[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:08

Mag ik vragen wat een correcte manier is om respect te vragen van je paard? Join-up is denk ik voor mijn verzorgpaarden wat te extreem, aangezien ze niet totaal mijn gezag ondermijnen. Het gaat meer om vrij lompe dingen, zoals half over je heen lopen soms, op je tenen gaan staan, met hun neus tegen je aan knallen als ze opeens ergens iets zien en ze draaien hun hoofd om, dat soort dingen.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:55

Wees een persoon om te respecteren, dan krijg je vanzelf respect van je paard ;)

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:28

Ja maar dat is wel heel..vaag natuurlijk :+
Dat probeer ik ook zeker te zijn, maar zonder te slaan. Toch doen ze het. Ik heb meer aan praktische tips denk ik :)

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:30

Als mijn paard behoefte heeft om over mij heen te walsen krijgt hij een tik hoor, is hij helemaal besodemieterd? Beest weegt 800 kilo, dan moet je behoorlijk je best doen om ze echt pijn te doen. Dat is dan ook niet mijn doel, maar wil graag de aandacht, of met een schreeuw, of met een klap op zijn hals oid, wat maar het beste werkt bij je paard.
Verder ben ik af en toe wat bezig met grondwerk e.d. om mijn rol vast te kunnen stellen. In mijn ogen zit het vooral in de kleine dingen; altijd streng zijn op dingen die je niet wilt, en deze ook afstraffen, als je met het paard aan een touw loopt van hem verwachen dat hij naast je loopt op de plek waar jij dat wilt en dat hij dus ook stil gaat staan als jij dat wilt! Dat soort kleine dingen.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:49

Martine_R schreef:
Ja maar dat is wel heel..vaag natuurlijk :+
Dat probeer ik ook zeker te zijn, maar zonder te slaan. Toch doen ze het. Ik heb meer aan praktische tips denk ik :)

Wees duidelijk in wat je wil en niet wil, wees duidelijk dat waar jij staat geen plek is voor een paard en sluit niets uit. Wees bereid om duidelijkheid te geven op de manier die voor het specifieke paard duidelijk is, daarbij kan je lichaamstaal varieren van de diepte van je ademhaling tot het hanteren van een weipaal. Het hangt gewoon van het paard af ;)
Dus ja, het is vaag, maar dat komt gewoon doordat omgaan met paarden inzicht vergt, niet kunstjes.

Als je dat inzicht wil ontwikkelen zou je wat geschikte lessen/cursussen kunnen volgen, het is vaak wat moeilijk om uit een boekje of van internet, want de interpretatie van tekst is afhankelijk van het referentiekader van de lezer. Een goed lesgeefmens kan je wijzen op de dingen waar je op moet letten, zowel bij jezelf als bij je paard.

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:37

Ik vind de join up zoals op de dvd's van Emiel Voest niet zo agressief naar de paarden toe. Het paard wordt aangemoedigd om te lopen (zoals vrij longeren) en geeft op een bepaald moment idd signalen dat het wil halthouden en naar je toekomen.

Ik had zelf geen ervaring met JU, maar anderhalve maand geleden heb ik één van mijn pensionpaarden gekocht dat erg zuur en agressief geworden was. Heb het met vriendelijkheid en geduld geprobeerd, maar doordat ze aanviel, was het enige resultaat enkele serieuze beten, dus dat bleek te riskant. Heb dan van Karine Vandenborre (www.horsefulness.be) de tip gekregen om los te werken, en ook in de wei de plaats van het paard te "veroveren" en daar te gaan staan als ik het loswerken nog niet beheerste. Ik moet zeggen: had weinig of geen ervaring met loswerken, maar heb het dan toch geprobeerd, en na een kleine 10 minuten (kan ook 5 geweest zijn, heb het niet getimed) liep ze al achter me aan zonder halster. Ze overwoog toen toch nog even om me aan te vallen, maar heeft het dan toch niet gedaan. Heb dit de volgende dag nog es herhaald, en sindsdien ging het alleen maar beter. Ik laat haar ook altijd achterlopen aan het touw (niet naast me), ook een teken van dominantie van mij. En sindsdien gaat het alleen maar in opwaartse lijn:
- opzadelen: was vroeger erg zuur bij het aansingelen (slaan, bijten), nu slaapt ze gewoon verder :9
- opstijgen: vertrok vroeger in een actieve stap zodra je 1 voet in de stijgbeugel had, nu... slaapt ze gewoon verder tot je haar wakker port :9
- voederen: laat zich gewillig aaien en borstelen terwijl ze eet zonder dreigende oren
- vangen in de wei: vroeger was ze zonder halster om alleen nog te vangen met snoepbeloning, nu komt ze vaak al zelf, of anders blijft ze mooi staan. Is ze in een slechte bui, dan moet ik haar gewoon 2x van haar plaats drijven en die plaats innemen, en ze wendt zich vriendelijk naar me toe
- zweep: vroeger heel bang ervoor, nu zwaai ik die probleemloos over haar hoofd en haar lichaam, en gebruik ik die ook om vliegen te verjagen
- stilstaan: vroeger zocht ze het uiteinde van het touw op als ze aangebonden stond, nu haal ik gewoon het touw door de bindring, en ze blijft mooi op haar plaats.

