Cross rope Bridle.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Cross rope Bridle.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:54

Ik heb een cross rope bridle en vroeg me af of ik dat ik het gewoon is om kan doen en op kan stappen (in de bak) . Of is het verstandiger om is te gaan wandelen en haar aan het hoofdstelletje om haar te laten wennen? Ze heeft nog nooit een touwhalster/hoofdstel gehad. En is dat dan het verstandigs zonder zadel, of kan ik net zo goed een dressuur of vhz gebruiken?

Bedankt alvast!

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:36

Ik zou als je pony niet gewend is om bitloos gereden te worden niet zomaar met een cross rope opstappen. Ga eerst eens aan de hand oefenen met wat het nou doet qua druk en maak je pony duidelijk wat jij daarmee bedoeld.
Je kan gewoon je gewone zadel gebruiken bij bitloos rijden, ik wissel ook 1 en ander af, met zadel/zonder zadel, touwhalster/hackamore. Heb ook een cross rope bridle maar kan daar nog niet zo goed m'n draai mee vinden dus rijd er nog niet mee. 1 keer geprobeerd maar m'n hulpen kwamen heel anders door dan met touwhalster of hackamore.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:50

Ik heb ook een crb geprobeerd, maar vond het echt 3 keer niks. Een gewoon touwhalster werkt beter in. Het heeft niks met zijwaartse druk te maken, maar gewoon met (veel!!) druk op de neus.

Maar goed, kan zijn dat jij dat anders ondervindt
Ik ga met Bjarni mee. Ga dat ding eens uitproberen En dan evt een keer erop, gewoon met zadel kan prima, en dan met je hoofdstel erbij. Probeer eens uit hoe of je paard erop luisterd.
Als je paard er positief op reageert (Verschilt ook nog heel erg, op die van mij kon ik lekkerder rijden zonder uberhaubt iets dan met crb ) kan je echt superlekker zonder zadel en hoofdstel rijden En dan wel controle, maar met een bitloos hoofdstel, dus een crb

Succes!

Tanja

Re: Cross rope Bridle.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:40

Lekker laten wennen en ik zou als ik jou was gewoon een zadel gebruiken, tenminste, ik neem voor het gemak even aan dat je normaal altijd met een zadel rijd? Dan nu ook gewoon met een zadel zoals je altijd doet, anders heb je wellicht nog een balans probleem ook en dan een vreemd soort hoofdstel.....zou ik niet doen
Succes!

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 14:20

Ja, dat was dus ook waar ik aan dacht Dankjewel

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:45

Een CRB werkt beter dan een touwhalster , het signaal dat je doorgeeft is duidelijker. Maar vereiste is wel dat hij goed past !

Moet niet te los hangen onder de kin , maar gewoon aansluiten zoals een hoge neusriem , dat je nog 1 of 2 vingers errtussen kunt doen.

En even controleren of je hem wel goed om hebt gedaan.

Het teugellusje dat links hangt (vanuit het paard zelf gezien) , gaat naar de de rechterwang toe.
Het rechtse lusje (voor rechterteugel) gaat naar de linkerwang toe.

Als je hem niet goed omdoet zal het niet goed werken

De teugelhulpen die je hiermee geeft zijn heel begrijpelijk voor een paard. Wel zal hij wellicht even moeten wennen , "omschakelen" in z'n hoofd omdat hij dit niet gewend is en het misschien een beetje raar vindt dat het bit ineens weg is. Het is dus wel fijn als je ook goed met je been / zit / gewicht stuurt en neckreining gebruikt , normaal gesproken al.

Als je dat al gewend bent dan rij je als het goed is zo weg met een CRB

Eerst even in stap wat figuurtjes en dingetjes vragen zodat zowel jij als je paard met het nieuwe gevoel vertrouwd raken.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 18:47

Ik ben eerst heel rustig met haar aan de hand gaan stappen en draven. Toen opgezadelt en rustig gaan rijden. Ze vond het geweldig! (Ik rijd normaal altijd dressuur, echt een verademing voor dr dus ) Ze vond het helemaal geweldig, en maar briezen.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:48

Dus eigenlijk de lusjes kruizen (vandaar zeker de benaming crossrope ) ? Dan heb ik het die paar keer dat ik er mee heb gereden fout gedaan

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:03

pmarena schreef:
Een CRB vind ik beter werken dan een touwhalster , het signaal dat je doorgeeft is duidelijker. Maar vereiste is wel dat hij goed past !

Moet niet te los hangen onder de kin , maar gewoon aansluiten zoals een hoge neusriem , dat je nog 1 of 2 vingers errtussen kunt doen.

En even controleren of je hem wel goed om hebt gedaan.

Het teugellusje dat links hangt (vanuit het paard zelf gezien) , gaat naar de de rechterwang toe.
Het rechtse lusje (voor rechterteugel) gaat naar de linkerwang toe.

Als je hem niet goed omdoet zal het niet goed werken

De teugelhulpen die je hiermee geeft zijn heel begrijpelijk voor een paard. Wel zal hij wellicht even moeten wennen , "omschakelen" in z'n hoofd omdat hij dit niet gewend is en het misschien een beetje raar vindt dat het bit ineens weg is. Het is dus wel fijn als je ook goed met je been / zit / gewicht stuurt en neckreining gebruikt , normaal gesproken al.

