Teren, goed of kwaad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

toverpaardje

Teren, goed of kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 21:58

Er staat mij vaag iets van bij, dat ik ergens gelezen heb dat teren meer kwaad doet dan goed, vanwege de grondstoffen die erin zitten?
Weet iemand daar iets over te vertellen?
Ik heb al in tijden niet meer hoeven teren, maar het wordt nu toch wel erg nat allemaal.
Of is er iets anders op natuurlijkere basis waardoor je het teren kunt vervangen?
Of denk ik nu een beetje te ver weg?

Anoniem

Re: Teren, goed of kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:01

Wat wil je nu precies teren?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:17

Ik denk hoeven

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:36

Hoeven teren en vetten doe ik eigenlijk nooit. Teren heel af en toe eens als de boel echt te zacht wordt maar ik zal eerder een badje biotex o.i.d. maken voor de hoeven, dat maakt heel goed schoon en droogt alles mooi in.
Ik teer liever niet omdat ik het idee heb dat de teer de hele boel afsluit en dat zou meer kwaad doen dan goed.
Vetten sowieso ook niet, daarvan heb ik al zo vaak gehoord dat het afsluit (en de hoeven van mijn paard worden er ontzettend slecht van) ik heb dus zelf het idee dat dit met teren ook zo is maar weet niet of het echt waar is.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:51

Als de hoeven van mijn paarden echt te zacht worden behandel ik de onderkant altijd met egyptische zalf twee keer per dag dat droogt mooi op

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:54

Maar als het meer kwaad doet dan goed, waarom verkopen ze het dan eigenlijk? Dat snap ik dus niet, als het slecht was, zou men het toch niet mogen verkopen, of ben ik nu verschrikkelijk naïef?

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 01:07

het is niet een echt kwaad product als je het maar goed gebruikt, kijk als jou paard door het vocht een beetje rotstraal ontwikkeld in een klein uithoekje van je hoef een je smeert er teer op dan sluit je die bakterie in en doe je hem een groot plezier omdat ie houdt van vochtige zuurstof arme plekjes, dus je moet er zeker van zijn dat er niets meer zit wat kan gaan rotten dan smeer je de onderkant in en komt er dus geen vocht meer aan de onderkant in dus de hoef wordt harder. Ik weet niet of je het wel eens geroken hebt maar het is een produkt dat behoorlijk inwerkt, maar soms wonderen doet.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:55

Tieneke schreef:
Maar als het meer kwaad doet dan goed, waarom verkopen ze het dan eigenlijk? Dat snap ik dus niet, als het slecht was, zou men het toch niet mogen verkopen, of ben ik nu verschrikkelijk naïef?

Tikkie naïef misschien wel, sigaretten enz. kunnen dodelijk zijn (teer dus niet mits je het je paard niet laat eten ) maar die worden gewoon verkocht en nog zoveel meer dingen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:04

Zelf heb ik mijn teer ritueel laten verbranden in de kliko.

Als er foute bacterien in de hoef , bijv de straal zitten ,worden die opgesloten door het teer.
Gevolg is dat ze zich enorm kunnen uitbreiden!

Maar als je rotstraal hebt, is het natuurlijk kiezen of delen. Indien je de boel goed laat uitsnijden, kun je er best teer op smeren.

Maar ik zou nooit zomaar preventief (omdat het nat wordt) teer erop smeren. Dan kom je van de regen in de drup.

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:02

Ik hoef eigenlijk altijd maar heel erg weinig aan haar hoeven te doen. Ik wil eigenlijk een overstap maken naar natuurlijk bekappen, normaal gesproken kun je stellen dat ze ongeveer eens in de 2 jaar trad. wordt bekapt. Heel erg weinig dus. Ik vet of teer dan eigenlijk zelden. Ze staat nu sinds december 24/7 buiten. Een stukje weiland, is betegeld. Daar staat ook een windscherm en worden de paarden gevoerd. Ze staan daar erg graag op. Maar ronddom dat betegelde is het een flinke modderpoel waar ze dus steeds doorheen moeten en ook de rest van het weiland is flink nat. Nu is mijn ervaring dat het meestal wel losloopt met haar hoefjes, ze is een fjord. Maar nu lijkt er een stuk van de straal wat te lijden, ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven. En de rest van de eigenaren is flink aan het teren geslagen. Nu komt er voor een veulen deze week een nat. bekapper langs om ernaar te kijken, ze heeft aan 1 straal ong. hetzelfde als die van mij. Dus ik wacht wel even af, wat zij voor advies krijgt, of misschien laat ik mijn paardje ook meteen even bekijken.
Maar in elk geval heel erg bedankt voor jullie reacties, dat geeft wel aan dat ik niet helemaal verkeerd zat te denken.

Antheman, heb jij misschien ervaring met de egyptische zalf en het badje biotex die genoemd worden? Ik kom jouw reacties vaak tegen en vind ze altijd informatief en goed onderbouwd.
De anderen ook bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:12

"De anderen" doen hun ding omdat ze denken dat het goed is, of ze volgen klakkeloos wat ànderen weer doen. Vaak zonder zich er werkelijk in te verdiepen of het allemaal wel zo goed is.

Ik ben al lang geleden gestopt met smeerseltjes op de hoeven. Sinds Jovarna niet meer op ijzers loopt, natuurlijk bekapt wordt en weidegang heeft, zijn haar hoeven enorm aangesterkt, en de natuur regelt zichzelf.

