[NH] voor watjes??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pardy

[NH] voor watjes??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 14:36

Ik krijg het idee dat als je je interesseerd voor natural horsemanship.. dat dat door veel mensen wordt gezien als iets voor watjes met slechte paarden.

Ikzelf ben er erg in geinteresseerd, maar merk dat ik sinds ik dingen aan het uitproberen ben, niet meer voor vol wordt aangezien door de mensen bij mij op stal.

Ook sinds ik niet meer een felle KWPN-er heb waarmee ik wedstrijden reed, maar een stoere, lieve brave dikkerd voor heerlijke recreatieritten, merk ik dat men zich verheven voelt.

Ligt dat nu aan mij? of speelt dat bij anderen ook??

Verder maakt het niet uit hoor.. ik ga lekker verder op mijn manier!

ImkeTarek

Re: NH = voor watjes??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 15:13

je hebt gelijk, ik ken ook mensen (eigenaar van mn verzorgpaard) die NH maar niks vind... ik ben zelf wel geïnterreseerd om dit toe te passen bij een paard die echt té dominant is, helaas wilt de eigenaar hier niks van weten, waardoor het kan zijn dat dit paard binnekort bij de slager terecht komt...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:39

Lekker verder gaan op jouw manier...er komt nog wel een punt dat men inziet dat NH ook kan helpen bij het behalen van prestaties in de sport...en dan kun je ze ineens niet meer van je afslaan

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:40

Ja, dat herken ik wel.
Het grappige is als ze zien dat het effect heeft, ze ineens om tips komen vragen.
Tsja, maar van de andere kant... heb jij nooit eens ongevraagd je mening gegeven over hoe een ander met zijn paard om gaat?

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:01

Dat ken ik, maar ik ga lekker door met wat ik doe.
Mensen vinden het maar geld verspilling en denken dat je dat ook wel kan berijken zonder NH. Nou euuu dat vind ik van niet.

peaches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:03

geld verspilling? ik denk dat je met alles wat je op en aan je paard moet hangen duurder uitbent....maar ja...ben blij dat je NH ondekt..velen mogen niet van dat gelukt spreken!!

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:11

wat is nh??

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:17

natural horsmanship...is dus je paard te berijden zonder het paard te slaan maar hem dingen te vragen en een goeie band met hem opbouwen. ik doe hierzelf ook aan..ik rijdt dus veel freestyle met een touwhalster en zonder zadel, ik krijg vaak gezeur dat ik gewoon een bit in zijn mond moet douwen ( zo zeggen ze het dan ) en hem een zadel op moet leggen en blablabla omdat je hem anders niet kan berijden en dat soort dingetjes...ik wordt er niet goed van al dat negatieve commentaar.....

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:32

nou jah dat negatieve commentaar slaat nergens op is tog juist goed als je je paard zonder bit kan bereiden?? of niet soms ( ik vind van wel)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:38

Hier de ideale oplossing: Als je stalgenootjes verjaren geef je ze voor hun verjaardag een zelfgeknoopt touwhalstertje in een hippe kleur cadeau. (er wel even bij vertellen dat het niet dient om een paard vast te binden)
Daarna leen je de superbrave tinker van je vriendin (of indien mogelijk gebruik je je eigen paard) en ga je met dat paard rijden net op het moment dat iedereen aankomt op stal.(= veel toeschouwers, maar je bent wel alleen in de bak) Eerst een beetje met een halstertje en als je iedereen hun aandacht hebt, doe je het halstertje uit en rijd je zonder tuig. Tegen dan staan ze al met hun mond open van verbazing. Hoezo watjes? (Zorg wel voor het verassingselement, niet oefenen als ze aanwezig zijn.)
De volgende dag krijg je gegarandeerd vragen hierover (en geef je natuurlijk uitvoerig uitleg) En de dag daarna kan het wel eens zijn dat je één van je stalgenootjes "betrapt" terwijl hij zijn nieuwe verjaardagscadeau uitprobeert. (wel even het belang van grondwerk benadrukken, we willen geen ongelukken)

Dat de "leentinker" helemaal niet nh-gericht getraind wordt, maar altijd al eerder een klimrek dan een paard was, vergeten we natuurlijk wel even te vermelden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 21:44

pardy schreef:
Ik krijg het idee dat als je je interesseerd voor natural horsemanship.. dat dat door veel mensen wordt gezien als iets voor watjes met slechte paarden.

