nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 19:53

ik hoor altijd hordes positieve reacties over natuurlijk bekappen, deels van mensen die er cursussen in geven of het zelf doen, deels van mensen die positieve ervaringen hebben bij hun paarden met deze manier van bekappen. het klinkt voor mij ideaal. m'n paard loopt nu altijd zonder ijzers, hij heeft verder goede hoeven, ze slijten nauwlijks, terwijl ik dagelijks buitenritten rij

dus nu vroeg ik me af wat de voordelen van Natuurlijk bekappen zijn en of ik hieraan moet beginnen, als hij met de traditionele manier van bekappen ook prima loopt en z'n hoeven goed zijn.

en wat zijn de nadelen van deze manier van bekappen? want het kan toch bijna niet zijn dat het alleen maar goede voordelen heeft?

ik zit er over te denken of ik zo'n cursus ga volgen, maar dan wil ik er wel wat meer over weten, vpositief maar ook negatief

groetjes shannon

Anoniem

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:45

Heb je www.hoefnatuurlijk.nl al gelezen? Die vertelt je eigenlijk alles al. En de site heeft ook een forum; ook erg leerzaam!

Hoewel ik een voorstander ben van natuurlijk bekappen, denk ik wel dat als je pony nu geen problemen heeft, sterke en gezonde hoeven heeft en het prima doet met traditioneel bekappen, er geen reden is om over te stappen.
Ook kan het heel goed zijn dat jouw hoefsmid de hoeven van jouw pony toch goed bekapt (dus de hoefwand gelijk aan de zoolrand houdt, niet in de zool snijdt, goede afronding maakt e.d.).

De cursus is trouwens hartstikke interessant en leerzaam! Dus ookal zou je zelf niet de hoeven gaan bijhouden, het is natuurlijk altijd goed om veel over hoeven te weten te komen.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 01:21

[quote="Jovarna"]
Ook kan het heel goed zijn dat jouw hoefsmid de hoeven van jouw pony toch goed bekapt (dus de hoefwand gelijk aan de zoolrand houdt, niet in de zool snijdt, goede afronding maakt e.d.).
quote]

Ik hoorde van mijn traditionele smid dat hun ook erop terug zijn gekomen dat je veel van de zool af moet snijden. Ze (maar nog lang niet alle) proberen dat nu ook zoveel mogelijk te beperken en als ik idd kijk naar de voeten van mijn paard klopt dit ook. Ook de afronding verschilt in vergelijk met 5 jaar terug en omdat ze de zool niet meer zo uitsnijden, snijden ze ook minder van de straal af.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 01:39

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:18

Vonnie: waarom kom jij eigenlijk elke keer met die site op de proppen? Wat dat paard gebeurd is heeft die vrouw aan zichzelf te danken, niet aan het natuurlijk bekappen. Jammer dat zij nog steeds een methode de schuld geeft, als paardeneigenaar heb je namelijk ook een eigen verantwoording.

Tsja, het enige nadeel is dat het over het algemeen tijd kost om de hoeven zo te krijgen, je werkt geleidelijk naar een andere betere stand toe. Veel mensen willen die tijd niet nemen, en kunnen er beter maar niet aan beginnen. Dat geldt dus ook voor die vrouw uit de link.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:48

Citaat:
Vonnie: waarom kom jij eigenlijk elke keer met die site op de proppen? Wat dat paard gebeurd is heeft die vrouw aan zichzelf te danken, niet aan het natuurlijk bekappen. Jammer dat zij nog steeds een methode de schuld geeft, als paardeneigenaar heb je namelijk ook een eigen verantwoording

indd daar ben ik het helemaal mee eens. Die site staat vol onwaarheden.
Nadelen van natuurlijk kappen bij mijn paard Euhmm denkt hard na..... Mmm denk , denk...
Nee sorry niks gevonden ik ben er tevereden over en mijn paardje zo ver k weet ook.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:50

