[NH] Paardje is enorm dominant

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebelletje

[NH] Paardje is enorm dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 19:46

Hoi bokkers,

Wie kan me hiermee helpen?

Ik heb sinds een jaar een vreselijk lief paardje bijgekocht (joelle) echter is ze vreselijk dominant en eist enorm veel aandacht.

Natuurlijk krijgt ze alle liefde en aandacht die ze dubbel en dwars verdiend, alleen is er 1 ding aan haar wat enorm irritant is!

Wanneer we gaan wandelen, wil ze steeds voorop lopen en vind het niks als ze door MIJ meegenomen wordt (en niet dat joelle mij meeneemt) Monty Roberts halster heb ik geprobeerd, echter is ze donderslim en weet precies wanneer ze aan het dringen is, dat ze haar hoofd om moet buigen richting mij...zodat er dus geen spanning meer op het halster staat. Ook wanneer is haar wil corrigeren begint ze met haar hoofd te schudden en neemt een sprongetje naar voren.

Nu heeft ze ook nog het trappen uitgevonden en draait soms haar kont naar mij toe en probeert een lel uit te delen.

Nu weet ik niet goed wat nou de beste manier is om haar het trappen af te leren? Ik hoor er namelijk erg veel theorieen over..en ik ben er namelijk een van de zachte manier

Wie o wie heeft er tips voor mij?

(ps..verder is ze een enorme knuffel en absoluut geen vals paard...integendeel! Ik kan er heel goed mee om te gaan en we zijn dikke maatjes..alleen bovenstaande dingen zijn er 2 waar ik niet goed raad mee weet!)

Xx ellen

reginasangel

Re: Paardje is enorm dominant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:54

Citaat:
Nu weet ik niet goed wat nou de beste manier is om haar het trappen af te leren? Ik hoor er namelijk erg veel theorieen over..en ik ben er namelijk een van de zachte manier

Er is geen zachte manier om dit op te lossen. Het is nl zo jou paard is heeeeeeel onbeleefd als ze jou probeerd te trappen. Ze is de grens van aardig zijn al ver overschreden. Dan hoef jij ook niet meer aardig te zijn.

Als ze jou probeerd te trappen gewoon heel snel en hard terug trappen. Dat is de enige manier die ook voor het paard duidelijk is. Dit is nl wat een dominanter paard doet als hij getrapt word.

En je hoeft je geen zorgen te maken hoor. Paarden zijn voor elkaar ook niet zo lief en ze kunnen heel goed tegen een stootje. Wat jij als hard ziet, daar lachen zij om. Maar je hebt wel je punt duidelijk gemaakt!

Succes

Ellebelletje

Re: Paardje is enorm dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 20:32

Dankjewel voor de reactie!

Inderdaad...heel logisch eigenlijk want als je naar een kudde paarden kijkt..wordt er heel wat afgetrapt
Ik ga het gewoon proberen en zal me over mijn schuldgevoel heen zetten

Thankx!

josien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:02

Zo te lezen zoekt jouw paard naar de grens. Wie heeft nu de leiding over wie. Ze is bezig de grens van jouw te zoeken en dit gaat steeds verder.

Ik ben er opzich mee eens dat zacht en lief corrigeren op dit moment niet meer helpt, maar het gedrag van het paard eerder bevestigt. Terug trappen heb ik zeker niet in gedachten en kan zelfs geheel verkeerd uitpakken. Agressie wekt agressie bij de ander op.

Ga lekker met haar wandelen en zorg dat ze aan de buitenkant loopt naast een hek. Op het moment dat ze voorbij je drijgt te komen, dus op het moment dat ze voorbij je wil komen stap je met een grote stap schuin voor haar hoofd en blokkeer haar waarbij je je groot maakt en desnoods het uiteinde van het touw rond beweegt. Stop ze, dan ben je direct weer rustig en zacht, beloon je haar en loop weer verder. Dit herhaal je zovaak dat het voor haar duidelijk is dat jij de leiding heb en niet zij.