Ikzelf ben er erg in geinteresseerd, maar merk dat ik sinds ik dingen aan het uitproberen ben, niet meer voor vol wordt aangezien door de mensen bij mij op stal.

Ook sinds ik niet meer een felle KWPN-er heb waarmee ik wedstrijden reed, maar een stoere, lieve brave dikkerd voor heerlijke recreatieritten, merk ik dat men zich verheven voelt.

Ligt dat nu aan mij? of speelt dat bij anderen ook??

Verder maakt het niet uit hoor.. ik ga lekker verder op mijn manier!

Ik heb dit op mijn stal gelukkig niet, maar ik hoor van anderen ook dit soort verhalen. BV. Wanneer koop je eens een echt paard? Maar als het mooi weer wordt vragen ze aan je of ze met jouw mee naar buiten mogen, want die van jouw is zo braaf.

Heb gewoon lekker lol en laat ze maar kletsen, iedereen heeft andere prioriteiten.

Nyncke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:48

leandrotje schreef:
natural horsmanship...is dus je paard te berijden zonder het paard te slaan maar hem dingen te vragen en een goeie band met hem opbouwen.

Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Alsof iedereen die niet aan natural horsemanship doet z'n paard slaat en dwingt vanalles te doen en geen goede band met zijn paard heeft of wil. Ik rijd zelf gewoon met een bit en een zadel en ja ik heb zelfs wel eens een zweepje in m'n hand. Maar slaan? Dwingen? Echt niet.
Ja hoor, die mensen zijn er wel, maar die komen echt niet ver. Tot op een bepaalde hoogte kun je een paard keihard dwingen iets te doen, maar dan werk je jezelf tegen. Vroeg of laat gaat het paard het verdommen nog iets te doen voor de ruiter; het zal in ieder geval geen plezier meer in het werk hebben en wegkwijnen. Geen goede basis om iets te bereiken met je paard, noch in de sport, noch recreatief en dat weet gelukkig ook het merendeel van de mensen die niet aan natural horsemanship doen.

Malima

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:24

ja owke daar ben ik het ook wel mee eens.....ik heb het even op een verkeerde manier gezegd. mijn excuses hiervoor. nyncke heeft wel gelijk...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:27

Het is ook geen makkelijke vraag om te beantwoorden, wat NH nu eigenlijk is, het is namelijk heel breed.

Mijn paard is wat dat betreft trouwens een echt NH paard, daar verongeluk je mee als je die gaat dwingen en slaan.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 10:34

meid, als het voor jou werkt......... who gives a sjit wat de rest van de wereld denkt

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:29

Nyncke schreef:
leandrotje schreef:
natural horsmanship...is dus je paard te berijden zonder het paard te slaan maar hem dingen te vragen en een goeie band met hem opbouwen.

Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Alsof iedereen die niet aan natural horsemanship doet z'n paard slaat en dwingt vanalles te doen en geen goede band met zijn paard heeft of wil. Ik rijd zelf gewoon met een bit en een zadel en ja ik heb zelfs wel eens een zweepje in m'n hand. Maar slaan? Dwingen? Echt niet.
Ja hoor, die mensen zijn er wel, maar die komen echt niet ver. Tot op een bepaalde hoogte kun je een paard keihard dwingen iets te doen, maar dan werk je jezelf tegen. Vroeg of laat gaat het paard het verdommen nog iets te doen voor de ruiter; het zal in ieder geval geen plezier meer in het werk hebben en wegkwijnen. Geen goede basis om iets te bereiken met je paard, noch in de sport, noch recreatief en dat weet gelukkig ook het merendeel van de mensen die niet aan natural horsemanship doen.

Helemaal mee eens Nyncke .

Ik ben ook geen NH type, maar ik zie in de manier van communicatie gewoon heel veel van wat "echte" paardemensen van nature hebben (zie de naam NH). Daar hebben ze geen NH-goerroe voor nodig.

