vandaag voor het eerst zonder hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gollempje

vandaag voor het eerst zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 20:10

Ik heb vandaag voor het eerst met een gewoon halster gereden. Hier aan bevestigd 2 halstertouwen (werkt niet echt...). Het ging super, eerst snapte Vidar (verzorgfjord) er volgens mij niets van, maar met draf ging het redelijk. De galop ging echt super! De eerste keer dat ik heerlijk heb gegallopeerd op hem. Het sturen ging wat moeizaam, ook omdat ik niet precies weet hoe ik dit het beste kan doen. Hebben jullie hier tips voor? Ik ben nog niet echt bezig geweest met grondwerk. Hoe kan ik nu het beste verder?

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:37

Anoniem

Re: vandaag voor het eerst zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:02

Leuk gollempje! Voelt goed hè!

Wat je kunt gaan leren, is je bewust te worden van je eigen lichaamstaal, de signalen die je afgeeft, de energie en (ont)spanning die je gebruikt, je focus etc.
Als je op mijn site naar "Links" gaat, vind je daar diverse NH- en aanverwante sites over grondwerk e.d.. Genoeg leesvoer!

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:40

heb vandaag ook voor de eerste keer bitloos gereden Eigenlijk was het meer omdat 'k m'n hoofdstel vergeten was
zal even verslagje plaatsen:

Ben vandaag naar wanda (mijn verzorgpaardje) geweest en heb wat grondwerk met haar gedaan en daarna even gereden, maar 'k was vandaag wanda's hoofdstel vergeten en 'k wou wat foto'tjes trekken van m'n randoll's zadel Dus heb 'k dan maar gereden met enkel m'n touwhalster, voor de eerste keer en ik moet zeggen: waw wat ging dat goed!!! Nooit gedacht dat je er ook netjes oefeningen mee kon rijden In het begin heb 'k wat gesuggeld en 'k kon niet tot aan de letters rijden, maar na een tijdje ging het vanzelf 'k moest enkel maar kijken naar waar 'k naartoe wou en wanda ging er naartoe... 'k moest nog maar denken aan een volte of een diagonaal en ze deed dat al 'k was enkel op een gegeven moment m'n rem kwijt maar ach, 'k zat stevig in het zadel en ze stopte vanzelf na een tijdje als 'k zwaar ging zitten

Wat wel een heel verschil was was dat 'k de teugels (m'n touw met aan elke einde een sluiting) zo kort mocht nemen als 'k wilde... stuur had 'k er niet echt aan... pas toen 'k ze langer liet en m'n handen met m'n bovenlichaam mee bewoog lukte het beter om te sturen

Ben alweer een ervaring rijker

Foto's maken van op het paard gaat blijkbaar niet zo goed :mrgreen:
Afbeelding

Na het rijden dan maar even wat foto's gemaakt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op het einde toch maar even vastgezet want ze kwam constant naar me toe
Afbeelding

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:20

Het is beter om de teugels aan de onderste ring te bevestigen waar je ook een halstertouw aan doet (bij een gewoon halster) ipv aan die ringen aan de zijkant. Dus allebei de uiteindes aan één ring aan de onderkant.
Dat geeft minder ruis in de communicatie

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 00:01

yap inderdaad, heb ook de teugels aan de onderkant gedaan... Bovendien kan je beter rijden met een touwhalster ipv een stalhalster.
Bekijk deze website eens: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... alster.htm
Hier vind je verschillende soorten halsters en bitloze hoofdstellen. Het touwhalster komt hier als beste uit de test.

Ik heb eigenlijk nog een vraagje: is er iemand die weet waar je in België een natural hackamore kan kopen? Allé ik dacht toch dat dat een natural hackamore was. Zal even een foto plaatsen:

Afbeelding

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 01:31

Jep, dat op jouw plaatje is inderdaad een natural hackamore.

In Herselt zit een verdeelpunt van mijn materiaal, ik weet niet of dat te ver is voor jou? Anders kun je ook gewoon via internet bestellen maar stuur hierover maar ff een pb.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:05

Touwhalster of stalhalster verschild per paard. Die van mij liep heerlijk op een stalhalster

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 11:13

waar kiezen jullie voor? touwhalster of hackamore, kan iemand mij precies het verschil uitleggen? en wat is jullie ervaring hiermee?

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:19

volgens mij is het heeft een natural hackamore dezelfde werking als een touwhalster.... (schiet me niet dood als het niet zo is aub, ben zelf nog alles aan het uitzoeken), het enige dat me nu stoort aan m'n touwhalster is dat m'n teugels met twee clips vasthangen aan de lus van het touwhalster en als 'k rij tikken die clips constant tegen de kin van het paard. Daarmee da'k eigenlijk op zoek ben naar een natural hackamore. Daar zitten de teugels geknoopt en als dat dan wat zwaait krijgt het paard toch niet telkens een tik van dat metaal, maar eerder van touw, dat mijn inziens zachter is. Bovendien vind 'k het héél handig dat je er een leadrope bij kan kopen (zie graag alles in dezelfde kleur), die kan je aan het zadel bevestigen als je gaat rijden. Moest je dan moeten afstappen omdat het paard ergens niet langs durft heb je je leadrope die je door de lengte kan laten vieren en hoef je niet die teugels los te maken over de hals doen etc. wat ik zeer moeilijk en vervelend vind bij een paard dat nerveus is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:46

In één van de andere topics hier over bitloos had iemand volgens mij een foto geplaatst van een hackamore.

Edit: nee, sorry, dat was een bosal.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 11:53

Jovarna schreef:
In één van de andere topics hier over bitloos had iemand volgens mij een foto geplaatst van een hackamore.

