[NH/VD] vertrouwen krijgen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chely

[NH/VD] vertrouwen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 19:08

hallo,

als het hier niet goed staat graag zeggen!

Het is de bedoeling dat ik volgende week begin met een d-pony bij te rijden. Nu heeft de eigenaar mij verteld dat hij getraumatiseerd is en niet 1x maar meerdere oorzaken.

met als gevolg dat hij veel dingen niet meer 'kan' zoals op de wasplaats staan, aanraking met water, doodsangst voor putdeksels en treinen, met rijden alleen maar willen doorlopen zodat hij niet met zijn hoofd bij het werk hoeft te zijn.

Hij is niet gemeen maar vertoont vreselijk vluchtgedrag voor vanalles.

Nu wil ik graag hem duidelijk maken dat ik geen vreselijke dingen met hem wil doen. Dat hij mij toch wel een beetje vertrouwt en minder vluchtgedrag vertoont...

Hoe kan ik dat het best aanpakken, naast het paard, maar ook erop. Welke methode is hier geschikt voor, of denk jij dat er geschikt voor is?

het gaat alleen om vertrouwen en niet om 'kunstjes' *hoewel een paard alleen maar die 'kunstjes' wilt doen als hij jouw vertrouwd*

reginasangel

Re: [alles]vertrouwen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:12

Ik zou eerst een vertrouwensband opbouwen. veel poetsen praten, bij m in stal zitten (als hij je niet over loopt natuurlijk). eigenlijk gewoon de normale dingen, maar dan heel rustig. Niks gaan haasten gewoon rustig alles doen. Pas als het paard je blindelings vertrouwd rustig een keer langs de spuitplaats lopen en er een keer in zetten (bijvoorbeeld).

Eerst is het belangrijk dat hij jou vertrouwd. Anders zal hij nooit jou volgen naar iets waar hij bang voor is.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 19:16

idd maar hoe kan ik hem duidelijk maken dat ik het goed bedoel en hem geen kwaad wil doen...poetsen is voor hem nm de voorloper van werken
hoe hij in de stal is weet ik niet, dat merk ik zondag waarschijnlijk...

reginasangel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:20

Praat rustig met zachte stem. raak hem zachtjes overal aan. beweeg ook rustig en kijk hem niet recht en strak aan (dat is dominant)

Als hij poetsen de voorloper van werken vind kan je daar snel genoeg verandering in brengen door na het poetsen gewoon niet te gaan werken. Het poetsen op zich is al 'werken' om een band op te bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:51

Voorlopig alleen maar leuke, fijne dingen met hem doen. Poetsen, stukjes wandelen, bij hem in de wei zijn, knuffelen, en van hem genieten.
En verder helemaal niets, zodat hij echt het gevoel krijgt dat hij niets moet en dat er niets van hem verwacht wordt. Geef hem de tijd zich open te stellen voor jou (al is het maar een beetje) en wat vertrouwen te kweken.
Zodra er een band ontstaat tussen jullie, kun je andere dingen met hem doen, maar ik vind het te vroeg om daar nu al op in te gaan.
Dus eerst maar gewoon lekker met hem ZIJN, meer niet.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:52

Het kan helpen als je zoveel mogelijk uitzoekt wat er allemaal precies mis is gegaan met de pony. Misschien weet de eigenaar het goed, en anders moet je misschien contact zoeken met de vorige eigenaar, als deze tenminste wil praten.
Hoe meer je weet, hoe minder je voor verrassingen komt te staan die zowel voor jou als de pony onaangenaam of zelfs gevaarlijk zijn.
Verder ga ik met bovenstaande posters mee.

Chely

Re: [NH/VD] vertrouwen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 17:45

de pony is vanaf dat hij 2,5 was bij haar bekend. Toen was hij niet van haar, en had ze er niets over te zeggen maar ze weet wel wat er allemaal gebeurt is.

Ik weet het ook voor een deel zoals zij het me verteld heeft......en volgens mij is dit pas het topje van de ijsberg....

Het belangrijkste is denk ik nu dat hij zijn aandacht op mij richt, en mij gaat vertrouwen. Daarna kunnen we pas verder met dingen zoals de wasplaats.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 00:49

Zoals hierboven al gezegd wordt ga gewoon dingen met hem doen, rijden is nu niet zo belangrijk, evenals de andere dingen, die gaan vanzelf goed zodra hij zijn vertrouwen in jou terug heeft.

Probeer buiten de leuke dingen om duidelijk tegen hem te zijn, vluchtpaarden/onzekere paarden zijn vaak al een stuk rustiger en zullen je sneller vertrouwen als ze het idee hebben dat jij weet wat je wil, jij weet wat er goed en fout is en dat als jij zegt dit is ok, dat het dat ook is en jij dat uitstraalt.
Dus wijs hem ook gewoon op stout of ongewenst gedrag, schrikken van iets mag, door jou heen denderen mag hij best even een grotere mond voor krijgen, dit is alleen maar duidelijk voor hem en zal hem niet banger maken (mits je het dus op het juiste moment doet)

Succes

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 19:11

hey,

vandaag onze eerste ontmoeting. Hij was heel nieuwsgierig, eerst heeft hij wat naar mij gekeken hoe ik bij het hek stond. toen kwam hij dichterbij, eventjes snuffelen. Heb hem ook even kunnen strelen en daarna liep hij heel rustig weg.