Het gaat er dus om, om zeer impulsief en vol zelfvertrouwen het paard te corrigeren als dat nodig is. Bij het niet corrigeren ben je volledig rustig en hou je ontspannen contact met haar.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:22

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Een paard dat aan je voorbij loopt, behoort meteen en hard teruggezet te worden. En hard, daar bedoelt ik mee door kordaat op te treden. Gooi dat Monty Roberts halster in de hoek en koop een touwhalster. Waak ervoor om teveel druk op dat halster te leggen, zet je paard er niet mee vast, gooi hem er niet mee los. Knip aan dit halster een lang touw vast en laat een meter afstand tussen de knip en de plek waar je het touw vasthebt.
Ga nu met je paard wandelen. Stop abrupt en eis van je paard dat hij op dat moment ook stopt. Doet hij dat niet zet je haar in de achteruit. Lichte druk op het halster, en een vinger in de boeg. Een stapje is in het begin voldoende.

Let erbij op dat je paard respecteerd dat jij ook je persoonlijk ruimte hebt. Een afstand van een meter om je heen is je persoonlijke hula hoop, daar mag hij niet in komen. Komt hij er wel, geef je een zwiep aan het touw. Op het moment dat hij de afstand neemt, laat je hem met rust. Voor foto's en meer uitleg kijk even hier.

http://www.horsekeeping.com/horse_books ... xcerpt.htm

Verder heb ik nog niet helemaal begrepen in welke situatie je paard je wil trappen. Is dat op stal? Als je haar aan het leiden bent en ze aan je voorbij wil? Op het moment dat je kunt voorkomen dat ze aan je voorbij wil, heb je al het eerste gevecht gewonnen. Verder kun je je ook aanwennen dat je, op het moment dat ze aan je voorbijschiet, haar hoofd naar je toehaalt. Op dat moment zwaait haar achterhand namelijk bij je vandaan en kan ze je niet raken.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:48

ik weet niet hoe oud joelle is, maar het lijkt mij dat ze écht aan het uitproberen is.. wat kan ik en wat mag ik? wanneer word me baasie boos en tot hoever kan ik dan gaan?? Ik denk dat die vragen gewoon door dr hoofd spoke en dat ze haar grenzen aan het verleggen is.. dit kán een positieve verandering zijn, maar in dit geval is dat niet.
e kan het beste zo snel mogelijk góed late merke wie de baas is, en dan bedoel ik zeker slaan of schoppen, geef op het moment dat ze iets stouts gaat doen of doet een flinke ruk aan het halstertouw en verhef je stem maar eens flink.

Vertel je ons wat je allemaal berijkt hebt?? Ben wel beniewd...

Ellebelletje

Re: [NH] Paardje is enorm dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 18:55

HoiHoi

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!!

Met het schoppen (voornamelijk in de stal) gaat het vele vele malen beter! Elke keer wanneer ze gericht schopte heb ik haar een schop terug verkocht..zeker te merken dat ze het minimaal tot zelfs niet meer doet!

Het netjes meelopen is nog wel iets waar we aan moeten blijven werken, maar boekt zeker vooruitgang!

Nogmaal bedankt..haha ik heb me over mijn schuldgevoel heen gezet en merk dat het alleen maar goed is geweest

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:53

Sla (sorry, niet echt zacht..) dit eruit voordat er ongelukken gebeuren!
Mijn geliefde heeft me zoiets een keer geflikt. Ik kreeg haar 2 achterhoeven vol tegen mijn borstbeen en lag even nock out. Ik had die hoeven in mijn gezicht kunnen krijgen! Ik had mijn borstbeen kunnen breken met alle erge gevolgen van dien. Kei hard optreden bij trappen. Kei hard. De keer erna ben ik met zweep het weiland ingelopen. Madame kwam op me af, draaide zich pal voor me met haar kont naar me toe en ik heb er ongenadig hard op geslagen. Nooit meer naar me geschopt.
Het frapante was dat ze na de tik en de eerste schrik heel lief met haar hoofd omlaag en oren opzij naar me toe gestapt kwam en naast me bleef stil staan. Ze wist donders goed dat ze fout zat.
Een paard dat een ander paard een tik uitdeelt weet heus wel dat het er een terug kan verwachten.
Paarden onderling zijn ook niet altijd zacht tegen elkaar. Jij bent de leider. Gedraag je ook zo. Het paard weet anders niet waar het aan toe is. Als het je ziet als onderdanig lid van de kudde is het hek van de dam en heb je een serieus probleem.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:14

Fijn om te horen dat het beter gaat in stal. Paarden hebben duidelijke grenzen nodig, en vooral dingen als gericht schoppen en naar je uithalen kunnen echt levensgevaarlijk worden.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:47

