HELP ingescheurde hoefwand + zoektocht natuurlijke bekapper

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snovje

HELP ingescheurde hoefwand + zoektocht natuurlijke bekapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 12:08

Ik heb al een tijdje een probleem met de voorhoeven van mijn haflinger merrie van 2,5 jaar oud. Om jullie een duidelijk beeld te geven zal ik eerst krachtig uitleg geven over haar hoeven historie.

In het begin (1.5 jr) is door een ´tradionele´bekapper bekapt.
Omdat de hoefwand inscheurde, zelfs als ze net 2 weken bekapt was, heb ik besloten om over te stappen op ´natuurlijk´bekappen. Ik vond het een beetje eng, maar het ging perfect. Ze heeft 3 maanden rond gelopen zonder scheuren in de hoefwand of te langen hoeven. Na 3 maanden kwamen er weer scheuren (kan ik me voorstellen na zo´n lange periode) in maar die scheurde gelukkig niet door. Ik belde de natuurlijke bekapper op, echter kon hij niet de aankomende tijd. Hierbij moet ik wel zeggen dat hij ver weg woond, zo´n 2 uur rijden van mij vandaan. Omdat het inscheuren steeds verder ging en ik problemen voor wilde zijn ben ik uit noodzaak overgestapt naar weer tradiotioneel kapppen. Ik kon nl. zo snel geen betrouwbare goed natuurlijker bekapper vinden.

De traditionele kapper zei dat ze niet helemaal recht stond en heeft dat gecorrigeerd. Verzenen achter een beetje korter, straal korter, de hoefwand netjes glad gemaakt enz..... Perfect......Alleen nu, 2 a 3 weken geleden, is de hoefwand weer aan het inscheuren en dunner worden. Het scheuren (het lijkt lagen splinters, zoals bij hout) gaat gelukkig niet verder maar de hoefwand wordt dus wel dunner. De ruimte tussen de hoefwand en de witte rand aan de onderkant van de hoef wordt dus zeer dun. Ze loopt zover ik kan zien niet echt gevoelig maar als ik haar hoeven uitkrap en een beetje op de witte rand druk dan geef ze een reactie, terwijl ik bij de achter hoeven een beetje op de witte rand druk helemaal geen reactie komt.

Nu mijn vraag c.q probleem[/b][/u]

1. Wie weet hoe ik dit kan voorkomen en of verminderen en
2. Wie weet een goede betrouwbare natuurlijke hoefsmid in de buurt
van eindhoven.

Ter aanvulling...... Ze komt iedere dag buiten op zand of weide, staat op een stal van 3 bij 3,5 meter met op de grond stro. Met wandelen komt ze bijna niet op de verharde weg, alleen om de straat over te steken.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:19

Ik heb ook zo'n probleem gehad met mn oude merrie. Je moet er echt iets aan doen want bij mij is de binnenste hoefwand gaan scheuren en zijn er veel tripjes naar Someren nodig geweest om te zorgen dat ze toen niet meer kreupel liep!
Ik zou eerlijk gezegd haar hoeven ontlasten (maar heb er geen verstand van... ben geen hoefsmid) . Als je geen gewone ijzers wilt neem dan Easy walkers! Ik heb een heeeeele goede hoefsmid Stefanie Boon uit Eindhoven. Ik adviseer echt om haar te bellen www.hoefsmederijstefanieboon.nl
Je kunt haar misschien laten kijken en dan beslissen wat je doet?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:29

Ten eerste zou ik haar juist wat vaker op de harde weg laten komen om te zorgen dat de hoeven harder worden.

Ik zou als ik jou was Janneke Reitsma eens bellen, die komt uit Helmond. Zij werkt wel met hoefijzers, maar wel heel behoudend.
www.natuurlijk-hoefbeslag.nl
Ik zou onder de voeten van een 2,5 jarige dus ook echt geen hoefijzers gooien he?

