[NH] dominante 4 jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VLC

[NH] dominante 4 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 14:33

Ze wil koste wat het kost voorop lopen, heeft onder het zadel ook weinig respect, en met longeren al helemaal niet.. Onder het zadel gaat ze vrij zacht/ maar wel hoge bokjes geven als ze van halt naar stap moet, en met longeren gaat ze gewoon Stilstaan en heeft ze schijt aan alles. Het is een vierjarige shet die wordt ingereden door mijn 10-jarige nichtje.
Zodra ik in de buurt kom, zijn bijna alle problemen over, dan kan mijn nichtje gewoon met haar wandelen etc (ik loop dan aan de andere kant). Maar zodra mijn blik niet op haar gericht is begint ze met slaan en vervelen. 3 meter gewoon stappen aan de hand is al te moeilijk: draaien, stilstaan, opeens omdraaien en vol tegen je aanslaan etc.
Is dit dominantie en wat kan ik eraan doen? Alvast bedankt!

girlie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:46

dit klint als een echte shet!!! Het is lastig om precies te zeggen wat je moet doen, want bij elk paard is het verschillend. belangrijk is wel om consequent te blijven en te blijven volhouden!!!
succes!

RoWi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 20:52

Klinkt idd als een echte shet! Lekker "grapjes" uithalen!

Het belangrijkste is inderdaad om heel consequent te zijn, zonder dat ze bang voor je word. Dus als ze bijvoorbeeld bijt dan geef je haar een mep op haar neus of een tik met een zweepje. Bij het longeren moet je ook consequent zijn, lopen is gewoon lopen en niet stilstaan.
Maar tegelijkertijd moet je ook heel goed laten merken wanneer ze iets WEL goed doet, dus als ze braaf is dan moet je haar belonen als dat ze de beste is van de heeeeeeeeeele wereld! Gewoon echt heel duidelijk laten merken wanneer het goed is en wanneer niet!

Ik hoop dat het werkt, maar je moet wel onthouden dat shetjes wel van een grapje houden en dat het echt pony's zijn met gevoel voor humor. Dus je moet niet alles erg serieus nemen

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 20:48

bedankt! Zijn er nog meer tips ?

dimma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:11

Mijn merrie had ook geen respect.
Mij is aangeraden om join up training te doen.
En nu heeft ze wel respect voor mij gekregen.
Als je daar meer info wil moet je even zoeken op google.
Want dat is een verhaal.
Succes!

roxyolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:22

ik zou hem door iets meer evaren en ouder en zwaarder laten op voeden

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:09

Begin eerst maar eens met grondwerk. Als er op de grond geen respect is, hoe kun je dat van verwachten als je er op zit?

Je nichtje van 10 kan met goede hulp best dat dier inrijden, maar ik zou haar er absoluut niet alleen mee laten.

Begin eens met wandelen, zodra haar neus voorbij je schouder komt, zwaaien met het touw. Leer de shet jouw tempo te volgen, maar geef ook jouw persoonlijke ruimte aan! Laat de shet dus niet ongevraagd zomaar dichtbij komen.

Belangrijker nog... zoek gewoon hulp van iemand die er kijk op heeft en blijf niet aanmodderen omdat het 'maar' een shet is.

Yank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:31

Ik neem aan dat je je nichtje begeleidt in het beleren van deze pony?

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 20:38

ja dat klopt! We hebben nu een pauze genomen van een aantal weken. Ik ga er zaterdag weer heen en ik ben benieuwd! Misschien vraag ik wel of mijn eigen instructrice er een keer wil gaan kijken.

trojka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:23

xxZanniejxx
Bericht Onderwerp: Re:
Nieuwe postGeplaatst: 25-03-06 20:52

Klinkt idd als een echte shet! Lekker "grapjes" uithalen!

Het belangrijkste is inderdaad om heel consequent te zijn, zonder dat ze bang voor je word. Dus als ze bijvoorbeeld bijt dan geef je haar een mep op haar neus of een tik met een zweepje. Bij het longeren moet je ook consequent zijn, lopen is gewoon lopen en niet stilstaan.
Maar tegelijkertijd moet je ook heel goed laten merken wanneer ze iets WEL goed doet, dus als ze braaf is dan moet je haar belonen als dat ze de beste is van de heeeeeeeeeele wereld! Gewoon echt heel duidelijk laten merken wanneer het goed is en wanneer niet!

Dit is naar mijn idee niet zo'n geweldig advies!! Het idee van Dimma lijkt mij zeer geschikt voor deze pony.

Ik werk zo'n beetje de helft van mijn leven met probleem paarden en pony's en slaan is voor deze dieren geen oplossing, maar maakt het vaak alleen maar erger.

Succes
Laura