bijna 3-jarige Haf: dominatie en inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

bijna 3-jarige Haf: dominatie en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 14:41

Hai bokkers,

Sorry ik wist geen andere titel...... het is het volgende.

Ik sta bij een boer met mijn haf. Ze wordt in juni 3 jaar. Nu is ze zeer dominant ze heeft 1 x gesteigerd, verder is ze heel speels, wil aandacht, wil ook werken en heeft uiteraard haar streken...das haar karakter. Ik heb wel NH les en dat gaat goed, maar ze blijft dominant...ze luisterd wel beter maar ze heeft iedere keer een andere truuk en probeert er onder uit te komen. Echter zegt de boerin nu de hele tijd je moet haar kort houden en alvast gaan inrijden...bit in (ik wil eigenlijk bitloos gaan rijden), zadel op en jij erop, ze kan het hebben en ze is stevig genoeg......

Ik heb alleen zo iets van ze is jong, haar rug groeit nog tot 5 a 6, oke haar spieren moeten wel ontwikkeld worden, maar ze is nog jong. Nu vraag ik me de volgende dingen af.

1. hoe kan ik die boerin nu duidelijk maken dat ik dat zo wil ( ik heb het haar al 100x gezegd)
2. wanneer zijn jullie begonnen met het inrijden van een haf
3. welke tips of oefeningen hebben jullie om er voor te zorgen dat ik hoger in de rang sta en dominanter ben en dat ze me respecteerd. (ze respecteerd me deels wel, maar ziet zeg maar over al de lol in)

Ben benieuwd......
Laatst bijgewerkt door Karin op 07-04-06 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onderwerpen in de titel gezet

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:19

Om te beginnen zou ik bij het opleiden van een jong paard toch de standaard methode voor inrijden gebruiken. Een goede degelijke basis is een hele goede opstap voor het verdere werk, en een garantie voor de toekomst van je paard. Je kunt nooit voorspellen of je je paard de komende 20 jaar nog wilt of kunt houden, dus hou de basis zo dat iedereen er op weg kan rijden, dat stelt de toekomst veilig voor je paard, mocht je hem ooit verkopen. Dat je doel uiteindelijk is om bitloos te gaan rijden is een nobel streven, maar lijkt me op een jong paard dat nog niet helemaal in het gareel staat, vragen om ongelukken.

Jonge paarden gaan zich op een gegeven moment vervelen, die moeten aan het werk. Ik weet niet of je Haf bij die boer nog andere soortgenootjes heeft, en als ze dat heeft, waar ze ergens in de rangorde staat. Als ze bij de soortgenootjes al bovenaan staat heb je er een harder kluif aan om haar in het gareel te krijgen.

Laat je niet gek maken door de verhalen dat de groeischijven pas sluiten met 6 jaar...je kunt nu al voorzichtig gaan beginnen met rijden. En als je niet wilt doorrijden, kun je een beginnetje laten maken met inrijden en hem aansluitend weer een paar maanden rust geven. Maar helemaal niets met haar doen zou ik niet doen. Hoe ouder ze worden, hoe steviger ze in hun schoenen staan, lichamelijk maar ook psychisch, hoe sterker ze worden (lichamelijk en ook psychisch) en hoe sterker hun kracht tegen je kan gaan werken. Soms is overbluffen ook niet verkeerd.

Ik heb geen ervaring over het inrijden van een Haf, wel met het inrijden van mijn eigen Quartermerrie. En die is op de leeftijd van 2 jaar zadelmak gemaakt en ook de ruiter erop, en aansluitend weer een half jaar het land opgegaan. Wat ze leren vergeten ze niet, en het oppakken was zo makkelijk.

Dus eigenlijk geef ik de boerin gelijk dat je nu al wat met haar kunt doen. Echte tips om haar te overtuigen dat je het anders wilt, kan ik je daarom niet geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:38

Ik ben het in geen enkel opzicht met Cassidy eens.

Allereerst: trek je niets van de boerin aan (waar bemoeit ze zich mee?!). Je hoeft haar niet duidelijk te maken wat jouw manier en jouw denken en gevoel is; je bent haar geen verantwoording schuldig. Blijf bij jezelf; een ander heeft dat maar te respecteren.

