dressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gollempje

dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 18:10

Ik vroeg me af wie er dressuur rijdt met een boomloos zadel / bitloos hoofdstel. Of rijden jullie met een gewoon zadel en hoofdstel dressuur en op andere momenten met een boomloos zadel / bitloos hoofdstel? Wat zijn jullie ervaringen? En hoe doen jullie dat?

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:05

Ik rij soms wel eens in de piste met mijn boomloos zadel. Maar moet toegeven da'k liever met m'n dressuurzadel dressuur rij. Mijn boomloos zadel is meer om te gaan wandelen. Bitloos heb 'k nooit geprobeerd. Zou in de toekomst graag bitloos willen kunnen gaan wandelen met m'n paardje.

Anoniem

Re: dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:24

Ik rijd dressuur met een bitloos hoofdstel en met een Engels dressuurzadel (Barnsby).

Hier rijd ik overigens niet alleen dressuur mee; zo rijden we altijd, dus ook de buitenritten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:08

Ik rij dressuur met een boomloos zadel en een bitloos hoofdstel. Gaat prma, alleen vind ik het moeilijk om te blijven zitten in galop, ik ga liever staan.
Maar ik rij toch geen dressuur wedstrijden. Ik doe dressuur (les) om Anouar soepel te houden en te voorkomen dat er geen fouten in sluipen die je zelf niet door hebt. Dan hoeft niet alles perfect te zijn

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:36

mjah da's net zo jammer hé... je mag niet bitloos en met een boomloos zadel op dressuurwedstrijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:51

Wat bitloos op wedstrijden betreft: hier kun je dispensatie voor aanvragen.

Of dit voor het zadel ook opgaat, weet ik niet.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:53

Ik weet niet hoe het in België zit, maar in Nederland mag je met boomloze zadels officiële dressuurwedstrijden rijden. Oók in het Z, dus niet alleen t/m het M zoals in sommige advertenties van boomloze zadels staat.

In het dressuurreglement van de KNHS staat dat het zadel wel op een Engels zadel moet lijken (en ik neem aan dat de jury dat dan naar eigen inzicht kan beoordelen, dus eigenlijk een heel subjectieve regel).

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 08:15

Ik heb ook een keer dressuur gestart (KNHS) met m'n boomloze zadel. Gee enkel probleem, heb er helemaal geen commentaar op gehad.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:11

Jovarna schreef:
Wat bitloos op wedstrijden betreft: hier kun je dispensatie voor aanvragen.

Of dit voor het zadel ook opgaat, weet ik niet.

Wat is dispensatie?

mjah voor wedstrijden heb 'k nog m'n dressuurzadel... Dus op zich is het geen probleem... Hier in België hoort een hoofdstel met bit tot de verplichte tuigage van het paard in dressuurwedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:13

willeke_nijs schreef:
Wat is dispensatie?

Ontheffing, vrijstelling.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:33

aaaaah daar ga'k eens voor horen dan.... Weet niet of het mogenlijk is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:36

Alles is mogelijk. Zolang je er maar voor stáát.