grond nog wat moeilijk maar als je erop zit makkelijker. Ook gingen we even rijden met een teugel. Voor de les was ik uit verveling ook al aan het rijden op een teugel en die oefeningen aan het doen. Hij deed het allemaal geweldig, maar in de les. Hij stond alleen maar te slapen en deed weinig tot niets. De lesgever had vanalles verzonnen over hoe timo zou denken, maar timo is gewoon wat lui en je moet hem even wakker schudden en allert houden. En dan vind hij het gerust leuk om dingen te doen anders was hij wel niet zo meewerkend geweest. Maar goed timo stond daar dus te slapen. Moest zijn achterhand om.... Hij vond het wel best allemaal en deed na veel druk een pas. En nog een....
Was hij braaf werd hij beloond (goed natuurlijk) Nouja andere kant ook, en toen hij erop. Timo deed het toen ook netjes, maar wel met veel druk. Nouja lesgever trots dat timo het wel zo netjes deed, al was het dan met veel druk. Toen zijn voorhand.... Toen dat ook met hem erop. Hij kan dit alles ook zonder hoofdstel of wat, maar hij hem alleen met veel druk op het halser, maarja dat hem je als hij staat te slapen. Toen ging hij nog wat sturen met een teugel en veranderde de teugel steeds van kant wat eigenlijk dus ook niet nodig is. Toen mocht ik!!!!

Ik moest met hem echt naar de overkant lopen (ik ernaast) en dan aan de andere kan gaan staan en weer terug. Timo die nog altijd sliep sjokte achter me aan... Dus ik hem even wat wakkerder gemaakt, nouja toen ging het wel. Toen mocht ik ook zijn achterhand om zetten! Nouja ging ook wel. Ik mocht hem niet eerst wakker schudden dus ging erg traag. En toen nog even erop. Ik moest sturen laten zien, dus ik gelijk maar even laten zien dat je ook kan sturen zonder je touw te verwisselen, nouja dat was allemaal goed.

Hij heeft ook nog een begin van de cirkel game gemaakt, maar timo heeft ook al een hekel aan longeren, dus dat deed hij niet voor hem. Hij ging toen maar op zijn teen staan. Toen kreeg hij een klap, nouja dan maar met zijn andere voet op zijn teen. Hier moest ik wel even om lachen.

Wat vond hij van timo:
Het is een 2e wereld oorlog tank die het liefst gewoon blijft staan. Hij vind kleine makkelijk oefeningen wel leuk om te doen, maar verder niet. Hij is zeer stijf, en vooral in draf zal ik dat wel merken dat hij niet kan buigen en korte draaien maken. (we hebben niet eens gedraaft) Verder als ik hem iets wil leren moet ik net zo lang het van hem vragen tot hij het goed doet. Dit is bij timo niet helemaal zo, want als je het hem wilt leren moet je het doen tot je denk dat hij het begrijpt, wegzetten en morgen kan hij het. Hij moet er even overna denken dat het zo slecht nog niet is. Want de eerste dag gelijk toegeven doet hij meestal toch niet. Daar is hij te koppig voor.

Ik vind het jammer dat ik zo weinig geleerd heb, wat kleine dingen alleen. Mijn tolk (hij spreekt engels) heeft er denk ik meer van geleerd
Zo dit wilde ik even kwijt. Ik ga mijn centered riding instructie nog even vragen wat zij van hem vind kwa lenigheid enzo. Het blijft natuurlijk wel een fjord dus hij heeft er gewoon wel meer moeite mee.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 15:43

wat wil je nou zeggen met deze post? een verslagje van je les of heb je ook een vraag? je kan niet alles tegelijk leren en je zal toch kleine stapjes moeten zetten voordat het hele plaatje compleet is.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 21:22

een soort verslagje
moest het gewoon even kwijt. En niemand wilde naar me luistern (zielige ik)

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:35

hihi ik heb ook pas een eerste les grondwerk gehad welliswaar van iemand die verschillende stromingen hanteert, maar het valt bij mij wel te combineren met parelli Is echt een wereld die voor je opengaat hé

In ieder geval nog héél véél speelplezier gewenst met je paardje

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:46

Leuk verslag

Ik ben eigenlijk wel benieuwd van wie je les hebt gehad?
Verder denk ik ook dat het belangrijk is om open te staan voor wat een lesgever te zeggen heeft.
Misschien denk je je paard wel beter te kennen, maar je moet wel wat willen leren, toch?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 21:51

Ja maar ik kan het normaal ook wel in een simpele handeling, kijken naar zijn kont ik al voldoende, alleen niet als meneer in een diepe slaap is
Ik moet hem nu als hw gaan leren een rustpunt te vinden met rijden, dat is als hij stopt dat hij dan zodra ik het vraag omkijkt naar mij zegmaar. Nouja heel leuk allemaal maar dit heeft hij tijden geleden al zelf bedacht en doet het standaart als ik hem op lang teugeltje rijd. Maar in zo'n les verdomt hij het dan Geeft niet. Dat is nou karakter!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:53

Hahaha, paarden met karakter zijn toch juist de leukste?