Imo bestaan er maar weinig echt dominante paarden. Bijna elk paard loopt het liefst achter een leider aan en willen het liefst zelf geen grote beslissingen nemen.
Maar dan moet er wel een duidelijke leider zijn, anders doet het paard het zelf maar.
Probeer dus een goede leider te zijn voor je paard. Laat hem merken dat jij goede beslisingen voor hem kan nemen en wees duidelijk. Straffen is echt niet erg, doet de leider ook. Paarden zijn net kinderen, ze hebben duidelijk grenzen nodig. Maar belonen is net zo belangrijk en misschien nog wel belangrijker.
Maar wees vooral zelfverzekerd in alles wat je doet, fouten maken geeft niet, paarden vinden dat helemaal niet erg, maar leer ervan.
Geef je paard het gevoel dat je het voor hem doet en dat hij je kan vertrouwen.
Dit kan je niet afdwingen door alles af te straffen

inkiesurban

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:07

Cassidy schreef:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Een paard dat aan je voorbij loopt, behoort meteen en hard teruggezet te worden. En hard, daar bedoelt ik mee door kordaat op te treden. Gooi dat Monty Roberts halster in de hoek en koop een touwhalster. Waak ervoor om teveel druk op dat halster te leggen, zet je paard er niet mee vast, gooi hem er niet mee los. Knip aan dit halster een lang touw vast en laat een meter afstand tussen de knip en de plek waar je het touw vasthebt.
Ga nu met je paard wandelen. Stop abrupt en eis van je paard dat hij op dat moment ook stopt. Doet hij dat niet zet je haar in de achteruit. Lichte druk op het halster, en een vinger in de boeg. Een stapje is in het begin voldoende.

Let erbij op dat je paard respecteerd dat jij ook je persoonlijk ruimte hebt. Een afstand van een meter om je heen is je persoonlijke hula hoop, daar mag hij niet in komen. Komt hij er wel, geef je een zwiep aan het touw. Op het moment dat hij de afstand neemt, laat je hem met rust. Voor foto's en meer uitleg kijk even hier.

http://www.horsekeeping.com/horse_books ... xcerpt.htm

Verder heb ik nog niet helemaal begrepen in welke situatie je paard je wil trappen. Is dat op stal? Als je haar aan het leiden bent en ze aan je voorbij wil? Op het moment dat je kunt voorkomen dat ze aan je voorbij wil, heb je al het eerste gevecht gewonnen. Verder kun je je ook aanwennen dat je, op het moment dat ze aan je voorbijschiet, haar hoofd naar je toehaalt. Op dat moment zwaait haar achterhand namelijk bij je vandaan en kan ze je niet raken.

Ik weet het niet hoor maar je hebt zoveel commentaar op de join up en op alles wat met nh te maken heeft maar lees ff je stukje na en ga dan in een boekje van monty lezen, en ga het met elkaar vergelijken.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 00:17

@ Inkiesurban: Ik weet even niet precies waar je nu over valt, maar ik wil een paar punten even aankaarten.

Als je valt over mijn advies van het touwhalster, denk jij nu echt dat het Monty Roberts Halster, of door MR gebruikte buckstopper zo zacht zijn? Net zoals het Dually halster het voor het paard ongemakkelijk maakt om een verkeerde reactie te geven doordat er druk op het hoofd ontstaat, doet het touwhalster het ook. Op het moment dat een paard ongewenst gedrag vertoond, maak je het een paard ongemakkelijk om het verkeerde te doen, maar dan moet je wel weten wat je doet. De druk van een touwhalster valt acuut weg op het moment dat jij de druk laat varen, dus je moet wel loslaten. De druk bij het Monty Roberts halster valt ook weg als je loslaat. Maar dan moet je de de druk wel laten varen. Zowel met een touwhalster, als met een Dually halster moet je leren omgaan. Ik krijg de indruk bij de TS dat het Dually halster als wondermiddel wordt gezien voor dit probleem. Koop dat halster en je bent van de problemen af. Maar zo werkt het niet. Het is niet alleen dat halster wat het hem doet. Het is wat je er mee doet, hoe je het hanteerd, en hoe je verder met je paard omgaat.

