Bodembedekking in schuilstal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Bodembedekking in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 11:09

Binnenkort gaat Walter verhuizen naar een wei met schuilstal die ik nu aan het opknappen ben.
De stal is een klein stalletje, verdeeld in 2 stukken met ieder een eigen deur die altijd open staat.
Is het nodig om daar bodembedekking in te doen? Hoe is dat bij jullie geregeld?

Voor het beeld...
Afbeelding

Er wordt nog heel wat opgeruimd, en om de stal heen liggen stoeptegels.

leintje24

Re: Bodembedekking in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:30

gewoon stro lijkt me wel lekker voor je paard, maar je kan ook kiezen voor zand .

miss_piggy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:34

ja inderdaad wat stro. In principe is het niet heel erg nodig, maar als ze dan toch schuilen is het wel lekkerder met een beetje comfort en warmte binnen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 11:37

Mij is verteld dat paarden de stal nog weleens zien als toilet, maar vaak nauwelijks echt binnen komen om te schuilen...

Maar zand... gewoon van dat gele zand bijvoorbeeld?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:27

wat voor bedem ligt er in die schuilstal?

Als het beton is, zou ik persoonlijk er rubber matten op leggen en verder niets, hooguit een dun laagje vlas

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:30

wij hebben er nu een rubber mat onder liggen met zaagsel eroverheen een daaroverheen stro, alleen het paard eet het stro op dus op het moment bijna alleen zaagsel

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:30

Op de bodem liggen ook stoeptegels.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:34

Waarom een rubbermat eigenlijk?? en wat voor rubber mat?

Ik heb in mijn stal alleen stro liggen (vloer is van stoeptegels).. ze gebruiken het inderdaad voornamelijk als w.c. en staan liever buiten.. Heb dr een waterbak binnen staan en daarnaast hooi, maar ze blijven nooit echt lang binnen (of het moet ontzettend guur weer zijn)

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:37

een rubbermat om overmatige slijtage aan de hoeven tegen te gaan als ze veel lopen te draaien. Ik heb mijn paard helaas noodgedwongen op stal in de winter en ik heb een doodgewone trailermat (oude van een trailerboer) onder het vlas liggen o de plaat waar hij steeds draait en het gaat prefect!

Mijn bekapper raadde dit aan, zelfs om alleen maar rubbermatten ind e box te leggen en verder niets, zou makkelijk kunnen want ik heb een super zindelijk paard!

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:40

smurf schreef:
een rubbermat om overmatige slijtage aan de hoeven tegen te gaan als ze veel lopen te draaien. Ik heb mijn paard helaas noodgedwongen op stal in de winter en ik heb een doodgewone trailermat (oude van een trailerboer) onder het vlas liggen o de plaat waar hij steeds draait en het gaat prefect!

Mijn bekapper raadde dit aan, zelfs om alleen maar rubbermatten ind e box te leggen en verder niets, zou makkelijk kunnen want ik heb een super zindelijk paard!

ooh zo, ok! bedankt

Anchieee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:43

bij ons is het meer omdat de stal min of meer op een sloot staat dat het zaagsel en stro niet zo vies word door al het water dat naar boven komt

Dee_Es

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 12:43

Mijn paard heeft een stal die altijd open staat (behalve overdag met goed weer anders komt ze echt d'r stal niet uit) met een paddockje eraan vast. In de stal ligt een laagje zand met daar overheen vlas. In de winter slaapt ze binnen dus ligt er een dikke laag vlas en in de zomer is de stal bijna leeg want dan staat ze eigenlijk bijna nooit binnen.
Ik vind het vlas wel handig in de stal alleen het glijd heel erg dus daarom ligt er een laagje zand onder.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:05

misschien kun je de stoeptegels eruit halen en een lagje wit zand er bij in doen?

hier gebruiken ze de inloopstallen ook vooral als wc en ewald ligt er ook wel veel in

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:59

Mijn paarden staan op bielzen in de stal. Ik vind het perfect, want je hebt ook geen stro nodig of wat dan ook.
Daarbij zijn bielzen ook vele malen beter voor de hoeven, dan beton met stro.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:01

Wendy schreef:
Mij is verteld dat paarden de stal nog weleens zien als toilet, maar vaak nauwelijks echt binnen komen om te schuilen...

Maar zand... gewoon van dat gele zand bijvoorbeeld?

Hmmsz, mijn paarden gebruiken hem juist níet als toilet
Als ze niet 'vast' hoeven in de stal, doen ze ook niks, en hoef ik 'm een paar maanden niet uit te mesten

(Sorry, dubbelpost)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:06

Bielzen beter voor de hoeven? Hoe dat zo?

De enige stal die op mijn huidige stal ook bielzen heeft stikt als een gek omdat daar de urine in trekt...

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:10

Dat zei mijn vader (ik zal het aan hem navragen voor je, ik heb er geen precieze gegronde reden voor, het is me verteld )
Omdat het minder hard is, en hout natuurlijk, geen beton.
Daarnaast hoef je er dus geen stro op te doen, omdat het zo ook gewoon goed is.
Mijn paarden plassen eigenlijk nooit in de stal, maar als ze het een keer hebben gedaan, gooi ik er een emmer water over, zet het luik open, en het is binnen een dag weg.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 14:28

Beton is prima voor de hoeven volgens mij, maar daar zullen de meningen vast over verschillen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:56

Morrie mag niet op beton, dat slijt teveel (en scheef) hij heeft een rubbermat op het beton, onder het vlas. Helaas is die nu stuk, maar voor die ene maand ga ik geen nieuwe kopen

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:25

Wendy schreef:
Beton is prima voor de hoeven volgens mij, maar daar zullen de meningen vast over verschillen

Owh, maar mij heb je niet horen zeggen dat het slecht is hoor

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:08

Bij mij lag er zand in, nu gewoon tegels. Ik heb er 1x stro in gedaan, effect, we gingen erin plassen en mesten, en sliepen evengoed nog buiten op het zand of buiten op de tegels. Dus ik heb er nu weer gewoon niets in liggen.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:05

Wij hebben op stal vlas in de schuilstal.
Bevalt prima!
Zorg wel voor een pstaand randje, zodat ze de bodembedekking er niet uitlopen.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:19

Ik heb Vlas in de schuilstal liggen

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:23

Wendy schreef:

Daar hebben ze dan aardig gelijk in..
Mijn pony staat in een stal, die we openzetten en dan staat ie in principe de hele dag in zn paddock (uitloop). Hij gaat echt alleen naar binnen als zn hooi op is, wanneer ie dorst heeft en hij doet zn behoefte ook binnen..
Zelfs met stromende regen, hagel blijft ie gewoon buiten staan..

Bij ons ligt er vlas in, maar het is tevens ook een 'gewone' stal. 's nachts staat ie dus binnen..

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:05

Ik heb een schuilstal met een bodem van beton en een stoepje van tegels ervoor. In de schuilstal ligt vlas.

De paarden gebruiken de stal idd als wc, die stomme beesten komen soms zelfs vanuit de wei terug om daar de plassen

Verder staan ze er weinig in, lees: helemaal niet. Maar bij slecht weer voer ik wel binnen.