Is hier een oplossing voor? (Hengstigheidsprobleem)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Is hier een oplossing voor? (Hengstigheidsprobleem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 12:49

Hoi iedereen

Mijn paardje en ik zitten met een probleem. Vorige week is ze hengstig geweest en nu lijkt het er haast op of ze erin blijft hangen.

Afgelopen maandag ging ik haar losgooien, maar toen ik haar halster afdeed, draaide ze haar achterhand naar me toe en probeerde mij te trappen! Ook kwam ze niet naar me toe toen ze in stal stond en toen ik haar aanhaalde gingen haar oren plat. Ze had een erg nerveus karakter en snoof bij alles wat ze zag. Ze kwam ook in de binnenbak niet uit zichzelf naar me toe en deed haar oren plat als ik te dicht in de buurt kwam.

Gister was het de verzorgster haar dag en bij haar vertoonde ze ook het zelfde gedrag, alleen bij haar nog een graadje erger, want ze wilde zich losrukken toen ze naar de binnenbak liep met haar, ook haar achterhand toedraaien en proberen te trappen.

Gister ben ik zelf nog een keer gegaan, om te kijken of er al verbetering was. Toen ik bij haar stal kwam, stonden haar oren al plat en ze wilde niet komen. Toen pakte ik het halster en die liet ze wel gewillig om doen, liep netjes mee naar de binnenbak. Daar heb ik eerst halsterwerk met haar gedaan. Ze was weer enorm druk aan het doen, maar na een tijdje luisterde ze wel heel goed, ze liep me niet meer voorbij en ging ook keurig netjes achteruit. Daarna ben ik haar gaan kroelen, maar ze deed toen ook haar oren weer achteruit, ze bleef wel staan. Pas na een kwartier gaf ze zich gewonnen en ging met haar hoofd omlaag en staan knabbelen.

Ik durf nu eerlijk gezegd door haar afwijkende gedrag niet te rijden, omdat ik geen pijl op haar kan trekken op dit moment. Ik heb al eerder een ongeluk met haar gehad en zal dit niet nog eens mee willen maken, maar wil haar wel voldoende aandacht kunnen geven. Ook met haar drukke, nerveuze gedrag durf ik niet goed met haar langs de weg te gaan wandelen, omdat ze duidelijk het vertrouwen in me is verloren.

Ik weet wel dat er medicijnen zijn voor hengstige merries, zoals Moody Mare enzo, maar moet ik daar nu direct mee beginnen zonder het eerst zelf proberen op te lossen, door middel van haar mijn vertrouwen schenken? Of zou ik haar direct door een dierenarts moeten laten onderzoeken?

Ik heb haar nu bijna 9 maanden en ze is voor het eerst hengstig en ze vertoont nu ook pas voor het eerst dit afwijkende gedrag. Ik heb mijn leraar al gebeld en hij zou morgen kijken of er een oplossing is voor dit probleem. Bijkomende complicatie is dat ze gesteriliseerd is en dit is niet geheel goed gebeurd, aan 1 kant heeft ze nog een heel klein stukje eierstok zitten.

Ik heb van de een op de andere dag een comleet andere Bonita en ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er mee aanmoet Mijn lieve troetelkind is veranderd in een heel boos paardje...

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen!

Groetjes Dianne

Anoniem

Re: Is hier een oplossing voor? (Hengstigheidsprobleem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 23:27

Hoi Dianne,

Het lijkt wel alsof ze middenin een hormonenexplosie zit.

Je geeft aan dat dit haar eerste hengstigheid was/is na 9 maanden. Hoe hengstig was ze, hoe was haar humeur, wat deed ze zoal (anders)?
Vertoont ze - naast haar huidige nerveuze gedrag - ook nog steeds de hengstigheidsgedragingen van vorige week?

Ze is nu zo sinds afgelopen maandag; dat is nu dus 3 dagen. Ik zou het nog een dag of wat aanzien en geen suplement oid gaan geven. Juist omdat ze 9 maanden niet hengstig is geweest, is er iets niet helemaal in orde geweest qua hormoonhuishouding en lijkt het mij goed dat je die hormonen nu eventjes hun gang moet laten gaan om weer in balans te komen.
Wanneer het lang gaat duren, dus zeg maar als het 't weekend niet over is, dan zou ik toch maar de DA laten komen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:08

Als het zo blijft zou ik toch een supplement gaan geven.

Waarom is ze eigenlijk gesteriliseerd? Heeft ze bij een vorige eigenaar soms soortgelijk gedrag vertoond?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 19:01

Hoihoi

Ze was behoorlijk hengstig, zo erg dat ik haar staart gevlochten had, want die werd hartstikke goor en stonk naar pies. Ze is vorige week woensdag hengstig geworden en is dat voglens mij tot de woensdag erna geweest. Nu is ze weer de oude.. Woensdagochtend was ze nog redelijk nerveus maar niet meer agressief gelukkig, heb toen besloten de dierenarts niet te laten komen. Donderdag had ik les en heb toen weer grondwerk gedaan met haar. Weer even de puntjes op de i zetten en dat ging fantastisch. Alleen begon ze pas na een half uur te briesen en te ontspannen. Vrijdag en vandaag was ze weer echt hartstikke lief.. Ze heeft weer volledig het vertrouwen in mij gelukkig, ze is weer uitermate ontspannen als ik met haar bezig ben.

Bij haar vorige eigenaar is ze verkocht, omdat ze uiterst onbetrouwbaar was door de gestoorde hormoonhuishouding.

De reden dat ze gesteriliseerd is, is onbekend, maar het zal mij niet verbazen dat het ook om de hormoonhuishoudingsproblemen is geweest. De sterilisatie is ook voor de import gebeurd.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:35

Fijn dat het weer beter gaat!

girl_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:46

dianne ikzou eveb gaan kijken of het niet hondsdolheid is dat komt vaak voor bij het gederag wat je om schreef!!!!!!
ik hoop voor bjou dat dat het niet is!!!!

groetjes van fannie en hoefjes van mijn ponie ravello (domaire p.)
Laatst bijgewerkt door girl_power op 26-02-06 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

girl_power

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:47

dat is waar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 13:54

Hondsdolheid geneest niet uit zichzelf en daar gaan ze ook aan dood, dus dat kan het niet zijn..