[NH] Natural Horsemanship iets voor Manege Paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxxLotte

[NH] Natural Horsemanship iets voor Manege Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:14

Dit lijkt me zo leuk!,
Maar ik rij dus op een manege, myn vraag is,is dit te doen met een manege paard? Maar wat dan eigenlijk.....
mag ik wat info....
Misschien over hoe en wat, en of het te doen is met manege paarden?!

x Lotte

dorientjuh

Re: [NH] Natural Horsemanship iets voor Manege Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:17

Hier heb ik ook weleens een topic over geopend. Er kwam uit dat dit niet mogelijk was, omdat de basis van NH is dat het paard een persoon erkent als leider. Dus zou elke manegeruiter bij elk paard voordat deze erop stapt zich als leider moeten laten accepteren. Dit kost veel te veel tijd, en tijd is geld. Hier heeft de manege dus geen geld voor. Ik zou het ook heel goed vinden, maar zoiets is niet haalbaar.

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:20

Dat vind ik echt super jammer,
Maar ik ga van de zomer op PK, zou het dan wel mogelijk zijn ( 8 dagen)

dorientjuh

Re: [NH] Natural Horsemanship iets voor Manege Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:28

Alleen als je al heel veel savvy (= ervaring met NH) hebt, dan zou het kunnen lukken. Maar als je er nog geen ervaring mee hebt, dan waarschijnlijk niet, helaas.

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:40

zou je mij wat informatie kunnen geven?!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:02

Aan jou de vraag: wat versta je onder Natural Horsemanship? In mijn ogen is het namelijk de persoon die wat over paardengedrag en paardentaal gaat leren, en niet het paard wat zich moet aanpassen aan ons. Dus als jij je al bezig gaat houden met de manier waarop een paard denkt, en hoe hij reageert, dan ben je al bezig met Natural Horsemanshio. Het feit dat je dan niet met een touwhalster en leadrope in de weer gaat, het feit dat het paard dan geen aparte kunstjes vertoont, maakt dan helemaal niet uit.

Als jij je realiseert dat een paard een vluchtdier is en ons als roofdier beschouwt en je daar ook naar handelt, is al stap een.
Hoe beloon jij een paard? (Maakt niet uit of je een manegepaard hebt of niet): geef jij je paard klopjes of kriebel je hem? Als je klopjes geeft: geef jezelf eens klopjes op je bovenbeen, en aai daarna over je bovenbeen: wat voelt lekkerder? Juist, die aai. En als je het manegepaard de volgende keer een beloning wilt geven, geef dan die aai, of die kriebel, ipv dat klopje op de hals.

Het zijn die kleine dingen die het verschil maken tussen NH en niet-NH. Ik leid mijn paarden altijd met minstens een meter touw tussen mij en het paard. Dit staat haaks op alle eisen bij een manegepaard dat je het paard vlak achter het bit vast moet pakken. Om dit nu anders te doen bij een paard dat normaal gewend is om zo geleid te worden, en waar de volgende het weer precies zo doet als men dat al tijden heeft geleerd, is niet eerlijk tegenover het paard, denk je niet?

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:13

Dankje wel Cassidy, ik kies voortaan de aai, inplaats van het klopje!

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:18

Ik weet niet of centered riding ook onder nh valt. Er staat wel iets beschreven daarover in het boek het paard als partner.

Maar centered riding oefeningen kun je dus wel doen in een les. Leerzaam en vaak ook fijn voor de paarden.

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:54

Ik lees ook centered riding en het is echt een geweldig boek. Ze concentreren het vooral op het rijden dus dat kan je wel doen. Vooral je juiste balans vinden etc. Aanrader!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:39

Als je advies wilt voor een boek dat je ook bij het rijden kan helpen, kan ik je het boek "Beter Paardrijden kun je leren" van Ulrike Thiel adviseren. Nee, is niet echt Natural Horsemanship, maar juist als je niet compleet die kant op kunt gaan, een schat van informatie hoe je op de klassieke manier kunt gaan rijden. Er staan oefeningen in voor zit en houding, en ook opwarmoefeningen voor jezelf.

http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=49

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:33

Cassidy schreef:
Als je advies wilt voor een boek dat je ook bij het rijden kan helpen, kan ik je het boek "Beter Paardrijden kun je leren" van Ulrike Thiel adviseren. Nee, is niet echt Natural Horsemanship, maar juist als je niet compleet die kant op kunt gaan, een schat van informatie hoe je op de klassieke manier kunt gaan rijden. Er staan oefeningen in voor zit en houding, en ook opwarmoefeningen voor jezelf.

http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=49

zelfs als je wel bezig bent met NH is dit een goed boek! Ik heb hem hier staan, en ik vind een goede houding en zit even belangrijk als de waarden van NH!!!! Een paard loopt zoals de ruiter rijdt... Zelfs al doe je niet meer als hobbelen op een paard, dan nog moet je kijken vanuit het standpunt van je paard en ervoor zorgen dat de momenten dat je op je paard zit het hem ook zo prettig mogenlijk maakt. Door een goede houding en zit kan dat! Door een goede houding raakt je paard minder vlug versleten!