De JU van Monty Roberts (iig zoals het te zien is bij ieder demonstratie en de boeken van MR) gaat niet verder dan dat kwartier in die round pen (MR doet veel meer, maar dat krijg je niet te zien) Je kunt moeilijk bij iedere onenigheid weer die JU meenemen omdat er nu eenmaal niet altijd een round pen aanwezig is (en de JU niet altijd nodig is).
Ik ben overigens niet tegen de JU an sich, maar wel in de context waarin hij te vaak wordt meegenomen: om die betere band met het paard te krijgen, door meisjes met shetjes die niet weten wat ze doen. En dan het liefst nog minstens twee maal in de week, omdat het zo schattig is als ze als een hondje achter je aanlopen. Het toepassen van een JU moet worden gedaan door een vakman, iemand die weet waar hij mee bezig is. Ja hij werkt ook als je hem toepast zonder dat je weet waar je mee bezig bent, je kunt de resultaten vaak genoeg op Bokt lezen.

Met de opmerking: zachte heelmeesters maken stinkende wonden heb ik echt niet de persoon voor ogen die een paard met een ketting te lijf gaat, of dat eind hout. Ik heb eerder het meisje voor ogen dat een te dominant paard probeert te paaien met snoepjes en poetsbeurten, onder het motto van: als ik lief tegen het paard doe, doet hij ook lief tegen mij. En zo denkt een paard niet. Een paard wil duidelijkheid. Een persoon die hem ook durft te corrigeren, niet met een opgeheven vinger "foei" gaat roepen. Maar ook een persoon die de correctie kan doseren, en niet meteen te streng optreed. Zoals Pat Parelli altijd zegt: Een correctie moet zo hard als het moet, zo zacht als het kan....maar een correctie moet wel aankomen, anders hoef je het net zo goed niet te doen. Iedere correctie (goed lezen, ik schrijf correctie, en geen straf) die je geeft en waar geen reactie op komt, is een correctie die je beter niet had kunnen geven. Een paard leert dat hij je niet serieus hoeft te nemen. Daar krijg je pas gevaarlijke situaties door. Vandaar de opmerking: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Ik hoop dat je het nu een beetje snapt.

inkiesurban

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:55

[quote="Cassidy"]@ Inkiesurban: Ik weet even niet precies waar je nu over valt, maar ik wil een paar punten even aankaarten.

Als je valt over mijn advies van het touwhalster, denk jij nu echt dat het Monty Roberts Halster, of door MR gebruikte buckstopper zo zacht zijn? Net zoals het Dually halster het voor het paard ongemakkelijk maakt om een verkeerde reactie te geven doordat er druk op het hoofd ontstaat, doet het touwhalster het ook. Op het moment dat een paard ongewenst gedrag vertoond, maak je het een paard ongemakkelijk om het verkeerde te doen, maar dan moet je wel weten wat je doet. De druk van een touwhalster valt acuut weg op het moment dat jij de druk laat varen, dus je moet wel loslaten. De druk bij het Monty Roberts halster valt ook weg als je loslaat. Maar dan moet je de de druk wel laten varen. Zowel met een touwhalster, als met een Dually halster moet je leren omgaan. Ik krijg de indruk bij de TS dat het Dually halster als wondermiddel wordt gezien voor dit probleem. Koop dat halster en je bent van de problemen af. Maar zo werkt het niet. Het is niet alleen dat halster wat het hem doet. Het is wat je er mee doet, hoe je het hanteerd, en hoe je verder met je paard omgaat.

Waar ik over val is het feit zoals je konstant iedereen aanvalt die maar enigzins informatie probeert te krijgen of iets te vertellen heeft over NH. En als ik jou methode dan hoor over dat touwhalster komt het op het zelfde neer alleen gebruik je andere materialen. En tuurlijk wat jij zegt over die kinderen met die shetjes, daar heb je gelijk in maar is het niet de taak van de ouders of de stalhouder om daar op te letten. Dit is dus niet de fout van NH. En is het niet zo dat je met alle hulpmiddelen of methodes moet weten waar je mee bezig bent omdat je anders meer schade aanricht dan goed doet. Verder vind ik dat je gewoon een ieder in zijn waarde moet laten en niet moet aanvallen terwijl het de zelfde methode is waarin jij het een touwhalster gebruikt en een ander met een Dually halster.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:00

Bokt heeft naast een entertainende functie ook een educatieve functie, en een heleboel problemen kunnen via bokt en de informatie die je hier kunt vinden al voorkomen worden. De verantwoording bij ouders of stalhouder te plaatsen vind ik een beetje kortzichtig, de verantwoording ligt namelijk bij je zelf. En niet iedereen kan daar mee omgaan, of is op een leeftijd waarop hij die verantwoording kan dragen. Nee, het is niet de fout van "de NH". "De NH" bestaat namelijk niet.

