Geen respect of karakter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

halibut

Geen respect of karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 01:53

Beetje vage titel, i know, maar ik wist niks beters.
Ik heb dus een Shire jaarling en hij is echt ontzettend relaxed. Bij alles. Dus dat kan heel fijn zijn met aan dingen laten wennen enzo, maar bij grondwerk is het toch wel lastig.
Als ik een beetje ga parelli-en bijvoorbeeld dan staat ie me aan te kijken van: "... Dus?" Is dit nou omdat ie gewoon niet onder de indruk is of is het dat ie geen respect heeft voor me.
Met dingen als dat ie een keer over me heen wil lopen enzo heeft ie aan een licht gebaar genoeg om te weten dat ie op afstand moet blijven, dus dan heeft ie wel ontzag. Maar als ik m met grondwerk in beweging wil krijgen lukt dat dus echt voor geen meter.
Ik doe t niet vaak trouwens met m hoor, en als ik het doe ook niet lang of erg intensief.
Ben benieuwd

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:36

Ten eerste vind ik een jaarling wat jong om mee te gaan "spelen".

Parelli met koudbloeden is een vak apart, is Adrian Heinen, Parelli instructeur in Zwitserland, achtergekomen, hij heeft een aparte cursus ontwikkeld voor "zware paarden".
Bij voldoende belangstelling is het mogelijk om zo'n cursus in Nederland te organiseren (bij interesse kan je mij pb-en)

Het kan zijn dat je paard erg leftbraind is maar wel dominant, is de mijne ook en in de Parelli pakketten wordt goed aangegeven hoe je hier het beste mee om zou kunnen gaan.

Met wat hulp van een zeer ervaren Parellier is mijn zware paard uiteindelijk wel in beweging gekomen ..... dus het kan wel

pruyssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:48

Ik zou niet weten waarom spelen met een jaarling erg jong is.

Het gaat om de mate waarin.

Wat denk jij dat veulens met elkaar in de wei doen!!

Groet
Conrad

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:49

veulens in de wei spelen met elkaar niet met mensen

broadway

Re: Geen respect of karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:59

heeft niks met respect te maken, wel met het type paard, zoals je al zei het is een heel relaxed paard, dus die maakt zich niet zo druk, zit dus in zijn aard, wordt dus een prima paard om bij de weg langs te gaan, wat ik dus eerder zou doen als spelletjes (wandelen) tot hij wel reageert op jouw uitnodiging om te spelen.

simodi

Re: Geen respect of karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:20

Ik denk dat het een combinatie is. Karakter, omdat ie heel relaxed is, zo van: ik zie wel wat er gebeurt. En techniek: ik denk dat je toch niet helemaal de juiste houding/positie aanneemt. Juist een jong paard is nog heel goed in het lezen van lichaamstaal, omdat ie zo uit de kudde komt en daar kennen ze niet anders. Jonge dieren doen echter heel veel indrukken op, dus misschien overdonder je hem daar wel mee. Een ander dier gaat lopen rennen als ie het niet meer snapt, die van blijft staan om "na te denken". Gewoon blijven proberen. Emiel Voest heeft een goed boek geschreven over NH met jongepaard 9zie zijn site emielvoest.nl), daar kun je het (met video) bestellen. Succes!

spyro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:04

pruyssen schreef:
Ik zou niet weten waarom spelen met een jaarling erg jong is.

Het gaat om de mate waarin.

Wat denk jij dat veulens met elkaar in de wei doen!!

Groet
Conrad

Ja, dat zijn veulens onder elkaar. Maar wij zijn toch geen paarden
Wij kunnen nooit de plaats van een ander paard vervangen. Een paard zal jouw nooit als zijn soortgenoot zien, maar als een ander wezen die soms gebrekkig paards spreekt.

Het is alleen wel zo dat als je iets verprutst in die jonge jaren, je het zijn leven lang er niet uit krijgt of heel moeilijk.
Ik heb mijn jaarling lekker laten spelen in de wei met zijn soortgenootjes, maar ik heb hem wel basis dingen aan geleerd, zoals voetjes geven aan de hand meelopen enzo.
Straks in het voorjaar wordt hij 2 en dan gaan wij pas van start met wat kleine grondwerk oefeningetjes. Ik heb alle tijd en als hij 5 jaar is dan gaan we pas beginnen met inrijden

pruyssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:28

Volgens mij heb jij dan toch ook gespeeld met jouw jonge paarden.
Als ik spelen bedoel met jongen paarden. Dan bedoel ik iemand die paarden kan trainen op basis van lichaamstaal.