Ik wil hier de JU niet ophemelen, maar in dit geval heeft het super geholpen. Zelf was ik nooit op het idee gekomen om een moeilijk te benaderen paard juist van me weg te drijven. Dus de moraal van dit verhaal: alle problemen zijn op te lossen, maar laat je adviseren door de juiste mensen. En als je dan zo'n resultaat krijgt als bij mij, dan... voel je je zelf wel eventjes paardenfluisteraar.

secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:26

anders reageer je even op een heel oud bericht...

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:30

anders doe jij even heel onaardig?

en juli is niet heel oud

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:45

precies, dit is een doorlopend topic waar steeds weer nieuwe dingen bijkomen. Ik vind de post van Carline juist heel leuk om te lezen, ze is goed bezig! :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:52

De Join Up zoals Carline hem heeft toegepast, is een ander verhaal dan die volgens methode MR. Het is een JU, dat zeker, en de reacties van de merrie spreken voor zich...

wetbagyes14

Berichten: 50
Geregistreerd: 11-08-10
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:51

Supertopic!

Ik heb alleen een vraagje..

Als je niet alleen maar dat touw gooit en gooit, maar gewoon het paard overgangen laat maken,
en ook van hand veranderd, is heet het dan gewoon loswerken??

Als ik dit doe met mijn paard, heb ik gemerkt dat onze band groeit,en als ik hem dan laat halt houden, komt hij ook naar me toe en volgt hij mij, toen ik de join-up deed zoals hij eigenlijk hoort werd hij alleen maar opgefokt, of doe ik het dan verkeerd?

Graag een antwoord hier op??:d

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:28

De Join up zoals hij eigenlijk hoort? Je kunt zelfs een Join Up krijgen als je de box inloopt, dat rondjagen is helemaal niet nodig. Op het moment dat het paard zich naar je toedraait en graag bij je wil zijn, heb je in principe de Join Up te pakken. Wegjagen is helemaal niet nodig, zou ik dan ook niet meer doen met je paardje.

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:43

wetbagyes14 schreef:
Supertopic!

Ik heb alleen een vraagje..

Als je niet alleen maar dat touw gooit en gooit, maar gewoon het paard overgangen laat maken,
en ook van hand veranderd, is heet het dan gewoon loswerken??

Als ik dit doe met mijn paard, heb ik gemerkt dat onze band groeit,en als ik hem dan laat halt houden, komt hij ook naar me toe en volgt hij mij, toen ik de join-up deed zoals hij eigenlijk hoort werd hij alleen maar opgefokt, of doe ik het dan verkeerd?

Graag een antwoord hier op??:d


Hier hetzelfde: als ik mijn paard(en) van richting en/of gang veranderen, komen ze ook sneller naar me toe. Maar denk dat het feit dat we die verandering van gang en richting bekomen, sowieso al een aanwijzing is dat we op de goede weg zijn, een paard dat je compleet negeert zal dit niet doen, zeker als de loswerkruimte wat groter is en hij je dus kan ontlopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:45

Loswerken zonder lijn, paardje van hand laten veranderen of van gangen laten veranderen, is in principe grondwerk. Door lichaamshouding en lichaamspositie stuur je je paard. Niets mis mee....

ojele
Berichten: 123
Geregistreerd: 25-03-06

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:42

Tuurlijk.... en je paard weet dan wat het verschil is... Omdat wij het grondwerk noemen? Natuurlijk niet. Of je het nou doet in welke vorm dan ook, het is hetzelfde. Annemarie zul je nooit het paard de hele tijd zien opjagen, maar juist beheersing in de gangen zien zoeken. Trouwens, kijk eens naar longeren. Het paard weet echt in het begin het verschil niet en gaat gewoon communiceren.

romeoluver

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-04-10
Woonplaats: nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:38

ik snap het nog steeds niet echt sommige mensen zeggen dast het moet doen andere niet en andere dat het alleen met probleempaarden kan!

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:56

romeoluver schreef:
ik snap het nog steeds niet echt sommige mensen zeggen dast het moet doen andere niet en andere dat het alleen met probleempaarden kan!

Belangrijk bij het inschatten van het niveau van een "trainer" is het aantal keren dat ze de woorden "nooit" en/of "altijd" gebruiken. Hoe meer ze die woorden gebruiken, hoe verder je bij ze vandaan moet blijven. In het werken met paarden bestaan die woorden gewoon niet.

