Bosal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:17

Banjer en ik hebben sinds kort les van een nieuwe (western) instructrice. Een erg paardvriendelijke dame.

Zij rijdt ook vaak met bosal. Ik wil toch weer het bitloze oppakken met Banjer, ook met buitenritten... en dan wil ik net wat meer te vertellen hebben als met een touwhalster... ik mag haar bosal een keer proberen.

In principe rijd ik in het begin alleen onder begeleiding met de bosal.

Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat een bosal best wel eens bij ons zou kunnen passen...

Ben toch wel benieuwd wat de mede-naturals van een bosal vinden...

Als er een discussie ontstaat... prima, maar houd het dan wel netjes en respecteer elkaars mening.

dorientjuh

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:58

Veel naturals vinden bosals en hackemores niet bij de bitloze optomingen horen, omdat je hiermee het paard echt pijn kunt doen en kunt dwingen. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:56

Ik heb er ook weinig ervaring mee, maar ik vind het principe juist niet veel anders dan bijvoorbeeld een touwhalster, ook dat kan heel scherp inwerken.

Wat ik er wel van weet is dat een bosal wel echt goed moet passen, en dat het rijden ermee ook een kunst apart is.

Heb je een speciale instructrice hiervoor Banjer? Ik ken zelf maar weinig western mensen die er mee rijden namelijk

Elise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:02

De werking van een bosal is hetzelfde als van een touwhalster, alleen is het een minder beweeglijke optoming dus kan je er meer druk mee uitoefenen, maar dit hoeft natuurlijk niet
Ik vind het een prettige optoming en gebruik hem voor dressuuroefeningen omdat hij stiller ligt dan een touwhaster en de hulpen hierdoor preciezer zijn, buiten rijd ik gewoon met touwhalster.
Ik heb leren rijden met bosal door mijn toenmalige westerninstructrice, op haar site vind je ook meer over de bosal (www.slidinghorse.nl) zij heeft er al jarenlange ervaring mee, maar misschien is zij ook wel degene die je bedoelt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 23:04

@ Elise: mijn instructrice heeft les van Claudia Rosel... Misschien ken je haar? Eline.... ze zit ook op Bokt...

@ Wendy: ja, Banjer en ik hebben dus een "speciale" instructrice voor als we met de bosal zouden gaan rijden...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:37

dorientjuh schreef:
Veel naturals vinden bosals en hackemores niet bij de bitloze optomingen horen, omdat je hiermee het paard echt pijn kunt doen en kunt dwingen. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Tsja wat bitloze optomingen betreft geldt dezelfde regel als voor bitten: het is zo scherp als de hand van de ruiter. Als ik een paard pijn wil doen met een touwhalster of een ander bitloos hoofdstel dan lukt dat me heus wel.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:47

ik heb ook van Claudia Rosel bosal rijles gehad. Ik rijd er nog steeds wel eens mee en het is idd hetzelfde als bij bitten. De hand van de ruiter bepaalt hoe sterk je inwerkt. Maar dat geldt ook bij touwhalsters want die kun je ook ongenadig over een paardenhoofd heen zagen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 10:17

dat ben ik helemaal met jullie eens... een optoming (bit of bitloos) is altijd zo scherp als de ruiterhand...

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:24

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:55

Als het voor jou gevoel beter is moet je het gewoon doen. Dan zou de overstap naar een andere bitloze optoming ook makkelijker zijn

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:03

Laatst is er een onderzoek geweest naar verschillende bitloze optomingen. Hierin kwam de bosal als beste naar voren, omdat het als enige optoming de signalen precies door zou geven. Volgens mij stond het op hoefnatuurlijk maar weet het niet zeker. Ik heb zelf geen ervaring met een bosal.

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:08

Op paardnatuurlijk om precies te zijn
En ik denk dat als jij met een bosal wilt rijden, dat je dat dan vooral moet gaan doen. En laat onze mening niet je keus beinvloeden, het is uiteindelijk wel jouw keus.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 07:01

ik_jolanda: ik laat mijn keus niet beïnvloeden door Bokt, daar heb ik mijn instructrice voor... maar bedankt...

Ik ben gewoon benieuwd naar wat de Naturals van een bosal vinden...

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:38

ok...
Ik vind een bosal iig een vd beste bitloze hoofdstellen, en duidelijker dan bijvoorbeeld een cross-rope of touwhalster. Dus wel een goede keus.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:00

Ik heb jaren met een bosal gereden. Fijn ding. Wel had ik een bontje om het neusstuk omdat ik dat nogal hard vond. (sielugh)