Edit: nee, sorry, dat was een bosal.

heb jij geen ervaring met een hackamore?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:09

Nee, daar heb ik nog nooit mee gereden.
Anderen misschien?

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 17:58

update:
Vandaag voor de 2e keer zonder hoofdstel! Het gaat echt geweldig. Hij maakt zijn passen ruimer, strekt zijn hals (wat mij nooit lukte), en reageert onwijs goed op het been! Nu even de eigenaresse vragen of ik iets van een bitloos hoofdstel of touwhalster mag gaan gebruiken!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:12

heerlijk he? had Faram nou ook! hij reageert zoveel beter op mijn benen en zit sinds ik geen storend bit meer gebruik! de hoofdstellen zitten in de verkoop, en ook voor mijn shet gaat er eentje in bestelling als de centjes er zijn!
ik had zo'n enorm verschil nooit verwacht, en snap dan ook niet dat zoveel mensen zonder duidelijke reden er niet aan willen, het zelfs niet eens willen proberen!

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 15:24

Ik heb ook voor de tweede keer bitloos gereden en 'k moet zeggen: ik raak meer en meer overtuigd!!! Ben van plan om in de ruitershop een bitloos hoofdstel te gaan kopen! Voor op wandeling wil 'k nog altijd een natural hackamore. Maar om dressuur te rijden met een touwhalster of een natural hackamore zie'k niet echt zitten. Je kan wel goed sturen, en het paard is goed aan de benen, maar 'k denk da'k het gemakkelijker ga hebben met zo'n bitloos hoofdstel. Ga het in deze ruitershop kopen denk 'k: http://www.the-horse-connection.com/ (als je dan op nieuw klikt en naar onder scrolt staat er een foto van het hoofdstel)

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:46

Ik heb vandaag voor het eerst in tijden bitloos en zadelloos gereden.
Ben begonnen met wat grondwerk.
Zoals gewoonlijk begon Des wat te dreigen als ik haar in draf zette, dan zwaait ze haar hoofd gevaarlijk in mijn richting met de oren plat in de nek. Na 3e te hebben gewaarschuwd met een knip in de vingers gaf ze zich over. valt mij op dat ik veel minder hoef te doen om haar in draf te krijgen (het laatst dat ik grondwerlk heb gedaan is meer dan een jaar geleden (nog op mijn oude stalling)), als ik ook maar 1 arm iets omhoog deed ging ze alweer. Op een gegeven moment liep ze zo mooi! Ik was spontaan weer helemaal in luv met haar! Hele mooie ruime draf, koppie er mooi op, kont er goed onder, helemaal wauw.
Daarna de join up, ging ook goed (is me nog niet zo vaak gelukt met haar) en ze volgde me helemaal. Ik kon haar lichaam helemaal bevoelen, alleen in de oren was wat vervelend...
Daarna het halster aan en teugels eraan (teugels van het halsterhoofdstel) en mijn barebackpad erop.
Het opstappen ging niet zonder slag of stoot. Madam vond de stoel best een beetje gek... Maar na een paar rondjes om de stoel lopen bleef ze netjes staan en kon ik erop klauteren.
Poeh, viel niet mee, ze ging alle kanten op behalve de goeie , ligt meer aan mijn aanwijzingen als aan haar, vrees ik. Na een paar rondjes en figuren ging het beter. Alleen in draf kon ik haar tempo moeilijk controleren. Aangezien ze vrij hoog opgooit probeer ik haar in draf iets onder arbeidstempo te rijden, is beter uit te zitten zonder zadel, maar zonder bit had ik toch niet voldoende controle... Ook begon het barebackpad te schuiven, dus eerst maar halt gehouden en heel voorzichtig het bbpad losgemaakt en zo van haar af laten glijden...
Toen verder gereden. In galop was het stuur helemaal weg, dus vrij snel de overgang naar draf gemaakt.

Al met al best een fijne avond gehad. Ik zal zeker weer vaker zonder hoofdstel en zadel gaan rijden, maar ik denk de eerste paar keer eerst afzonderlijk (dus halster met zadel en hoofdstel zonder zadel).

Overigens ben ik er nu ook uit: ik zet mijn barebackpad te koop (mijn paard is dikker als op de oude stalling (zit wat comfortabeler) en het ding blijft maar schuiven op mijn paard (waardoor ik me er maar aan erger).

Een advertentie volgt nog...

(Sorry voor het lange verhaal...)

sscs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:55

Als je voor de eerste keer gaat rijden zonder bit, en je paard wil niet luisteren naar het sturen,
Stuur je tuigels de goede richting in.. en stuur wat bij met je benen... en uit eindelijk krijgt je paard het in de gate, en moet je gelijdelijk afbouwen met je been commando's

Ruga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:01

willeke_nijs schreef:
http://www.the-horse-connection.com/ (als je dan op nieuw klikt en naar onder scrolt staat er een foto van het hoofdstel)

Jij bent uit de buurt dan, daar loop ik ook dikwijls binnen Mijn rijvriendin heeft daar ook haar bitloos hoofdstel gekocht. Goeie prijs/kwaliteit verhouding. 't Is een Norton overigens, en het ziet er zo klassiek uit dat mensen van ver niet eens merken dat er geen bit bij zit .

shillelagh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:30

geluksvogel schreef:
ga een naar site's over Nh zoals www.emielvoest.nl www.paardnatuurlijk.nl en ga boeken lezen over NH er is veel te zien erover en genoeg topics hier!

mee eens.heb ik ook op gekeken!(ben nu goed aan het oefenen, en ik heb een dvd van emiel voest heeel interesant )