Wat je daar omschrijft is de one rein stop trouwens

Heb je zelf ook een parelli pakket, of doe je het alleen met de lessen?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 21:57

ik neem zo af en toe een les. Ik moet eerlijk zeggen dat ik met 2 verschillende pony's 2 lessen heb gevolgt (a 2 uur ) en nu dus een uur met mijn fjord. Was wel ook de laatste keer want hij is verhuisd
Ik zal even kijken of ik een filmpje heb van me schat.

www.naturalhorses.com is waar ik les van krijg soms. En ze bekappen mijn pony's ook de moeilijkste zonder geklaag gezeur en overbodig geweld.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 22:11

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:15

Leuke filmpjes

Netjes gedaan hoor, ik moet nog maar eens zien of ik zo ver kom

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 22:34

Tja met timo had jij dat ook gered. Simpele ziel. Helemaal voor eten doet hij alles, maar dat heb ik niet veel gebruikt, soms voor het echte eerste begin of als hij iets echt geweldigs doet!
Na het rijden krijgt hij wel een appel ofzo als hij braaf geweest is. Maarja dsat is hij bijna altijd wel. En voor die appel komt hij zelfs helemaal achteruit het land vandaan

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:38

Maarre, is timo verkocht? Aangezien je schreef dat hij verhuisd is...

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 22:39

nee ik heb hem nu op me werk gezet zodat hij dichterbij de rv staat en ik daar lid van ben geworden om wedstrijden te kunnen starten.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:24

Sorry, maar als je les krijgt van Lynn, dan krijg je dus GEEN parelli les!

Ten eerste omdat alleen Eddy les geeft in Parelli.
(er ook best wel een aantal parelli-studenten die wel eens mensen op weg helpen, of meer algemeen 'natural horsemanship' les geven)
Ten tweede omdat Lynn naar mijn weten allang niet meer met Parelli bezig is, maar al jaren zijn eigen 'methode' hanteert die op sommige punten niet echt meer overeen komt met het huidige Parelli.

Erg jammer dat jij vindt dat je weinig geleerd hebt in de les. Soms is dat zo doordat je meer een algemene verandering aangereikt krijgt, waardoor je hier niet direct het praktisch nut van in ziet, maar dat komt dan later naar boven. Dit gebeurt meestal wanneer je een 3-daagse cursus volgt en niet echt tijdens een les van 1 uurtje.

Ik vraag me ook af waarom hij steeds alles eerst doet met jouw paard, in plaats van dat jij zelf aan het werk krijgt en aanwijzingen krijgt. Alleen wanneer iemand de oefening nog niet kent of niet begrijpt, zou ik het zelf voordoen (als ik iemand help dus)

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 15:35

Nouja hij zou het timo leren en ik mocht het dan met timo doen als hij het kon. Timo deed zich erg dom voor waardoor hij er lang mee bezig is geweest.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 01:34

als hij het zo stelt, heeft hij het belangrijkste principe al niet begrepen.

Want je paard KAN alles al! Het is slechts aan de mens om te leren hoe je dit kunt vragen aan je paard. Het heeft hierom zeer weinig zin wanneer iemand anders het eerst met jouw paard doet 'om het hem te leren'.
En Timo is ook zeker niet dom!!! Hij is juist hardstikke slim! Hoe slimmer het paard, hoe meer leiderschap je als mens nodig hebt om je paard te overtuigen het toch voor jou te doen. Slimme paarden worden door mensen daarom vaak als 'dom' en 'lui' gezien, maar ze sparen juist hun energie, voor wanneer het echt nodig is

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 07:04

Ja dt had ik me ook al eens bedacht, het is een echt oerpaard. Hij zal alleen uit zichzelf eens voorwaarts zijn als hij energie teveel heeft, anders doet hij niet. Maar hij is (vind ik persoonlijk) geen goede leider. Want eigenlijk is het een supermietje. Hij geeft de taak ook graag weg. Hij is wel het beste maatje van mijn leider merrie, dit heeft ervoor gezorgt dat hij hoger in rang is komen te staan, maar andere leiden zal niets voor hem zijn.

Ik zal het maar eerlijk vertellen, ik wilde hem nooit, maar ja me vader moest en zou hem hebben. (wat moet je nu met een slome fjord. ik wilde een arabier ofzo) Dus ik heb heb tijdje zelf gedaan met verzorgsters, maar goed vond me oudje toch leuker. Dus ging ik timo verhuren. Maar toen. Hij koos voor mij. Wilde dat ik wat met hem deed enz enz. Oef moeilijk voor mij. Maar nu ga ik er helemaal voor en vind hem nu wel geweldig. Ik ga binnenkort met hem starten. Wedstrijden vind hij ook geweldig. Dan kan hij laten zien wat hij en dan vooral zijn baas allemaal kunnen want alleen durft hij niet. Waarschijnlijk ben ik dan dus een aardig goede leider.

Bij timo heb ik me altijd gehouden aan duidelijkheid. Nee is nee en ook echt nee. Ja is ja....
Verder was belonen ook echt belonen, en reed ik vaak maar 10/15 min. Niet lang maar dat vond hij juist fijn. Hij wist dat dat het bij mij geen uren hoefde te duren en ging er dan helemaal voor.
Ik ben met hem ok lessen centered riding gaan volgen en toen vond hij me helemaal geweldig.

Hij is erg slim maar zal het zoals ik al had gezegt nooit de 1e dag goed doen. Maar de dag erna kent hij het ineens.