[NH] Hoe rangorde veranderen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

[NH] Hoe rangorde veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 20:48

Wij hebben twee tinkers. De mijne, Aileen is weleens een tikkeltje dominant, die van mijn man, Jody, is juist een wat onderdaniger typje. Ze staan sinds vorige zomer bij elkaar en hebben nooit ruzie gehad; de rangorde was van het begin af duidelijk.

Ik zie de rangorde in onze 'kudde' als volgt; ik ben de baas, dan komt Aileen, dan mijn man en dan Jody. Da's natuurlijk niet handig, als mijn man zijn paard wil pakken, wil ze wel komen maar ze mag niet van Aileen. Die drukt zich ertussen en Jody trekt zich dan terug. Op zich niet dramatisch hoor, ze zijn zo te pakken. maar toch..

Hier mijn vraag: hoe zorgen wij ervoor dat ook Jody mijn man ziet als belangrijker/hoger in rang dan Aileen?

droebel

Re: Hoe rangorde veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:01

Wat doet Aileen als jij Jody uit het land haalt?? Gaat hij er dan ook tussen staan?/

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-06 21:43

Nee, Aileen heeft teveel respect voor mij, denk ik. Jody deinst wel terug als Aileen in de buurt is.

Ik heb ze deze week samen in de bak gedaan. Toen joeg ik Aileen en Jody steeds uit elkaar. Aileen was eerst wel verontwaardigd dat ik "haar" Jody stal, daagde uit en dreigde zelfs een keer (op 10 m afstand, dat wel) maar accepteerde het uiteindelijk.
Eerst probeerde Jody Aileen te volgen maar dat stond ik niet toe. Uiteindelijk stonden ze gewoon 40 m uit elkaar. Toen heb ik Jody benaderd en die was heel onderdanig. Daarna kwam Aileen ook heel deemoedig met haar hoofd heel laag weer bij ons.

Mexx93

Re: Hoe rangorde veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:41

hey

ik denk dat je het beste aileen en je man samen een keer in de bak kunt laten. Omdat jij het meeste bezig bent met aileen, ziet ze jou als haar baasje. Maar als je man meer gaat doen met aileen, zal aileen jou man ook als haar baasje gaan zien. Laat je man dus ook aileen poetsen, longeren berijden enz. Niet voor altijd,maar gewoon in het begin veel, en dan rustig afbouwen naar 1 keer in de week.

Ik weet niet of dit werkt, maar bij mijn vriendin en haar moeder en hun 2 pony's wel.

succes!

miekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 11:31

Hoe doet aileen als jij jody uit de wei haalt en verder niet naar aileen omkijkt?

Ik had ook zo'n merrie als aileen. Heb er zelf eigenlijk nooit iets van gemerkt, want ze kwam altijd al naar me toegelopen en was altijd superbraaf bij mij. Bij anderen echter niet, als die hun paard eruit wilden halen, volop dreigen en tussen het mens en het betreffende paard in gaan staan.
Dit heb ik enkel van horen zeggen, nooit zelf meegemaakt en snapte het niet goed. Tot dat een keer iemand zei van: jij komt altijd voor haar en pakt geen ander paard uit de wei. Misschien dat het anders ook wel een keer zo geweest zou zijn.
Ik vond deze situatie zo vergelijkbaar, ik zou het eens andersom proberen en kijken hoe ze dan reageert?
En net als eerder genoemd is denk ik dat het echt zal helpen als je man wat meer met aileen zou doen. Ik denk dat het dan snel voorbij is, omdat hij dan gelijk is aan jou.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 23:53

Ik ga het proberen!

Aileen is bij mij supergemanierd , maar het is nu al zo erg dat andere pensionpaarden niet meer bij onze paarden instaan; de eigenaar van een ander paard werd letterlijk onder de voet gelopen. een keer eerder had ze dat ook al geflikt bij mijn vriendin toen die bij haar paard kwam; ze met een hersenschudding bewusteloos in de wei, wel erg genant natuurlijk dat mijn lief popje zich zo misdraagt.)