Ervaringen bitloos rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Farouche

Ervaringen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 13:50

Hallo,

Wij willen graag bitloos gaan rijden dus zijn wij opzoek naar ervaringen met bitloos rijden.

Met wat voor hoofdstel rijden jullie?
Ons leek een 'Bosal' goed, wie rijd daar ook mee? Of wie heeft er 1 te koop/te leen?

Groetjes Nadia

Anoniem

Re: Ervaringen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:53

bitloos rijden is geweldig, kan met mijn merrie ook, maar meteen op een bosal zou ik niet doen, dat snapt je paard niet, dit moet je trainen met oa hulpen van je benen etc. je zou kunnen beginnen met een sidepull.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:08

Ik rijd zo af en toe wel eens met een sidepull. [paard] reageerd er eigenlijk wel goed op. Je moet alleen uitkijken, want de neusriem is vrij hard, dat je er geen ruk oid aan geeft!

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 14:17

OKe, heel erg bedankt

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:40

Ik zou als ik jullie was niet zonder begeleiding met bosal gaan rijden. Het is toch weer anders en als je te veel druk gebruikt kan je paard zich er tegen harden zeg maar.

Ikzelf rijd met een touwhalter. dat bevalt me prima, al denk ik dat je paard dat ook even moet doorhebben.

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:53

een bosal is indd erg scherp, een hackamore met koste scharen is vriendelijk, of gewoon een touwhalster! heb ik ook

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:03

Er zijn heel veel verschillende mogelijkheden voor bitloos, met een aantal heb ik meer of minder ervaring. Maar eerst een vraagje, waarom wil je bitloos rijden? Heeft je paard problemen met het bit?

Ik rij mijn paard buiten op een touwhalster, dat werkt goed voor haar. Dressuur lukt er echter niet mee op het niveau dat ik wil, dus daarvoor gebruik ik een dubbel gebroken trensje.

Sidepull heb ik geprobeert, ik vind hem te hard op de neus, zelfde geldt voor de bosal. Dan heb je nog de kruislings werkende optomingen zoals Meroth en een aantal van die nieuwere bitloze hoofdstellen. Dat moet je liggen en je moet opletten dat hij goed los gaat als jij de teugel loslaat.
Voor al die optomingen geldt dat je (jij en je paard) er aan moet wennen en ook geldt overal bij dat de hand van de ruiter bepaalt hoe scherp de optoming inwerkt. En bij de meesten moet je een serieus zachte hand hebben.

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:15

bij m'n stage rijden ze veel met een hackamore... we rijden dan wel buiten maar lekker met een los teugeltje. Het is makkelijk want onderweg kunnen ze gewoon gras eten e.d. zonder dat het bit in de weg zit.

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:18

Heb vandaag op Farouche met touwhalster en touw gereden.
Echt veel gevoeliger, je moet zo voorzichtig zijn met je hulpen, anders geef je al teveel hulpen. Het is heel leuk

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:01

Poly is ook gewoon als met bt. alleen dan is ze niet hard in de mond. Je kan ook dat soort wat kadische heeft. ik heb de site ergens staan. en hier zijn idd 10000 topics over..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:30

mij dochter rijdt sinds kort met een gewoon touwhalster en dat gaat prima
Afbeelding
Afbeelding

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:09

wat is nu vriendelijker, een bosal of een hackamore? een hack lijkt me wat grof met de scharen eraan...

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 15:39

tja, ik weet het niet

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:43

dutske schreef:
wat is nu vriendelijker, een bosal of een hackamore? een hack lijkt me wat grof met de scharen eraan...

Moeilijk te zeggen, ze kunnen allebei heel hard inwerken.
Verder is een optoming natuurlijk zo scherp als de hand van de ruiter....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:50

Ik vind dat als je bitloos gaat rijden je niet een optoming moet nemen die scherp is.
Probeer eens een touwhalster, de meeste paarden reageren hier goed op. Het is niet heel scherp en er zit weinig aan het hoofd.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:55

Tozalin schreef:
een bosal is indd erg scherp, een hackamore met koste scharen is vriendelijk, of gewoon een touwhalster! heb ik ook

sorry maar dat is onzin... een bosal is niet scherper dan een mechanise hackamore...

WaratjeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:12

Anouar15 schreef:
Ik vind dat als je bitloos gaat rijden je niet een optoming moet nemen die scherp is.
Probeer eens een touwhalster, de meeste paarden reageren hier goed op. Het is niet heel scherp en er zit weinig aan het hoofd.

De scherpte van een touwhalster is afhankelijk van de dikte (dunte) van het touw waarvan het is gemaakt. En een normaal touwhalster kan behoorlijk scherp inwerken, ook hier is het de hand van de ruiter.......

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:52

Maar een touwhalster is niet gauw scherper dan een hackemore met hefboomwerking.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:23

ik rijd sinds ik met parelli bezig ben met touwhalster. Belangrijk, ik denk voor iedere bitloze optoming is dat je paard het princiepe wijken voor druk kent en snapt. ook is het handig om een zogenaamde ORS (one rein stop) te oefenen.
Mij bevalt rijden met touwhalster goed. mijn haf was normaal op ons galop paadje niet te houden en met touwhalster kreeg ik haar gemakkelijk terug:D

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 22:01

Ben er sind sheel kort mee begonnen, maar vind het wel toppie hoor
Heb zo een met een gekruist riempje onder de kin.
Mijn paard loopt beter ontspannen, en reageert beter op bitloos dan met bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:26

Orchid schreef:

Dit hoor je van iedereen die overgestapt is op bitloos. Het paard is veel meer ontspannen zonder bit en het contact tussen ruiter en paard is gewoon ook veel beter (en 'lichter'). Ik merk dat steeds meer mensen geïnteresseerd raken in bitloos en na een tijdje 'dubben' het ook werkelijk gaan doen. En dan ook echt enthousiast zijn.
Dit vind ik een geweldige ontwikkeling! En ik hoop dat het tot steeds meer mensen doordringt dat we geen bit nodig hebben, en dat dat ijzerwerk er maar beter uit kan.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:10

Jovarna schreef:
Orchid schreef:

Dit hoor je van iedereen die overgestapt is op bitloos. Het paard is veel meer ontspannen zonder bit en het contact tussen ruiter en paard is gewoon ook veel beter (en 'lichter'). Ik merk dat steeds meer mensen geïnteresseerd raken in bitloos en na een tijdje 'dubben' het ook werkelijk gaan doen. En dan ook echt enthousiast zijn.
Dit vind ik een geweldige ontwikkeling! En ik hoop dat het tot steeds meer mensen doordringt dat we geen bit nodig hebben, en dat dat ijzerwerk er maar beter uit kan.

helemaal mee eens
!!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:19

En mij lijkt het toch nog steeds 'eng' om met de hackamore naar buiten te gaan.. Mijn dravertje is in de bak super braaf, ja, als ze opgewarmd is wil ze wel lekker doorlopen ja Maar buiten is het een ander verhaal... Zo heet, en moeilijk te houden. Ik galoppeer dus NIET buiten, omdat ik dan controle kwijt kan raken.
Ik heb een hackamore.. (nu even uitgeleend aan een mede-bokker..)
Ik heb daar ook al mee in de bak gereden, en dat ging eigenlijk hartstikke goed. Ze liep heel goed, zelfs nageeflijk. Ontspannen dus!
Wat zouden jullie doen.. gewoon proberen? Hoe strak moet die trouwens? ook gewoon 2 vingers tussen neus en neusriem?

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:30

ik zou ook niet met een hackmore buiten rijden. niet eens gewoon rijden.