Verder zorgen dat de smid in ieder geval van de straal afblijft, en zelf een cursus volgen om de hoef regelmatig bij te vijlen...

opala

Re: HELP ingescheurde hoefwand + zoektocht natuurlijke bekap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:34

Je kunt hoefscheuren voor zijn wanneer je zelf wekelijks vijlt, dus cursus volgen en tussen de bezoeken van je hoefsmid of bekapper door zelf aan het werk gaan.

viewtopic.php?f=34&t=384204&hilit=&start=0

Hier vindt je de lijst met NB-ers

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 12:47

Heeft iemand ervaringen met Janneke Reitsma?
En ik wil liever geen ijzers onder mijn 2,5 jarige haflinger.......

De hoef gaat inderdaad scheuren maar het lijkt laagje voor laagje te gaan......

Stefanie Boon heb ik gehad en daar begon de hoef al na 1,5 week te in te scheuren........ en als enige oplossing zei ze ijzers...Dit wil ik pas als er geen andere oplossing is, omdat ze pas 2,5 jaar oud is. Uiteraard wil ikhaar niet zover laten doorlopen totdat ze pijn heeft of zo.....zo stom ben ik niet....

Wendy. je zei dat de hoefsmid van de straal af moet blijven...hoe bedoel je dat, want elke hoefsmid die ik tot op heden heb gehad heeft wel aan haar straal gezeten. De een meer dan de andere in ieder geval..

Thanks voor de berichten in ieder geval....

Oke die cursus is misschien een idee.....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:52

IJzers beslist niet. Dan kun je dat zelf vijlen vergeten. Door regelmatig vijlen zorg je dat de hoefwand niet te veel druk meer krijgt, omdat je het zo kort houdt dat er minder contact is met de ondergrond. Hoe minder ongewenste druk, hoe minder kans op scheuren of verder scheuren.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:53

hey susanne ,

ik heb wel een adresje voor een narttuurlijke bekapper bij ons word de haf ook altijd gedaan ik wweet allen zo niet een twee drie hoe hij heet .

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 12:54

He thanks astrid

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:19

Snovje schreef:
.

Ik heb haar aan het werk gezien op de NH-dag in Arnhem, mijn eigen paard wordt bekapt door een collega van haar.

Van de straal afblijven is precies zoals ik het schrijf... niet bijsnijden tenzij hij echt veel onder de hoef uit steekt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:45

@ TS: sneed jouw natuurlijk bekapper ook de straal bij?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:45

Idd, dat vond ik ook al vreemd...
Maar ook dat hij geen tijd heeft om te komen...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:23

Ijzers is een noodoplossing en tijdelijk. Je moet zorgen dat de scheur verdwijnt , er dus helemaal uitgroeit. In Someren hebben ze bij mn paardje (waarvan de scheur in de binnenhoefwand helaas niet op tijd zichtbaar werd) een hele hoek uit haar hoef moeten halen, tot bloedens toe. Dit om te zorgen dat de scheur eruit ging, want hij zat al zo ver (daarom ook dat ze kreupel liep). Zorg dat het niet zover komt! IJzers kunnen ervoor zorgen dat de scheur eruit kan groeien. Ik zou naar Stefanie luisteren. Natuurlijk is het niet fijn om een paard van 2,5 op ijzers te zetten maar als het voor even is kunnen ze er nadat de scheur eruit is er weer onderuit. Bij mij paardje zijn ze er later ook weer onderuit gegaan (totdat ze voor haar artroseknieen de easy walkers kreeg)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:26

Je lost er het probleem van het steeds opnieuw inscheuren niet mee op, met hoefijzers doe je aan symptoombestrijding in dit geval, aangezien TS schrijft dat de hoeven regelmatig inscheuren...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:31

Ja dat is zo, je moet het voorkomen maar als het zover is dan moet je er wel iets aan doen ! Mijn paardje had verder geen scheurende hoeven. Ik weet niet waar dat door komt... Biotine voeren in in ieder geval goed volgens mij. Maar volgens mij kun je een flinke scheur niet wegvijlen... ben het ermee eens dat ze daarmee wel te voorkomen zijn.. zelfde bij nagels van mensen eigenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:44

Ik denk dat een ijzer ook hier niets oplost. Dit paard heeft telkens weer scheuren. Als je er nu een ijzer onder doet en deze er over, zeg maar, een half jaar afhaalt, is deze scheur misschien wel uitgegroeid, maar de kans is groot dat de volgende scheuren zich dan weer aandienen. Omdat het een herhalend probleem is bij dit paard.

