ImkeTarek schreef:@Marije_: ik heb verder geen ervaring met join-up, maar de vraag van de TS is hoe ze een band kan krijgen met haar paard. als je paard jou als leider ziet wil nog niet zeggen dat je een band hebt met hem...
Nee dat is ook zeker waar, maar je bent iig de leider 
Voor paarden die erg dominant zijn en een opvoeding misgelopen hebben is het erg handig, om het moment dat jij de leider bent vertrouwen ze je ook meteen een stuk meer. Maar zelfs als je het dan toepast, moet je nog erg oppassen dat je wel goed reageerd, en dus ook niet zonder hulp doet. Ik heb het laatst nog toegepast, bij een half arabier van 13 jaar oud, ruin, en 'verpest'. Hij liep letterlijk over je heen, viel je aan als je hem achteruit wou zetten, was overal 'bang' voor (wou de schuur niet in, liep absoluut niet over natte ondergrond, afspuiten konden ze over dromen, 'doodbenauwd' voor trekkers) en liep met jou aan het halster overal heen. Erg vervelend, maar 1x even duidelijk gemaakt wat ik wil (d.m.v een korte join up) en álle problemen zijn weg, het is nu een gigantisch braaf knuffelig paardje, die ook veel meer ontspannen is en het leuker vindt om met je te werken, hij komt nu hinnekend naar je toe rennen (eerst was hij niet te vangen).
Hij loopt zonder aarzelen de schuur in, ik kan hem vastzetten op een natte spuitplaats en afspuiten, hij blijft ontspannen, ik kan op een trekker zittende hem leiden, hij draaft er heel ontspannen naast... en dat na 1 dag werken met dit diertje...
Maar bij paarden die geen vetrouwen hebben om andere redenen (bijv, omdat ze je nog niet zo goed kent) heeft het weinig nut.
Als je een band wilt, ga dan 'enge' situaties opzoeken. Dus leg bijv een zeiltje in de bak en ga er dan over heen lopen, belonen voor elk pasje voorwaarts en alles achterwaarts negeren (níet straffen, maar gewoon negeren) Op het moment dat je er met paard (aan de hand) overheen bent gegaan, heb je gewoon een stukje vetrouwen gewonnen.
Zoek telkens iets 'engers' op, behalve dat je paard je goed gaat vetrouwen creeer je ook een paard dat nergens meer van op kijkt
.
En het klinkt misschien erg cru als je zegt ga dood of volg mij, maar zo werkt het in het wild ook en het is voor het paard dan gewoon duidelijk wie de baas is, het geeft ook wel een gemoedsrust dus 'slecht' zou ik het niet willen noemen.