[NH] over zeiltje lopen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Buxy

[NH] over zeiltje lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 18:29

Baron moet voor het ruiterbewijs over zeil leren lopen (oranje dekzeil) dus gister eerst achter de stal geoefend ( ruimte van 10 bij 10 ) zeil neer gelegt.. liep is zo over heen ( uitgebrijd belonen..) daarna echt dekzeil (eerste was gewoon groen zeiltje.. en daarna dus over oranje) ik heel zachtjes openvouden.. was bang dat hij van het gekraak zou schikken.. nou meneer pakte het zeil tussen tanden.. en begon het zelf open te schudden.. dus ik denk.. nou dat is mooi.. is ie daar iniedergeval niet bang voor..

ik vandaag dus het zeil in de bak gelegt ( bak van 20 bij 20 ) vastgezet zodat het niet zo gaan opwaaien.. nog baron mee naar de bak.... er heen lopend zag meneer het al.. en beetje zenuwachtig dribbelen.. en daarna dus in de bak los gelaten... nou hij ging rustig er omheen lopen... en daarna ging hij grassprietjes zoeken.. dat mag hij niet in de bak dus maar de bak in en voor hem uit lopen.. braaf achter me aan lopen.. tot het zeil.. daar stopte hij dr mee.. nou daarna touwtje aan halster... en met iets druk proberen.. nou 1 voorhoefje dr op maar daar bleeft het bij.. daarna helemaal los.. en met freestyle manier geprobeerd ( zwaaien met touw drijven/leidend) maar nog verrekte hij het...
daarna nog met een wortel in het midden gaan staan... maar hij bleef rondjes er om heen lopen.. verder niet..

en gister vond hij het allemaal nog geweldig... hier toevallig nog iemand een idee hoe ik het nog kan proberen?

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:13

Ik denk dat je wat langer moet doorzetten bij halster touw en druk.
1 stapje erop en al uitgebreid belonen, zo kom je er wel. Ook niet in 1 dag hem er al rustig overheen willen hebben lopen, sommige paarden doen daar gewoon wat langer over, volkomen normaal

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 19:44

jaa nou uiteindelijk is hij 2 keer over het hoekje gegalopeerd.. stel dat het zeil bijt he..
morgen proberen we het rustig nog eens.. maar dacht michien is er nog een andere methode..

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:31

Je kunt het zeil eerst in de lengte opgevouwen laten, dus 50 cm breed en erover leiden. Daarna uitvouwen tot bv 100 cm breed enz. Zo langzaam opbouwen. Het is een zgn contextshift: Je kunt dus ook opnieuw beginnen achter de stal en dan het zeil langzaam naar de bak verslepen en onderweg veel oefenen. Door het zeil op verschillende plaatsen te leggen heb je meer kans dat tijdens het afleggen van het examen je paard er ook over durft: hij is dan immers al gewend dat zo'n zeil overal kan liggen.

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 10:03

mmm ja dat eerste is wel een optie.. en ga ik dus even proberen..
optie 2 is niet echt makelijk.. moet namelijk heel stuk afleggen naar de bak.. bedankt in ieder geval..

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 18:01

nou vandaag moest meneer er weer aan geloven... dus braaf mee naar de bak... en we kwamen weer niet verder als 2 voorbeentjes..
toen kwam de staleigenaar met het idee om zijn oude merrie op te halen.. dus Wilck er bij... en ik met baron er achter na.. nou baron dacht.. leuk dat zij het doet.. maar mij krijg je niet zo ver... nou.. ik bijde paarden vast houden en naast elkaar laten lopen... weer niet..
daarna baron's en wilck's halstertouwen maar aan elkaar geknoopt.. wilck op het zeiltje gezet.. en baron een duwtje in de goede richting gegeven... jaa en daar gingen ze er met z'n 2e overheen... uiteraat zwaar beloond.. nou dit nog 2 keer herhaald (zo met z'n 2e aan elkaar er overheen) daarna wilck los gelaten (wat ze niet erg vond want toen kon zij mooi de laadste 6 grassprietjes opeten..)

nou toen moest baron alleen.. en dat ging ook.. daarna nog even midden op het zeil stilstaan.. achterwaards er op en af... hij had door dat het eigenlijk wel leuk was..

dus ik denk doel berijkt dat was het voor vandaag..
baron ff los geklikt.. zodat ik het touw dat ik in de hoek gespannen had ff op kon rollen... en wat doet meneer... loopt gericht, over het zeil naar mij toe (jaa langsheen was een kortere weg) en kwam echt zo voor me staan... ben ik niet vreselijk geweldig, stoer super paard? wij lachen natuurlijk.. helemaal de sterren van de hemel geprezen.. en toen naar huis..

jaa waar oude oma's al wel weer niet goed voor zijn...

pumba_4_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:34

he bekend verhaal.
bij mij wou het ook niet lukken. ben er echt wel even mee bezig geweest maar uiteindelijk ben ik er maar op gaan zitten want dan heb je gewoon wat meer comntrole en toen wou die na een paar keer wel. je kunt dan ook beter sturen en drijven. mischien wel het proberen waard. suc6 ermee

Buxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 11:42

nou het is nu onder de hand gelukt.. en uiteindelijk moet het dus ook als ik dr op zit.. maar het probleem bij meneer baron is dat hij aan de hand nog enigsins te hanteren is.. en als ik dr op zit is dat vaak toch wel anders..

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:43

Fijn dat het gelukt is! ik heb hier thuis ook 2 paarden, de ene heel rustig, nergens bang voor. De ander denkt altijd dat ie er dood aan gaat... Ik doe dus alles met de rustige voor, en dan heeeeel uitgebreid belonen, meestal wordt ie jaloers en doet het "kunstje" vervolgens ook. Alles voor de aandacht...