zomaar een gedachte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

zomaar een gedachte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 09:20

Er gaat nog al wat rond over Joinups en zo, naar wat ik ervan gelezen heb betekend het zoveel als het wegsturen en laten komen van het paard.

Als ik longeer, dan stuur ik het paard ook op de circel, en als ik klaar ben of om moet draaien dan mag het naar mij toe komen..... liefst kom ik naar het paard overigens, maar dat snappen ze niet allemaal in een keer

Maar zit hier nou wel of niet een vergelijking in met een "soort van joinup" ???

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:28

Mijn paard maakt van alles wat in de longeerbak gebeurd een join up. Ik heb helemaal niet overdreven vaak een join up gedaan, 2 keer maar, 1 keer op cursus en 1 keer thuis.
Ik maak helemaal geen oogcontact met longeren, ik jaag hem niet op, ik draai me niet om als hij moet komen...
Toch maakt hij er een join up van. Als ik dan even gestopt ben om de andere kant op te gaan wil hij helemaal niet meer bij mij vandaan, dan wil hij alleen maar heel onderdanig achter me aan lopen.
Ik ga hem dan ook niet 'straffen' door hem weer weg te sturen.
Meestal gaan we dan even iets anders doen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 10:30

Dat bedoel ik

en naar aanleiding van het topic...... over dat 15 keer Join Up... zat ik zo eens na te denken..... of er nou wel of niet vergelijkingen zijn tussen het klassieke longeren en zo een Join up....

gek he

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:33

Ik longeer nu, als het kan, in de paddock. In de hoop dat hij het longeren en de join up wat minder met elkaar associeert (zo noem je dat toch?)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:37

KiWiKo schreef:
Dat bedoel ik

en naar aanleiding van het topic...... over dat 15 keer Join Up... zat ik zo eens na te denken..... of er nou wel of niet vergelijkingen zijn tussen het klassieke longeren en zo een Join up....

gek he

Helemaal niet gek
Dat onderwerp is al eens eerder besproken hier, ik weet niet of ik het zo kan vinden, maar tussen longeren en een join up zitten zeker overeenkomsten.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:44

Kenmerken van join-up: continue wegdrijven, paard door de natuurlijke vluchtafstand heen laten rennen, gedurende het lopen 'aggressief' overkomen naar het paard.

Doe jij dat tijdens het longeren?

Vraagje aan anouar: waarom noem je het 'onderdanig' achter je aan lopen?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 11:45

hihi nee niet bepaald nee

jaaa als hij even denkt van naaaah, je denkt toch niet echt dat ik ga galoperen he

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:49

callippo schreef:
Vraagje aan anouar: waarom noem je het 'onderdanig' achter je aan lopen?

Ik bedoel het niet letterlijk, maar ik kan het niet anders uitleggen.
Bij dit soort dingen denk ik in plaatjes en niet in woorden, daarom kan ik het niet in woorden uitleggen.
Maar dit heeft weinig met het onderwerp te maken

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:52

Anouar en ik hebben nogal onze eigen hulpen.
Als ik een beetje ga springen (een beetje huppelen) gaat hij een gang sneller. Langzamer gaat gewoon met Hooo.
Dta lijkt me meer een 'afspraak' tussen ons en niet wegjagen.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:09

Ja, dan is het toch ook geen join up

Als je paard graag bij jou wil zijn, en achter je aanloopt, dan is dat toch mooi? Hij ziet blijkbaar een leider in jou, een veilige plek. Dat hoef je dan niet 'onderdanig' te noemen hoor

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:14

Mara het vervelende is dat ik daarna haast onmogelijk nog kan longeren omdat ik hem dan niet meer bij me vandaan krijg, en ik dat eigelijk ook zielig vind omdat hij dan eigelijk heel braaf is

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:24

hihi, tsja, dan zul je misschien het longeren leuker moeten maken? Dus het als 'spel' presenteren aan je paard. 10 minuten aan een stuk rondjes lopen is natuurlijk niet echt interessant voor hem he

Mijn paard wil ook graag bij mij zijn, maar hij wil ook graag iets doen wat ik hem vraag, die rondjes lopen om mij heen dus. En hij heeft geleerd te blijven lopen tot ik hem vraag terug te komen, maar als ik hem 10 rondjes laat lopen, zonder extra opdracht erbij of te wisselen van gang oid, gaat hij ook vragen of hij alsjeblieft mag stoppen of iets anders mag doen.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:45

O ik doe wel aan wegjagen , maar dat is eigenlijk meer spelen.

Gewoon pony los in de bak en een beetje opnaaien , wegjagen , komt ze weer dansend met gespitste kop op je af weer even wegjagen als pas op of ik grijp je *raaaaah* hihi.

Vindt ze gweldig , lekker even spelen en paard zijn , keihard wegscheuren en een paar bokken geven naar d'r belager , hihi.

Beestje geniet dan echt dat het PAARD in haar zich even uit kan leven , ze staat dan helemaal sidderend met een grote smile te hopen dat ik nog wat geks doe zodat ze even lekker weg kan tetteren met een rits bokken , puur genieten vind ze dat. Daarna is ze dan hartstikke lekker knuffelig en relaxed.

Maar een join up lijkt mij erg serieus , dit wat wij doen is gewoon puur lol en spelen , lekker even uitleven.

Heeft Rena af en toe nodig een dosis lol en humor