[NH]Join up, hoe aanpakken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

[NH]Join up, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-06 21:10

er zijn vast al genoeg topics over dit onderwerp, maar ik kon er zo gauw niet 1 vinden...vandaar.
ik ben bezig een jonge pony te beleren, maar ik wil heel graag haar vertrouwen winnen. daarom leek een join up me een goed idee... nu is alleen mijn vraag: hoe kan ik dat het beste aanpakken?
waar ze staat is een longeercirkel aanwezig.
alvast bedankt!

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:11

Nou gewoon niet doen.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:16

Sorry voor het korte berichtje

Ik ben echt héél erg tegen de JU. Ik vraag me af of je weet wat een join up is? Ik zal t proberen uit te leggen, maar anders verwijs ik je naar Cassidy, als ze er nog niet over uitgepraat is.

Bij Join up 'straf' je je paard op de ergste manier: Je verband een paard uit de 'kudde'. Jij stelt je op als leider, en het paard wordt verstoten. Een verstoten paard zonder kudde zal in het wild simpelweg sterven. Hij zal er dan ook alles om doen om weer in de kudde te komen.

Zeg nou zelf: Is dit de juiste manier om 'het vertrouwen' te winnen?

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 21:34

Er zijn genoeg topics over join up hoor, tik maar even bij zoeken join up. Daar zijn mensen die voor en tegen zijn en waarom en waarom niet. Breng je niet te veel van de wijs en kijk wat voor jezelf van belang is. Sommige mensen zijn wel erg tegen.

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:08

Ik ben het met 'Boris94' eens, ik heb er zelf weinig verstand van,
maar ik weet wel dat sommige mensen op bokt er heel erg tegen zijn.
Misschien kun je je er eerst wat beter in verdiepen (ik neem aan dat je dat nog niet gedaan hebt want anders zou je wel weten hoe je het aan moet pakken) en kijken of dit echt bij jou manier van werken past. Mocht het toch niet echt iets voor jou zijn, zijn er vast en zeker nog genoeg andere oefeningen om het vertrouwen van je pony te winnen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 09:28

Eerst in verdiepen, lees eerst maar eens een boek van monty roberts bijvoorbeeld, en ga eens kijken bij een demonstratie voordat je er zelf aan begint

SuperLiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 12:23

bedankt voor de reacties...
@ monteaura, wat is dan wel een goede manier om het vertrouwen van mn pony te winnen? ik sta voor alles open, wil gewoon een goeie band met mn paard...

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 12:27

Ik zou vooral heel heel veel doen met je paardje. Ik neem aan dat je je paardje al met halster kunt leiden? Je moet echt vanaf het begin beginnen. Wandelen,wandelen,wandelen. Je kunt de spelletjes van het NH gebruiken om je paard minder stresserig te maken (op de NH-site kun je gratis een boekje over niveau 1 aanvragen). Als je je maar niet teveel focust op het rijden, en eerst elkaars vertrouwen wint, dat geeft zó'n kick!

SuperLiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 13:11

ik wil me ook eerst focussen op vertrouwen! ik wil eerst en goede band met mn paardje voordat ik erop ga zitten. ik wil namelijk geen strijd met dr hebben...ze moet me wel accepteren, maar niet met geweld

SuperLiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 13:12

enne...wat is de NH-site...want dat boekje wil ik inderdaad wel aanvragen

Yaantje

Re: [NH]Join up, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 18:31

http://www.horsemanship.org/

Als je daar bij grondwerk kijkt, zie je oefeningen die je kan doen met je paard. Het helpt om een betere band te krijgen en het is nog eens leuk ook.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:57

@ MONTEAURA: Ik ben altijd fan geweest van JU, maar nu ik je berichtje lees, begin ik weer te twijfelen, zo had ik het nog nooit bekeken...