Je doet dan zo goed als je kan een paard na (je spreekt "paards").
om zaken duidelijk te maken.

Groet
Conrad

halibut

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 22:26

Bedankt voor jullie reacties Dat boek van Emiel Voest heb ik hier ook liggen.

Ik doe echt nog niet veel met m hoor. En ik heb het op * god hoe heet t ook weer...* dat mega paardenevenement van het Bit aan Eddy Modde gevraagd. Die zei dat ik gewoon met m kon gaan beginnen, maar alles met mate. En ik doe het dus echt niet vaak. Dus ik denk niet dat het echt een probleem is.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:37

smurf schreef:

Pat himself speelt met veulens en heeft de Imprint Training van Dr. Robert Miller verder ontwikkeld tot hele "trail" parcoursen en zelfs tot galopchangementen aan toe.

ik zie het probleem niet, als je het maar kort houd en niet vermoeiend.

zelf heb ik twee veulens gefokt en ze al de basis van het longeren geleerd door ze in STAP een (!) rondje om me heen te laten lopen en daarna van hand te veranderen. wandelen, hoefjes optillen, dekentje op de rug, minizadeltje op, wijken voor druk etc., je kunt met veulens van alles en nog wat als je het maar met beleid doet.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:41

het verschil tussen Pat en mij (en velen met mij) is dat Pat savvy heeft en ik niet. Ik waag me er niet aan, ik zal de rest van mijn leven nodig hebben om een fractie van Pat's savvy te ontwikkelen.... en veulens laat ik aan mensen over die meer savvy hebben dan, jij dus jackie.... ik kijk wel van een afstandje toe

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:22

Dit probleem komt niet alleen bij koudbloeden voor hoor Mijn arabier is ook met geen mogelijkheid in beweging te krijgen als hij er geen zin in heeft. Dan kan ik hoog en laag springen, hij kijkt me alleen maar aan alsof ik niet spoor.

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:56

jackie schreef:
smurf schreef:

Pat himself speelt met veulens en heeft de Imprint Training van Dr. Robert Miller verder ontwikkeld tot hele "trail" parcoursen en zelfs tot galopchangementen aan toe.

Die imprinttraining doe je tijdens de 5 eerste levensdagen van het veulen. Voor de rest laat je het veulen gewoon veulen zijn.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 01:40

Ik heb een jaarling waar ik ook geregeld mee freestyle en voor de rest staat ze gewoon dag en nacht op de wei ,
Ook is het een koudbloed en heeft respect voor mij, maar is ook overal heel koel mee en vind het allemaal wel prima.

Ik gebruik zelf de voest en monty roberst manier en merk dat ik een heel goede band met mijn veulen heb gekrgen en nu ze in mei 2 jaar word vertrouwd ze me door dik en dun.

Dus ik vind het juist heel belangrijk dat je tijd steekt in je veulen jaarling om hem te leren kennen , geen uren elke dag , maar zo maar 10/15 min in de week , dan leer je mekaar goed kennen en dat heeft alleen maar voordelen met later als ze groot zijn.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:39

AthenaWytske schreef:

Die imprinttraining doe je tijdens de 5 eerste levensdagen van het veulen. Voor de rest laat je het veulen gewoon veulen zijn.

nee, de eigenlijke imprinting doe je meteen na de geboorte. alles wat je daarna doet bouwt op deze imprinting op. en mijn veulens mochten altijd gewoon veulen zijn en mogen nu ook nog gewoon paard zijn. die paar uurtjes per week die ze rijpaard moeten zijn overleven ze wel, mede dankzij de opvoeding die ze hebben genoten.

@Smurf: te laat, ze zijn al groot . en het was maar een voorbeeld, hoor. ik heb ook niet het hele programma op de letter precies nagedaan maar dingen eruit gepikt die ik handig vond.
[/quote]
[/quote]

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:10

jackie schreef:
AthenaWytske schreef:

nee, de eigenlijke imprinting doe je meteen na de geboorte. alles wat je daarna doet bouwt op deze imprinting op. en mijn veulens mochten altijd gewoon veulen zijn en mogen nu ook nog gewoon paard zijn. die paar uurtjes per week die ze rijpaard moeten zijn overleven ze wel, mede dankzij de opvoeding die ze hebben genoten.

[/quote]
[/quote]

Ja, dat zeg ik toch. De eerste 5 dagen van het leven van het veulen, meteen na de geboorte dus...