Ik krijg de indruk dat je er over valt dat ik advies gaf om het Dually Halster in de hoek te gooien, en een touwhalster te gebruiken. De werking van die twee is niet hetzelfde. Een touwhalster werkt scherper in dan een Dually Halster, maar is daardoor ook fijner te bedienen. Fijner in de zin dat je meer finesse kunt gebruiken, dat het al werkt bij de minste of geringst weerstand, op meer plekken op dat paardenhoofd dan alleen op de neus, zoals het Dually halster doet. Dus de werking is NIET hetzelfde. Je bereikt de beste resultaten alleen maar met de beste gereedschappen (weer mits je weet waar je mee bezig bent, en hoe je ze moet gebruiken, waar jij het dus niet mee eens bent). Dus als ik de keuze heb tussen het Dually of dat touwhalster, kies ik voor de tweede versie, en ga dat ook adviseren.

Overigens krijg ik de indruk, als ik je reactie zie en je aantal berichten onder dit account, dat je reactie hierboven niet zozeer iets te maken heeft met mijn reactie hierboven, maar met de reacties in andere JU/Monty Roberts gerelateerde topics.

inkiesurban

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:44

Cassidy schreef:
Bokt heeft naast een entertainende functie ook een educatieve functie, en een heleboel problemen kunnen via bokt en de informatie die je hier kunt vinden al voorkomen worden. De verantwoording bij ouders of stalhouder te plaatsen vind ik een beetje kortzichtig, de verantwoording ligt namelijk bij je zelf. En niet iedereen kan daar mee omgaan, of is op een leeftijd waarop hij die verantwoording kan dragen. Nee, het is niet de fout van "de NH". "De NH" bestaat namelijk niet.

Ik krijg de indruk dat je er over valt dat ik advies gaf om het Dually Halster in de hoek te gooien, en een touwhalster te gebruiken. De werking van die twee is niet hetzelfde. Een touwhalster werkt scherper in dan een Dually Halster, maar is daardoor ook fijner te bedienen. Fijner in de zin dat je meer finesse kunt gebruiken, dat het al werkt bij de minste of geringst weerstand, op meer plekken op dat paardenhoofd dan alleen op de neus, zoals het Dually halster doet. Dus de werking is NIET hetzelfde. Je bereikt de beste resultaten alleen maar met de beste gereedschappen (weer mits je weet waar je mee bezig bent, en hoe je ze moet gebruiken, waar jij het dus niet mee eens bent). Dus als ik de keuze heb tussen het Dually of dat touwhalster, kies ik voor de tweede versie, en ga dat ook adviseren.

Overigens krijg ik de indruk, als ik je reactie zie en je aantal berichten onder dit account, dat je reactie hierboven niet zozeer iets te maken heeft met mijn reactie hierboven, maar met de reacties in andere JU/Monty Roberts gerelateerde topics.

Ik weet niet maar misschien moet je de stukjes eens goed lezen voor dat je jouw negatieve commentaar er gelijk onderzet. Maar waarschijnlijk heb je nooit geleerd naar een ander te luisteren en ik blijf erbij dat een ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt. en als jij je bij een zo'n veel andere methode (volgens jouw dan) goed voelt moet je die vooral blijven volgen maar respecteer dat ook van een ander.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:41

inkiesurban schreef:
Ik weet niet maar misschien moet je de stukjes eens goed lezen voor dat je jouw negatieve commentaar er gelijk onderzet. Maar waarschijnlijk heb je nooit geleerd naar een ander te luisteren en ik blijf erbij dat een ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt. en als jij je bij een zo'n veel andere methode (volgens jouw dan) goed voelt moet je die vooral blijven volgen maar respecteer dat ook van een ander.

Tot op zekere hoogte ga ik helemaal met je mee. Maar ik wilde toch nog even twee punten geven om over na te deken. En deze toch echt niet omdat ik het laatste woord wil hebben, of omdat ik niet luister, of niet geleerd heb te luisteren.

