Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sanne83 schreef:het ligt eraan wat je met plat bedoelt![]()
Is de zool plat? of is het meer een platvoet, dus lage hiel, lange teen? Zijn de hielen echt kort, of zijn ze meer ondergeschoven?
Ik weet dat je dit allemaal kan oplossen met strasser/natuurlijk bekappen, maar ik weet natuurlijk niet of je dat wilt. Anders gewoon uitproberen zonder ijzers, kijken of het gaat.
arno8 schreef:Daar komt bij dat niet alle natuurlijke bekappingen hetzelfde zijn. Ik heb geen superuitgebreide studie gedaan, maar ik heb bijvoorbeeld begrepen dat het bij sommige bekappers van de Strassermethode normaal is als het paard de eerste week na de bekapping heel gevoelig loopt. Ik heb zelf een cursusje bekappen via www.paardnatuurlijk.nl gedaan. Daar leer je dus juist dat het paard na bekappen of beter of hetzelfde moet lopen.
unamie schreef:gisteren was ik bij de dierenkliniek en heb ik het besproken
die vinden natuurlijk bekappen maar niets
de pees wordt exra belast volgens hun
misschien dat ik het eerst zonder ijzers ga proberen
wie weet gaat dat prima
ik begin daar mee zodra ze op het land gaat
volgens mijn smid wordt het niets want volgens hem is ze te plat om zonder ijzers te lopen
hij vindt natuurlijk bekappen niet slecht of zo
volgens hem lopen sommige paarden er beter van en andere juist weer slechter
Jovarna schreef:heb je jezelf inmiddels ingelezen in de hoeven-materie?
unamie schreef:Jovarna schreef:heb je jezelf inmiddels ingelezen in de hoeven-materie?
ik heb nog niet alles gelezen![]()
maar wel over de afwikkeling van de hoeven etc.
ik ga er alleen maar nog meer van twijfelen
ik hecht wel redelijk veel waarde aan het oordeel van de kliniek
de dierenarts die ik sprak zei dat hij er alleen maar narigheid van had gezien
dat maakt het zo moeilijk
smurf schreef:tja mijn voormalige DA riep ook dat ze alleen maar ellende had gezien van natuurlijk bekappen, maar toen ik doorvroeg, kon ze me niet één concreet voorbeeld noemen, maar het gaf alleen maar ellende, ik kon zo een verwijsbrief naar Utrecht krijgen, daar konden ze met ijzers met wiggen en zolen en siliconen misschien nog wel iets oplappen..... dat was haar laatste visite bij mijn paard dus...... ik heb nu een holistisch DA die wat meer genuanceerd denkt gelukkig
Jovarna schreef:arno8 schreef:Daar komt bij dat niet alle natuurlijke bekappingen hetzelfde zijn. Ik heb geen superuitgebreide studie gedaan, maar ik heb bijvoorbeeld begrepen dat het bij sommige bekappers van de Strassermethode normaal is als het paard de eerste week na de bekapping heel gevoelig loopt. Ik heb zelf een cursusje bekappen via www.paardnatuurlijk.nl gedaan. Daar leer je dus juist dat het paard na bekappen of beter of hetzelfde moet lopen.
Dit is niet helemaal waar, Arno. Ook ik heb de cursus gedaan en zit ook nog geregeld op het forum van HoefNatuurlijk. Er wordt ons
niet geleerd - en er wordt ook niet beweerd - dat het paard beter of hetzelfde moet lopen na één natuurlijke bekapping. Dit is namelijk helemaal afhankelijk van het paard, van z'n hoeven, van z'n verleden (wel/geen ijzers en zo wel, hoelang), leefomstandigheden (stal of weidegang), voeding, etc etc.
Jovarna schreef:Dit is niet helemaal waar, Arno. Ook ik heb de cursus gedaan en zit ook nog geregeld op het forum van HoefNatuurlijk. Er wordt ons
niet
geleerd - en er wordt ook niet beweerd - dat het paard beter of hetzelfde moet lopen na één natuurlijke bekapping. Dit is namelijk helemaal afhankelijk van het paard, van z'n hoeven, van z'n verleden (wel/geen ijzers en zo wel, hoelang), leefomstandigheden (stal of weidegang), voeding, etc etc.
arno8 schreef:Mij is dat letterlijk zo gezegd. Na de bekapping moet het paard hetzelfde of beter lopen. Ik zeg ook niet na één bekapping, maar na een (un) bekapping. Ik heb even in het bekapgidsje gezocht (kleine boekje), dat sluit zelfs af met: "Een paard mag na een bekapping niet slechter lopen dan voor de bekapping!"
Ze gaan dan wel uit van een paard dat al een tijd niet meer op ijzers staat. Maar ik ga dan ook niet uit van een paard dat net van de ijzers af komt, ik wilde alleen even zeggen dat er verschillende methodes zijn, en dat het paard bij sommige methodes dus na de bekapping gevoeliger loopt en bij sommige methodes niet.
smurf schreef:ik heb nu een holistisch DA die wat meer genuanceerd denkt gelukkig
unamie schreef:gisteren was ik bij de dierenkliniek en heb ik het besproken
die vinden natuurlijk bekappen maar niets
de pees wordt exra belast volgens hun
misschien dat ik het eerst zonder ijzers ga proberen
wie weet gaat dat prima
ik begin daar mee zodra ze op het land gaat
volgens mijn smid wordt het niets want volgens hem is ze te plat om zonder ijzers te lopen
sanne83 schreef:
De pees zou extra belast worden doordat de hiel (vaak) wordt verlaagd, maar jou paard staat al op lage hielen.. deze conclusie lijkt lijkt me dus een beetje onlogisch.
Een pees kan wel overbelast raken doordat het afwikkelpunt te ver naar voren wordt gelegd, een lange teen dus. Dat gebeurt alleen niet bij nb omdat daar de teen wordt afgeraspt. Ik denk dat daar de miscommunicatie ligt. Smeden heb ik nog nooit de teen zien raspen, ze verhogen altijd de hielen bij platvoeten. Lage hielen gaan volgens smeden daarom samen met lange tenen, maar dat hoeft dus niet.
anouar15 schreef:Bij natuurlijk bekappen hou je de verzenen juist kort.
Als de meeste hoefsmeden een hoef te kort vinden valt het nog reuze meet voor natuurlijk bekappen begrippen.