paard is niet te sturen op touwhalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

paard is niet te sturen op touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:01

ik kan mijn paard remmen op t touwhalster heel lichtjes en naar rechts gaat ook prima.

linksom is mijn paard erg stijf en met touwhalster krijg ik hem gewoon niet naar links, ik moet echt keihard trekken...

wat doe ik hieraan??

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:25

Zo te horen heb je het grondwerk overgeslagen. Door grondwerkoefeningen te doen kun je paard als het ware uitleggen wat de bedoeling is (met als belangrijkste les: wijken voor druk aan het hoofd). Vanaf de grond leer je je paard ook inbuigen (dus de teugel volgen), desnoods eerst met behulp van een worteltje.

e_horse

Re: paard is niet te sturen op touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:27

Ik heb het zelfde probleem, en heb de 7 games gedaan en wijken voor druk lukt wel.. als ik er naast sta. Zo gauw ik erop zit "is hij het vergeten"

memory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:52

Zit de porcupine en driving game er goed in (fase 1 = reactie)? Zo niet dan zou ik terug gaan naar de grond en het op dat niveau krijgen. In het zadel is kan je de volgorde van hulpen als volgt dan uitbreiden, eyes- bellebutton- legs -rein en dan stick. Heel veel ORS oefenen naar beide zijdes, misschien wat extra gymoefeningen en/of een check up door een osteopaat helpt misschien ook .

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:11

Ik ben het gedeeltelijk eens met bovenstaande antwoorden. Verder ben ik van mening dat het ware sturen weinig te maken heeft met de verbinding die we maken naar het hoofd, maar in principe meer te maken heeft met de correcte houding van de ruiter.

Sturen is meer dan, op één of andere manier, het hoofd van het paard naar links bewegen. De ware wending begint vanuit de achterhand, en die is alleen te sturen vanuit de zit.

Ik zou je willen adviseren om je paard eerst recht te richten, waardoor hij dus beide kanten makkelijk op kan buigen. Daardoor zal hij/zij al makkelijker te sturen zijn, omdat het wenden dan geen ongemakkelijke aangelegenheid meer is.

En misschien toch les?

Isis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:43

Ik sluit me deels bij Isis aan. Het zou heel goed kunnen dat je paard behoorlijk scheef is en in dit geval rechtsgebogen. Lees de site van Antoine de Bodt eens, wellicht herken je het (www.hoefkatrol.com).

Daarnaast kunnen er ook andere dingen aan de hand zijn, bijv.:
Jouw zit en houding kunnen scheef zijn. Het zadel kan scheef en/of niet goed zijn. Je paard kan iets (blessure, ontsteking e.d.) in z'n schouder hebben. Etc etc.

Dus als ik jou was, zou ik al deze mogelijkheden eens bij langs lopen.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 21:40

toen ik hem inreed en de eerste keer opstapte voelde ik meteen al dat hij hartstikke krom was naar rechts...

ik heb wel degelijk grondig het grondwerk gedaan, ook vanaf de grond is de ORS naar rechts geen probleem, maar links doet ie het niet of matig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:43

Rechtrichten dus.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 22:55

Rechtrichten wil helpen, maar ook een paard met een bepaalde scheefheid is wel te sturen op een touwhalster.

In principe is het niet zoveel anders als de neckreining van de westernsport. Je paard moet weg willen van minuscule druk (teugel tegen de hals).

Verder helpt het erg om goed met je zit te rijden. Bijvoorbeeld: ga in het midden van je paard zitten. Kijk duidelijk en recht in de richting waar je heen wilt. Door daarheen te kijken (i.p.v. naar het halster, het hoofd van je paard of naar de grond) verandert het evenwicht van je lijf op de rug van je paard. Je paard zal altijd proberen je weer volledig te willen dragen en dus 'weer onder je gaan lopen". Maar daarvoor is het wel belangrijk dat hij die zithulpen ook bewust kunt geven. Zelfs een beetje overdreven.

Dit soort dingen kun je het beste oefenen in een round penn. Let erop dat je je paard ook beloont als hij/zij het goed doet, door onmiddellijk weer volkomen recht te gaan zitten.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 08:46

bedankt voor de tip anya ik zal het proberen!

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:48

Behalve duidelijker met je lichaam / been / gewicht en hele subtiele bij-signalen sturen , en je paardje wat meer soepel maken , kan een andere optoming ook goed helpen.

Ik weet van een normaal touwhalster dat ik Rena er prima mee kan rijden. Stuur toch voornamelijk op m'n zit en een beetje neckreining ter ondersteuning.

Maar als ze zo'n mieperig moment heeft dat ze bvb. ergens voor uit wil wijken omdat het er zeer bedreigend uitziet in haar ogen terwijl dat even niet kan , en ik haar dus wat duidelijker moet vertellen dat ze bvb. rechts dient te blijven , dan is een touwhalster niet echt fijn duidelijk erin

Onder normale omstandigheden goed zijwaarts stuur met zit en stem , onder jolige of wat nerveuze omstandigheden heb ik de teugels voor zijwaarts sturen ook nog niet nodig , maar als ze echt iets eng vindt dan moet ik wat meer overredingskracht hebben in de vorm van een zijwaarts stuur , om haar bvb. dichter langs dat enge voorwerp te laten lopen dan ze eigenlijk wil.

Met een touwhalster gaat dat dan niet , dat stuurt echt niet goed zijwaarts

Dan kun je beter een cross rope bridle hebben , of zo'n Dr. Cook achtig hoofdstelletje met gekruiste riempjes onder het hoofd.

Die hebben een veel beter zijwaarts stuur waarmee je wat duidelijk kunt doorgeven dat je wilt dat het paard zijwaarts gaat.

Als het dier gewoon wat meer overredingskracht nodig heeft om de moeilijke kant op te gaan , kun je met een beter stuur deze reactie ook beter trainen. Zodat hij soepeler wordt.

Is het niet gewoon een kwestie van een keer na laten kijken door een Fysio of osteopaat , om ergens iets los te masseren of recht te zetten ofzo , waardoor hij weer soepeler en rechter wordt ?

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:43

ik gebruik ook wel mijn stick met rijden... om zo (driving) te sturen misschien een tip

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:26

Past beter bij NH; dus ik Tem even