Punt een: Afhankelijk van het standpunt dat iemand heeft, leest iemand dingen, heeft daar een oordeel over en plakt er een sticker op.
Je kunt iemand de sticker geven van "bang", maar een ander noemt het "voorzichtig". Angst, bang zijn, is een niet zo positieve eigenschap, voorzichtigheid daarentegen wel.
Je kunt iemand de sticker geven van "moedig" en "durven", een ander noemt het "roekeloos gedrag". Moed en Durf zijn positieve eigenschappen, roekeloos gedrag daarentegen niet.
Je kunt iemand als "kritisch" bestempelen, of de sticker "negatief" op plakken. De waarde die je aan een persoon toekent zegt meer over de persoon die de waarde toekent, dan de persoon waar het over gaat. In een organisatie, of een bedrijf, zal men daarom altijd ernaar streven om medewerkers in dienst te nemen die beide standpunten dekken.

Punt twee: Als iemand denkt dat hij goed bezig is: is hij dan echt goed bezig? Hoeveel cowboys in Amerika dachten niet dat ze goed bezig waren met het zadelmak maken en het breken van paarden, tot mensen als Ray Hunt, John Lyons, Pat Parelli en idd Monty Roberts langs kwamen? Als iemand denkt dat hij goed bezig is, is hij dat automatisch ook? Ook hier geld weer dat het meer zegt over de persoon zelf.

Daarentegen betekend een nieuwe ontwikkeling niet automatisch dat je dan maar als een blinde kip overal achteraan moet hollen. Blijf kritisch/negatief

Je kunt mij trouwens verwijten dat ik niet luister, ik verwijt je dat je niet kunt discussieren. Een epistel van mijn hand afdoen met een of twee zinnen is zo ontzettend makkelijk....

Djeenie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:58

Ik vind dat Cassidy haast altijd donders goed weet waar ze het over heeft, en ze staaft haar uitleg en meningen altijd zeer grondig met goede argumenten Iedereen is wel al eens negatief en positief, maar ik vind niet dat ze in dit geval negatief was. Als mensen om hulp vragen, moeten ze ook kunnen aanvaarden dat ze geholpen worden. Ik ben zelf zeer leergierig en je moet selectief zijn met wat je leest hier op bokt. Nou, van een aantal mensen weet ik dat je hetgene wat ze zeggen, haast altijd kan aannemen als betrouwbare en zeer leerrijke informatie

Verder heb ik niks toe te voegen aan de uitleg die hier al gegeven is op het probleem van de TS, maar wou dit gewoon eventjes zeggen

inkiesurban

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:44

Cassidy schreef:
inkiesurban schreef:
.

Je kunt mij trouwens verwijten dat ik niet luister, ik verwijt je dat je niet kunt discussieren. Een epistel van mijn hand afdoen met een of twee zinnen is zo ontzettend makkelijk....

Ok dat kan jij vinden maar ik heb niet zoveel woorden nodig om te zeggen wat ik vind en de dingen die jij erbij haalt is helemaal niet relevant en ik blijf er bij als jij denkt dat je het goed doet moet je het vooral zo blijven doen maar geef ook een ander de kans om erachter te komen wat hun manier is (Je kan namelijk nooit de hele wereld verbeteren) en tuurlijk moet je niet als een kip zonder kop overal achteraan rennen en kan het geen kwaad om je ergens in te verdiepen maar laat een ieder in zijn waarde en dat probeer ik je al die tijd al duidelijk te maken.
Je zal mij ook niet horen zeggen dat je het niet goed doet of dat je niet weet waar je over praat dat zal allemaal best.
Maar jouw idee achter het touwhalster is hetzelfde als een duallyhalster of weet ik wat voor ander hulpmiddel, ja en de een staat achter het touwhalster en de ander achter een ander hulpmiddel. En dat wilde ik in het eerste stukje duidelijk maken.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:55

En dat was dus niet overgekomen. Kan misschien voor jezelf wel helder zijn, maar voor een ander is het dat niet. Misschien in het vervolg toch wat meer uitleg geven?

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:02

Ik heb met mijn paard de jonge paarden drieluik bij Emiel Voest gevolgd en zodoende ook met een dun halster en lange leadrope gewerkt. Ook ik heb van mijn instructrice geleerd hoe hij mij moet volgen, zoals Cassidy beschrijft.