Toen ben ik de wei ingegaan. Kwam hij weer nieuwsgierig naar mij toe. Aan mijn kleren snuffelen enzo. Dat is allemaal goed. Je mag hem ook aandacht teruggeven zolang je rustig beweegt. Maar daarna ben je niet meer interresant.

Zo op het eerste gezicht viel het mij heel erg mee!

pumba_4_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:24

mooi zo
dus ook niks overhaasten want als het misgaat ben je dus helemaal weer terug bij af en kun je weer overnieuw beginnen.
alles heel rustig aan doen.
en ik zou ook voorlopig geen problemen opzoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:17

Mooi, de eerste kennismaking is dus geweest. Fijn dat je het initiatief bij hem hebt gelaten. Doe dit de eerstvolgende keren ook maar zo. Laat het aan hem over, dan wordt hij vanzelf nieuwsgieriger naar je, blijft hij misschien wat langer bij je staan, mag je hem misschien iets meer aandacht geven, gaat hij 'het' enigszins vertrouwen etc.
Een goede start dus, wat je nog eventjes vol mag houden.
Hou ons op de hoogte hè.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:35

ben nu al nieuwsgierig hoe de volgende keer zal gaan. Dan moet ik proefrijden. Liever zou ik eerst zijn vertrouwen krijgen, en wat leuke dingen met hem gedaan hebben... Maarja, de eigenaresse is de baas en zelf vind ik het geen probleem om veel tijd in een paard te steken maar dan zoveel euries in de maand betalen om bij te rijden, en dan na al die tijd en kosten blijkt dat je onder zadel totaal niet met hem overweg kunt wil ik ook niet!

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 19:40

Ja maar als je een goede band met die pony opbouwt en hij vertrouwt jou, dan kan er nog maar weinig fout gaan met het rijden. Want dat is dan weer een paar stappen verder en op het moment nog een veel te grote stap. Je hebt hem nu pas 1 keer gezien (toch??) en dan al rijden, terwijl de pony nog geen kans heeft gehad om jou te leren kennen en vertrouwen.
Ik denk dat dat wel erg tegenstrijdig is, wat je hier zegt.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 19:59

@ dry, dat is net het probleem...de tegenstrijdigheid....

kant 1: wil ik heel graag een vertrouwensband opbouwen, en dan als die band er is pas gaan rijden

kant 2: ik kan nu wel heel veel tijd en geld (moet 50% betalen) in hem gaan steken, en dan blijkt over 3 maanden als die vertrouwensband er is, dat ik rijtechnisch niks met hem kan. Dan heb ik dat geld er voor niks in gestoken. En als ik nu een overvloed aan geld had was dit geen probleem. Maar dat heb ik niet.

hopelijk is het zo wat duidelijker uitgelegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:46

Ik probeer je te volgen Chely, maar begrijp het niet echt tot nu toe.
Wat wil je eigenlijk met deze pony gaan doen en bereiken? En waarom? En wat versta je onder "rijtechnisch iets met hem kunnen"?

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:59

Ik heb dezelfde vragen als Jovarna.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:12

Bedoel je als het rijtechnische niet klikt?

Ik denk dat de klik sowieso zal ontbreken als het vertrouwen er nog niet is, wat zo te lezen dan al iets moeilijker bij haar wordt.
Dus als je gaat rijden denk ik niet dat je veel aan haar reactie op dat moment hebt om tot je beslissing te komen.
Ze zal gespannen en rennerig zijn, misschien dat je kan kijken dat jij het door ontspannen te blijven iets kan minderen, maar verder kent ze je niet dus wordt het denk moeilijk.

Kan de eigenaresse wel gewoon met het dier omgaan?
Zo niet vind ik het eerlijk gezegd nogal vreemd dat ze geld gaat vragen aan iemand die haar pony dus eigenlijk het goede pad op gaat helpen.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 21:37

normaal....wat vind iemand normaal. De pony wordt uit de wei gevangen, gepoets opgezadeld ongeacht hoe hij zich gedraagt. Het is vooral een 'niet aanstellen' redenatie heb ik het idee.

Rijtechnisch zal het zeker niet super zijn.
Maar je kunt wel merken of een volte iets nieuws voor hem is, of iets dat hij al vaker heeft gedaan.

rijtechnisch vooruitgaan, de basisbeginselen van het rijden correct uitvoeren. Dat betekent voor mij niet alleen op het goede been lichtrijden, maar ook een ontspannen paard waar ik samen mee rijdt, liefst wat kauwend op het bit en als gevolg van de ontspanning een aanleuning, dat is wat ik graag wil 'perfectioneren'

voordat ik dit kan bereiken bij hem moet dat vertrouwen er zijn.
Natuurlijk zal hij zolang hij me niet vertrouwd lekker ontspannen in de aanleuning lopen. Maar ik denk dat je wel kunt merken of een paard het principe kent of niet......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:21

Chely, het is niet alleen tegenstrijdig wat je wilt, maar ook de omgekeerde wereld.