Het is voor jou een mooie gelegenheid dat volgende week de natuurlijk bekapper komt, dan kan hij meteen naar de hoeven van jouw paard kijken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:19

Jovarna schreef:
"De anderen" doen hun ding omdat ze denken dat het goed is, of ze volgen klakkeloos wat ànderen weer doen. Vaak zonder zich er werkelijk in te verdiepen of het allemaal wel zo goed is.

Ik zal mij dit maar niet persoonlijk gaan aantrekken he

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:24

Mijn fjordje heeft welgeteld jaren geleden 1 maal op ijzers gestaan. En ik was zielsgelukkig toen die krengen er weer onder vandaan waren, ze kon er niet eens fatsoenlijk op lopen en gleed alle kanten op, het was gewoon gevaarlijk zelfs..

Off topic...

O Tanja, nog bedankt over je PB met info over je lamswollen bareback pad. Erg leuk en interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:25

T@nj@ schreef:
Jovarna schreef:

Ik zal mij dit maar niet persoonlijk gaan aantrekken he

Nee, zou ik niet doen als ik jou was . 'k Heb jouw posts in dit topic zojuist effe terug gelezen en haal er niet uit dat jij klakkeloos dingen doet nee.
Met "de anderen" doelde ik op de andere eigenaren waar Toverpaardje het over had (en vele anderen ).

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:29

Was ook maar een grapje

toverpaardje schreef:
O Tanja, nog bedankt over je PB met info over je lamswollen bareback pad. Erg leuk en interessant.

Graag gedaan

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:30

Ik zie bij de paardendrogist inderdaad de egyptische zalf staan om de hoeven in te drogen en bij rotstraal. Er staat alleen niet bij wat er nou precies in zit. Weet iemand dat wel?djmaris?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:45

toverpaardje schreef:
Ik zie bij de paardendrogist inderdaad de egyptische zalf staan om de hoeven in te drogen en bij rotstraal. Er staat alleen niet bij wat er nou precies in zit. Weet iemand dat wel?djmaris?

Ik heb wel ervaring met biotex. Lang geleden was de hoef behoorlijk vies en stonk. Toen heb ik een paar dagen geweekt.
Als de straal momenteel niet in orde is, zou ik mooi de bekapper even laten kijken ,wellicht kan hij er wat uitsnijden.

Ik zou er niet zomaar wat op smeren, omdat je kans hebt dat je de bacterien afsluit.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:46

toverpaardje schreef:
Antheman, heb jij misschien ervaring met de egyptische zalf en het badje biotex die genoemd worden? Ik kom jouw reacties vaak tegen en vind ze altijd informatief en goed onderbouwd.
De anderen ook bedankt voor jullie reacties!

Hihihi, bedankt en de meningen zijn hierover verdeeld

Over de zalf, zie post hierboven.

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:47

Ik ga even vragen wanneer ze precies komt, bedankt!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:51

ik teer nooit, ik gebruik hoef&zool van de paardendrogist.

de reden dat ik nooit teer is hierboven diverse malen beschreven: er zal maar een ienemienie beetje rotstraal zitten, dat sluit je dan op en het gaat van binnen doorwoekeren.

Hoef&zool is een waterig uitziend paarsig goedje in een onmogelijke verpakking op basis van zinksulfaat en dat maakt de hoeven ook harder en weert meteen schimmels

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:52

Ja! Die was ik vergeten, hoef en zool heb ik idd. ook nog, werkt ook erg goed!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:52

MAAR dan nog, rotstraal moet uitgesneden worden!

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:56

klopt rotstraal is een zaak van snel handelen, wat ik ook wel doe als ik het heb (dat is alweer een poosje geleden eigenlijk ) is de hoef met de waterstraal goed schoonspuiten en wassen met mijn vingers door alle hoekjes en gaatjes om maar zoveel mogelijk zuurstof er bij te krijgen, daarna met de haarföhn zoveel mogelijk droog maken en weer zuurstof er in blazen en dan egyptische zalf erop(hoef en zool ken ik niet) Egyptische zalf is volgens mij gebaseerd op iets zuurigs wat er precies in zit weet ik niet maar het ruikt zuur, ik vind het beter werken dan teer ook omdat het een niet vette waterige toestand is en m.i. de hoef niet afsluit en ik vond het sneller werken dan teer. Ik gebruik het alleen maar als de hoeven te zacht worden omdat ze soms geen droog plekje meer hebben om te staan. Het is mij opgevallen dat de overgang van gras naar volledig hooi vaak zorgt voor een plotselinge verwekeng van de hoeven bij ons. Valt dit nog meer mensen op?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:00

vorige jaren had mijn paard altijd wel wat rotstraal in de winter, maar nu hij met grote regelmaat door een goede NB-er bekapt wordt, heeft het het nog steeds niet en hij staat toch het grootste deel van de dag in de blubber, hij kan ook droog staan, maar dat doe hij niet

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:38

Mijn Kev had in natte tijden ook meestal wel wat rotstraal, als ik dat allemaal uit had laten snijden dan had hij nu geen straal meer overgehad Maar zonder gekheid, in een badje met biotex óf behandelen met hoef&zool werkt bij hem erg goed dus doen we het zo. Hij heeft het deze periode overigens nog niet gehad (sta nu als een gek af te kloppen )