Wat verstaan jullie onder 'spelen'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Wat verstaan jullie onder 'spelen'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 19:48

Hallo,

Ik doe wel met mijn shetlander aan parelli, alleen dan voornamelijk de seven games.
Ik hoor mensen wel eens zeggen van 'spelen met mijn paard' etc. Ik weet alleen niet wat jullie onder 'spelen' verstaan?

Kan iemand mij dat uitleggen?

Alvast bedankt

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 21:16

7 games = 7 spelletjes
zonder gekheid spelen met mijn paard vind ik het als we het allebei naar ons zin hebben en met het spelen is er ook sprake van interactie... mijn paard heeft dus ook inspraak

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 21:43

Aha op zich wel zo ja.
Ik snap wat je bedoelt

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:42

als je bij het spelen van de 7 games van Parelli 0 seconden denkt dat je aan het werk bent met je paard, ben je 35 seconden te lang doorgegaan, hoorde ik laatst de Parelli instructeur zeggen op een cursus......

Je moet je dus voortdurend ervan bewust zijn dat je speelt en niet werkt met je paard.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:38

Voor mij is spelen met mijn paard ook parelli... voor veel anderen is het denk het paard door de bak heen jagen...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:27

Ik doe geen parelli, maar speel wel met mijn paard.
Ik vind spelen op een speelse niet dwingende manier een beetje ravotten met mijn paard.
Samen door de paddock rennen een beetje tegen elkaar aanduwen. Anouar weet precies hoe ver hij kan gaan, als ik hem met mijn hand in z'n been "bijt" bijt hij mij wel eens een beetje terug, niet echt bijten, maar happen. Van mij mag hij dat tijdens het spelen en hij weet ook precies dat het buiten het spelen niet mag.
of samen over een hindernisje springen vind hij ook leuk (heel laag hoor, anders kom ik er niet overheen)

merrieveulen

Re: Wat verstaan jullie onder 'spelen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 00:56

Faram en Flicka lopen mij in alles achterna. een beetje stomweg rondrennen is het land (en tikkertje doen, dat snappen ze dus echt), en daarbij rare huppeltje maken kan ze helemaal uit hu bol doen gaan! en dan is het racen, bokken en lekker uit je dak gaan. ik vind het heerlijk en mijn paarden ook. er zijn ook spelletjes die regeltjes hebben, maar daarbij verwacht ik iets van ze, dus ik zie dat meer als training.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 20:21

Aha ik snap het, ja zo nu en dan doe ik ook zo met mijn paard

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:38

Spelen is voor mij gewoon een beetje elkaar pesten , uitdagen. Op een leuke manier. Waarvan ze dondersgoed weet dat het normaal niet mag (uitdagen / naar me bokken / overal heen rennen als een bezetene) maar dat je dan even lekker loopt te dollen en te flierefluiten. Dat ze zelf kiest welke kant zo opgaat ipv dat ik zo vanuit het midden van de bak bepaal welk rondje ze om me heen loopt.

Dat stiekume kreng is verdorie pijlsnel en zo wendbaar als een elastiekje dan

Dus gewoon in de bak of in de wei , waar ze de vrijheid heeft.

En dan een beetje gek doen. Raar kriebelen , beetje wegjagen , beetje opjutten zodat ze lekker kan ravotten en een paar goeie bokken kan geven omdat ik haar "belaag" Vind ze schitterend.

Uit zichzelf zal ze niet zo keihard snorkend en bokkend door de bak rennen , ze moet wel een reden hebben

Soms zie ik dat ze daar echt even aan toe is en dan gaan we spelen zodat ze zich lekker uit kan leven , alle spanning eruit rennen en bokken. Ook vaak een hindernisje erbij in de bak dat ze dan op de raarste manieren aanloopt , vindt ze wel stoer en humor blijkbaar

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:52

Ik speel wel eens lekker met Amo.