Het lijkt me niet dat je van deze pony (of welk paard dan ook) kunt verwachten dat hij zich voor je gaat openen en jou in vertrouwen gaat nemen, terwijl jij al allerlei eisen en verwachtingen van hem hebt en hupsakee meteen met 'm aan de slag wilt.

In feite zeg je nu tegen hem: "Ik wil dat je de basisbeginselen correct uitvoert en dat je 'het principe' van het rijden kent en ik verwacht van je dat je straks ontspannen loopt, aanleuning zoekt en op het bit gaat kauwen. Maar.. je kunt me vertrouwen hoor".

Zo werkt het dus niet.
Als je echt iets wilt bereiken met deze pony, zoals het vertrouwen, vriendschap, ontspanning, respect, etc etc, dan zul je werkelijk moeten investeren in dit dier. Niet alleen in tijd, maar ook in geld in jouw geval. Tenzij je een goed gesprek met de eigenaresse aangaat en haar duidelijk maakt dat je een andere weg in wilt slaan met deze pony.

Weet je trouwens wel waaròm een paard op een bit kauwt? Wat vind je daar zo "goed" aan? Maja, da's een andere discussie.

SilverStorm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:52

Hmm klinkt idd wel wat lastig. Hoe k het met mijn paardje opgebouwd heb is veeeel wandelen, poetsen, voor de stal gaan zitten, in het land gaan zitten *ga vissen ofzo, of kikkers vangen* wordt deel van zijn wereld. en als je deel van zijn wereld bent, betekend het niet automatisch o gut daar is ze weer, nu moeten we weer. zoals al eerder gezegd, als poetsen een voorloper is van werk, ga dan na het poetsen niet werken. of poets in gedeeltes. ga eerst lekker hoefjes krabben en daarna lekker voor de stal zitten en met hem praten, of zingen, zingen helpt ook zo goed maakt niet uit of je vals zingt, als je het maar zachtjes doet. daarna kun je nog een borstel pakken, en vast de stal schoonmaken ofzo. zo heb je aan het eind je paard gepoetst, je klusjes gedaan (met inachtneming van zijn trauma's), en hij heeft alles gezien, hij hoeft niet te werken, je doet niet eng, hij hoeft niet bang te zijn. En geduld, veeeeeeeel geduld. en tijd. maar dat hoort bij geduld. als hij iets 'verkeerds' doet, kijk dan eerst waarom hij het doet, om onterecht straffen te voorkomen.

k weet dat het makkelijker gezegd is als gedaan, en daarbij komt dat mijn knollie een gouden karakter zonder trauma's heeft, maar in het begin was ze ook van de aargh en de *wurg* en bokkend enzo. na een maand keek ze me pas aan en nu zijn we onafscheidelijk.

heeeeeeel veeeel succes, geduld en liefde voor jullie beiden, jullie zullen het nodig hebben.

Groetjes

Silver Storm

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:53

Het is dus maar net wat je zelf belangrijker vindt.
Ik zou voor een paard kiezen waar ik, ongeacht wat hij dan kan op rijtechnisch gebied, iets mee kan bereiken op welk niveau dan ook. Het is toch juist het leukst om samen met dat paard te leren. En als het een normale pony is, zonder afwijkingen, dan kan ie toch keiveel op rijtechnisch gebied. Het is alleen aan jou om het er uit te halen. Dat is nou juist een uitdaging en een bevestiging van jullie goede band.
Maar het lijkt me wel een beetje moeilijk als de eigenaar gewoon zo door blijft gaan. Als je voor de pony gaat en niet meteen voor de prestaties, dan zou ik eerst nog eens met haar gaan praten.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 16:51

ik vind het moeilijk......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:26

Kan ik me best voorstellen, meen ik echt hoor.

Ik denk dat je een keuze moet maken.
Òf je kiest voor deze pony, met al zijn trauma's, angsten en onzekerheden, en je wilt hem daarmee helpen en iets moois met hem opbouwen (eerst vertrouwen en ontspanning, daarna pas - in zijn tempo - het rijden uitbouwen)
òf
je kiest voor een pony die goed in z'n vel zit, waar je rijtechnisch lekker mee uit de voeten kunt en waar je dressuurmatig verder mee kunt komen.

Hiermee zeg ik niet dat de tweede optie niet met deze pony zou kunnen; dat zou zelfs heel gòed kunnen, jùist wanneer je een hele sterke band met dit dier hebt opgebouwd (dan rij je 'straks' als twee-eenheid de sterren van de hemel ). Maar dáár is dus tijd voor nodig en zul je NU - heel bewust - voor de eerste optie moeten kiezen.

Hopelijk heb ik je een beetje op weg geholpen. Er komen vast nog wel meer reacties. Laat het gewoon even zakken allemaal. En wellicht kun je naar de pony toegaan; voel dan even hoe het voelt allemaal, kijk hoe hij je aankijkt en luister naar wat hij jou zou willen zeggen...