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 07:21

Ik heb hem ook! Ik heb hem nog niet helemaal gelezen, maar wel al regelmatig open geslagen en wat opgezocht! Een superboek, echt.

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 20:54

Hij staat op mijn verlanglijstje hoor!

Hilary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:08

Ik heb NH gedaan met een manege paard, maar dat was omdat dit een probleempaard was. Mijn instructrice heeft mij gevraagd om dit paard NH te doen (of "op jouw manier" zoals ze zelf zei). Het paard liep af en toe wel in de lessen mee, maar ik deed haar ongeveer 3 keer per week.
En mijn eigen pony was ook manege pony. De laatste 6 maand op de manege (ze liep nog in de lessen) reed ik haar al NH, halstertje en zadeldekje (Emiel Voest methode).
Het kan in principe wel, maar je moet dan dus vaak op hetzelfde paard rijden.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:02

Als je al wat ervaring hebt met NH of in je hoofd al met NH bezig bent, snap je al de taal van het paard, en gewoon al snappe waarom een paard iets doet, en van daaruit een oplossing bieden voor het probleem is al bezig zijn met NH met dat bepaalde manègepaard.

Laat ik even een voorbeeld geven. Ik ben me al een hele tijd aan het verdiepen in NH, heb al enorm veel boeken, dvd's en video verslonden om meer te weten te komen over de lichaamstaal van het paard. Nu was er een paard op de manège waar ik reed die, van het moment dat je de stal inkwam, je aanviel. Wat deden de meeste manègeruiters, wel die gingen binnen met hun zweep, sloegen op het paard waardoor het paard gelijk kreeg dat die mensen moest aanvallen wilde die geen pijn lijden. Zo werd het probleem alsmaar erger. Op een keer moest ik op dat paard rijden en moest het dus poetsen en opzadelen. Wel dit paard beschermde gewoon haar eigen stekje. Haar stal was HAAR rustplaats. Ik nam het paard mee naar buiten en poetste het daar en zadelde het daar op. En dan was er geen enkel probleem. Nuja in de winter kon dat niet, dus moest 'k noodgedwongen in de stal opzadelen. Dus van het moment dat ik binnen kwam wou ze al happen naar mij. Ipv al metteen te meppen met een zweep heb 'k gewoon een blokkade gemaakt met m'n ellebogen... het paard is hier zo hard tegenaan getokt dat die verbaasd stond van zichzelf. ze draaide zich dan om en wou me een paar minuten gewoon niet aankijken... Mij best... dan blijf 'k wel even staan en liet 'k haar de kans om na te denken over hetgeen gebeurd was. Ze was diep beledigd, maar na een paar minuten keek ze toch om, ik draaide me weg van haar, maar 'k ging de stal niet uit. Dat verbaasde haar nog meer. Ze probeerde nogmaals om me aan te vallen. Vermits 'k het verwacht had had 'k al m'n ellbogen ver naar achter uitgestoken en dit keer stopte ze wel op tijd. Ben dan nog even blijven staan, en groot was haar verbazing dat ze mij niet kon overbluffen. Op een gegeven moment had 'k haar nieuwsgierigheid zo groot weten maken dat ze zo mak als een lammetje naar me toe kwam, haar hoofd naar beneden. Ze accepteerde dat ik bij haar in de stal kwam. Heb haar dan moeiteloos kunnen poetsen en opzadelen. Ok ik was toen wel wat te laat in de les, maar dit moment vergeet ik echt nooit meer!

Naderhand kwamen ze alsmaar aan mij vragen om dat paard op te zadelen en te poetsen... Je moet wel elke keer opnieuw beginnen, maar geloof me, als je je tijd neemt gaat alles zoveel makkelijker! NH begint in je hoofd. Je uitvoering begint al in het benaderen van het paard. Je kan ook op het paard toestappen, dat hoofd vastpakken, bit die mond induwen, zadel derop smijten en snel snel naar de les... Maar wees dan niet verbaasd dat niet elk paard dat zal pikken.... Ga een half u voor de les begint al naar het paard, benader hem correct en met respect en alles zal véél vlotter verlopen.