Kieran wordt dit jaar 6 en zijn plaats in de kudde is aan het veranderen. Hij wordt manser en ook naar mij toe. Dit topic is dus ook voor mij interressant! Als hij er zin in heeft rukt hij zich van me los en kiest zijn eigen weg. Ik kan hem tot op een bepaald moment tegenhouden, maar zodra hij over een bepaald punt is, ben ik kansloos.

Ik heb niet alles gelezen maar mijn paard (en die is nogal fors met een lekkere speknek) lacht om een touwhalster als hij echt de benen wil nemen. Ik ben nu juist van plan om het Duallyhalster van een stalgenoot te lenen en te kijken of ik daar iets mee kan. Gezien mijn ervaring met het Voesthalster vraag ik me af of dat bij een erg dominant paard zoals die van de TS juist niet een stap terug is.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:11

@ MelanieS, ik denk dat je verder moet kijken dan Voest om dit probleem op te lossen...helemaal nu je paard aan het puberen gaat. De basis volgens Voest heeft je tot nu toe geholpen, ik kan je adviseren om Parelli te gaan doen om ook op afstand je paard beter onder controle te kunnen houden. Het Dually halster is niet de oplossing voor jouw probleem, maar als je hem kunt lenen en er verder geen geld voor hoeft uit te geven, kun je het allicht proberen.

Kijk voor meer informatie even op www.parelli.com en onder articles. Misschien staat er in de hele lijst van artikelen door Pat Parelli wel iets waar je nu al wat aan hebt.

Directe link naar de artikelen:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... cles&t=lit

En dan lijken me deze nog het meest interessant.

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... ogic&t=lit

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... ched&t=lit
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 08-04-06 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:17

Pat Parelli en Emiel Voest beginnen verschillend. Pat Parelli begin aan de lead rope, Emiel Voest begint met loswerken. Ik begrijp uit je reactie dat je geen problemen hebt met loswerken, maar eerder met het gedrag aan de leadrope, en hem bij je houden. Ik denk zomaar dat Parelli de oplossing voor je is, maar wil mijn mening natuurlijk niet door je strot douwen

Quote Pat Parelli: A horseman takes the time to develop his horse - no short cuts - no artificial devices. Mechanical aids are not natural and represent an attitude of force. As you begin to understand horses more and more, their psychology and relationship strategies, you'll find the answers to your problems by working on yourself to become a natural horseman.

inkiesurban

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:41

Cassidy schreef:
En dat was dus niet overgekomen. Kan misschien voor jezelf wel helder zijn, maar voor een ander is het dat niet. Misschien in het vervolg toch wat meer uitleg geven?

Is denk ik niet nodig als je je niet gelijk aangevallen voelt.
Verder wil ik er niets meer over kwijt.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 10:07

Ik ben heel benieuwd wat jullie doen als een paard niet achteruit wil op druk en op zijn achterbenen gaat staan. Wat is daar de NH-benadering voor?

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 12:34

jiehaaa schreef:
Ik ben heel benieuwd wat jullie doen als een paard niet achteruit wil op druk en op zijn achterbenen gaat staan. Wat is daar de NH-benadering voor?

Wil je paard echt niet achteruit? Of is de druk van jou te groot zodat je paard niet meer snapt wat er gebeurd en daardoor stijgert? Probeer met zo klein mogenlijke signalen je paard achteruit te zetten.

Ik heb die van mij geleerd achteruit te gaan met enkel m'n vinger heen en weer te bewegen, natuurlijk reageerde ze er niet op. Daarna heb 'k m'n rope wat laten golven, ook dat hielp niet, dan heb 'k m'n stick gebruikt en tegen haar borst geduwd en toen ging ze wel achteruit, terwijl liet 'k ook mijn vinger heen en weer bewegen. Na dat een paar keer geoefend te hebben hoef 'k nog maar m'n arm op te tillen en ze gaat achteruit.

Kijk eens wat je zelf doet met je lichaam. Soms kan het plots omdraaien al genoeg zijn voor je paad om te gaan stijgeren. Soms is het al genoeg als je met je ogen naar je paard gericht staat om je paard te doen stijgeren.

Ik kan niet oordelen hoe het in jou situatie is.