Hartstikke goed dat je je paard bitloos wilt gaan inrijden! Dat dit (volgens Cassidy) zou "vragen om ongelukken", vind ik echt onzin. Mensen die vinden dat een paard pijnprikkels en dwangmiddelen nodig heeft om 'm "in het gareel te houden", zijn imo verkeerd bezig.

Ook het wachten met inrijden vind ik hartstikke goed van je! Hoe langer je wacht en hoe langzamer je het opbouwt, hoe meer profijt je daar uiteindelijk van hebt.

Wat je met je paard kunt doen, zijn bijv. de oefeningen van Emiel Voest of die van Inge Teblick. Middels oefeningen kun je je paard ook stap voor stap voorbereiden op het rijden, èn je bent bezig met de relatie en verstandhouding met je paard.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:53

@ Jovarna: Als je drie jaar lang grondwerk gaat doen, gaat het paard zich ook vervelen...

Pat Parelli zegt zelf dat je het een beetje interessant voor je paard moet houden, uitdagingen opzoeken, niet te lang op een punt blijven hangen.

Dus je advies om grondwerk te doen, is ook mijn advies. Grondwerk en longeren is de basis voor het inrijden. Maar ga daar geen 3 jaar over doen, daag je paard uit tot meedenken en meewerken. Als je begint met grondwerk, hou er rekening mee dat de tweede stap (longeren, zadel en hoofdstel en eventueel ruiter erop) niet oneindig uit te stellen zijn.

Isis_Ywen

Re: bijna 3-jarige Haf: dominatie en inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:28

Hey,

Ik ga tussen Cassidy en Jovarna inzitten (mits dat veilig is ).

- Die boerin zou ik lekker laten praten, als het jouw paard is zou je het gewoon lekker op jouw manier moeten kunnen doen. Iemand iets 100x zeggen heeft over het algemeen weinig zin, en is vooral frusterend voor jou, en uiteindelijk ook voor haar.

- Mijn eigen haflinger heb ik ingereden toen hij drie en een half was. Tot zijn vijfde heb ik het rijden langzaam opgebouwd. Wat in de praktijk betekende dat toen hij vier was, we ongeveer 3 keer in de week werkte onder het zadel voor 20 minuten.
Als ik nu opnieuw in die situatie zou zitten, zou ik het echter anders aanpakken, en waarschijnlijk nog langer wachten. Mijn huidige jonge paardje wil ik voorlopig ook nog niet onder het zadel gaan werken. Wat overigens niet wil zeggen dat ik er niet op ga zitten. Er is een groot verschil tussen iets aanwennen (desensibilseren, of hoe je het ook schrijft), en actief iets aanleren.

- Ik zou je haflinger wel aan een bit laten wennen, omdat het inderdaad zo is dat de kans bestaat dat je haar niet je hele leven kan houden. Niet elke koper, al worden het er in de toekomst hopelijk steeds meer, zal een paard willen dat niet gewend is aan een bit. Ik zou haar laten wennen aan het bit als ze los staat, zonder dat er de druk van teugels/sturen bij komt. En met het rijden het bit pas gebruiken als ze bitloos snapt wat de bedoeling is. Hierdoor voorkom je denk ik een grote en pijnlijke strijd. (De grootste reden waarom je het niet wil doen, vermoed ik?)

- Wat betreft de oefeningen....Dat vind ik altijd erg moeilijk om over internet te zeggen, omdat het per individu zo verschilt. Zelfs de basis oefeningen kunnen verschillen per paard. Ieder is tenslotte uniek. Daarvoor raad ik je dan ook aan om de hulp van een deskundige in te roepen. Zowieso is het wijze oog van een derde met een jong paard altijd een aanrader.

Hoop dat je hier wat mee kan!

Isis

maflingergek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 07:11

Cassidy schreef:
@ Jovarna: Als je drie jaar lang grondwerk gaat doen, gaat het paard zich ook vervelen...

Pat Parelli zegt zelf dat je het een beetje interessant voor je paard moet houden, uitdagingen opzoeken, niet te lang op een punt blijven hangen.

@cassidy: het grondwerk kun je zo uitdagend en interresant houden als je zelf wilt! als alles goed gaat online, probeer dan eens het zelfde voor elkaar te krijgen @liberty!