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:43

ik ben niet tegen een join-up. Bij paarden is er ook een rangorde en staan paarden hoog of laag in de rangorde. Wij willen graag dat wij "boven"het paard staan, zij moeten onderdanig aan os zijn, wij zijn de baas. Als je je paard freestyled communiceer je d.m.v. lichaamstaal met je paard. Hier is naar mijn mening niets verkeerds aan, paarden communiceren ook met elkaar. Terwijl je zo aan het communiceren bent kun je je paard op ene gegeven moment uitnodigen om naar je toe te komen en aai je hem overal om zo je vriendschappelijke bedoelingen naar hem te uiten. Als je dan wegloopt en je paard ervoor kiest achter je aan te lopen (de JU) is dit een teken van je paard dat hij je als baas ziet en aan jou die hogere plaats in de rangorde erkent.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 11:56

@Marije_: ik heb verder geen ervaring met join-up, maar de vraag van de TS is hoe ze een band kan krijgen met haar paard. als je paard jou als leider ziet wil nog niet zeggen dat je een band hebt met hem...

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:52

vertrouwen kun je ook met je paardje krijgen zonder Join up
ik zal gewoon meer met je paarjd edoen poetsen wandelen
zo krijg je ook een band met je paard
en monty roberts vind tik zelf ook niet alles

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:03

ImkeTarek schreef:
@Marije_: ik heb verder geen ervaring met join-up, maar de vraag van de TS is hoe ze een band kan krijgen met haar paard. als je paard jou als leider ziet wil nog niet zeggen dat je een band hebt met hem...

Nee dat is ook zeker waar, maar je bent iig de leider

Voor paarden die erg dominant zijn en een opvoeding misgelopen hebben is het erg handig, om het moment dat jij de leider bent vertrouwen ze je ook meteen een stuk meer. Maar zelfs als je het dan toepast, moet je nog erg oppassen dat je wel goed reageerd, en dus ook niet zonder hulp doet. Ik heb het laatst nog toegepast, bij een half arabier van 13 jaar oud, ruin, en 'verpest'. Hij liep letterlijk over je heen, viel je aan als je hem achteruit wou zetten, was overal 'bang' voor (wou de schuur niet in, liep absoluut niet over natte ondergrond, afspuiten konden ze over dromen, 'doodbenauwd' voor trekkers) en liep met jou aan het halster overal heen. Erg vervelend, maar 1x even duidelijk gemaakt wat ik wil (d.m.v een korte join up) en álle problemen zijn weg, het is nu een gigantisch braaf knuffelig paardje, die ook veel meer ontspannen is en het leuker vindt om met je te werken, hij komt nu hinnekend naar je toe rennen (eerst was hij niet te vangen).
Hij loopt zonder aarzelen de schuur in, ik kan hem vastzetten op een natte spuitplaats en afspuiten, hij blijft ontspannen, ik kan op een trekker zittende hem leiden, hij draaft er heel ontspannen naast... en dat na 1 dag werken met dit diertje...

Maar bij paarden die geen vetrouwen hebben om andere redenen (bijv, omdat ze je nog niet zo goed kent) heeft het weinig nut.
Als je een band wilt, ga dan 'enge' situaties opzoeken. Dus leg bijv een zeiltje in de bak en ga er dan over heen lopen, belonen voor elk pasje voorwaarts en alles achterwaarts negeren (níet straffen, maar gewoon negeren) Op het moment dat je er met paard (aan de hand) overheen bent gegaan, heb je gewoon een stukje vetrouwen gewonnen.
Zoek telkens iets 'engers' op, behalve dat je paard je goed gaat vetrouwen creeer je ook een paard dat nergens meer van op kijkt .

En het klinkt misschien erg cru als je zegt ga dood of volg mij, maar zo werkt het in het wild ook en het is voor het paard dan gewoon duidelijk wie de baas is, het geeft ook wel een gemoedsrust dus 'slecht' zou ik het niet willen noemen.

SuperLiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 20:09

dankje voor alle reacties
ik wou laatst proberen mt mn verzorgpaardje te gaan wandelen (tis een merrie van 6 jaar) maar er is nix mee te beginnen...ze is nooit wat aangeleerd, en ze is gewend om samen met 2 andere paarden die daar staan naar buiten te gaan...en dus niet alleen. verder kan ik ook niet met haar lopen, want ze loopt me gewoon omver...iemand tips?