Verder vind ik ook nog wel eens dat NH-mensen (lekker kort door de bocht sorry) afgeven op mensen die op de klassieke manier rijden. Net alsof dat fout is of dat je daarmee je paard mishandeld. Dit is dus ook echte flauwekul in mijn ogen.

Verder vind ik dat iedereen op die manier met paarden moet werken die hem/haar het meest aanspreekt. Persoonlijk krijg ik geen kick van zonder zadel en hoofdstel op een paard rijden, maar wel van een geweldige dressuurproef of een flitsende marathon. Dit is juist zo mooi aan paarden, je kunt dat doen wat jou het meest aanspreekt.

En verder leven en laten leven!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 11:47

manie schreef:

En verder leven en laten leven!

Ik denk niet dat we hier een discussie willen pro of contra NH.
Maar het leven en laten leven, daar gaat het dus om, dat gebeurt niet.
Maar dat lijkt me een algemeen probleem hoor, in de paardenwereld.
Er is ook onbegrip tussen mensen die dressuur en western rijden. Of bijvoorbeeld menners en ruiters.

Sammiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:32

Helaas gaan mensen die zich geinteresseerd houden in NH ook al snel van stal verwisselen.
Ze worden raar aangekeken maar willen wel gewoon op hun manier verder gaan.

Trek je niks van anderen aan, je weet zelf wel beter?

Zodra iemand zagend op zijn paard zit.
Die mensen moeten zich wat van andere aantrekken, maar tegen die mensen, word IRL bijna niks gezegd, helaas.

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 18:54

Ik heb Schijt aan zo'n mensen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 20:10

Iedereen doet wat hem goeddunkt.

Springruiters denken van dressuurruiters dat ze niet durven rijden, dressuurruiters denken van SGW-ers dat ze onverantwoord bezig zijn met die kans op gebroken benen, SGW-ers snappen niet dat menners het leuk vinden om saai op zo'n karretje te zitten, menners snappen niet dat fokkers niet een keer hun paard inspannen maar zomaar op de wei laten staan...

niet-paardenmensen snappen niet why o why iemand 's ochtends om 4 uur op stal is om een proefje of parcoursje van 5 minuutjes te rijden of zijn hele sociale leven op te geven voor die beesten...

Als je maar gelukkig bent!

Splinter

Re: [NH] voor watjes??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:25

Amen Urielle Prachtig verwoord

Wil ik nog even toevoegen dat je met respect voor een ander zn tak in de sport/paarden , verder komt dan dat je het veroordeeld

Ik sta op een stal waar alles lekker door elkaar gaat en iedereen vind het leuk Klein paradijsje op aarde dus

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:27

zolang als jij lekker met je NH bezig bent en alles relaxed oplost rond je paard, geen trailer laad probleem hebt en je paard braaf stil staat bij het opzadelen, je de staldeur open kan laten terwijl je je kruiwagen met mest aan het wegbrengen bent en je paard als een hondje achter je aanloopt en nergens bang voor is.... laat dan die 'anderen' maar lekker l u l l e n...

arans

Re: [NH] voor watjes??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:19

Ik znap die mensen ook niet hoor... gelukig heeft Sanne mij het nog nooit xien doen. ,anders krijg ik zeker een hele preek

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:59

Urielle schreef:
Iedereen doet wat hem goeddunkt.

Springruiters denken van dressuurruiters dat ze niet durven rijden, dressuurruiters denken van SGW-ers dat ze onverantwoord bezig zijn met die kans op gebroken benen, SGW-ers snappen niet dat menners het leuk vinden om saai op zo'n karretje te zitten, menners snappen niet dat fokkers niet een keer hun paard inspannen maar zomaar op de wei laten staan...

niet-paardenmensen snappen niet why o why iemand 's ochtends om 4 uur op stal is om een proefje of parcoursje van 5 minuutjes te rijden of zijn hele sociale leven op te geven voor die beesten...

Als je maar gelukkig bent!

Precies!

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:56

idd... bij ons is het ook. Rij jij met rijdhalster? nou en dan verder niks meer... Ze zijn gewoon jaloers dat ik mijn paard met bijna niks kan laten luisteren

en Urielle: beter had ik het niet kunnen omschrijven