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:25

romeoluver schreef:
ik snap het nog steeds niet echt sommige mensen zeggen dast het moet doen andere niet en andere dat het alleen met probleempaarden kan!


Ik denk dat het vooral gaat om HOE je het doet, en dat zal mss ook wel verschillen van paard tot paard: voor een koudbloed moet je er mss al es het touw tegenaan gooien, terwijl je hiermee een bloedpaardje door de omheining kunt jagen.

En je moet ook de signalen kunnen herkennen: sommigen zien het niet als het paard naar hen toe wil komen, en denken dat je moet verder drijven tot het paard helemaal pompaf is, maar dan zal het paard je niet als een betrouwbare leider zien, maar als een bullebak.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 21:51

Sterker nog, als degene in het midden het paard niet kan lezen, moet hij niet aan de Join Up beginnen. Want dat paard ziet je in een situatie zoals je hier hierboven hebt opgenoemd niet als bullebak, maar kan daar voor de rest van zijn leven serieus door beschadigd raken. Onherstelbaar beschadigd raken.

Als je geen kennis hebt van de JU volgens MR, blijf je er het beste zo ver mogelijk vandaan.
Niet zelf proberen, ook niet zomaar iemand laten doen.....!

ramboe

Berichten: 944
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 21:53

Heheh wat fijn. Allemaal kleine meisjes waaronder mijn leeftijd categorie 14 jaar en jonger. Ik heb al vaak zat gehoord 'ik doe elke dag een join-up want dan is ie zo rustig. Een join-up is uitputtend voor een paard. Ik doet het zelf nooit omdat ik er tegen ben. :)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:42

Goed dat er een sticky van is. :)

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:25

Citaat:
Hoeveel shetjes (bijv.) in handen van kinderen, die de join-up iedere week meenemen voor de betere band met hun paard, zijn daadwerkelijk probleempaarden? Hoeveel kinderen weten dat er na de join-up nog een heel traject volgt? Dat weet jij, dat weet ik, maar dat weten al die kinderen niet. De join-up doe je in hun ogen om een beter band met je paard te krijgen. Dat is het niveau van de join-up topics op bokt, en daar wilde ik verandering in brengen.


Hoe weet jij nouzo goed wat kinderen denken? Mijn vroegere verzorgpony, Kareltje, was ook een Shet. Ik zorgde voor hem, toen (ruim) 10 jaar. Nou doe je net alsof het onmogelijk is dat kinderen weten wat ze doen, dat ze ook weten dat je niet iedere week 3 Join-Ups moet doen. Je doet net of we van een compleet andere planeet komen waar ze verantwoordelijkheid niet kennen. Ik heb, om bepaalde redenen, ook een Join-Up gedaan met Kareltje. Dat is gewoon goed gegaan, hij heeft me toen als leider geaccepteerd en vanaf dat punt ging het veel beter met ons. Nee, ik deed het niet voor een betere band. Want ik weet wel dat je die niet krijgt d.m.v een J-U. Misschien bedoelde je het niet zo, maar ik wilde je er toch even op wijzen dat er hier ook nog verstandige, verantwoordelijke jonge (ex)-Shettenverzorgertjes rondlopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:54

Heb je echt al die topics doorgelezen die in de openingspost stonden? Zo niet, mag ik je adviseren dat toch even te doen? Het geeft een indruk van de gemiddelde kennis van zaken hier op bokt.
Uitzonderingen bevestigen altijd nog de regel...

LosseTeugel
Berichten: 112
Geregistreerd: 16-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:35

nog nooit een join up gedaan maar ik weet wel dat het super banketstaaf klinkt tegenover het paard
:(:)

xBoefje

Berichten: 47
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:49

Wat een goed en duidelijk topic :)
Ik hoop idd dat veel mensen dit gaan lezen, want idd weet waar je mee bezig bent. Ik heb echter nog weinig toe te voegen, wat de rest voor mij heeft gedaan.

-
Een vriendin van mij van vroeger (een jaar geleden), paste bij mijn verzorgshetlanders het ook toe. Met drie shetlanders in een ring. Ze had echt nauwelijks ervaring, en wie gaat er nou met drie shetjes in een ring een ju doen? Zij. Ze deed wel meer dingen die echt niet konden hoor, maar dit was en zag er echt belachelijk uit. Als ze ooit een op bokt komt, wat wss niet het geval is, omdat ze vind dat dit fora nauwelijks over 'haar' bezigheden met paarden gaat.. hoop ik dat ze dit topic nog 's leest.
Na aanleiding wat zei had gedaan, mocht ik haar niet meer meenemen. Wel logisch, mar ja. Denk na wat je doet, echt waar :)

Dat was dat even mijn toevoeging, ook voor andere ja.. weet waar je mee bezig bent.

Groetjes xBoefje.