heej ik had een keer gezien of gelezen dat je als je zonder hoofdstel rijd je je paard wel rond moet laten lopen omdat ie anders rugpijn krijgt... ja dat van dat rugpijn snap ik nog wel maar echt rond laten lopen zonder teugels lijkt mij nogal moeilijk... je moet toch opvangen met je handen (mede dan he) maar hoe doe je dat dan als je zonder contact aan de voorkant rijd...
lijkt mij nogal onlogisch... voor mij is het verder geen probleem.. het paardje is heel braaf maar loopt ook regelmatig MET bit..
maar ik vroeg het me af.. hoe die mensen dat dan voor elkaar krijgen..
Waarom zou je een bit nodig hebben om je paard 'rond' te rijden?
Dat ronde in de hals is niet iets wat je (uitsluitend) met teugels voor elkaar krijgt, het is een natuurlijke houding voor het paard, wanneer hij speelt en hij kan het dus ook aanleren om zo te lopen wanneer jij erop zit zonder dat je een bit of teugels hebt...
Timo kan goed met een gestrekte hals lopen. Hij loopt dan wel rond maar heel laag. Je voelt dan zijn hele rug veren: http://www.zippyvideos.com/1167723104282736/mov01904/ Niet het beste filmpje maar hier doet hij het een beetje.
Sturen doe je voornamelijk met je zit, je hebt dus echt geen teugels nodig. Opvangen kan je ook met je zit, door je zwaar te maken (uitademen/bekken kantelen). Het kost vertrouwen, training en geduld maar eigelijk kan iedereen het.
Ik ben absoluut geen "natural" maar mag graag af en toe wat spelen. Een ronde hals vind ik niet het toonbeeld van ontspanning, maar een mooie dragende rug. Ik rij ook zo nu en dan eens zonder hoofdstel (wel touwtje om dmv neckreining te sturen, en dan loopt mijn paard ineens wel over dr rug... Zo krijg ik dr met hoofdstel niet voor elkaar! let niet op de kwaliteit, met tel gemaakt
Ja ik ben het met lise81 eens. Ik denk ook dat je je energie omlaag moet sturen naar het paard toe. Het lijkt allemaal heel moeilijk en zo hocus-pocus achtig maar dat valt allemaal reuze mee.
Ik heb er helaas geen hele goede foto van, maar mijn vriend rijd zo nu en dan zonder zadel en zonder hoofdstel.. Op mijn dressuurpaard. Heel bijzonder om te zien hoe goed zijn samen 1 kunnen zijn.
Wat ook wel apart is.. Mijn vriend heeft tot iets meer dan een jaar geleden geen paard aangeraakt. En dus ook totaal niet opgegroeid met paarden. En als je dan ziet hoe hij rijd met mijn paard.. Ik vind het gewoon bijzonder.. Soms met hoofdstel soms zonder. Maar het bit gebruikt hij gewoon amper als hij rijd met hoofdstel.. En toch rijd hij hem rond. Het paard is 1.77 en hij 2.10 dus qua lengte passen ze ook goed bij elkaar..
zal een foto zoeken..
Gevonden... dit is zonder zadel en hoofdstel. Niet de ideaalste foto's maar heb je even een indruk.. zal binnenkort nieuwen maken waarop duidelijker te zien is hoe het nu gaat.
Ik rij gewoon met hoofdstel en zadel. Maar ik denk dat ik het wel een keer wil proberen, nouja gewoon rustig aan doen enzo. Lijkt me wel robereneens leuk om te proberen
Rond lopen van de hals is geen kwestie van zagen en trekken. Dit is het gevolg van goed rijden, inwerken met benen en zit en ontspannen handen. Het aan de teugel gaan moet vanuit de ontspanning gebeuren. En of je dat nu bitloos of met bit doet maakt niet uit.
Je kunt overigens prima aan de teugel rijden met een bitloos hoofdstel. Rijdt echt niet anders dna met bit.
Het is dat je niet officieel bitloos mag starten, ook niet in het springen. Anders had ik het wel gedaan. Ik heb al een aantal oefenparcoursen gereden op een bitloos hoofdstel. Maar officieel starten met een bitloos hoofdstel mocht niet van de jury.
Ik rij ook vaak een uurtje zonder hoofdstel, gewoon een beetje dressuur, springen en ouwehouren. De loopt meestal wel laag met haar hoofd en ze ontspant ook goed. Máár ze heeft dan wel vaak haar oren in de nek en ik begrijp niet goed waarom, misschien vind ze het moeilijk? Ik doe weinig anders dan wanneer ik wel met een hoofdstel rij, ik speel iets mete met mijn gewicht, maar dat is alles. Iemand misschien een verklaring. Ze vindt het wel leuk want ze doet alles zonder morren, terwijl ze totaal niet hoeft te luisteren.
Het is dat je niet officieel bitloos mag starten, ook niet in het springen. [/quote] in het springen starten er toch zat met een hackamore? of mag dat pas vanaf een bepaalde klasse?