Buitenrit, op de terugweg altijd zo snel thuis...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maflingergek

Buitenrit, op de terugweg altijd zo snel thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 08:53

Gister was het zulk prachtig weer dat ik weer eens dacht ik ga lekker op buitenritje met Gigi. In de bak rijden gaat tegenwoordig zo goed op touwhalster maar buiten durf ik dat nog niet aan dus hoofdstel in gedaan.

De heenweg ging redelijk goed, ze had af en toe van die neigingen om om te draaien richting huis, maar ik kon haar er snel van overtuigen dat we toch echt rechtdoor moesten. Ik heb haar de hele tijd met losse teugel kunnen rijden maar toen we ook maar net op de terugweg waren ging mevrouw van versnelling 1 op de heenweg naar versnelling 5 op te terugweg. Ook zat er ineens geen rem meer op gemonteert. Dus ik ben afgestapt en heb lekker naast haar gewandelt ps:

Dit wa pas de 4e keer ofzo dat we samen alleen op buitenrit gingen, maar heeft iemand tips om Gigi meer left-braint te houden, zodat ik ook lekker op de terugweg op haar rug kan blijven zitten?

Zijn er ook cursussen zoals de Balingehof heeft, in brabant, om je paard verkeersmaker te krijgen, of iets anders? want bussen, vrachtauto's en traktors vind mevrouw ook nog doodeng...

groetjes Elianne

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 11:54

Geef je je paard eten na het rijden?

Die van mij krijgt altijd eten na het rijden en daarom wil hij altijd zo snel naar huis.
Voor mij kan het niet anders, ik ga niet een uurtje later nog eens naar stal om hem eten te geven. Maar ik kan hem ook wel makkelijk houden richting huis, het is niet zo dat hij er dan vandoor gaat. Hij loopt alleen wat harder.

e_horse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:48

Ja, daar zit ook wat in, en stal betekent veiligheid en vriendjes.. onderweg zijn zoveel spannende dingen; een paard houdt erg van veilig en bekend.

Antheman

Re: Buitenrit, op de terugweg altijd zo snel thuis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:59

Ik heb er ook al jaren een stand "heen" en een stand "terug" op zitten

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:08

Mijn Tinker vind de terugweg juist minder leuk. Ze wil het liefst altijd maar blijven doorlopen, ze is erg nieuwsgierig naar vreemde mensen/ dingen/ paadjes

maflingergek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 15:05

nee, mijn paard krijgt geen eten bij thuiskomst, thuis is dus gewoon een veilige haven dat snap ik ook wel!

ik vroeg me dus af of iemand nuttige tips heeft om haar ook bij mij net zo veilig te voelen als thuis waar haar vriendjes wachten.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:07

Wandelen, parellien en wandelen.
Genoeg mensen die van hun paard af springen zodra het rightbrained gedrag vertoont, om er mee te spelen en vervolgens weer verder te rijden.
Om het paard aan enge dingen te laten wennen is wandelen denk ik ook de beste optie, gewoon een kwestie van veel doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:32

Wanneer je op de terugweg bent, zijn er dan nog mogelijkheden om via omweggetjes naar huis te gaan? Of is er maar één weg terug?
Dit kan nl. helpen, om ook de terugweg af te wisselen, zodat het helemaal niet zo zeker is dat jullie 'naar huis' gaan. Dan is het niet "de weg naar huis" maar "we zijn weer in de buurt van thuis en banjeren hier nog even lekker rond".

En verder inderdaad: wandelen.

maflingergek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 16:36

helaas, is het 1 lange polderweg en als ik een andere weg neem is dat 2 kilometer om, dus meestal is het die polderweg heen, rondje door het dorp en die polderweg terug...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:09

Misschien kan je proberen dat als je pony druk gaat lopen richting huis dat je hem omdraait en weer de andere kant op gaat. Een stukje verderop draai je weer om en ga je weer richting huis.
Alleen als je pony rustig richting huis loopt mag hij doorlopen en anders moet hij steeds weer een stukje van huis weg.

Ik weet niet of het werkt hoor.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 17:38

Lijkt mij een heel goede oplossing. Zo maak je het onaantrekkelijk voor het paard om zo druk te gaan doen.
Moet je natuurlijk wel zorgen dat je niet alle tijd hebt

maflingergek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 18:25

hey dat is een goed idee!!! tnx anouar15, die ga ik eens proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:30

Ik denk dat veel mensen hier last van hebben. De mijne heeft ook een naar huis stand, ineens een extra versnelling die hij anders nooit heeft

Wel makkelijk als ik de zandvlakte op ga en hem lekker wil laten rennen, gaat hij tenminste niet zo belachelijk hard, maar als ik dit doe richting stal, dan is het gewoon eng met hem, gaat hij steeds harder. Dus op terugweg, kleine stukjes draf als hij steeds harder gaat, in stap en dan weer draf een heel klein stukje galop, gaat hij er tussen uit, op de rem, maar dat moet je wel meteen na de eerste stap die hij in die 5e versnelling doet, niet na een paar honderd meter want dat heeft hij zich helemaal voorbereid op jouw noodrem en dan kom je er niet meer doorheen.

Dus zoveel mogelijk uitstappen richting stal en lekker er tegen aan van stal af, kleine stukjes tussendoor wat draf anders wordt het saai en koelt hij te veel af. Soms zet ik hem even stil een paar tellen zodat hij geduld leert en op de terugweg moet hij ook stukken heel netjes aan de teugel, goed bips er onder want hij is toch los, kleine stukjes verzamelde draf en weer lekker een flink stuk met lange teugel. Leer hem niet dat naar stal in blinde vaart mag want dan verongeluk je nog een keer. Ik heb de eerste paar keer dit meegemaakt, gewoon de weg over en kletter maar. Die noodstop was kennelijk ergens onderweg eraf gevallen of zo.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 18:43

Paarden lopen op de terugweg meestal sneller dan op de heenweg. Je zult moeten proberen om je paard te laten ontspannen.Hierboven staan wel goede tips