Als je dat al gewend bent dan rij je als het goed is zo weg met een CRB

Eerst even in stap wat figuurtjes en dingetjes vragen zodat zowel jij als je paard met het nieuwe gevoel vertrouwd raken.

Je was de woorden 'ik vind' vergeten... heb ik er maar even voor je ingezet, geen dank!

Ik vind het crossrope niet beter werken! Ik merk geen verschil tussen CRB en 'gewoon' touwhalster. Ik vind overigens dat er voor beide varianten naar het paard toe een voorbereiding nodig is, als je niet gewend bent om op je zit en focus te rijden! Oftewel, als je je teugels echt nodig hebt om te sturen e.d. is er m.i. voorbereiding nodig voordat je overstapt naar bitloos!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:05

Ik ben er de 1e keer gewoon opgesprongen in de bak dat wel. Ondervond geen problemen maar mijn paard is dan ook vrij mak.

Antheman

Re: Cross rope Bridle.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:56

Ik vind ze allebei best leuk!

Ik rij Merrit altijd op een gewoon touwhalster.

En Andor heb ik op een CRB gereden. Hij is me echter te ongehoorzaam en beresterk. Die rij ik met bit, al geruime tijd. Daar zal ik ook niet bitloos mee gaan rijden ,dat is vragen om moeilijkheden.

Merrit is zo braaf met touwhlaster dat ik het nut niet inzie van een CRB.

En Andor was wel degelijk een stuk beter te sturen op de CRB
Je moet gewoon uitproberen wat jullie het beste past.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:12

ik merk geen enkel verschil tussen de crb en een touwhalster, helemaal 0,0 en ik had de crb goed omgeknoopt en de teugels er goed aan.

Toevallig heb ik hem net meegenomen naar huis, kan de schuur in, bij alle andere voor mij nutteloze dingen.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:13

smurf schreef:
ik merk geen enkel verschil tussen de crb en een touwhalster, helemaal 0,0 en ik had de crb goed omgeknoopt en de teugels er goed aan.

Toevallig heb ik hem net meegenomen naar huis, kan de schuur in, bij alle andere voor mij nutteloze dingen.

Welke kleur Els? Is ie leuk voor mijn verzameling?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:14

ja hoor donkerblauw met rood als je snel kijkt paard, maar jij kan hem om de hoofden van beide pony's knopen en dan heb je nog ruimte over......

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:17

smurf schreef:
ja hoor donkerblauw met rood als je snel kijkt paard, maar jij kan hem om de hoofden van beide pony's knopen en dan heb je nog ruimte over......

Nee, helaas ,geen interesse
En das waar ,dit ding luistert wat nauwer om te verstellen ,daar had ik even niet aan gedacht

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:18

nienke07 schreef:
Je was de woorden
'ik vind'

vergeten... heb ik er maar even voor je ingezet, geen dank!

Je schrijft / praat altijd vanuit je eigen ervaring en bevindingen , en die van mij is duidelijk dat het dus ECHT beter werkt / duidelijkere signalen geeft. Een paard hoeft er niet beter op te reageren , zo is het niet , maar het principe is gewoon beter / duidelijker.

En dat vind ik ja , anders typte ik het niet

Maar ik snap wat je bedoelt hoor , bedankt
Alleen spreekt het voor zich , alle posts zijn meningen van de poster dus tja.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:32

Tja... zoveel mensen zoveel meningen... zolang het geen bewezen feitelijkheid is... is het imo een subjectief gebeuren! Nogmaals niets te danken

Bij ons is er dus geen verschil tussen CRB en gewoon touwhalster... net als bij Smurf! Maar die van mij is niet in de kast beland... ik heb eindelijk een goede beschrijving gevonden van de fiadorknoop en heb em dus gewoon omgebouwd... kan ik ook mijn horsemanshipreins eraan knuppen!

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:34

En wat heb je met het ringetje gedaan dan ?

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:40

Dat slingert ergens ... komt vast ooit wel weer eens ergens van pas! (als ik het tegen die tijd kan vinden! )

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:44

net als het bandenplakspul

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:47

smurf schreef:
net als het bandenplakspul

Afbeelding

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:52

haha!! Scherp hoor dames!!! Nieuw bandenplakspul ligt op een plek die ik kan onthouden... band was trouwens onplakbaar en ik heb eigenhandig een nieuwe binnenband geinstalleerd!!!! Applaus graag!!!!!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:58

*applaus* heb je er geen foto's van????
volgens mij halen wel nu wel 2 forums door elkaar

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:02

nienke07 schreef:
haha!! Scherp hoor dames!!! Nieuw bandenplakspul ligt op een plek die ik kan onthouden... band was trouwens onplakbaar en ik heb eigenhandig een nieuwe binnenband geinstalleerd!!!! Applaus graag!!!!!

Daar gaat je opvoedkundige taak.......

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:39

ja... Am... daar heb jij weer gelijk in.... *zoekt schaar om nieuwe band lek te prikken zodat aapjes zelf kunnen plakken* ... en laat dat applaus maar zitten dan....