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:59

nee dat is waar. Maar een band is iets wat jaren kost. Het is niet zo dat een JU een wondermiddel is ofzo. Het is alleen een goed begin voor de band tussen je paard en jou. Je paard erkent je als leider en er is duidelijkheid. Jij bent de leider. Een band kost jaren. Net als bij mensen, eerst moet er vertrouwen zijn. (het paard vertrouwd zijn leider) en van hieruit ontstaat een band.

SuperLiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 22:34

dat snap ik...maar ik d8 aan de JU omdat ik niet echt wat mt mn verzorgpaardje kan beginnen...
ze is nu 6 en haar dochter (nu 3 jaar) staat in de stal naast haar... er staat een hengst op stal (dat helpt ook al niet echt) en ze is zo gewend om met otje (ruin) en beauty (haar dochter) naar buiten te gaan dat het echt een ramp is om haar in haar 1tje naar buiten te krijgen...ze dendert zo over me heen of trekt me weer terug de stallen in... poetsen gaat wel gewoon goed...ook als ik haar buiten de stal vast zet...maar zodra ik haar mee naar buiten naar de paddock/bak wil meenemen, word mevrouw wild en heeft ze er geen zin meer in. dit is een redelijk probleem, zeker omdat ik ook wil gaan beginnen met longeren enzo (ze is nog niet beleerd) het inrijden en zadelmak maken ga ik niet zelf doen...dat word gedaan.

Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 13:32

ooh zit het zo! heel logische reactie van je paardje als je het zo leest. Het is ene kudde dier en heeft altijd met haar ' kudde' buiten gestaan. Als je haar opeens alleen zet vind ze dat verschrikkelijk! Mag ik vragen waarom die andere paardjes niet meer bij haar buiten staan? Of bedoel je met " naar buiten krijgen" uit de wei halen?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:33

Beste Superliesje,

Hier wat links voor je naar wat actuele topics.

viewtopic.php?f=21&t=522781&hilit=

viewtopic.php?f=15&t=510037&hilit=

Ik zou willen waarschuwen om, als je de join-up nog nooit hebt gedaan en niet weet hoe je hem aan moet pakken, hem te gaan uitproberen op een jonge pony. Je maakt namelijk geheid de eerste paar keren fouten. Teveel druk kan de oorzaak zijn van een hele bange pony, teweinig druk kan de oorzaak zijn van een paard dat over je heenwalst.

Als je wilt dat je paard je vertrouwd, moet je je als leider opstellen, veel tijd met hem doorbrengen, en hem geen reden geven om aan je leiderschap te twijfelen. De Join-up is er alleen om een paard ontvankelijk te maken voor wat er daarna komt. Het is niet het wondermiddel dat helaas maar al te veel mensen eraan toedichten. Vertrouwen kun je ook op een andere manier bereiken. Met een jong paard kun je bijvoorbeeld al heel veel bereiken door aan grondwerk te doen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:47

Overigens SuperLiesje, wil je echt wat leuks zien?

Kijk dan naar het filmpje in dit topic:

viewtopic.php?f=21&t=524275

En dat heeft degene die met dat paard werkt allemaal bereikt zonder Join-up volgens Monty Roberts! De man die je met de pony ziet is Parelli Instructeur in Zweden.

SuperLiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:23

@ marije...ze gaat nog steeds altijd met die andere 2 paardjes naar buiten...en naar buiten, is gewoon de bak in..daar staan ze swinters altijd als ze naar buiten gaan. in de zomer staan ze wel op de wei. maar het probleem is dus, dat ik haar wil gaan longeren enzo, maar daarvoor moet ze wel alleen naar de bak...en dat gaat niet :S

SuperLiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 19:25

@ cassidy: ik wil ook graag grondwerk doen om een band op te bouwen met mn verzorgpaardje, maar het probleem is dus dat ik haar niet alleen de bak in krijg...tenzij ik haar er met de zweep injaag...maar dat lijkt me ook niet de goeie manier...