Belangrijk is om de hoefwand goed rond te houden, dus zelf minimaal wekelijks bijvijlen. Niet de hoefwand dunner vijlen, maar de onderkant, zodat de hoefwand ontlast wordt.
En zoals al gezegd werd, juist wel veel over het asfalt gaan stappen, zodat de hoeven harder en sterker kunnen worden, er een optimale doorbloeding kan plaatsvinden.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:02

Oke thanks voor de tips.... ik zit alleen met het volgende.

Hoe moet ik mij dat vijlen dan voorstellen oke je vijlt aan de onderkant maar de scheur zit er dan in mijn ogen nog........ of ben ik nu een beetje........

De tip die ik van de ´tradiotionele´hoefsmid kreeg was om op de scheur een dwars streep te zetten met een bijteltje zodat ie niet verder kan scheuren. Alleen nu begint de hoefwand dus dunner te worden zodat de witte rand zeg maar bloot komt te liggen, dat is gelukkig nog niet gebeurt maar die rand is heel dun.

En wat kan ik NU op dit moment doen............. !!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:08

NU een natuurlijk bekapper bellen en een afspraak maken. Ik weet dat Klaas Feuth tot veel bereid is, dus probeer hem eens.
NU bijv. betadine of hoef&zool in de scheur smeren.
Straks: hòe te vijlen, is lastig uit te leggen zo, misschien kan iemand anders dat goed verwoorden.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:10

Klopt, als je aan de onderkant vijlt zit de scheur er nog ja.
De bedoeling is om het aan de onderkant zo te vijlen dat je het gedeelte met de scheur ontlast
Dat van die horizontale scheur is trouwens behoorlijk achterhaald, vreemd dat je hoefsmid je dat aangeraden heeft.

Door aan de onderkant een goede mustangroll te maken kun je ook voorkomen dat er nieuwe scheuren ontstaan. Kijk maar eens op www.hoefnatuurlijk.nl voor verder uitleg!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:48

Snovje schreef:

De hoef gaat inderdaad scheuren maar het lijkt laagje voor laagje te gaan......

Bedoel je dat de buitenste laag van de hoefwand los komt van de binnenste laag? En dat die buitenste er in stukjes afscheurt?

Zoiets heb ik namelijk wel eens eerder gezien, ook bij een Haf toevallig

Wat werkte voor dat paardje, was een flinke mustangrol maken, dus het buitenste deel van de hoefwand zo ver wegvijlen dat het niet meer op de grond kwam. Het binnenste deel is sterk zat hoor. Langzaam kon het nu van bovenaf weer aan elkaar groeien.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:03

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 22:22

Calippo: Heb je de problemen met die haf zelf opgelost of door iemand anders? Ik moet effe kijken wat die mustang........ is.

Wendy: Heb je een mailadres of telefoonnummer van Janneke Reitsma?

En bokkers ik heb klaas feuth gebeld..... die was al eerder bij me geweest, maar de afstand werd voor hem erg groot hardenwijk - eindhoven...... Maar omdat ik zo snel niet iemand anders weet (behalve wat wendy zei janneke) heb ik heb gebeld en gesmeekt of ie kwam

Thanks voor de tips en alles is nog welkom...

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 22:23

Oeps sorry foutje.... de eerste alinea is dubbel in mijn bericht hiervoor .....moet dus eigenlijk weg

Firepatty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:53

Ja ik heb ervaring met Jannek, ze bevalt mij goed. Zij bekapt mijn paard alleen, hoefbeslag doet zij ook als je erom vraag.
Tot nu toe alleen maar tevreden.
Hier is haar site en gegevens te vinden http://www.natuurlijk-hoefbeslag.nl/index.htm

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 23:46

Oke thanks firepatty Hoe lang bekapt ze trouwens jouw paard al en wat voor paard heb je......?

Ik heb al een afspraak met haar gemaakt, ben dus benieuwd. Dat horen jullie nog wel...

Nog meer mensen die ervaring met haar hebben?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 00:20

Ik volg dit even. Want ik begin nu wel erg nieuwsgierig te worden over die Janneke.