Nadelen:
-je moet zelf veel meer doen aan de hoeven dan alleen uitkrabben
-je raakt zo geinteresseerd in hoeven, dat je erg veel tijd bezig bent met alles hierover lezen en opzoeken
-je digitale camera komt onder de modder te zitten omdat je steeds hoeven-foto's wil maken, waarbij de cam natuurlijk plat op de grond moet staan voor de juiste invalshoek
-je krijgt spierpijn in rug, armen en benen van het bekappen
-je handen en kleren stinken na het bekappen de rest van de dag naar hoef
-je kan per ongeluk een stuk van je duim af raspen als je denkt ff snel een hoef bij te vijlen (en dus geen handschoenen aan hebt getrokken...)
-of snijdt met het hoefmesje een gat in je goeie rijbroek...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:12

Nadelen: Dat wanneer je paard weer dagelijks een aantal uur op stal komt te staan na de weideperiode, je direct kunt constateren dat het funest is voor de ontplooiing van de hoeven. Het wekelijks kostbare vrije tijd en het best wel lichamelijke inspanning van je vraagt. Je moet zorgen dat je gereedschap niet wegroest. Je heel soms merkt dat je paard zo opgefokt is, dat je het een dagje moet uitstellen.

Het grootste nadeel is echter dat het zo veel voordelen heeft, dat je niet meer anders wilt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:06

Ik ga met callippo mee

Nog een nadeel: Sommige mensen vinden je meteen een dierenbeul als je je paard zonder ijzers op de weg laat lopen.

Eerst was m'n rug er ook niet blij mee, maar nu doe ik elke zaterdag bekappen, de ene week de voorhoeven en de andere week de achterhoeven. Zo hoef ik steeds maar twee hoeven te doen en hoeft er maar zo weinig af dat ik zo klaar ben.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:20

@ gentille wil je echt zelf gaan bekappen?? Daar zit nogal een verschil in.... als je het zelf doet krijg je de punten die calippo net gaf als je het laat doen, zoals ik, zit er niet zoveel verschil in mits je een goede bekapper hebt maar dat geld ook voor trad. bekappen

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:36

Alytuiere schreef:
@ gentille wil je echt zelf gaan bekappen?? Daar zit nogal een verschil in.... als je het zelf doet krijg je de punten die calippo net gaf als je het laat doen, zoals ik, zit er niet zoveel verschil in mits je een goede bekapper hebt maar dat geld ook voor trad. bekappen

Voor maximaal resultaat is het toch wel belangrijk dat de niet traditionele bekapper met meer regelmaat zijn/haar bezoeken aflegt bij je paard, wanneer je zelf de handen niet uit de mouwen wenst te steken.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:42

opala schreef:
Alytuiere schreef:

Voor maximaal resultaat is het toch wel belangrijk dat de niet traditionele bekapper met meer regelmaat zijn/haar bezoeken aflegt bij je paard, wanneer je zelf de handen niet uit de mouwen wenst te steken.

of niet zelf de handen niet uit de mouwen kan steken

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:50

Calippo schreef:
je digitale camera komt onder de modder te zitten omdat je steeds hoeven-foto's wil maken, waarbij de cam natuurlijk plat op de grond moet staan voor de juiste invalshoek

En je dus zelf plat op de grond moet liggen (ook vaak in de blub of op steen) omdat je anders niet door de lens kunt kijken En dan maar hopen dat je paard niet opeens een stap opzij doet

opala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:53

Alytuiere schreef:
of niet zelf de handen niet uit de mouwen kan steken

Excuus niet aan gedacht

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 16:59

ik wil ze wel uitsteken, kan t alleen niet:D
denk dat een cursus ontzettend duur is? aangezien de hoefsmeden een paar jaar durende opleiding voor moeten doen. of valt het mee.

het is niet dat ik het zelf niet wil doen, maar ben bang dat ik het zelf verpruts en meer kwaad dan goed doen.