@ snovje; En inrijden op touwhalster is natuurlijk alleen maar super goed, dat is de BASIS en dwangmiddelen zijn dat absoluut NIET!

ik wou dat er veel meer mensen zoals jou rond liepen en die óp zo'n paardvriendelijke manier met zijn paard wil omgaan, ten minste dieper nadenkt en niet zomaar de rest volgt!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:08

Een bit is zo hard als de handen die het vasthouden,en is geen dwangmiddel. Parelli zelf heeft een artikel geschreven waarin hij bevestigd dat het rijden met bit een fijnere communicatie geeft dan bitloos.

Artikel staat hier: http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... 0Bit&t=lit

Als het echt over het inrijden zonder bit gaat, ga ik helemaal met bovenstaande mee. Mijn paard is ook ingereden met een halster, en het bit kwam pas later. Dat is de manier van inrijden die je kiest, de een begint er meteen mee, de ander pas later. Maar meenemen zou ik het in ieder geval.

@ Maflingergek, Parelli begint op de grond om de basis te krijgen, maar verlangt daarna toch ook van zijn leerlingen om in het zadel te kruipen en er niet eeuwig naast te blijven staan.
Als je een beetje doorzet met het oefenen van het grondwerk, ben je met een drietal maanden door level 1 heen, en met een half jaar tot een jaar door level 2. Wil je dan de rest van de 2 jaar dezelfde oefeningen blijven herhalen?

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:13

Veel Spaanse Hogeschool paarden worden toch ook niet onder het zadel gereden? Volgens mij kan het werk uitdagend genoeg gemaakt worden zonder erop te kruipen? Maar in de 23 uur dat het paard níet 'werkt' moet het leven ook aangenaam en uitdagend zijn.

neres

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:23

Hoi hoi,

Ik kan er niets aan doen maar zie even veel overeenkomsten degene die mijn pony heeft overgekocht.. Mulp op bokt.. ze staat ook vlakbij veldhoven, ze werkt ook in tilburg, ze woont ook in veldhoven de haf word ook 3 jaar in juni enz enz.
Dus ik wil even wat zeggen ( en als je het echt niet bent dan kan je bepaalde stukken vergeten)
Je zou wel beter moeten weten jou haf is nog een super jong die nog totaal niet ontwikkeld is qua bouw en mentaal!! Als je niet achter die boerin staat dan hou je toch vast aan wat goed is voor jou.. het is jou paard toch?
Met een dominant paard ( zeker als ze dat altijd is geweest) moet je consequent laten zien wie de baas is en zeker niet over je heel laten lopen. Haffies zijn slim en die hebben zo door dat jij hun de baas laat zijn!!
Zoals ik jou ken en hoe jij met haar omging kon ze altijd alles van je gedaan krijgen dan vind ik het niet raar dat je een dominant paard probleem hebt..

sanne83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:49

Cassidy schreef:

@ Maflingergek, Parelli begint op de grond om de basis te krijgen, maar verlangt daarna toch ook van zijn leerlingen om in het zadel te kruipen en er niet eeuwig naast te blijven staan.
Als je een beetje doorzet met het oefenen van het grondwerk, ben je met een drietal maanden door level 1 heen, en met een half jaar tot een jaar door level 2. Wil je dan de rest van de 2 jaar dezelfde oefeningen blijven herhalen?

Parelli zorgt zelf eerst dat z'n paard het grondwerk t/m level 3 beheerst, voordat hij erop gaat. Daar ben je zelf wel een aantal jaartjes zoet mee hoor
Op de grond kan je alles net zo leuk en interessant maken als je zelf wilt, paard zal zich echt niet vervelen omdat jij niet met hem gaat rijden.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 17:58

Ben het helemaal met Isis_Ywen eens .Een haflinger is laat volwassen zoals de meeste ponyrassen.Twee jaar en dan al op de rug van een paard gaan zitten zou ikzelf zeker niet doen.Het is zoals al gezegd JOU pony!!!Dus de boerin heeft er eigenlijk niets mee te maken!Gewoon doen wat je zelf het beste lijkt maar dan wel met een goede begeleiding!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 09:54

Isis_Ywen: Even een vraagje voor jouw....wat is de reden dat jij nu zegt de volgende keer zou ik langer wachten met inrijden......? Kun je dat uitleggen waarom enzo. En idd ik denk dat ik ook tussen hun ga zitten, maar das niet altijd even gemakkelijk

Cassidy: wat jij zegt is inderdaad waar je moet er voor zorgen dat je zowel lichamelijk als psychisch boven haar staat, iets wat heel belangrijk is….. Maar wat bedoel je met standaard methode voor inrijden, iedereen verstaat hier weer wat anders onder, dus wat bedoel jij? En idd wat ze leren vergeten ze niet, wel hebben ze er niet altijd direct even veel zin in..
Daarnaast staat ze wel met andere paarden op de wei, soms is ze zeg maar ´sociaal´en de andere keer weer niet…….