Vaak is dat niet gepland. Bijvoorbeeld als ik hem losgooi in de bak, kunnen we even heerlijk spelen. Hij rent lekker zijn rondjes, let ontzettend op mij. Verander ik mijn lichaamshouding komt hij heel vrolijk op me afgedraafd/galopeerd, en stopt accuut voor mijn neus. Maar hij weet ook dondersgoed dat hij alleen mag komen als ik het zeg. Tijdens het spelen blijft hij het lekker brutaal af en toe proberen, en stuur ik hem lekker brutaal ook weer weg.
Zo kunnen we heerlijk een half uurtje bezig zijn.

jantineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:55

dekoezegtboe schreef:
7 games = 7 spelletjes
zonder gekheid spelen met mijn paard vind ik het als we het allebei naar ons zin hebben en met het spelen is er ook sprake van interactie... mijn paard heeft dus ook inspraak

Dat lijkt me een best vaak voorkomende stituatie. Niet alleen als je paard los loopt in een omheind stuk land/bak. Volgends mij hebben wij Nederlanders een te strak beeld over wat spelen is Volgends mij speel je altijd.

overigens niet vervelend bedoeld hoor. Maare ik ga zelf vaak te serieus om met paarden. Dan vergeet k soms de lol er in. En is dat uiteindelijk niet het belangrijkste. Dat je gelukkig word...Dat lijkt me het aller belangrijkste

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:15

Doe ik met Clip ook wel eens, uitdagen zeg maar en een lol dat ie dan heeft oortjes erop en heel oplettend. Precies zoals pmarena het zei.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:17

Bij ons draait het er meestal op uit dat ik als een gestoorde om hem heen loop te springen en gek loop te doen en Anouar mij aan staat te kijken van: wat doe jij nou
Ik zou wel iets fout doen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:29

degene die zijn voeten het meest beweegt, is het laagst in rang, dus je paard zal zich wel rot lachen om je en zich lekker de baas voelen!
Het spelletje dat paarden spelen is who moves who..... 3 x raden wie er gewonnen heeft bij jullie

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:28

Oke, dan moet ik toch eens wat anders proberen

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:24

goede conditietraining, dat spelen

en nee, niet alleen voor het paard!!

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:21

Varierend van vrij laten lopen tot elkaar kriebelen (ik haar manen/schoft krabben, zij met haar bovenlip over mijn arm of kuit heen schuren) achter elkaar aanlopen, beetje duw en trek spelletjes, elkaar spiegelen of gewoon lekker knuffelen. DAt knufffeln mag natuurlijk altijd, maar de andere spelletjes doe ik altijd alleen in de overdekte kraal. De paarden weten dan ook vaak dat dat het "speelterrein" is en dat ze zich, zodra ze buiten zijn weer kalm moeten gedragen.
De hengst op de stoeterij waar ik rijd vind het schitterend als hij met dingen kan gooien ( hij heeft zijn eigen lekke bal en springschoen, die hij dan tussen z'n tanden pakt en weer weggooit) hij vind het NOG leuker als jij ook met dat ding gaat gooien. tja dat soort spelletjes bedoel ik eigenlijk.
Maar ook dingen als racen, mijn ponys vinden t heerlijk om tegen een andere pony/meerdere ponys te mogen racen op de hei.
of elkaar met water onder gooien. Een van mijn ponys vind wassen eigenlijk niet zo leuk en tja, dat moet toch 1x per jaar gebeuren. Tot ik erachter kwam dat ze het volgens mij niet zo eerlijk vond dat alleen ZIJ nat werd. Dus nu mag zij vaak ook even met de slang klieren en op de een of andere manier weet ze er atlijd zo op te gaan staan of erin te bijten, dat er een harde straal uit komt en die kan ze dan ook nog vaak op mij gericht krijgen. Tja.. dat is haar gevoel voor humor

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:46

lekker los rondjes achter elkaar aanrennen door de bak, beetje vrijheidsdressuur tussendoor, beetje voetbal, van alles wat

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:54

spelen met je paard en werken aan jezelf

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:36

NA --> NH