barefoot ligt vast op de schoft?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

barefoot ligt vast op de schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:21

Hey allemaal, ik heb sinds +- anderhalve maand een barefootzadel, een western (nevada geloof ik, die squareskirt)

het zadel rijd geweldig, en m'n paard loopt er veeel beter en ontspannener (raar woord) onder dan m'n vorige westernzadel, dus tot zover gaat het geweldig,

ik heb alleen het idee dat het op de schoft ligt, het is niet zo dat het zadel strak op de schoft zit aangesnoerd, er zitten ook geen drukkingen, maar het zadel ligt er wel op, ook de ruggengraat ligt niet vrij, ondanks dat ik een pad met inlages heb (die met bontvoering, die ik erbij kreeg)

weet iemand of dit een probleem is? volgens mij heeft het paard er geen last van, maar zeker weet ik het niet en ik ben er zelf niet zo blij maar. zou een hoger voorboogje het probleem oplossen? dat laat de schoft misschien vrij, maar de ruggengraat volgens mij niet. zijn er meer mensen die dit hebben gehad? en wat hebben jullie eraan gedaan?

ik ga binnenkort bij de verkopers langs (equixantos, heb morgen les daar dus dan kan ik misschien een afspraak maken) want zij hebben er wat meer verstand van dan ik, en die hebben het op m'n paard gelegd en gekeken of het goed lag. dus ik weet niet of het aan mij ligt (dat ik het zadel misschien net verkeerd leg, maar lijkt me sterk) of aan het paard of aan het zadel, maar ik wilde het eerst even hier vragen.
groetjes shannon

Kwetal

Re: barefoot ligt vast op de schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:24

Hallo Shannon

Als je op je paard zit, moet je van voren onder de pommel door een dun zweepje kunnen steken tot minimal aan je zitvlak. Dus als je zadel op de schoft rust en ook de wervelkolom niet vrij laat, dan moet je misschien toch aan een andere pad gaan denken.

Maar aangezien je al naar Equixantos gaat, zou ik die er nog eens naar laten kijken.

Groetjes
Don

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:43

Klinkt als een wat hoge schoft en spitse ruggegraat ?

Je kunt eventueel dubbele inlages in je huidige pad proberen , is over het algemeen de simpelste oplossing

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:07

iid een hoge schoft, maar hij is verder heel breed (het is een tinker) z'n schoft past eigenlijk niet bij z'n lichaam, dat is ook de voornaamste reden dat ik een boomloos zadel heb gekocht, kon niet 1 westernzadel vinden dat paste.

als ik net heb opgezadeld kan er net een zweepje tussen, maar als ik erop heb gezeten niet meer. ik hoop dat ze bij equixantos het kunnen oplossen (of iig kijken of het een probleem is, voor hetzelfde geld maak ik me druk om niets) want ik baal ervan als ik 'm moet verkopen
groetjes shannon

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:08

Als je je paard even flink aan het werk zet zodat hij goed zweet kan je ook mooi zien of de ruggengraad vrij blijft. Als het goed is loopt er midden over de rug een droge streep.
Zo heeft de DA ook gekeken naar mijn boomloze zadel (ook op andere manieren)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:12

Anouar15 schreef:
Als je je paard even flink aan het werk zet zodat hij goed zweet kan je ook mooi zien of de ruggengraad vrij blijft. Als het goed is loopt er midden over de rug een droge streep.
Zo heeft de DA ook gekeken naar mijn boomloze zadel (ook op andere manieren)

Dat kan ook anders.
Je kunt een (stuk) wit laken of theedoek oid onder het zadel leggen en even gaan rijden. Dan kun je ook heel goed zien waar wel en geen drukkingen van het zadel zijn.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:17

Kan ook. Maar mijn paard zweet altijd tijdens het rijden, dus ik kan altijd kijken Hij zit nogal dik in het haar.

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 12:18

die van mij zweet niet, dus dat van die doek is een goed tip. over twee weken heb ik weer les, dan neem ik m'n eigen paard mee en het zadel ook, dan zouden ze er even naar kijken.

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:25

gentille schreef:
iid een hoge schoft, maar hij is verder heel breed (het is een tinker) z'n schoft past eigenlijk niet bij z'n lichaam, dat is ook de voornaamste reden dat ik een boomloos zadel heb gekocht, kon niet 1 westernzadel vinden dat paste.

als ik net heb opgezadeld kan er net een zweepje tussen, maar als ik erop heb gezeten niet meer. ik hoop dat ze bij equixantos het kunnen oplossen (of iig kijken of het een probleem is, voor hetzelfde geld maak ik me druk om niets) want ik baal ervan als ik 'm moet verkopen
groetjes shannon

boomloos lost niet alles op hoor. khad zelf een cheyenne testzadel maar aangezien indy korte rug en hoge schoft had lag het niet goed. het gaf verder geen drukplekken maar het lag wel op de schoft. en dan past het dus toch niet zo goed, dus niet gedaan, kzou aanraden gewoon weer verder op zoek te gaan. ik heb uiteindelijk ook een perfect passend westernzadeltje gewvonden voor indy's onmogelijke rug.

maar heb je het zadel al gekocht? heb je niet eerst een testzadel geprobeerd?

gentille

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:01

jawel, ik heb wel een testzadel geprobeerd, en dat lag wel goed, maar dat was een andere uitvoering (ik heb zeg maar wel hetzelfde zadel, maar de nieuwere, met ritsjes) en misschien dat de maat van de pommel iets anders was ofzo.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:54

De Nevada heeft sinds de invoering van de ritsjes een breder vormdel aan de voorkant gekregen. Een hogere-smallere voor de hogere schoft is los verkrijgbaar.

Bij de Arizona is het precies andersom : daar zit de hogere al in en is de bredere los verkrijgbaar.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:49

Ah, jammer dat er nu pas een bredere in zit...
Had zelf de oude versie (een van de eerste westerns) en die was net te smal voor mijn paardje.
Heb nu (Geheel tegen de zin van mn vriendje ) de barefoot verkocht en een boomloos dressuurzadel aangeschaft.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:39

Hee heb je de HM nu dan ??

(daar was je toch voor aan het sparen )