Wat betreft dat bitloos rijden ja of nee…en welke communicatie minder pijnlijk of beter is …..ja jullie hebben allemaal wel een beetje gelijk….Dat ze er in ieder geval aangewend moet worden is misschien een idee en dan kan ik nog altijd al bitloos gaan…..

Het interessant houden en leuk voor haar houden is echt super belangrijk daar hebben jullie gelijk in ……ik heb af en toe hulp hoor…….En ze leert echt super snel!!! De stof gaat er door heen…….

Wat vinden jullie trouwens van als je al over haar heen, aan haar gaat hangen een paar seconden en dat een aantal keren herhalen (niet iedere dag ). Dit om haar hier al aan te laten wennen en zo en haar stabieler te maken……?

Thanks voor de reacties bokkers…..jullie hebben me hiermee goed geholpen……

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:51

Snovje schreef:
Isis_Ywen: Even een vraagje voor jouw....wat is de reden dat jij nu zegt de volgende keer zou ik langer wachten met inrijden......? Kun je dat uitleggen waarom enzo. En idd ik denk dat ik ook tussen hun ga zitten, maar das niet altijd even gemakkelijk

Hoi,

Dat komt omdat ik nu meer kennis en ervaring heb ten aanzien van het wezen Paard, dan 10 jaar geleden .

De reden dat ik nu dus langer zou wachten is omdat ik van mening ben dat een paard tot zijn 5de de tijd zou horen te krijgen om te groeien. Zowel mentaal als fysiek.

Hoop dat het zo duidelijk is

Isis

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 08:44

Ises het is duidelijk thanks

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:13

Wij hebben een Haf van 4 jaar (gisteren 4 geworden ) en we gaan nu wat beginnen met inrijden. Heel speels en rustig. Ook gaan we dat bitloos doen. Mijn andere jonge paard word ook bitloos ingereden. Ik zie niet in waarom een paard beter remt op een bit dan op een bitloos hoofstel? Hij kent het allebei toch niet?

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:51

Grondwerk kun je interessant maken. Begin eens met door pionnen of iets dergelijks heen te rennen....leg balkjes neer....gaat dat al allemaal goed ga dan eens met een wapperende vlag voor hem staan. laat hem aan alles wennen aan spuitbussen en wapperende dingen e.d. daar ebn je wel een tijdje zoet mee. Ik vind het goed van je dat je wilt wachten en bitloos wilt gaan. Want het verfijnen met bit vind ik onzin als je paard beide nog niet gewend is. Als je paard al gewend is aan een bit dan kan ik erin komen maar niet als hij nog niks gewend is. Luister vooral naar je eigen gevoel en laat je niet beinvloeden door die boerin. Het is immers jou paard.
Veel succes ermee!

Greetz Sioux

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:15

ik denk dat je net zolang moet wachten tot JIJ vind dat je paardje eraan toe is om iemand op zijn rug te krijgen. Tot die tijd.. Wees creatief! Je komt vast wel dingen tegen die je paard nog niet kent en komt zo op de meest creatieve dingen!
Ga eens met een grote skipibal spelen in de bak, maak een gordijn van stukken plastic en lijd hem eronderdoor, loop over een zijlje heen. Maak een startblok waar hij met zijn voorbenen op moet gaan staan, ga voetballen.. wat dan ook. Er is genoeg te verzinnen om grondwerk leuk en uitdagend te maken.
Tja, wat kun je nog mer doen? ik ga ervanuit dat ze al verkeersmak is.. Misschien een keer door water lopen? veel Een wat diepere plas? Kan ze lekker zwemmen vinden de meeste paarden wel leuk, maar het is wel een beetje te koud nog..
Zo zijn er nog meer dingen die je kunt doen!!

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 21:54

He mensen,

Thanks voor de tips allemaal......en het gaat inderdaad om mijn paard

Alleen lijkt me door het water lopen en zwemmen ook een uitdaging maar waar doen jullie dat en gaan jullie dan mee of het paard alleen...

...................