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:02

Waarom wil je het veranderen als het zo goed gaat?!
Moest je nu helemaal niet tevreden zijn, ok, maar het gaat juist goed, je pony heeft goede sterke hoeven?!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:04

Volgens mij was ik 135 euro kwijt voor het boek en de cursusdag.
Ook al wil je het niet zelf gaan doen, dan nog is de cursus erg nuttig vind ik zelf, je leert een stukje theorie uit het boek, maar ook een stukje praktijk met de kadaverhoeven.
Ik vond het totaal niet eng hoor, die hoeven. Veel mensen zien daar tegenop, maar als je er eenmaal staat valt het reuze mee

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:17

Er zijn diverse cursussen en prijzen. Alles bij elkaar opgeteld, is het een investering, maar wat je ervoor terug krijgt, is onbetaalbaar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:22

Wat ik een groot nadeel vind, is dat je geduld moet hebben.

Ik rij graag trektochten en moet soms best lange stukken over asfalt.

En als ik eerlijk ben , is een ijzer echt handiger. Paard minder gevoelig, geen zorgen over te veel afslijten en gáán!

Maar omdat ik echt geen ijzers eronder wil hebben, moet ik ervoor zorgen dat de hoeven hard genoeg zijn om de vele kilometers aan te kunnen.

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:26

Calloppo verwoord dat weer heel leuk
Alleen zelf bijkappen doe ik ook niet. Sweety is nog steeds erg moeilijk bij het kappen gaat met volle gewicht op je hangen ed.. en dat kan ik dus gewoon 'nog' niet.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:03

Wendy schreef:
Vonnie: waarom kom jij eigenlijk elke keer met die site op de proppen? Wat dat paard gebeurd is heeft die vrouw aan zichzelf te danken, niet aan het natuurlijk bekappen. Jammer dat zij nog steeds een methode de schuld geeft, als paardeneigenaar heb je namelijk ook een eigen verantwoording.

Ik zie het meer als waarschuwing. No feet, no horse. Ik geloof zeer zeker wel in natuurlijk bekappen. Maar niet dat je dat in een dagcurus leert.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:36

Vonnie84 schreef:
Ik zie het meer als waarschuwing. No feet, no horse. Ik geloof zeer zeker wel in natuurlijk bekappen. Maar niet dat je dat in een dagcurus leert.

Ik denk inderdaad niet dat je 'het' leert in een dagcursus. Ook op de cursus wordt dat trouwens gezegd, laat je werk controleren door een ervaren bekapper, al helemaal in het begin. Je kunt er altijd voor kiezen om zelf niks te doen.
Ik ben zelf ook zeer voorzichtig....

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:37

Vooral die spierpijn de eerste maanden na het bekappen, vreselijk
En altijd in je handen vijlen als je net even je handschoenen niet aan hebt

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:54

[quote]Vonnie: waarom kom jij eigenlijk elke keer met die site op de proppen? Wat dat paard gebeurd is heeft die vrouw aan zichzelf te danken, niet aan het natuurlijk bekappen. Jammer dat zij nog steeds een methode de schuld geeft, als paardeneigenaar heb je namelijk ook een eigen verantwoording.

Tsja, het enige nadeel is dat het over het algemeen tijd kost om de hoeven zo te krijgen, je werkt geleidelijk naar een andere betere stand toe. Veel mensen willen die tijd niet nemen, en kunnen er beter maar niet aan beginnen. Dat geldt dus ook voor die vrouw uit de link.

ik wil mij er niet mee gaan bemoeien hoor, maar ik heb de site van de mevrouw gelezen en geef haar gelijk. als ik dan dit andwoord lees vraag ik mij toch echt af of je als eigenaar je paard gruwelijk pijn moet laten lijden omdat je anders niet verandwoordelijk bezig bent, sorry maar door dit soort uitspraken komen er bij mijn paard geen natuurlijke bekappers in de buurt, hoe onverandwoordelijk dan ook.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:00

Mijn paard heeft vanaf het moment dat hij natuurlijk bekapt wordt geen moment kreupel gelopen. Dus zo gruwelijk pijn doe ik hem denk ik niet